Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۳۷ نفر در کشور به بیماری وبا مبتلا شده‌اند و فوتی در این زمینه نداشتیم.

به گزارش برنا؛ مریم مسعودی فر روز سه شنبه گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه وبا بیشتر در کشورهای همجوار شیوع پیدا کرده به دلیل حجم تردد مسافران به کشور، این بیماری روند رو به افزایشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و باید اصول بهداشتی رعایت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه راهنمای کشوری مراقبت و درمان بیماران مشکوک مبتلا به وبا به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است، اظهارداشت: وبا یک عفونت اسهالی حاد است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود.

مسعودی فر ادامه داد: این بیماری با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی ایمن و سیستم جمع آوری فاضلاب نامناسب ارتباط دارد و  از سرایت پذیری بالایی برخوردار است. اگرچه اغلب افراد آلوده علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و می توانند با موفقیت درمان شوند، در مواردی نیز به دنبال بروز علائم اسهال حاد آبکی شدید می‌تواند با مرگ و میر و ناتوانی بالایی توام و در عرض چند ساعت منجر به مرگ بیمار شود، همچنین با توجه به شرایط جمعیت و منطقه درگیر این امکان را دارد که به سرعت گسترش یابد.

وی تصریح کرد: وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می شود. بر اساس تخمین محققان سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و حدود ۲۱۰ هزار نفر به دلیل ابتلای به این بیماری جان خود را از دست می دهند. این شرایط در حالی است با درمان صحیح و مناسب میزان کشندگی بیماری می تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد. به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، نواحی پر جمعیت حاشیه شهر، کمپ های تعبیه شده برای جمعیت های داخلی جا به جا شده (به عنوان مثال در شرایط وقوع بلایای طبیعی) و یا کمپ های جمعیت های مهاجرین در صورت عدم دسترسی به حداقل ملزومات مورد نیاز شامل آب سالم و فاضلاب بهداشتی، مناطقی هستند که به طور قابل توجهی در معرض خطر این بیماری قرار دارند.مسعودی فر افزود: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تعداد موارد وبا گزارش شده طی چند سال اخیر همچنان بالا بوده  و طی سال ۲۰۲۰، تعداد۳۲۳ هزار و ۳۶۹  مورد ابتلا و ۸۵۷ مورد مرگ از ۲۴ کشور دنیا گزارش شده است.

وی در پایان گفت: پیشگیری و کنترل این بیماری مستلزم به کارگیری یک استراتژی چند بخشی و ترکیبی مشتمل بر اجرای نظام مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اجرای اقدامات درمانی مناسب است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: وبا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است

محسن روز رخ، ظهر امروز و در نشست خبری کنگره یاد شده که با رویکرد درمان چندتخصصی تومورهای مغزی کودکان، ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت جاری در تهران  برگزار می شود، در پاسخ به قدس با بیان  این مطلب افزود: درمان ۶۵ تا ۷۰ درصدی کودکان سرطانی در ایران در حالی است که این رقم در ترکیه ۶۰ درصد و در دیگر کشورهای منطقه زیر ۵۰ درصد است.

وی درمان سرطان کودکان را در کشورهای پیشرفته دنیا ۸۰ تا ۸۵ درصد عنوان کرد و گفت: این که در شرایط موجود ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در کشور درمان می شوند واقعاً اتفاق چشمگیری است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر قدس، درباره مهمترین دلایل ایجاد سرطان در بین کودکان ایرانی هم گفت: دلایل مختلفی در این زمینه نقش دارند و یک عامل منحصر به فرد را در  ابتلای کودکان به سرطان نمی سراغ گرفت؛ عواملی محیطی،  وراثت، تغذیه می تواند در ایجاد سرطان کودکان دخیل باشد. البته درصد آن ها با یکدیگر متفاوت است؛ برای مثال شاید در برخی از انواع سرطان ها ژنتیک و در بعضی دیگر، تغذیه و محیط بیشتر نقش داشته باشند. اما همه این عوامل در ایجاد سرطان در کودکان دخالت دارند و به همین دلیل است که ما یک درمان واحد را برای سرطان ها نداریم. چون وقتی دلیل بیماری را بدانیم درمان آن راحت خواهد بود و این که درمان سرطان ها بسیار سخت است به این خاطر است که علت اصلی آن دقیقاً مشخص نیست. البته شاید در آینده این دلیل اصلی تشخیص داده شود و درمان آن راحتر صورت گیرد.

وی با اشاره به این که بر اساس آمارها در دنیا، سرطان کودکان یک درصد کل سرطان ها را تشکیل می دهد، افزود: یعنی سرطان در بین کودکان خیلی شیوع ندارد با این وجود سالانه در آمریکا ۵۵ هزار  مورد جدید سرطان کودکان ثبت می شود و در ایران نیز سالانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰  مورد جدید سرطان کودکان ثبت می شود .

می خواهیم در درمان کودکان مبتلا به سرطان به آمار کشورهای توسعه یافته برسیم

آراسب احمدیان، مدیر عامل موسسه محک، هم در این نشست خبری با بیان این که باید پذیرفت که سیستم بهداشت و درمان هر کشوری  تابعی از وضعیت اقتصادی آن کشور و سهمی است که از تولید ناخالص داخلی آن می برد، تصریح کرد: بنابراین در درمان کودکان مبتلا به سرطان باید این طور نگاه کنیم آنچه که امروز در بیمارستان محک اتفاق می افتد به لطف تامین منابعی است که از سوی خیرین صورت می گیرد. در واقع کمک های خیرین ما را قادر کرده است تا روش های درمانی متفاوت تری را نزدیک به روش های روز دنیا پیاده کنیم و همچنین داروهایی را که مورد نیاز کودکان سرطانی است تامین کنیم . در واقع این موضوع – کمک های مردمی-  موجب شده تا در درمان  کودکان سرطانی نسبت به میانگین کشوری جلوتر باشیم؛ اما این به این معنا نیست که می توانیم به رقم های ۸۰ تا ۸۵ درصدی کشورهای توسعه یافته در درمان کودکان سرطانی  نزدیک شویم. چون بخشی از این اختلاف فاصله به شرایط اقتصادی کشورها بر می گردد که محک به همت خیرین نیکوکارش تلاش می کند تا روز به روز این فاصله را کمتر کند. در واقع  ما سعی داریم تا تمام محدودیت ها را البته تا جایی که ممکن است پشت سر بگذاریم تا به آمارهای کشورهای توسعه یافته  در درمان کودکان سرطانی برسیم.

درمانی قطعی ۱۶ هزار کودک مبتلا به سرطان توسط بیمارستان محک

دکتر میترا قالیبافیان، آنکولوژیست و عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در ادامه این نشست، از تشکیل ۴۲ هزار پرونده مبتلا به سرطان در بیمارستان محک از زمان تاسیس موسسه محک تاکنون خبر داد و گفت: طبق گزارش های موجود ۱۶ هزار کودک مبتلا به سرطان کاملاً درمان شده و به خط پایه زندگی برگشته اند. 

وی با اشاره به این که هرچند تومورهای مغزی دومین نوع شایع سرطان در کودکان است اما نخستین عامل مرگ کودکان محسوب می شود، افزود: کودکانی که مبتلا به تومور مغزی هستند و تحت درمان قرار می گیرند و زنده می مانند با عوارض دیررس درمان دست به گریبان می شوند. بنابراین در طول زمان متوجه شدیم که درمان تومورهای مغزی کودکان نیاز به یک برخورد متفاوتی نسبت به بزرگسالان دارد.

 وی در همین زمینه افزود: دومین نکته ای که با پیشرفت علمی متوجه شدیم این است که تومورهای کودکان با تومورهای بزرگسالان کاملاً متفاوت است: یعنی اگر حتی یک اسم داشته باشند اما رفتارشان در کودک به نسبت بزرگسال متفاوت است. این موضوع ما را به اینجا رساند که برخورد تیم درمان و تیم پشتیبانی با کودکی که دچار تومور مغزی است باید متفاوت باشد. از این رو هدف چهارمین کنگره دوسالانه آنکولوژی این است که این تفاوت برخورد در درمان کودکان مبتلا به سرطان را در قیاس با بزرگسالان، نمایش دهد.  

وی با تاکید بر این که کودکان نجات یافته از سرطان نیازمند بازتوانی درازمدت هستند، تصریح کرد: این نوع کودکان پس از درمان وقتی به جامعه باز می گردند با محدودیت هایی مواجه می شوند بنابراین باید برای بازتوانی آن ها از همان روز نخست فکری شود.

قالیبافیان، با اشاره به این که زمان بقای کودکان مبتلا به تومور سرطانی به زمان مراجعه به پزشک بستگی دارد، افزود: کودکان به عوارض درمان بیماری سرطان نسبت به بزرگترها حساس‌تر هستند.جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی سه روش درمانی در کودکان سرطانی است. در مجموع برخی کودکان پس از ۵سال درمان، کاملاً بهبود می یابند.

درمان آنکلوژی نیاز به یک کار تیمی دارد

هادی موسی خانی، فوق تخصص آنکلوژی هم در ادامه این نشست از درمان ۲۰ درصد کودکان ایرانی مبتلا به سرطان توسط بیمارستان محک خبر داد و گفت: درمان آنکولوژی به یک کار تیمی نیاز دارد و موسسه  محک به این موضوع توجه خاصی دارد. استادان این بیمارستان سابقه هیئت علمی دانشگاه دارند و همه آنکولوژیست‌ها آرزوی کار کردن در بیمارستان محک را دارند.

محمود مصدق

دیگر خبرها

  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • مواظب این موجود خطرناک باشید
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • ‌بیماری مالاریا در صورت ‌تشخیص دیرهنگام، خطرآفرین است
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند