Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-29@18:49:30 GMT

۲۸ درصد معادن کشور غیرفعال است

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۵۸۸۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۰ هزار معدن در کشور داریم اما از نظر ذخایر و ظرفیت ۲۸ درصد از این تعداد غیرفعال است که عمدتا معادن مصالح و سنگ های ساختمانی است. ناطقان: رضا فاطمی امین روز سه شنبه در آیین بهره برداری از خط سوم کنستانتره گهرزمین در سیرجان با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون تن استخراج مواد معدنی در کشور وجود دارد افزود: اما سال گذشته در خام فروشی فقط ۴.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ میلیون تن صادرات داشتیم اما گرفتار نیمه خام فروشی هستیم.

وی اظهار داشت: بیش از هفت میلیون تن فولاد نیمه خام از کشور صادرات کردیم در حالی که شرکت هایی داریم که ورق فلزی وارد می کنند، پس زنجیره تولید در کشور ناقص است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اولویت ما تکمیل زنجیره های تامین و توزیع مناسب در مناطق جغرافیایی و متناسب ارزش افزوده است اظهار داشت: در تکمیل زنجیره تولید فولاد نقص داریم و بیکاری، مهاجرت، آلودگی و انباشتگی نیز وجود دارد و سودهای زنجیره معادن نیز بالا و پایین است.

وی تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی از نیروی توانمندی برخورداریم و خوشبختانه قدرت مالی این شرکت ها بسیار افزایش پیدا کرده و از مسیر فرصت بلوغ صنعت و توانمندی مالی باید مسائل و مشکلات را رفع کنیم.

فاطمی امین افزود: شرکت های بزرگ علاوه بر طرح های توسعه خود به توسعه صنعت در سایر مناطق هم توجه داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دانش بنیان کردن شرکت ها هم اولویت ما است و شرکت ها باید پس از بزرگ شدن، سایر رشته فعالیت ها را به حرکت درآورند و مساله اصلی با ایجاد تقاضا در شرکت های بزرگ اتفاق می افتد.

وی ابراز داشت: شرکت هایی در کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سود خالص دارند لذا یک شرکت ما سود خالصی بیش از بودجه عمرانی کل کشور دارد.

وی ادامه داد: قانون معادن الزام کرده که ۱۵ درصد از مالیات در منطقه معدنی هزینه شود و ۶۵ درصد وزارت صمت نیز به زیرساخت های صنعتی و معدنی بیاید.

فاطمی امین افزود: قانون بازگشت ۱۵ درصد را در دولت مطرح کردیم و دولت برای نخستین بار آن را در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس فرستاد که مصوب شد و این ۱۵ درصد از امسال قانونا نمی تواند در جای دیگری هزینه شود.

وی تصریح کرد: مردم خیلی از وضعیت گستردگی و عمق صنعت و معدن کشور مطلع نیستند و یکی از این راههای ارتباطی گردشگری صنعتی و معدنی است که جذابیت ویژه ای دارد، باید ۲ واژه صنعت‌گردی و معدن‌گردی را به ادبیات مردم اضافه کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این کار را طی چند ماه گذشته با مجتمع مس رفسنجان آغاز کردیم که حالت آزمایشی دارد و امیدواریم این کار در شرکت های گهر زمین و گل گهر هم ادامه یابد. منبع: عصر ایران برچسب ها: وزیر صمت ، غیرفعال ، ذخایر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: وزیر صمت غیرفعال ذخایر معدن و تجارت وزیر صنعت شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۵۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی خاتمی در مراسم گرامی‌داشت روز کار و کارگر در یکی از معادن شهرستان ماهنشان با بیان اینکه تلاشی که برای آسایش جامعه انجام می‌شود در روشن شدن چراغ زندگی افراد مؤثر است و در دین اسلام ارزش دارد، اظهار کرد، اظهار کرد: کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و رونق و شکوفایی اقتصادی قرار دارند و تلاش‌های آن‌ها بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه نگاه به کار و کارگر در دنیا براساس منفعت اقتصادی و نظام سرمایه‌داری است، عنوان کرد: در اسلام، کار و تلاش از کرامت خاصی برخوردار بوده و بر اساس فرمایش قرآن، پیامبر و ائمه اطهار (ع)، بالاترین و بهترین دریافت و برداشت انسان در دنیا تلاش است.

خاتمی با بیان اینکه کسی که برای امرار معاش خود تلاش می‌کند به مصداق جهاد با دشمن است؛ چرا که فقر یکی از بزرگترین دشمنان به شمار می‌رود.خاطرنشان کرد: مسئولان وظیفه دارند از زحمات این افراد قدردانی کنند و با تضمین امنیت شغلی، در راستای ایمنی محیط کار و ارتقای مهارت‌های شغلی بکوشند.

در ادامه مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه معادن سهم بسزایی در ایجاد اشتغال دارند، اظهار کرد: ۲۳ درصد از سهم توسعه، عمران و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان زنجان تخصیص یافته است و در این راستا سال گذشته بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی از معادن استان وصول شده است.

مجید گلشنی‌منفرد تصریح کرد: مطابق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن باید ۱۵ درصد از حقوق دولتی وصول شده به استان، برای ایجاد رفاه و توسعه با اولویت‌بخشی که معدن در آن واقع شده اختصاص یابد که بر این اساس باید ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن سال گذشته به استان تخصیص می‌یافت، در حالی‌که هم اکنون شاهد اختصاص فقط ۵۳۰ میلیارد ریال به استان هستیم که پس از پیگیری‌های مکرر استاندار زنجان محقق شد.

وی تصریح کرد: این میزان تخصیص یافته تنها ۲۳ درصد از سهم توسعه و آبادانی حقوق دولتی معادن به استان است.

گلشنی اظهار امیدواری کرد: با تشدید پیگیری‌ها و وصول کامل سهم استان در این بخش، شاهد افزایش فعالیت‌های عمرانی و آبادانی شهرها و روستاهای مناطق معدنی استان باشیم.

این مقام مسئول با اشاره به تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال به شهرستان ماهنشان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، بیش از ۸۵ درصد از میزان تخصیص یافته به استان، جهت توسعه و آبادانی شهرستان ماهنشان اختصاص یافته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه گفت: در استان ۲۰۲ معدن فعال و ۱۶۵ معدن غیرفعال داریم که دلیل اصلی غیرفعال بودن این معادن، اکتشاف نادرست و استفاده نکردن از ذخیره کامل معادن بوده است.

کد خبر 6091515

دیگر خبرها

  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • کارگران در سنگر نخست رفع محرومیت و شکوفایی اقتصادی قرار دارند
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • منع بکارگیری مشمولان غایب در واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان‌غربی
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • شناسایی ۲۸۹ محدوده معدنی راکد و غیرفعال در آذربایجان غربی