Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@07:41:52 GMT

زنایی که مجازاتش اعدام نیست!

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۷۸۷۸

اگر بین زن و مردی که رابطه زوجیت وجود ندارد، رابطه جنسی رخ دهد زنا محقق می‌شود. زنا انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها مجازات مختص به خود را دارند. ناطقان: زنا براساس شرع و قانون به زنای محصنه و غیر محصنه تقسیم می‌شود. در زنای محصنه زن یا مردی که عمل زنا را مرتکب می‌شود، متاهل است. به این معنا که هروقت بخواهد می‌تواند با همسر خود رابطه زناشویی برقرار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنای محصنه به دلیل قبح بالاتر و جهت حفظ و تحکیم بنیان خانواده دارای مجازات شدیدتری است و مرتکب سنگسار (اعدام) خواهد شد اما مجازات زنای غیرمحصنه متفاوت است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع زنایی که مجازاتش اعدام نیست می‌پردازیم.
انواع زنا و مجازات آن در قانون

زنا انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آن، مجازاتش نیز متفاوت است.
زنای با محارم نسبی

محرم نسبی یعنی کسی که هم‌خون و محرم ماست مثل برادر، خواهر، مادر، پدربزرگ، دایی، عمه، عمو، خاله. چون بین این افراد هرگز نمی‌توان رابطه زوجیت متصور شد. یعنی بین آن‌ها رابطه زن و شوهری برقرار کرد، پس رابطه جنسی بین آن‌ها زنا خواهد بود. مجازات زنای با محارم اعدام است.
زنای به عنف

نوع دیگر از انواع زنا، زنای به عنف به معنای زنایی است که به‌صورت اجباری صورت گرفته است. یکی از دو طرف راضی به زنا نیست. مثل زمانی‌که مردی به زور به زنی تجاوز می‌کند یا اینکه بعد از تهدید، زن را وادار به رابطه جنسی کند حتی اگر زن تسلیم شود باز هم زنا رخ می‌دهد. مجازات زنای به عنف اعدام است.
 زنای محصن و محصنه

زنای محصن به مواردی اطلاق می‌شود که مردی متاهل که امکان نزدیکی با همسر دائمی‌اش را دارد با این حال تن به زنا داده باشد. همچنین زنای محصنه به این معناست که زنی متاهل که امکان نزدیکی با همسر دائمی‌اش را دارد و با این حال تن به زنا می‌دهد. مجازات زنای محصنه رجم یا همان سنگسار است.

مجازات زنای غیر محصنه
زنایی که مجازاتش اعدام نیست

زنای غیرمحصنه، مجازاتش در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ مشخص شده است. در ماده ۲۲۵ این قانون آمده است که مجازات زنای غیرمحصنه صد ضربه شلاق خواهد بود. این مجازات، یک مجازات حدی است و مرتکب باید دارای شرایط مسئولیت باشد. یعنی مرتکب برای اینکه مشمول این مجازات باشد باید حتما از اینکه یک عمل حرام و غیر قانونی را انجام می‌دهد آگاه باشد و در انجام این کار آگاهی و اراده داشته باشد و همچنین بالغ باشد.
تفاوت زنای محصنه با غیر محصنه

زنای محصنه مربوط به اشخاص متاهل است. به‌گونه‌ای که آن فرد هروقت بخواهد با همسر خود نزدیکی کند، مانعی در کار نباشد و با این حال تن به این گناه داده باشد. به زبان ساده‌تر اگر یک زن متاهل زنا کند، به فعل رخ داده زنای محصنه گفته می‌شود و اگر زناکننده، مرد باشد زنای محصن گفته می‌شود. البته اموری از قبیل مسافرت، حبس، حیض، نفاس، بیماری مانع از رابطه جنسی یا بیماری‌ای که موجب خطر برای طرف مقابل می‌گردد مانند ایدز و سفلیس، زوجین را از احصان خارج می‌کند و اگر زن یا مردی به معاذیر مطرح شده در بالا مرتکب زنا شود مشمول احصان نشده و زنای وی مجازات اعدام را در پی نخواهد داشت. در مقابل زنای محصنه زنای غیر محصنه قرار دارد به این معنا که شخص زناکار مجرد بوده و همچنین دارای شرایط احصان نیست. برچسب ها: زنا ، مجازات ، اعدام

منبع: ناطقان

کلیدواژه: زنا مجازات اعدام مجازات زنای رابطه جنسی زنای محصنه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۷۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۱۴ هزار فقره انشعاب غیر مجاز آب در فارس

