Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@11:05:10 GMT

کارگران مناطق آزاد و مشکلات تلنبار شده

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۵۴۳۰

کارگران مناطق آزاد و مشکلات تلنبار شده

فعال کارگری با بیان اینکه مناطق آزاد به محل استثمار کارگران تبدیل شده است، گفت: «عدم شمول قانون کار»، «حقوق و دستمزد حداقلی»، «قراردادهای کوتاه‌مدت» (عدم امنیت شغلی) و «اخراج بدون دلیل» مهمترین دلیل ضربه کارگران در مناطق آزاد و ویژه است. - اخبار اقتصادی -

ناصر چمنی، فعال کارگری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  درباره مشکلات کارگران مناطق آزاد گفت: اینکه کارگری از شمول قانون کار خارج است، ظلم در حق کارگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارگران همه باید یکسان باشند اینکه به بهانه اینکه این کارگران در کارگاه های کمتر از 5نفر فعالیت دارند یا در مناطق آزاد هستند، بنابراین از شمول قانون کار خارج هستند، غیرقانونی است.

 وی با تأکید بر اینکه مشکلات کارگران مناطق آزاد باید ریشه ای حل شود گفت:حق و حقوق کارگران شاغل در مناطق آزاد باید مانند سایرین باشد، امکان پیگیری حقوق یا طرح شکایت کارگردر منطقه آزاد وجود داشته باشد.

 چمنی بیان کرد:  کارگران شاغل در این مناطق نیز باید از تفاوت مقررات روابط کار آگاه شوند و بدانند که در فضایی کار می کنند که مقررات اجرا نمی شود، بنابراین با شناخت توانایی شخصی و مهارتی خود باید در جهت بهبود شرایط شغلی خود و گشایش بیشتر در معیشت خود به جلو بروند.

چمنی با بیان اینکه آسیب به کارگران در مناطق آزاد به علت «عدم شمول قانون کار»، «حقوق و دستمزد حداقلی»، «قراردادهای کوتاه‌مدت» (عدم امنیت شغلی) و «اخراج بدون دلیل» مهمترین دلیل ضربه کارگران در مناطق آزاد و ویژه است.

 این فعال کارگری گفت: به اسم سرمایه گذاری در مناطق آزاد, فعالیت های اقتصادی به دست پیمانکاران سپرده می شود. در این شرکت ها پیمانکاری یک واسطه است که کار را به کیفیت نمی دهند به کمیت می دهند. عده ای هم در این میان سود می برند. مناطق آزاد به محل استثمار کارگران مبدل شده‌اند که اعتراضات فراوانی از سوی کارگران و جامعه‌های کارگری را تاکنون دربرداشته است.

چمنی با بیان اینکه اصلاح قانون کار در مناطق آزاد درخواست جامعه کارگری است گفت: متأسفانه سال های زیادی است که مطالبات کارگران تلنبار شده است، تا کنون مشکلات کارگران حل نشده است. امیدواریم که این دولت چاره ای برای حل مشکل ریشه ای این کارگران داشته باشد.

 انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار کارگران اخبار کارگران شمول قانون کار مناطق آزاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۵۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره ۴۵ شهید کارگر در تربت جام برگزار شد

به مناسبت روز جهانی کارگر یادواره ۴۵ شهید کارگر شهرستان تربت جام در محل مسجد حضرت موسی بن جعفر(ع) این شهرستان برگزار شد‌. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تربت جام، به مناسبت روز جهانی کارگر یادواره 45 شهید کارگر شهرستان تربت جام با حضور خانواده شهدا و ایثارگران، فرماندار، امامان جمعه و جماعات، مسئولان قضایی، اجرایی، نظامی و انتطامی،کارگران و اقشار مختلف مردم به همت ستاد گرامی داشت هفته بزرگداشت کار و کارگری و بسیج کارگری باشکوه خاصی در محل مسجدحضرت موسی بن جعفر(ع) این شهرستان برگزار شد‌.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تربت جام با گرامیداشت یاد و خاطره 45 شهید حوزه کار و کارگری و بزرگداشت روز کارگر و تقارن آن با هفته مقام معلم و سلامت، افزود: شهدا بالاترین مقام را در نزد خداوند دارند و  ما نیز در مقابل شهدا و خانواده آنان و مجاهدین عرصه اقتصادی سر تعظیم می‌کنیم، شهدا در بهترین موقعیت قرار دارند و خداوند عاشق شهدا است.

حجت الاسلام غلامی افزود: دشمن مدام در حال طراحی نقشه برای نابودی جمهوری اسلامی است و تنها راه مبارزه با دشمنان جهاد و مبارزه است، عرصه کار و کارگری و عرصه تلاش و کوشش در کشور ایجاد قدرت می‌کند و قدرت هر نظام به بخش کارگری است.

وی ادامه داد:قوام جامعه به کار جهادی است اما مدیران در حوزه کار و کارگری باید امنیت شغلی، بیمه و مهارت افزایی کارگران را فراهم کنند.

غلامی خطاب به کارگران خاطرنشان کرد: کارگران باید به کار خود ارزش قائل شوند،کار را امانت بدانند و از کم کاری پرهیز کنند و در محیط کار انضباط و احساس مسئولیت داشته باشند.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • عکس یادگاری کارگران با رئیسی
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • پرداخت ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه کالا در استان بوشهر
  • یادواره ۴۵ شهید کارگر در تربت جام برگزار شد
  • اعزام ۶۰ گروه جهادی به مناطق محروم استان بوشهر
  • دیدار فرمانده سپاه لرستان با جامعه کارگری
  • ۱۸ هزار و ۹۱۵ کارگاه فعال ‌در لرستان وجود دارد
  • نقش حیاتی تولید در گره گشایی مشکلات جامعه
  • مسوولان مشکلات قشر کارگری را احصا و رفع کنند
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری استان