Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این جلسه اعلام کرد: بر اساس برنامه تدوین شده، قرار است طی پنج سال آینده استان اردبیل با تولید ۱۸۰ هزار تن بذر مرغوب سیب زمینی علاوه بر تامین ۸۰ هزار تن نیاز داخل استان، حدود ۱۰۰ هزار تن مازاد بر نیاز استان را نیز به سایر مناطق کشور صادر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نادر تقی‌زاده تولیدکنندگان بذر را سنگربانان تولید در عرصه کشاورزی خواند و بیان کرد: استان اردبیل تا اواخر دهه ۷۰ در تولید بذر مرغوب سیب زمینی در سطح کشور پیشتاز بود ولی به علل فنی، طی ۲ دهه گذشته جایگاه خود را در تولید بذر سیب زمینی از دست داد.

وی اظهار کرد: طی ۲ دهه گذشته کشاورزان استان اردبیل به استفاده از بذر سیب زمینی سایر مناطق کشور روی آورده اند که اغلب هم نامرغوب و آلوده به آفات و بیماری هم بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل علت کاهش رغبت کشاورزان بومی این استان به استفاده از بذر بومی را برخی اقدامات غیرکارشناسی و ارائه خدمات فنی و مهندسی نادرست و در نتیجه متضرر شدن سیب زمینی کاران عنوان کرد و افزود: سابقه بد استفاده از بذر نامرغوب بومی و تعطیل شدن فعالیت های ترویجی موجب وضعیت کنونی شده است.

وی همچنین گفت: هم اکنون بدون داشتن توجیه فنی و علمی، کشاورزان استان اردبیل معتقدند که بذر بومی کیفیت خوبی ندارد در حالی که کیفیت بذر بومی این استان بسیار خوب است و حتی گاهی بذر این استان به استان‌های دیگر منتقل شده و دوباره به عنوان بذر مرغوب به اردبیل منتقل می شود.

تقی زاده خواستار تقویت و حمایت از تولید بذر سیب زمینی در مزارع نمونه و الگویی استان اردبیل شد و افزود: برای حمایت از تولید بذر سیب زمینی کارگروهی در جهاد کشاورزی استان تشکیل شده و همه مراحل تولید و استفاده از بذر زیر نظر این کارگروه مدیریت خواهد شد.

وی اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تولید کنندگان بذر بومی و ارائه خدمات فنی و مهندسی و نیز حمایت‌های جانبی در اعطای نهاده‌های تولید را از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی استان اردبیل برای تولید بذر بومی در این استان ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: طی ۲ سال گذشته برنامه ترویجی برای استفاده از بذر بومی در استان آغاز شده و در این قالب، علاوه بر تولید و پخش ۱۵ برنامه تلویزیونی، جلسات رو در رو با تولید کنندگان سیب زمینی در روستاهای محل کشت نیز به صورت مستمر برگزار می شود.

ایجاد ۳۳ سایت نمونه کشت سیب زمینی برای تامین بذر بومی در اردبیل

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این جلسه گفت: در سال زراعی جاری، ۳۳ مزرعه الگویی و سایت نمونه کشت سیب زمینی در اردبیل به مساحت ۱۰۳ هکتار ایجاد شده که در آنها بذر الیت و سوپر الیت به عنوان پایه تولید بذر این محصول کشت شده است.

احمد شهریار افزود: این مزارع شرایط مطلوبی برای تولید بذر دارند و وضعیت آنها به صورت مستمر رصد می شود و طبق آخرین برآوردها، عاری از هر گونه آفت و بیماری ساقه، ریشه و غده سیب زمینی است.

وی خواستار حمایت از این ۳۳ سایت الگویی تولید بذر سیب زمینی شد و بیان کرد: این تولیدکنندگان نیازمند ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش هستند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل با اشاره فعالیت سه شرکت تولید بذر سیب زمینی در این استان با ظرفیت تولید سالانه ۳۸۰ هزار عدد غده سیب زمینی گواهی شده گفت: در حال حاضر حدود سه میلیون عدد غده سیب زمینی به عنوان بذر در سطح استان استفاده و کشت می شود.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۰۰ کشاورز سیب زمینی کار پیشرو با توان فنی و تولیدی بالا در استان اردبیل بیان کرد: همه این تولیدکنندگان امکان تولید بذر مرغوب برای تامین ۸۰ هزار تن نیاز بذری استان را دارند.

شهریار اضافه کرد: سالانه بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه برای خرید بذر سیب زمینی از استان اردبیل خارج می شود در حالی محصولی که تحت عنوان بذر وارد استان می شود، همان سیب زمینی خوراکی بوده و تفاوت معنی داری با محصول استان ندارد و گاهی کیفیت آن پایین تر از بذر استان است.

وی برنامه ریزی برای خودکفایی تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل با هدف نهایی تامین بذر مورد نیاز استان و تامین بخش مهمی از نیاز بذری کشور را اقدامی ارزشمند خواند و اظهار کرد: برای تحقق این هدف، ۱۰ کارشناس کشاورزی به عنوان متخصص و ناظر عالی سیب زمینی استان به کارگیری شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین گفت: ظرفیت کارشناسی و ظرفیت تولید توسط کشاورزان سیب زمینی کاران استان برای تولید محصول و به خصوص بذر بسیار بالاست و بدنه کارشناسی زبده ای در جهاد کشاورزی استان وجود دارد.

استفاده از همه ظرفیت استان اردبیل برای تولید بذر بومی سیب زمینی ضروری است

معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز در این جلسه خواستار استفاده از همه ظرفیت استان برای تولید بذر سیب زمینی شده و بیان کرد: برنامه تدوین شده پنج ساله برای تولید ۱۸۰ هزار تن بذر سیب زمینی بومی اقدام ارزشمندی است که باید به صورت مستمر رصد شده و برای تحقق این برنامه اقدام شود.

یاسر عبداللهی خروج سرمایه از استان اردبیل به منظور خرید بذر سیب زمینی را غیرقابل توجیه خواند و گفت: در حالی که این استان توان تولید بذر را دارد، خروج سالانه ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه برای خرید و تامین بذر سیب زمینی هیچ توجیهی فنی و اقتصادی ندارد.

وی خواستار برگزاری مستمر جلسه کارگروه تولید بذر سیب زمینی در استان اردبیل شد و اضافه کرد: این استان با تولید سالانه ۸۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی معادل ۲۰ درصد نیاز کشور، قطب تولید این محصول به شمار می رود و باید در زمینه تولید بذر نیز خودکفا شود.

معاون امور اقتصادی استانداری اردبیل تلاش برای ایجاد رغبت در میان کشاورزان برای استفاده از بذر بومی را اقدامی مفید و ارزشمند دانست و بیان کرد: کشاورزان باید اطمینان یابند که استفاده از بذر بومی خوب و باکیفیت به اقتصاد استان کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل با تولید سالانه بیش از ۸۵۰ هزار تن محصول سیب زمینی یکی از قطب های مهم تولید این محصول در کشور به شمار می رود به طوری که با تولید حدود ۲۰ درصد نیاز کشور، همه ساله در رتبه اول و یا دوم کشوری قرار می گیرد.

امسال ۲۰ هزار و ۳۵۰ هکتار از اراضی استان اردبیل در چهار شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین به کشت سیب زمینی اختصاص یافته و با میانگین تولید ۴۰ تن در هر هکتار، پیش بینی می شود که در سال زراعی جاری، بالغ بر ۸۱۴ هزار تن محصول سیب زمینی از مزارع این استان برداشت شود.

استان اردبیل استان اردبیل به رغم پیشتازی در عرصه تولید محصول سب زمینی، در تامین بذر نیاز به واردات بذر از استانها های دیگر دارد به طوری که بخش اعظمی از نیاز ۸۰ هزار تنی بذر سیب زمینی استان، از سایر مناطق کشور تامین می شود.

هم اکنون سه شرکت تولید بذر در استان اردبیل فعال است که در مجموع ۳۵۰ تن بذر گواهی شده تولید می کنند که در مقایسه با نیاز ۸۰ هزار تنی استان، حتی به اندازه یک درصد نیاز استان هم نیست.

برچسب‌ها بذرگیری استان اردبیل کشاورزی محصولات داخلی استانداری اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بذرگیری استان اردبیل کشاورزی بذرگیری استان اردبیل کشاورزی محصولات داخلی استانداری اردبیل سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تولید بذر سیب زمینی استفاده از بذر بومی استان اردبیل استان اردبیل برای تولید بذر ۸۰ هزار تن بذر مرغوب تامین بذر تن بذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۷۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ عنوان برنامه در طول هفته معلم در اردبیل اجرا می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، کلام‌الله صفری عصر دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه به مناسبت گرامیداشت هفته معلم اظهار کرد: بیش از ۶۰ عنوان برنامه با رویکرد کلی، مردمی کردن برنامه‌های هفته معلم با نقش‌آفرینی خانواده‌ها به مناسبت گرامیداشت هفته معلم در اردبیل برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام برای تجلیل از معلم دوران تحصیل برای مردم استان اردبیل انجام شده است، افزود: برنامه‌های هفته معلم امسال با شعار «همه مدیون توایم» برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به نواخته شدن زنگ سپاس معلم ۱۱ اردیبهشت به صورت هماهنگ در تمام مدارس استان ادامه داد: فضاسازی و تبلیغات محیطی، برپایی نمایشگاه دستاوردها و یادمان شهدا با موضوع وعده صادق در مدارس، عطر افشانی مزار شهدا و تجلیل از خانواده شهدای فرهنگی و دانش آموز از جمله برنامه‌های قابل اجرا در هفته معلم است.

صفری بیان کرد: حضور در نماز جمعه، برپایی میز خدمت آموزش و پرورش در مصلی‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط تشکل‌های دانش آموزی، برگزاری جلسه انجمن اولیا و مربیان، برپایی اردوهای نیم روزه درون مدرسه ای نیز از دیگر برنامه‌های اجرایی این هفته خواهد بود.

وی در بخش دیگری گزارشی از اقدامات شاخص آموزش و پرورش ارائه داد و خاطرنشان کرد: برگزاری امتحانات نهایی در راستای تحقق عدالت آموزشی، تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی، برگزاری جشن ها تکلیف دینی و سیاسی، احداث بزرگترین مجتمع آموزشی کشور با نام دارالفنون و راه‌اندازی نهضت مدرسه سازی، ارتقای سرانه فضای ورزشی دانش آموزی و اجرای دقیق طرح رتبه بندی از اقدامات این اداره کل بوده است.

کد خبر 6092358

دیگر خبرها

  • ۶۰ عنوان برنامه طی هفته معلم در اردبیل اجرا می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه در طول هفته معلم در اردبیل اجرا می‌شود
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • سالانه بیش از ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می‌شود
  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • ادعای وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص تعلیق در حمله زمینی به رفح
  • برنامه های شاخص ساینا در سال مالی جدید تشریح شد
  • برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در استان تهران تشریح شد
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه