Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه شورای مدیریت بحران کهگیلویه‌وبویراحمد با تاکید بر حفظ جنگل‌های بلوط برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در سالن شماره یک استانداری با حضور نوبخت معاون وزیر و سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

 در ابتدای این نشست سرپرست مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد به حادثه خیز بودن کشور ایران که دارای  رتبه 10 دنیا و رتبه 5 آسیا است، اشاره داشت و گفت: آتش سوزی جنگل و افزایش مصرف برق از جمله مشکلات است که در این راستا مدیریت‌های مختلفی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیک روز با بیان اینکه منابع طبیعی با بدهکاری های مختلفی رو به رو است، گفت: تجهیزات مقابله با آتش سوزی ها، کمبود نیروی انسانی برای موضوعات تحقیقاتی، مشکلات قرق بان و دیده بان و کمبود اعتبار برای بازسازی آتش سوزی در سال های گذشته از مشکلات است.    وی استان را دارای ظرفیت گیاهان دارویی و طبیعی دانست و گفت: با شناسایی این ظرفیت های می توان از آنها استفاده مفید کرد.   مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱ میلیون و پانصد هزار هکتار وسعت جنگل های کهگیلویه و بویراحمد، ۱۴درصد جنگل های زاگرس با سرانه ۲۵ و یک صدم درصد است، گفت: آفت جوانه خوار و برگ خوار بلوط جنگل یکی از معضلات استان است که سرعت انتشار و چند نسلی بودن از مشکلات آن است.    جاوید بخت با بیان اینکه پایش های تحقیقاتی در حال انجام است، گفت: در باشت حدود ۱۷ هزار هکتار جنگل درگیر افت بلوط است و پیگیری های توسط استاندار صورت گرفته است اما  باتوجه به صعب العبور بودن و کوهستانی بودن جنگل های استان نیازمند تجهیزات هستیم.    وی افزود: حدود ۳۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه باشت پایش شده است که عوامل متعددی مانند تخریب، خشکسالی، ریزگردها، تنش های آبی، توسعه باغات و مرکبات در سطح استان از جمله عوامل در شیوع و طغیان این آفت شده است.   فرماندار بویراحمد گفت: آیا باید آفتی جنگل های استان را درگیر کند تا سازمان جنگل ها به این موضوع ترتیب اثر دهد؟، در سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ آتش‌سوزی داشتیم در سال جدید کدام امکانات جدید اضافه شده است؟   مهدوی مطلق گفت: همه یادمان ها و نوستالژی های ما با بلوط بود اما این بلوط ها در حال نابودی است و حتی یک دمنده جدید اضافه نشده است و سازمان جنگل ها به خوبی عمل نکرد.   عباسعلی نوبخت سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: همین چندی پیش شهید غلامی از خراسان رضوی جان خود را تقدیم طبیعت ایران کرد که باید یادی از این شهید همچنین «البرز زارعی» شهید طبیعت در استان کهگیلویه و بویر احمد کنیم.

وی با بیان اینکه به عنوان یک سرباز در استان کهگیلویه و بویراحمد حضور یافتم گفت: مقصر اصلی در وضعیت کنونی جنگل‌های زاگرس جایگاه‌ها هستند.

این مسئول افزود: نباید دنبال محکوم کردن یکدیگر باشیم همه ما مقصریم چون طبیعت را نشناختیم، یک روز از روی ناآگاهی و اطلاع نادرست کارهایی انجام داده‌ایم که به این وضعیت رسیدیم.

نوبخت با بیان اینکه به دستور وزیر جهاد کشاورزی باید نسخه درست برای عرصه جنگل‌های بلوط زاگرس پیچیده شود، ادامه داد: خوشبختانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص پیگیری‌های مستمری داشته و در سازمان جنگل‌ها حضور پیدا کرد و اکنون ما نیز برای خدمت به زاگرس آمده‌ایم.

وی اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های سرسبز با تراکم بالای درختان بلوط است.

 سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه منابع طبیعی حکم باغبانی برای ملت ایران را دارند، یادآور شد: بعضی جاها همکاران ما متهم شدند که به جای قدردانی از آنها به عنوان مانع معرفی می‌شوند.

نویخت با بیان اینکه محلول‌هایی تهیه شده که در کل اروپا هم از آن استفاده می شود، عنوان کرد: این یک محلول بی‌خطر نیست بلکه کم خطر است و به عنوان یک مُسکن از آن استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: وضعیت کل جنگل‌های ما مثل یک انسان سرما خورده است و همه ما باید از آن پرستاری کنیم اما متاسفانه به جای اینکه نوشیدنی گرم به آن بدهیم آب یخ داده‌ایم اکنون فقط پروانه برگخوار زاگرس را تهدید نمی‌کند بلکه عملکرد ما نیز تهدید کننده جنگل‌ها بوده است.

 سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به مشکل زیراشکوب جنگل‌ها هم اشاره کرد و گفت: وقتی جنگل‌ها شخم زده می‌شود همچنین کاشت‌های غیر مرتبط در جنگل‌های بلوط و سم پاشی‌های بی‌ربط داریم موجب چنین وضعیتی شده تغییرات اقلیمی هم از یک سو که باید چاره اندیشی درستی انجام دهیم.

نوبخت با بیان این که مدیران در منطقه زاگرس باید  برای همه کارهایی که می خواهند انجام دهند مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار دهند، تاکید کرد: در خصوص مبارزه با این آفت باید حداقل خسارت به طبیعت وارد شود و مردم کمتر آسیب ببینند.

وی در ادامه با اشاره به گلایه‌های یکی از فرمانداران در خصوص امکانات بسیار کم برای مبارزه با اطفای حریق خاطرنشان کرد: هرچه به استان شما داده‌ایم دو برابر آن را دوباره خواهیم داد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه از اسفندماه باران نداشته‌ایم که یک هشدار برای طبیعت است، ابراز کرد: بعضی وقت پوششی در جنگل به وجود می آید که باید بفهمیم سیر قهقرایی ایجاد شده است به عنوان مثال در شمال کشور در ارتفاع ۲۰۰۰ متری بعضی درختان دیگر وجود ندارند و علائم آن را در زاگرس هم می بینیم.

وی با بیان اینکه ۴۷۸ هزار هکتار مراتع در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد گفت: در بخشی از این مراتع علائم بیابان دیده می شود.

نوبخت در ادامه به یک موضوع مهم اشاره کرد و گفت: تعداد سه سد قرار است در استان شما احداث شود برای رفع مشکلات پیشنهاد سد چهارم را من می‌دهم.

این مسئول افزود: چرخه طبیعت را به هم زده ایم الان زاگرس ۶ میلیارد مترمکعب آب ذخیره در اختیار مردم قرار میدهند بالادست و میان دست و پایین دست سد زده‌ایم و چشمه هایی که از دل طبیعت بیرون می آمدند و آبیاری قطره ای طبیعت را انجام می‌دادند به شهرک های صنعتی و گلخانه ای داده‌ام حق آبه را برای طبیعت در نظر نمیگیریم میزان دبی چشمه‌ ها کم شده همه این ها اثر گذار است و به همین خاطر پیشنهاد ساخت سد چهارم را در استان شما می‌دهم.

نوبخت با بیان اینکه در این استان ۸۷۴ هزار هکتار جنگل داریم گفت: در استان شما 670 هزار هکتار مطالعات آبخیزداری وجود دارد همچنین هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان اعتبارات اگر پروژه های مربوط به آبخیزداری و آبخوان داری در استان شما شکل گیرد یک سد بزرگ برای استان بوده که مخازن آن بیش از 3 سد دیگر استان است.

وی یادآور شد: تجربیات خود را برای شما می‌گویم که سی سال بعد یک منابع طبیعی پویا داشته باشید.

سید علی احمدزاده در نشست ستاد فرماندهی مدیریت بحران که با حضور سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد گفت: ۶۰ هزار هکتار از درختان بلوط استان دچار آفت حشره جوانه‌خوار و برگ‌خوار درختان بلوط شدند که برای مبارزه و محلول‌پاشی درختان به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.   استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تاکنون ۴۰ میلیارد تومان این مبلغ تامین شده که محلول‌پاشی توسط تیم‌های تخصصی و بسیجیان آموزش دیده انجام شود.   وی با بیان اینکه بیشترین درگیری با این آفات در منطقه باشت است، گفت: علاوه بر مبارزه با این آفات باید درختان جدید جایگزین شود که از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور می‌خواهم از همین امروز به فکر تامین اعتبار برای کاشت درختان جدید باشد.   استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تحقیقات دانشگاهی در زمینه منابع طبیعی خروجی‌محور باشد، افزود: تحقیق و آموزش مهم است اما از دانشگاه در زمینه منابع طبیعی خروجی می‌خواهیم.   وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد سرپرست سازمان جنگل‌ها در زمینه احداث سد برای نجات منابع طبیعی این استان گفت: با احداث سد موافقم سالانه ۱۱.۲ میلیارد مترمکعب بارش باران داریم که ۸.۵ میلیارد مکعب آن از استان خارج می‌شود و تنها ۴۰۰ میلیون مترمکعب عاید کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.   احمدزاده با اشاره به اهمیت احداث سد آبریز گفت: متاسفانه عده‌ای خارج از این استان با مخالفت با احداث این سد آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و تلاش می‌کنند سد احداث نشود.   استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اینکه دستگاه‌های متولی اعلام کردند از پایانه‌های دانشجویی حوزه منابع طبیعی حمایت می‌کنند از راه‌اندازی مرکز تحقیقات بلوط در استان خبر داد و یادآور شد: راه‌اندازی این مرکز در جلسه روز گذشته با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی مصوب شد.         انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور استاندار کهگیلویه و بویراحمد استان کهگیلویه سازمان جنگل ها جنگل های بلوط استان شما هزار هکتار آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۴۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما محمود بیات که مدرک دوره کارشناسی تا دکتری تخصصی خود را در رشته مهندسی منابع طبیعی - جنگلداری از دانشگاه تهران دریافت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: جنگل‌های ایرانی- تورانی جایگاه ویژه‌ای در توسعه اقتصادی و زیست بومی کشور دارند و تضمین‌کننده بقا و پایداری آب و خاک کشور هستند. وی به تعریف گردشگری طبیعت پرداخت و افزود: گردشگری طبیعت به نوعی از انواع جهانگردی یا گردشگری اطلاق می‌شود که در آن طبیعت و محیط زیست برای گردشگر مقدم بر هرچیز دیگری است. از طرفی امروزه مشخص شده است که گردشگری طبیعت مهم‌ترین منبع کسب درآمد برای حفاظت از تنوع طبیعی محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر در ادامه بیان کرد: جنگل‌های نیمه‌انبوه تا تنک جنگل‌های ایرانی تورانی به‌دلیل آنکه بسیاری از تفرجگاه‌های طبیعی نظیر کوه، دره، رودخانه، آبشار، غار، دریاچه، چشمه، حیات وحش و پوشش گیاهی را در خود جای داده‌اند، اگر فرایند شناسایی و ناحیه‌بندی گردشگری طبیعی برای آن‌ها انجام شود، می‌توان برنامه‌ریزی بهینه‌ای برای استفاده از آن‌ها اعمال کرد.

وی اضافه کرد: هدف اصلی طرح‌های جنگلداری در این جنگل‌ها، بررسی موضوعات زیست بومی، اقتصادی و اجتماعی است و برای مدیریت صحیح این جنگل‌ها ضرورت دارد، طرح جامع و پویای جنگلداری چندمنظوره که پاسخگوی نیروهای پیشران باشد طراحی شود. به دلیل شرایط خاص اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جنگل‌های ایرانی تورانی، آسیب‌های شدیدی به این جنگل‌ها وارد شده است. مدیریت علمی در قالب طرح‌های جنگلداری در جنگل‌های ایرانی تورانی در چند دهه اخیر شروع شده و طرح‌های متعددی در این جنگل‌ها اجرا شده است. برای تحقق اهداف طرح‌های جنگلداری، باید جنگلداری مشارکتی و اجتماعی به‌کار گرفته شود. هدفی که این طرح در بلند مدت دنبال می‌کند علاوه بر حفاظت از جنگل‌ها، سوق دادن این جنگل‌ها با اجرای عملیات‌های پیش‌بینی شده در طرح به سمت پایداری جنگل و ایجاد جنگل متراکم و انبوه است.

بیات تصریح کرد: به‌طور کلی هدف اصلی از اجرای طرح‌های مدیریت منابع جنگلی و طرح‌های جنگلداری چندمنظوره در استان تهران و شهرستان‌های ورامین و پیشوا حفاظت و احیا جنگل‌ها، ارزیابی اثر جنگل‌کاری گز بر روی پوشش گیاهی همراه و خاک و در نهایت مشخص کردن مناطق مستعد گسترش گردشگری اقتصادی بوده‌است. این امر با تهیه نقشه‌های شکل زمین و تلفیق آن‌ها با نقشه‌های پوشش گیاهی و نوع خاک حاصل از کارهای میدانی و عرصه‌ای به دست آمد.

«تهیه طرح جنگلداری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی، توسعه گردشگری و ارزیابی اثرات جنگل‌کاری بر خاک و پوشش گیاهی در جنگل‌های سرخ گز و گز گل کوچک شهرستان‌های ورامین و پیشوا» عنوان طرح پژوهشی محمود بیات عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران به پایان رسانده است.

جنگل‌ها به‌عنوان یکی از مخازن و گنجینه‌های زمین، همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه از جمله محققان بوده است. بنیاد ملی علم ایران هم به سبب اهمیت موضوع، از طرح‌های تحقیقاتی مرتبط با این حوزه حمایت کرده است.

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • لزوم تسریع در استقرار ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی