Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده»، حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی درمورد منفی شدن رشد نقدینگی در دولت سیزدهم گفت: برای نخستین بار در چند سال گذشته رشد پول و نقدینگی کاهش یافت. سیاست دولت از ابتدا کاهش خلق پول بود که به منفی شدن رشد نقدینگی به میزان ۲ درصد منجر شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: سیر نزولی رشد نقدینگی، بزرگترین گام برای کنترل تورم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تورم دلایل متعددی دارد و اصلی‌ترین عامل آن رشد نقدینگی است.به هر میزان حجم نقدینگی افزایش یابد، نرخ تورم نیز افزایش خواهد یافت.

وی تورم انتظاری و کمبود کالاها را از دیگر عوامل تورم دانست و عنوان کرد: البته دولت به درستی کمبود کالاها را مدیریت کرد تا در این زمینه مشکلی در کشور رخ ندهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس درباره تاثیر منفی شدن حجم نقدینگی بر رشد اقتصادی کشور، اظهار داشت: برای رشد اقتصادی نیاز به سرمایه‌گذاری است اما نه با خلق پول از طریق بانک‌ها، سرمایه‌گذاری با جذب سرمایه از طریق اوراق مشارکت و تشویق مردم به سرمایه گذاری در عرصه‌های مختلف مسکن، صنعت و تولید امکان پذیر است.

میرتاج الدینی با اشاره به توفیق دولت در نزولی کردن نرخ تورم از شهریورماه ۱۴۰۰ گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه ۱۴۰۰ به میزان ۵۴.۹ درصد بود، اما با سیاست‌های اعمالی دولت این عدد در اسفندماه ۱۴۰۰ به ۲۹.۵ درصد رسید.

وی ادامه داد: همچنین دولت موفق شد رشد پایه پولی که در تیرماه ۱۴۰۰ به ۴۲.۶ درصد رسیده بود در اسفندماه ۱۴۰۰ به ۳۱.۴ درصد کاهش دهد که نشانه جهت‌گیری صحیح دولت برای مهار تورم و منفی شدن نقدینگی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دولت سیزدهم در یک سال گذشته برنامه اصلاح نظام بانکی را آغاز کرد، مهمترین اقدام کم سابقه دولت، قطع روند استقراض از بانک مرکزی بود.

این نماینده مجلس یادآور شد: دولت دوازدهم ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه سال ۱۴۰۰ را در ۶ ماه نخست مصرف کرد. اما دولت سیزدهم هم مبلغ تنخواه پارسال را تسویه کرد و هم اینکه برای اصلاح نظام بین بانک مرکزی و دولت در دوماهه نخست سال جاری از تنخواه استفاده نکرد.

وی خاطرنشان کرد: خودداری دولت از دریافت تنخواه بودجه بانک مرکزی و کنترل خلق پول بانک‌ها از مهم‌ترین دلایل روند نزولی رشد نقدینگی در دوماهه اول امسال بوده که نشان از عزم دولت برای اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی در مهار تورم دارد.

منبع: نماینده

کلیدواژه: نماینده نقدینگی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی رشد نقدینگی منفی شدن خلق پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۲۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، محمدعلی شاه‌حسینی با اشاره به نتایج شاخص نرخ تورم ماهانه استان یزد در فروردین سال ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران، اظهار کرد: بر اساس آمار‌ها نرخ تورم فروردین ماه در استان یزد ۲.۳ درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۰.۳ درصد کمتر است.

وی از روند کاهشی نرخ تورم ماهانه زیر گروه‌های کالایی خوراکی‌ها و غیر خوراکی‌ها در استان خبر داد و افزود: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در اسفندماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه استان یزد برای زیرگروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۲.۲ درصد و برای زیرگروه «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۴ درصد بوده که به ترتیب یزد در گروه کالایی خوراکی‌ها رتبه ۲۵ و در گروه کالایی غیرخوراکی‌ها رتبه ۲۶ کشور (بر اساس رتبه بندی بالاترین نرخ تورم به کمترین نرخ) را کسب کرده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری یزد اظهار داشت: نرخ تورم نقطه به نقطه استان یزد نیز پس از ماه‌ها به زیر میانگین کشوری رسید، این درحالی است که نرخ برای استان در فروردین ماه ۱۴۰۳ معادل ۲۹.۳ درصد بود که نرخ کشوری ۳۰.۹ درصد می‌باشد.

شاه‌حسینی با اشاره به پایین‌تر بودن نرخ تورم ماهانه از شاخص‌های متناظر کشوری تصریح کرد: این موضوع نشان از موفقیت رصدخانه کنترل و پایش تورم استان یزد و برنامه‌های پیش‌بینی شده توسط مدیران اقتصادی استان برای کاهش تورم است.

وی خاطرنشان کرد: تداوم برنامه‌های پیش‌بینی شده در راستای کنترل تورم در استان موجب خواهد شد تا فاصله تورم سالانه استان از شاخص متناظر کشوری به کمترین میزان ممکن کاهش یابد.

شاه‌حسینی خاطرنشان کرد: رصدخانه کنترل و پایش تورم استان که به ابتکار استاندار یزد ایجاد گردیده، با رصد دقیق ریشه‌های تورمی استان و تدوین طرح‌های بهبود، به صورت مستمر و شبانه روزی تلاش کرد با اجرای برنامه‌های اصلاحی تورم استان را مهار کند و تاکنون در دو شاخص تورم ماهانه و نقطه به نطقه موفقیت چشم گیری داشته است.

دیگر خبرها

  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • رئیسی کیا: عدم نظارت دولت باعث شکست واگذاری سرخابی‌ها می‌شود
  • تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد
  • مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران