Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@22:20:49 GMT

تغییر نگرش‌های فرهنگی نسبت به ازدواج خطر بزرگی است

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۲۰۸۱

تغییر نگرش‌های فرهنگی نسبت به ازدواج خطر بزرگی است

مسئله ازدواج یک مسئله فرهنگی مهم است و امروزه در کشور با تغییر نگرش‌ها در خصوص این امر متاسفانه باعث سخت شدن این پیوند آسمانی برای جوانان شده‌ایم که نیاز است مسئولان دست اندرکار تلاش جهاد گونه در این زمینه داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، ازدواج و تشکیل خانواده در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما جایگاه بسیار بالایی دارد، یکی از مهم‌ ترین و رویایی‌ ترین آرزوی هرنوجوان و جوانی، رسیدن به وضعیتی است که بتواند با انتخاب همسر تحول عمیق و گسترده‌ای در زندگی خود به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیشوایان دین ازدواج را سودمندترین نعمت پس از ایمان به خدا و زمینه‌ ساز دست یافتن به 2 سوم دینداری دانستند و بنیان خانواده را محبوب‌ ترین بنیان در نزد خداوند معرفی کرده‌اند، رسالت دین، تربیت انسان صالح و پرورش استعدادهای او در جهت کمال معنوی و اخلاقی و رساندن او به اوج سعادت حقیقی است.

ازدواج از نگاه اسلام، بنیان مقدس خانواده اصلی‌ترین و مؤثرترین زیرساخت مادی و معنوی تربیت فرد سالم و شایسته و به دنبال آن ساختن جامعه سالم و صالح است ازاین‌رو بخش قابل توجه و برجسته‌ای از احکام فقهی، توصیه‌های اخلاقی، تربیتی و مباحث معرفتی قرآن کریم و سنت و سیرت پیامبر و امامان اهل‌بیت(ع) به موضوع ازدواج و خانواده اختصاص دارد.   
 
با توجه به پژوهش های انجام شده، از اصلی ترین معیارهای ازدواج می توان به مواردی مانند تناسب در جهان بینی، تفاهم در اعتقادات دینی، مذهبی و انعطاف پذیری روانی، علاقه متقابل، داشتن شخصیت مکمل، تفاهم در سبک زندگی، درک متقابل، پذیرش ارزش های های حقیقی همدیگر اشاره کرد  که قطعا درکیفیت زندگی مشترک و پیشرفت آن بسیار تاثیر گذار است.
 
ملاک ها و معیار های ازدواج آسان از نظر اسلام شامل مواردی است که می تواند ضامن یک زندگی سالم و با کیفیت باشد و عدم هر کدام می تواند زندگی مشترک را با مشکل روبرو کند، برخی از این ملاک ها و معیار ها شامل فهم مشترک و روشنی از باورهای فرهنگی، دینی، اجتماعی و علمی، اعتقاد به ارزش های زندگی مانند هم نوع دوستی، داشتن اخلاق نیکو و رفتار پسندیده، دوستی، مسئولیت پذیر بودن، داشتن فضایل اخلاقی مانند تعهد و وفاداری، با پشتکار بودن و اهل کار تلاش می باشد، ازدواج موقعیتی برای پیوند و امنیت و احساس کرامت است.
 
 به دلیل خرده فرهنگ های نابجا و ارزش های پوچ ازدواج در حال کمرنگ شدن است و سطحی نگری و تجمل گرایی، ازدواج را به مسئله پیچیده تبدیل کرده است پس نیاز است که با نهادینه کردن فرهنگ ساده زیستی معیار های ازدواج آسان در خانواده جایگزین شرایط سخت و معیار های بی ارزش شود باید آسان گیری را در خانواده ها رونق داد.

 شرکت در جلسات مشاوره رایگان قبل از ازدواج به شناخت معیارهای درست و صحیح می تواند کمک کند تا خانواده‌ ها با معیار های اصلی که ضامن خوشبختی فرزندان آن ها است آشنا شوند، خانواده ها نباید در امر مهریه سختگیری بیش از حد داشته باشند بلکه باید تلاش کنند تجملات و برخی هزینه‌های گزاف ازدواج را تعدیل کنند تا ترس جوانان از تشکیل زندگی مشترک کاهش یابد.

 مواردی که می توان راه را برای ازدواج باز کرد و سن ازدواج را کاهش داد آسان گرفتن  و به هنگام بودن آن همراه با آگاهی است، خانواده ها اگر توجه ویژه ای به ازدواج آسان داشته باشند دیگر مشکل خاصی در جامعه پیش نمی آید.         
 
مسئله بی‌رغبتی جوانان به ازدواج به مسائل اقتصادی و فرهنگی مرتبط است، بر اساس پژوهش‌های انجام شده ۳۵ شاخص از موانع اقتصادی و اجتماعی شناسایی که باعث عدم رغبت جوانان به ازدواج شده است.

که این موانع شامل: عقلانیت اقتصادی، آزاد بودن روابط آزاد بین دختران و پسران، تغییر سبک زندگی و گسترش شبکه‌های مجازی، طولانی بودن دوران تحصیل ، کمال گرایی در انتخاب همسر،گریز از مسئولیت باعث شده که جوانان به جای گرایش، کمتر ازدواج را انتخاب کنند.

نداشتن اعتماد بین دختر‌ها و پسرها، پررنگ شدن ترس از ازدواج توسط خانواده‌ها و رسانه‌ها، ایجاد فوبیای ازدواج، و پررنگ شدن طلاق توسط رسانه‌ها و نگاه منفی به ازدواج را از دیگر موانع عدم تمایل جوانان به ازدواج است مسئولین باید برای نسل جوان کشور امنیت اقتصادی و اجتماعی را فراهم کنند، ترس از آینده و ازدواج را کاهش دهند.
 
خیال‌پردازی‌های غیرواقع‌ بینانه و بی‌توجهی به ملاک‌های صحیح، بی‌اعتنایی به عوامل مهمی مانند شناخت درست و کافی از شخصیت، خانواده و وضعیت اجتماعی همسر آینده مورد علاقه و نیز موانع احتمالی، از قبیل مخالفت خانواده، فراهم‌ نبودن لوازم و زمینه‌های ازدواج سبب می‌شود که به فرد دیگری نیاندیشند و با بهانه‌های مختلف خواستگارهایی که احیاناً از راه‌های دیگر به آنها معرفی می‌شوند را نپذیرند و فرصت‌های ازدواج مناسب را از دست بدهند.

نرگس بامدی؛ عضو سازمان نظام روانشناسی کشور

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خانواده ها معیار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است

مرضیه اتو گرا در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه رویداد جوانی جمعیت با اشاره به ماده ۱۹ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر اعطای جایزه به برترین ها که شامل دستگاه ها برای میل به اهداف قانون برگزار خواهد شد افزود: ستاد ملی جمعیت مکلف است با تبیین شاخصهای ارزیابی، سلامت و سنجش تفکیک خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی، شرکت ها، موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان را مورد بررسی قرار دهد و نهادهای زیربط که اثربخشی در رشد ازدواج و فرزندآوری و فعالیت های موثری را داشته اند را شناسایی و اقدام به تقدیر به نحوه شایسته از آنها نماید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از اهداف دیگر این رویداد فراهم سازی شرایطی برای تبادل اندیشه بین صاحب نظران حوزه خانواده، جمعیت، ایجاد انگیزه و همچنین زمینه فرهنگی و هنری و ترویج فرهنگ ازدواج و فرزندآوری و روحیه کار تیمی برای ظهور استعدادهای علمی است خاطرنشان کرد: افراد مختلف در جامعه در فضای عمومی و نظام بهداشتی کشور با توجه به تلنگری که خورده اند برای اقدام موثر، تلاش بیشتری خواهند کرد که در امر جوانی جمعیت در کشور موفق باشند.

مسئول کار گروه جمعیت و فرزندآوری در هیات اندیشه ورزی امور بانوان استانداری گفت: ما شاهد این هستیم که شیب کاهش جمعیت در استان همدان کمتر شده است البته هنوز به ایده آل مطلوب نرسیده ایم، در زمینه جوانی جمعیت ما نیاز به فرهنگسازی داریم بدان گونه که فرهنگ زایمان طبیعی بعد از سزارین، فرهنگ شرکت در کلاسهای آمادگی بارداری، کاهش ترس از زایمان، خوشایند سازی بارداری ورضایت مندی مادران از مراکز بهداشتی و بیمارستان ها را بالا ببریم.

اتو گرا اذعان داشت: اغنا سازی عمومی و همگانی باید در این زمینه بصورت کامل انجام شود که همه مدیران دستگاه ها و کارکنان در هر اداره ای که هستند مسئله جوانی جمعیت را با معنای سلامت در نظر بگیرند و سلامت ما در گرو سلامت زنان، خانواده ها وفرزندان است.

وی تاکید کرد: پیشگیری از سقط جنین، سقط انتخابی که مادر خود رضایت به این کار دارد و آگاه‌سازی تشخیص زودرس ناباروری و درمان به موقع آن، به موقع ازدواج کردن و رعایت سبک زندگی سالم باید در جامعه پیگیری شود که هم اکنون توسط قرارگاه ورستاد جمعیت مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 6092529

دیگر خبرها

  • افتتاح مرکز مشاورزه ازدواج و تحکیم خانواده شهرستان اسکو
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • جوانی جمعیت نیازمند اغنا سازی است
  • کیومرث هاشمی: کسب سهمیه المپیک توسط الفتی اتفاق بزرگی برای جامعه ورزش است
  • امره جان: به هر قیمتی می خواهیم به ومبلی برویم
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • برپایی جشن ازدواج ۲۳ پاسدار در سردشت
  • کاهش هزینه‌های ازدواج جوانان اولویت طرح وصال شیرین
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند