Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@02:26:06 GMT

برخی به هر شکل ممکن می‌خواهند غرب را تطهیر کنند

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۱۹۳۰۴

برخی به هر شکل ممکن می‌خواهند غرب را تطهیر کنند

گروه سیاست سایت فردا: وضعیت مذاکرات همچنان مبهم است و مشخص نیست که آیا در آینده‌ای نزدیک مذاکرات از سر گرفته می‌شود یا خیر؟

محسن کوهکن، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «ما باید ببینیم چه شد مذاکرات وین متوقف شد و امکان ادامه نیافت و بعد از آن رسید به مذاکرات دوحه قطر. فکر می‌کنم کاملا مشخص است که خواسته طرف ایرانی چیست بر این اساس انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران یک‌بار به تعهداتش عمل کرده است و با آنکه انتقادات زیادی نسبت به برجام وجود داشت اما به دلیل آنکه به هر حال ایران امضایش کرد، به تمام تعهدات آن توافقنامه پایبند بودیم و این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و این اروپایی‌ها بودند که به تعهداتشان عمل نکردند».

او ادامه داد: «با آغاز جنگ روسیه و اوکراین شرایط برای غربی‌ها متفاوت شد و آنها با بحران انرژی مواجه شدند. آمریکا هم به دلیل همین شرایط ذخایر نفتی خود را خالی کرد. اکنون آنها مترصد آن هستند که به بازارهای جدیدی از نفت دسترسی پیدا کنند. آنها در دوحه اولا نخواستند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و ثانیا زمینه‌ای برای تأمین نیازهای نفتی‌شان فراهم کنند. ایران هم در این میان حرف درستی می‌زند؛ اینکه وقتی یک‌بار بدعهدی صورت گرفته چه تضمینی هست که بار دیگر چنین نشود؟ پس لازم است تضمین‌های لازم از سوی آمریکا داده شود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «ببینید اکنون در شرایطی قرار داریم که غربی‌ها روسیه را تحریم کرده‌اند و اگر در این شرایط توافق امضا شود، در وضعیتی که بخشی از تعهدات را روسیه باید عمل کند، همین غربی‌ها بعد از امضای توافق و بازگشت به برجام خواهند گفت که اجرای برجام میسر نیست زیرا روسیه تحریم است و امکان کار با این کشور فراهم نیست و در آن صورت بار دیگر برجام را اجرا نمی‌کنند و این‌بار گردن روسیه می‌اندازند. اکنون که تجربه گذشته را داریم نباید اجازه دهیم که بازهم چنان شرایطی فراهم شود».

او در ادامه اظهار کرد: «حالا در این میان برخی نیروهای داخلی به روند مذاکرات و سیاست خارجی دولت انتقاد می‌کنند. برخی با یک‌دندگی بر غرب‌گرایی ادامه مسیر می‌دهند و می‌خواهند به هر شکلی که می‌شود غرب را تطهیر کنند».

کوهکن در پایان گفت: «نکته بسیار مهم آن است که ما باید روی مواضع اصولی خود بایستیم و حتما تضمین‌های لازم را از غربی‌ها به ویژه آمریکا بگیریم. دولت اکنون در عرصه سیاست خارجی همه‌جانبه‌گرا عمل می‌کند و در عین حال که ارتباط را با غرب قطع نکرده اما می‌داند که باید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و کشورهای شرقی استفاده کند؛ برخلاف دولت قبل که کلا همه ظرفیت‌ها را نادیده می‌گرفت و صرفا به غرب توجه داشت».

منبع: فردا

کلیدواژه: محسن کوهکن مذاکرات غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۱۹۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران

بلومبرگ در گزارشی نوشت در حالی که قانونگذاران آمریکایی در واکنش به پاسخ ایران به حمله رژیم صهیونیستی، در تلاش برای اقدامات جدیدی هستند، بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، در حالی که مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش برای تشدید محدودیت‌ها علیه صادرات نفت ایران است اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تمایلی به انجام اقدامی ندارد که قیمت نفت خام یا بنزین را برای شهروندان آمریکایی افزایش دهد. به گفته کارشناسان سیاست تحریم، رئیس جمهور آمریکا احتمالا از اختیارات خود در خصوص تحریم‌ها استفاده کرده و از اجرای سخت‌گیرانه آنها خودداری می‌کند.

این وضعیت، تا حدودی مشابه برخورد دولت بایدن در قبال روسیه و جنگ اوکراین است. اگرچه کاخ سفید، تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده، اما تلاش کرده است درآمدهای این کشور را محدود کند و در عین حال، اجازه دهد صادرات نفت روسیه ادامه پیدا کند تا از محدودتر شدن عرضه در بازار جهانی و برانگیختن تورم در سالی که انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، اجتناب شود. دولت آمریکا همچنین با وجود تجدید تحریم‌های که نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا را هدف گرفته اند، هفته گذشته اجازه داد صادرات نفت ونزوئلا ادامه پیدا کند.

جیم لوسیر، مدیرکل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنرز» به بلومبرگ گفت:‌ معامله‌گران نفت، بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را لازم باشد، امضا خواهد کرد تا جریان نفت ایران به بازار ادامه پیدا کند، درست همان‌طور که اجازه داد بشکه‌های نفت روسیه همچنان در بازار عرضه شوند.

بازار نفت در حال حاضر حساسیت به خصوصی نسبت به محدودیت‌های بیشتر دارد. نفت برنت اوایل آوریل، در بحبوحه تقاضای جهانی قوی و ادامه محدودیت عرضه اوپک پلاس، از مرز ۹۲ دلار در هر بشکه عبور کرد که بالاترین حد در حدود ۶ ماه گذشته بود.

طبق گزارش شرکت «کلیر ویو انرژی پارتنرز» که در واشنگتن مستقر است، تحریم‌های جدید اگر اجرا و اعمال شوند ممکن است حداکثر ۸.۴۰ دلار به قیمت جهانی نفت اضافه کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، چنین اتفاقی، خبر بدی برای بایدن خواهد بود که پس از افزایش قیمت سوخت در سال ۲۰۲۲، حجم عظیمی نفت را از ذخایر استراتژیک برداشت کرد. هر چند قیمت بنزین از سطوح مشاهده شده در آن زمان، پایین‌تر است اما امسال افزایش داشته، در حالی که هنوز فصل اوج رانندگی تابستانی در آمریکا آغاز نشده است.

دیگر خبرها

  • ادامه مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی؛ مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟
  • حماس : تصمیمی برای انتقال به سوریه نداریم
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • بی‌اعتنایی بازار نفت به اقدامات آمریکا علیه صادرات نفت ایران
  • پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • گزینه اول عجیب بایرن: مربی اخراجی یونایتد!
  • نیویورک تایمز: نابودی حماس ممکن نیست