مدیر عامل شرکت آبفای فارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر ۱۴ هزار و ۵۰۰ فقره تخلف در برداشت غیرقانونی آب، انشعاب و شیر برداشت‌های غیرمجاز شناسایی و به انشعاب مجاز تبدیل شده است که این تعداد رشد ۲۳۴ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی‌جان صادق‌پور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انشعاب‌های غیرمجاز علاوه بر افزایش بی‌رویه مصرف آب سبب بروز خسارت‌هایی به شبکه توزیع و تأسیسات آب‌رسانی و تضییع حقوق مشترکان می‌شود، گفت: وصل انشعاب غیرمجاز تخلف محسوب و دارای مجازات‌های قانونی است، زیرا علاوه بر اختلال در خدمات‌رسانی منظم، منجر به تضییع حقوق سایر مشترکین، احتمال آلودگی در شبکه‌های توزیع آب، کاهش عمر و افت فشار در شبکه توزیع به دلیل برداشت‌های بی‌رویه می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس با ارائه تعریفی کلی از استفاده‌کنندگان غیرمجاز (سرقت آب) از آب شرب، به مجازات‌های قانونی این اشخاص نیز اشاره کرد و گفت: این اصطلاح به آن دسته از اشخاص حقیقی یا حقوقی اطلاق می‌شود که بدون داشتن پروانه انشعاب از تأسیسات آبرسانی استفاده می‌کنند و یا مصرفی مغایر با کاربری تعیین شده، دارند.

صادق پور افزود: از طرفی بر اساس فتاوی بسیاری از مراجع تقلید، استفاده غیرمجاز (سرقت آب) از آب، غیرجایز و حرام اعلام شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آبفا فارس ادامه داد: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب قانونی، مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه، مجازات‌هایی برای متخلف در نظر گرفته شده است.

وی با هشدار به استفاده کنندگان از انشعابات غیر مجاز، افزود: به منظور جلوگیری از اختلال در روند آب رسانی به مشترکان این شرکت، در سال 1402 شناسایی انشعابات غیرمجاز را با شدت و جدیت در دستور کار قرار دادیم و در سنوات آتی نیز به‌طور مستمر و مضاعف پیگیر آن خواهیم بود.

مقام ارشد آب و فاضلاب استان فارس تأکید کرد: برای تمامی کسانی که اقدام به وصل انشعابات غیرمجاز کنند(سرقت آب)، بدون اغماض پرونده قضایی تشکیل و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 4 قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در صورت داشتن شرایط لازم، امکان واگذاری انشعاب به دارندگان انشعابات غیرمجاز قبلی وجود دارد، لذا کسانی که از اجرای قانون پیروی نکنند و بر استفاده از انشعابات غیرمجاز اصرار داشته باشند، به جبران خسارت، جزای نقدی و قطع انشعاب و برخورد قانونی محکوم می‌گردند.

صادق پور افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، از آغاز سال جاری تاکنون، تیم شناسایی انشعابات غیرمجاز، ضمن بررسی انشعابات مشترکان، موفق به شناسایی و تبدیل حدود 5 هزار و 500 فقره انشعاب غیرمجاز به انشعاب مجاز و نیز شناسایی قریب به 9 هزار تخلف و برداشت غیرمجاز از شبکه‌های آبرسانی شده است.

به گفته‌ی رئیس هیئت مدیره آبفا فارس، شناسایی این تعداد انشعاب و برداشت غیرمجاز آب نسبت به مدت مشابه در سال 1401 بالغ بر 234 درصد رشد داشته است، گفت: در همین راستا تعدادی از این تخلفات به مراجع قضایی معرفی شده اند و پرونده‌ی سایر انشعابات نیز در دست اقدام است.

به گزارش تسنیم با اقدامات صورت گرفته مشکل تعداد قابل توجهی از مناطقی که به علت تخلفات صورت گرفته دچار مشکل کم‌آبی بودند، با جمع‌آوری انشعابات غیرقانونی (سرقت آب) مرتفع شده است.

انتهای پیام/424/

دیگر خبرها

  • بیانیه شدیداللحن فارست درباره مجازات کسر امتیاز
  • فیلم قدیمی واکنش کاظم صدیقی به صدور احکام اعدام او در دهه ۶۰
  • شناسایی ۱۴ هزار فقره انشعاب غیر مجاز آب در فارس
  • کیهان پی‌گیر مجازات زن درمانگاه قم که سوژه عکاسی طلبه شد
  • کیهان و خوانندگان؛ زن هتاک در ماجرای درمانگاه قم باید مجازات شود
  • ببینید | واکنش کاظم صدیقی به شوخی‌ها درباره صدور حکم اعدام توسط او
  • صدور آرای جایگزین حبس در قزوین
  • جهیزیه بخر، زندان نرو
  • ماجرای اعدام خبرنگار ایرانی «آبزرور» در عراق چه بود؟ / مصلحت‌اندیشی انگلیسی
  • مصلحت‌اندیشی انگلیسی