Web Analytics Made Easy - Statcounter

«تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیتر‌هایی از حوزه‌های مهم خبری به خصوص سیاسی و اقتصادی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی و اوضاع اقتصادی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ظریف: به خاتمی گفتم مردم با رأی‌دادن به من، تنبیه خواهند شد کمااینکه از سال ۹۶ به بعد به‌خاطر رأی به روحانی، تنبیه شدند
محمد جواد ظریف، درباره دیدارش با سید حسن خمینی و سید محمدخاتمی قبل از اعلام عدم کاندیداتوری گفت: آقای خاتمی پیغام داد که می‌خواهم بیایم و ببینمت؛ من هم گفتم آنقدر ادبم را از دست نداده‌ام و من به دیدار شما می‌آیم. به ایشان گفتم که خدمت می‌رسم؛ ایشان هم گفتند که پس به حسن‌آقا هم می‌گویم که بیایند. رفتم و فشار آوردند که باید بیایی. من هم استدلال‌های سیاسی خودم را گفتم؛ اینکه مردم با رأی‌دادن به من، تنبیه خواهند شد کمااینکه احساس می‌کنم مردم از سال ۹۶ به بعد به‌خاطر رأی به روحانی، تنبیه شدند و احساس می‌کردم این تنبیه درمورد من، شدیدتر خواهد بود و این موضوع را به مصلحت کشور نمی‌دانستم.

حمله حسن عباسی به فوتبالیست‌ها و واکنش‌ها
حسن عباسی، نظریه‌پرداز جنجالی اصولگرا که همیشه با مواضع خود حاشیه‌ساز شده، در اظهارنظر جدیدی درباره فوتبالیست‌ها خبرساز شده است. او می‌گوید: اگر دین داشتند فوتبالیست نمی‌شدند.

واکنش بازیکن پیشین پرسپولیس به صحبت‌های حسن عباسی
محمد انصاری، مدافع پیشین تیم ملی و پرسپولیس با انتشار متنی به شرح زر به اظهارات اخیر حسن عباسی، فعال سیاسی علیه فوتبالیست‌ها واکنش نشان داد:
" بنام خدای مهربانی‌ها
برادر گرامی
جناب آقای دکتر عباسی
سلام و درود بر شما
اظهار نظر شتابزده شما در مورد فرزندان فدائی این ملت عزیز، فوتبالیست‌ها، خیلی تعجب بر انگیز بود!
برادر عزیز!
تصور ما از شخصیت شما، یک انقلابی دلسوز، استاد دانشگاه، تحلیلگر آگاه و ولایتمداری متدین است، ... این باور را ویران نکنید! به موجب اصول و موازین شرعی و همچنین قوانین و مقررات کشور، نه شما و نه هیچکس دیگری حق ندارد در مورد قشر خاصی از مردم، بصورت کلی و عمومی، بدون در دست داشتن ادلّه محکمه پسند و منطقی، حکم کلی صادر کرده، دیگران را پرخور معرفی کند! آنان را غرغرو و ثروت اندوز بنامد! آنانرا فاقد لیاقت و در جبهه غیر مصلحین اجتماعی بپندارد! و حتی بخود اجازه دهد که در مورد حریم خصوصی و خانوادگی افراد نیز نظریه پردازی کند! ما لکم! کیف تحکمون؟!

اظهارات منتسب به مخبر درباره حقوق بازنشستگان تکذیب شد
معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، اظهارات منتسب به محمد مخبر در فضای مجازی در خصوص بازنشستگان را تکذیب کرد. معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر معاون اول رئیس‌جمهور، اظهارات منتسب به محمد مخبر در فضای مجازی در خصوص بازنشستگان را تکذیب کرد. در اطلاعیه این دفتر آمده است: بنا بر مأموریت رئیس‌جمهور، معاون اول در جلساتی با حضور مسئولان ذیربط و نمایندگان اتحادیه‌ها و انجمن‌های بازنشستگی حرف‌ها و دغدغه‌های بازنشستگان را شنیده و همواره بر رفع آن‌ها تأکید کرده‌اند. وی در تمامی جلسات رسمی و غیررسمی جز در حمایت از این قشر آبرومند و محترم، سخنی نگفته است؛ بنابراین سناریوسازی و اظهارنظر‌های ساختگی و دروغی که در فضای مجازی به ایشان منسوب شده، به هیچ عنوان صحت ندارد و تکذیب می‌شود. لازم به تأکید است که در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص بازنشستگان محترم برگزار شده، جبران مابه‌التفاوت عدد مصوب دولت با میزان افزایش مورد نظر بازنشستگان به عنوان متناسب‌سازی حقوق از سوی سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسید.

سردار فدوی: با سوء استفاده از بانوان می‌خواهند با انقلاب دشمنی کنند
سردار فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه درمورد تأثیرات فرهنگی دشمن بر مردم هشدار داد: یکی از هدف‌گذاری‌های دشمنان، موضوع بانوان است که از این راه با انقلاب دشمنی کنند. آن‌ها می‌خواهند با استفاده از روش‌های تبلیغاتی و فضای مجازی از خودمان علیه خودمان استفاده کنند. خط مقدم این جبهه خانم‌ها هستند و آن‌ها هستند که باید وارد این عرصه شوند و دشمن را با شکست روبه‌رو کنند؛ مردان در این جبهه نمی‌توانند وارد شوند. سردار فدوی بیان کرد: ما ۴۳ سال پس از پیروزی انقلاب، به برکت شهدا، اسلام و انقلاب اسلامی، دشمنان انقلاب و دنباله‌روندگان آن‌ها را با شکست روبه‌رو کردیم. ما می‌توانیم در این جبهه پیروز شویم. همه ما یک روز می‌میریم و وقتی مُردیم، ما و اعمال ما در مقابل خدا قرار می‌گیریم. وی افزود: شیاطین با روش‌هایی با انسان مقابله می‌کنند که به آن امیدوار شده‌اند. دنباله‌روی بعضی از مردم از شیاطین در شأن مردم ۲۰۰ هزار شهید داده ما نیست. وقتی انسان در برابر خدا قرار می‌گیرد، مستأصل می‌شود؛ پس نگذاریم خبیثان عالم بر ذهن و عمل ما تأثیرگذار باشند.

واکنش روزنامه اصولگرا به اظهارات مجری زن تلویزیون
روزنامه جوان نوشت: نجمه جودکی، مجری سابق تلویزیون در مراسم اکران فیلم «روز ششم» پس از تعجب مجری دیگر این برنامه از نوع پوشش او، گفت که از تلویزیون رفته و راحت شده است! در دنیای حرفه‌ای نمی‌توان یک مجری یا گوینده را پیدا کرد که اینگونه به مقررات اخلاقی رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کرده، دهن‌کجی کند، حتی اگر امروز دیگر رابطه سازمانی با آنجا نداشته باشد. سلبریتی‌زدگی حاکم بر صداوسیما باعث شده مجریان سابق این سازمان بعضاً حتی در مقام اپوزیسیون سیاسی هم ظاهر شوند و گاهی با ایراد سخنانی سیاسی ضدیت با رسانه‌ای را که آن‌ها را به شهرت رسانده علنی کنند. تحقیقات جهانی نشان داده که نزدیک به ۶۰ درصد از شهرت افراد یا کالا‌ها منوط به حضور آن‌ها در تلویزیون است و پس از آن با فاصله زیاد شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها، رادیو، مجلات و دیگر وسایل ارتباطی قرار دارند. شبکه‌های موفق تلویزیون و شرکت‌های گرداننده آن‌ها به خوبی از شرایط حاکم برای ایجاد شهرت و معروفیت برای کارکنان خود آگاه هستند. از این‌رو یکی از بند‌های تقریباً ثابت در اصول اخلاقی این شبکه‌های تلویزیونی، جلوگیری از ایجاد تضاد منافع است. در اینجا کارمند تلویزیون متعهد می‌شود کاری را که منجر به ایجاد لطمه مادی و معنوی به رسانه می‌شود انجام ندهد. بند‌های متعدد بحث تضاد منافع، یک تعهد اخلاقی و حقوقی برای فرد ایجاد می‌کند.

رئیسی دستور اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب سال ۸۴ را صادر کرد
 ابراهیم رئیسی رئیس جمهور عصر امروز سه‌شنبه در آغاز جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت روز قلم، به اهمیت جایگاه، رسالت و نقش قلم در ارتقای سطح بینش، دانش و تعالی فکری انسان اشاره و تاکید کرد: قلم‌های شایسته و ماندگار در جامعه بشری قلم‌هایی بوده‌اند که در مسیر شناساندن حق، استقرار اخلاق و ایجاد جامعه خدامحور و در جهت برانگیختن فطرت‌های پاک ایفای نقش کرده‌اند. به گزارش انتخاب، رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد که صاحبان قلم و اندیشه در مسیر حفظ ارزش‌های انقلاب و جامعه اسلامی به وظیفه خطیر خود عمل کنند. رئیسی همچنین با توجه به دستور کار امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع حجاب و عفاف دبیرخانه شورا را موظف کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی و اجرایی نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند. رئیس جمهور ترویج فساد در جامعه اسلامی و انقلابی را اقدامی سازمان یافته و برنامه ریزی شده دانست که با هدف تضعیف و تخریب پایگاه معنوی و ارزش‌های دینی با سرمایه گذاری کلان استکبار و دشمنان ملت ایران صورت می‌گیرد.

نماینده مجلس: ۸۰ درصد ایرانی‌ها روی گوشی‌هایشان «فیلترشکن» نصب کرده‌اند
قزلجه نماینده مجلس:آمار‌ها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد ایرانی‌ها فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی گوشی‌های خودشان نصب کرده‌اند و این آمار دقیقا در کشور‌های اتحادیه اروپا زیر ۱۰ درصد است. مفهمومش چیست؟ امروز به خاطر اینکه فرزندان بخواهند از بسیاری از برنامه‌های عادی هم استفاده کنند مجبورند «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشند و وقتی این امکان روی گوشی فرزند شما نصب است هر لحظه می‌تواند به سایت‌هایی برود که اساسا حتی در کشور‌های خارجی هم این سایت‌های غیراخلاقی فیلتر هستند! در واقع ما عملا داریم خودمان فرزندان و جوان‌مان را در معرض همان تهدید‌ها قرار می‌دهیم. /ایلنا

واکنش مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال به توهین حسن‌عباسی به فوتبالیست‌ها
محمدجواد پاینده مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نوشت:اظهارات سخیف، دور از شان و توهین آمیز مطرح شده نسبت به جامعه فوتبال کشور و فوتبالیست هاى شریف تاریخ ایران اسلامى از جمله شهید رضایى مجد از جانب فردى که براى دیده شدن دست به هر اقدامى مى زند در حد پاسخگویى نیست.

کشف پیکر شهید مهدی باکری تکذیب شد
در پی شایعه کشف پیکر مطهر شهید مهدی باکری در فضای مجازی، کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح این شایعه را از اساس کذب اعلام کرد و خواستار پیگیری اخبار مرتبط با تفحص شهدا از کانال‌های رسمی این کمیته شد.

پرسش یک اقتصاددان از روحانیت: آیا با سیاست‌های تورم زا ارادت مردم به دین و اخلاق را بیشتر می‌کنید؟
فرشاد مومنی اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی: یک کسی گفته است سیاست تورم زا اتخاذ می‌کنم تا فشار را از این طریق از دوش فقرا بردارم. به این فرد باید جایزه سوپر نوبل بدهند چرا که در سطح وسیعی بی پایه و مبتذل است.‌ای کاش در یک نظام تصمیم گیری که بخش بزرگی از آن لباس روحانیت دارند، از دریچه تخصص خود به این ماجرا نگاه کنند. تجربه‌ی سه دهه گذشته به وضوح نشان دهنده این است که هر بار شوک نرخ ارز وارد کردید، جهش تقاضا برای ریال پیش آورده اید و این به معنای رونق دهی به بازار رباخوار‌ها است. چطور رگ تان برای زلف چندخانم بالا می‌زند، اما در برابر سلطه رباخواری سکوت می‌کنید؟ زور تولیدکننده‌ها و عامه مردم در دسترسی به منابع به هیچ وجه قابل مقایسه با زور رانت خوار‌ها و دلال‌ها نیست. / جماران

نامه معاون دادستان مشهد در چارچوب قانون است
منتظری، دادستان کل کشور:نامه معاون دادستان مشهد در چارچوب قانون است، اما باید در این زمینه تدبیرات لازم اندیشیده می‌شد. در روز‌های گذشته انتشار نامه معاون دادستان مشهد به فرماندار مشهد درباره ممنوعیت خدمات مترو به افراد فاقد حجاب شرعی واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است.

دورهمی صادق خرازی با ظریف و عراقچی بعد از استعفا
صادق خرازی با انتشار عکسی از یک دور همی با وزیر سابق امور خارجه خبر داد. صادق خرازی دبیرکل سابق حزب ندای ایرانیان، پس از آنکه از حضور در این حزب استعفا داد در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی در کنار محمد جواد ظریف و عباس عراقچی نوشت: «روز دلنشینی بود همراه با عزیزانی که عمری در سیاست خارجی کشور تلاش کردند از سفر مارکوپولو که برگشتم عزیزان بزرگواری کرده دیدار تازه کردیم، جواد ظریف، عباس عراقچی، غلامعلی خوشرو و مرتضی سرمدی همه از بزرگان دستگاه دیپلماسی ایران هستند و تاریخ داوری می‌کند.»

پروژه ۲۹ میلیارد دلاری قطر به کدام شرکت رسید؟
شرکت شل با امضای قراردادی، به جمع شرکت‌های انرژی بین‌المللی پیوست که در پروژه ۲۹ میلیارد دلاری قطر برای افزایش صادرات LNG، سرمایه‌گذاری می‌کند. پیش از این، شرکت‌های توتال انرژیز، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس و اِنی در پروژه توسعه "نورث فیلد ایست" قطر سهم خریداری کرده‌اند. شل در این پروژه ۶.۲۵ درصد سهم خریداری کرده است. توتال انرژیز و اکسون موبیل هم ۶.۲۵ درصد سهم در این پروژه دارند. بن فان بردن، مدیرعامل شرکت شل، این توافق را به همراه سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در دوحه اعلام کرد.

هشدار یک گروه مالی درباره احتمال سقوط قیمت نفت
گروه مالی آمریکایی سیتی هشدار داد اگر رکود اقتصادی فلج کننده تقاضا اتفاق بیفتد، قیمت نفت خام تا پایان امسال به ۶۵ دلار در هر بشکه و تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۴۵ دلار سقوط می‌کند. فرانسسکو مارتوچیا و اد مورس، تحلیلگران سیتی در گزارشی اعلام کردند این دورنما بر مبنای عدم مداخله تولیدکنندگان اوپک پلاس و افت سرمایه‌گذاری‌های نفتی، در نظر گرفته شده است. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، آخرین بار حدود ۱۰۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

نرخ بیکاری چند درصد شد؟
نرخ بیکاری در بهار امسال با افزایش ۰.۴ درصدی به ۹.۲ درصدی رسیده است. در بهار امسال، ۴۰.۹ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. نرخ مشارکت اقتصادی نیز نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) ٠.٥ درصد کاهش یافته است. جمعیت شاغلان ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٥٧٨ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩٨ هزار نفر کاهش دارد. نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٠ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٤٠٠) ١.٩ درصد افزایش یافته است.

سیگنال جهانی طلا به بازار سکه تهران
محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به اینکه در بیست و چهار ساعته گذشته قیمت جهانی طلا با افت شدیدی مواجه بود که در هفت ماه اخیر بی سابقه است افزود: قیمت هر اونس طلا از کانال ۱۸۰۰ دلار به کانال ۱۷۰۰ دلار کاهش یافت و با ۴۷ دلار افت روزانه به هر اونس ۱۷۶۵ دلار رسید. قیمت هر اونس نقره به ۱۹ دلار و ۹۰ سنت و قیمت هر اونس پلاتین نیز به ۸۶۵ دلار رسید. خب طبیعتا افت ۴۷ دلاری طلای جهانی، در بازار طلا و سکه کشورمان نیز اثر کاهشی داشت.

کدام یک از مشمولان نهضت مسکن حذف می‌شوند؟
اصلانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ۵ میلیون ۴۰۰ هزار ثبت نام در نهضت ملی مسکن داشتیم که از این تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حائز شرایط اولیه بودند و برای آن‌ها پیامک ادامه فرآیند نام نویسی و بارگذاری مدارک ارسال شد. از مجموع ۳ وی ۴۰۰ هزار نفر کمتر از یک میلیون نفر وضعیتشان نامشخص است، اما تا پایان تیر ماه این رقم به صفر می‌رسد و وضعیت همه متقاضیان مشخص خواهد شد. اصلانی افزود: علت نامشخص بودن وضعیت این تعداد از متقاضیان، عدم مراجعه یا بارگذاری نکردن مدارک علی رغم ارسال پیامک برای آن‌ها بوده است. اگر تا پایان تیر ماه این تعداد مراجعه یا مدارک خود را بارگذاری نکنند، حذف خواهند شد.

جلسه خودروسازان با شورای‌عالی امنیت ملی
قائم‌مقام ایران‌خودرو گفت: جلسه‌ای در شورای‌عالی امنیت ملی با حضور مدیران ایران‌خودرو و سایپا و همچنین نمایندگانی از انجمن قطعه‌سازان و انجمن صنایع همگن به‌منظور بررسی قیمت‌گذاری دستوری خودرو برگزار شده بود. /تسنیم

چراغ سبز سازمان حمایت به رب گوجه ۴۵ هزار تومانی
معاون وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به سازمان حمایت با افزایش قیمت رب گوجه فرنگی به ۴۵ هزار تومان موافقت کرد؛ پیش از این قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی ۳۵ تا ۳۹ هزار تومان بود.

مالیات ماشین ۱.۵ میلیاردی، یک درصد شد
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور آئین نامه اجرایی قانون مالیات بر خودرو‌های گران قیمت را که در جلسه ۱ تیر امسال و با استناد به بند «ف» تبصره ۶ قانون بودجه امسال به تصویب هیئت وزیران رسیده بود را برای اجرا در تاریخ ۷ تیر سال جاری به وزارت خانه‌های کشور، تعاون و اقتصاد ابلاغ کرد. بر این اساس خودرو‌های زیر یک میلیارد تومان معاف از مالیات هستند؛ خودرو‌های سواری یا وانت دو کابین از یک تا یک و نیم میلیارد تومان نیز نسبت به مازاد یک میلیارد تومان مشمول یک درصد مالیات خواهند شد. همچنین خودرو‌های یک و نیم تا ۳ میلیارد تومانی نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان مشمول ۲ درصد مالیات می‌شوند و به خودرو‌های گران قیمت سواری و وانت دو کابین از ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانی هم ۳ درصد مالیات نسبت به مازاد ۳ میلیارد تومان تعلق می‌گیرند. خودرو‌های لوکس بالای ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد این رقم مشمول ۴ درصد مالیات می‌شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه زلزله هرمزگان فائزه هاشمی آیت الله ناصری بسته ویژه خبری محمدجواد ظریف سید محمد خاتمی مذاکرات دوحه زلزله هرمزگان فائزه هاشمی آیت الله ناصری شورای عالی انقلاب فرهنگی معاون اول رئیس جمهور میلیارد تومان فضای مجازی نسبت به مازاد فوتبالیست ها درصد مالیات نرخ بیکاری حسن عباسی خواهند شد روی گوشی هزار نفر تا پایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۸۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است

مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به گزارش منتشر شده در یک پایگاه خبری اعلام کرد که رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها و مانند سایر دستگاه‌های اجرایی بین ۱۳ تا ۳۸ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، طی روزهای گذشته، یک پایگاه خبری در گزارشی تصویری با عنوان «تماشا کنید: ریاضت برای مردم/ ولخرجی دولت در اختصاص به نهادهای غیر پاسخگو»، سعی در القای پیامی غیر واقعی در خصوص رشد بودجه دستگاه‌های فرهنگی داشته است. درخصوص این گزارش نکات زیر قابل توجه است:


۱- برخی از ارقام ارائه شده در گزارش نادرست است؛ مانند بنیاد سعدی که اعتبار اضافه شده آن ۳۴ میلیارد عنوان شده، در حالی‌که ۱۲,۵ میلیارد تومان بوده است و یا بودجه اضافه شده موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) حتی با احتساب اعتبارات بند (ب) تبصره ۱۳ قانون بودجه، ۱۶۵ میلیارد تومان بوده که ۲۹۶ میلیارد تومان عنوان شده است. همچنین اعتبارات اضافه شده مورد اشاره در گزارش برای شورای عالی حوزه‌های علمیه و شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، سازمان تبلیغات اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه نیز غیر واقعی است.


۲- رشد اعتبارات بودجه عمومی جدول (۷) دستگاه‌های اجرایی که در گزارش یاد شده به آنها اشاره شده به شرح جدول ذیل است.


همان‌طور که در جدول نیز قابل مشاهده است، رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها و مانند سایر دستگاه‌های اجرایی بین ۱۳ تا ۳۸ درصد بوده است.

درآمد اختصاصی دستگاه‌های فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است.


۳- درآمد اختصاصی دستگاه‌های فرهنگی برای اولین بار در جداول بودجه اضافه شده است که علت آن حکم بند (ب) تبصره (۱۳) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور است که بر اساس آن یک‌ درصد (۱ درصد) از هزینه‌های شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به موجب هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی، هنری و ورزشی از قبیل موضوعات قرآنی، ازدواج و خانواده، جوانی جمعیت، توانمندسازی بانوان و آسیب‌زدایی از زنان و خانواده تخصیص یافته است. 


۴- همچنین با توجه به اینکه کمک بودجه‌ای دولت به مؤسسات و نهادهای فرهنگی از طریق دستگاه‌های اجرایی اصلی است، بخش قابل توجهی از اعتبار در نظر گرفته شده ذیل دستگاه‌های اجرایی یاد شده به منظور کمک به مؤسسات و نهادهای مذکور بوده که در گزارش یاد شده به صورت نادرست به سرجمع اعتبارات دستگاه‌های اجرایی اضافه شده است. به عنوان نمونه هزار میلیارد تومان از اعتبار پیش‌بینی شده برای سازمان تبلیغات اسلامی از محل اعتبار بند (ب) تبصره (۱۳) لایحه بودجه سال جاری مربوط به صندوق توسعه قرآنی  و برای گسترش فعالیت‌های حفظ موضوعی قرآن کریم و تقویت فعالیت‌های مؤسسات قرآنی کشور بوده که (بر اساس برنامه‌های ارائه شده) در اختیار آن صندوق قرار خواهد گرفت و جزء اعتبارات سازمان تبلیغات اسلامی نیست.  

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!
  • جدول مربوط به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی تصویب شد
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • رئیسی: به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد
  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • آمریکا هزینه سنگینی برای انحراف ذهن و فکر دختران ما داده است
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • آمریکا هزینه سنگینی برای بی حیایی دختران ایرانی در نظر گرفته است
  • جذب نخبگان در ۳۳ دستگاه اجرایی در دستور کار بنیاد ملی نخبگان
  • روشنفکری ایرانی و تشویق حرام‌کاری