Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز گذشته تفاهم نامه طرح توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران و 12 شرکت ایرانی امضاء شد.

میدان نفتی مشترک آزادگان، جزو 10 میدان بزرگ دنیاست که پیش از این، توسعه فاز اول آن در قالب دو بخش آزادگان شمالی و آزادگان جنوبی در دستور کار قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فاز دوم توسعه میدان آزادگان به میزان 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد که 80 درصد منابع آن توسط بانک‌ها و 20 درصد منابع توسط شرکت‌های اکتشاف و تولید تامین مالی می‌شود؛ البته امکان تامین مالی 20 درصد از سهم 80 درصدی بانک‌ها توسط سازوکار بورس و با جذب سرمایه از مردم نیز تعبیه شده است.

در این طرح، 420 حلقه چاه تولیدی و تزریقی حفاری می‌شود و در اوج کار تعداد 40 دستگاه دکل حفاری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نفت درجای میدان نفتی آزادگان 32 میلیارد بشکه بوده و طبق این طرح عدد تولید به 570 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.

مدت زمان اجرای طرح توسعه میدان آزادگان 7 سال است و طول کل قرارداد شامل توسعه و بهره‌برداری 20 سال در نظر گرفته شده است.

برای اجرای این طرح، شرکت اکتشاف و تولید آزادگان تاسیس می‌شود که سهامدار آن، 12 شرکت ایرانی شامل 6 بانک ملت، تجارت، ملی، پارسیان، پاسارگاد و شهر و 6 شرکت اکتشاف و تولید قرارگاه خاتم‌الانبیا، توسعه صنعت نفت پرشیا، انرژی گستر سینا، مپنا و اویک هستند.

از سال دوم پس از آغاز کار، بازگشت سرمایه از طرح توسعه آزادگان آغاز می‌شود که سهامداران می‌توانند بخشی از منابع موردنیاز در ادامه کار را از این طریق تامین کنند.

این نخستین بار در تاریخ صنعت نفت است که بانک‌های ایرانی به جای اعطای وام و تسهیلات به صورت مستقیم در پروژه‌های نفتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
 

تصویر 1

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان از سال هشتم به نقطه سربه‌سر می‌رسد و درآمد این طرح در طول 20 سال 115 میلیارد دلار خواهد بود.

در این طرح بیش از 24 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و 280 میلیون دلار ظرفیت انجام مسئولیت اجتماعی وجود دارد.

یکی از راهکارهای وزارت نفت دولت سیزدهم برای تامین مالی طرح‌ها، استفاده از ظرفیت نظام بانکی است. خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «11 اقدام برای تامین مالی پروژه‌های نفتی با سرمایه‌گذاری کنسرسیوم بانکی و پتروشیمی» به این موضوع پرداخته است. 

تامین مالی این طرح از این جهت مهم است که در شرایط تحریم، با اجرای راهبرد «بی‌اثر کردن تحریم» در اتکا به توان داخلی رقمی معادل 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شد، درحالی راهبرد «مذاکره با آمریکا» حتی با انعقاد برجام نیز نتوانست در پروژه‌های نفتی کشور جذب سرمایه کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: میدان نفتی میدان آزادگان شرکت ملی نفت توسعه میدان نفتی تحریم طرح توسعه میدان سرمایه گذاری میلیارد دلار تامین مالی میدان نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۱۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری با بیان اینکه رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی در طول یک سال با حمایت‌های هیات امنای صندوق مخصوصا شخص رئیس جمهور شکسته شد، توضیح داد: طی سال ۱۴۰۲، بیش از دو میلیارد و دویست میلیون دلار از مطالبات صندوق توسعه ملی وصول شد. در سال گذشته و با پیگیری رئیس جمهور محترم، علاوه بر تامین مالی چندین طرح، درمورد وصول مطالبات نیز پیگیری‌های جدی‌تری صورت گرفت و در سال ۱۴۰۲، بیش از یک میلیارد دلار تامین مالی توسط صندوق توسعه ملی انجام شد.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، با تاکید بر اینکه بررسی بیش از دو میلیارد دلار پروژه در سال قبل به پایان رسید گفت: پروژه‌های مذکور در نیمه نخست سال جاری تامین مالی و سرمایه‌گذاری خواهند شد؛ ضمن آنکه سال ۱۴۰۳ سال تأمین مالی طرح‌های جدید خواهد بود. همچنین در راستای اهداف دولت محترم سیزدهم، مبلغ بیش از ۶۶۰ میلیون دلار بابت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پرداخت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهش ۴۳درصدی تولید طلای سیاه ایران در دولت سیزدهم
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • رکورد وصول مطالبات صندوق توسعه ملی شکسته شد
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله
  • شرکت هوش مصنوعی ایلان ماسک سرمایه ۶ میلیارد دلاری جذب می‌کند؟
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت