Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@06:56:20 GMT

دوره تکمیلی «زکات، مایه برکات» در قم آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۸۴۲۷

دوره تکمیلی «زکات، مایه برکات» در قم آغاز شد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه بنیاد هدایت، دوره تکمیلی دو روزه «زکات مایه برکات» به همت بنیاد هدایت و با حضور 15 امام محله فعال در موضوع زکات از صبح امروز در ساختمان پلاک 313 مسجد مقدس جمکران آغاز شد.

سخنران افتتاحیه این دوره حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت بود که به بیان لوازم تمدن سازی اسلامی پرداخت و وظایف روحانیت و امامان محله را در این خصوص یادآور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تحقق تمدن اسلامی را برای زمینه سازی ظهور، ضروری خواند و اظهار داشت: با اجرای مناسک فردی صرف نمی توانیم مقدمه ساز ظهور باشیم؛ هرچند که خودسازی و ارتباط قلبی و فردی، دعا و توسل هم برای این کار لازم است اما کافی نیست. باید جامعه بشری برای دوران ظهور آماده شود و مسیر این آماده سازی از تحقق تمدن نوین اسلامی می گذرد.

معاون راهبری بنیاد هدایت با اشاره به ویژگی های تمدن اسلامی از نگاه رهبر معظم انقلاب، گفت: یکی از این ویژگی ها آمیختگی دنیا و آخرت است. یعنی نسخه ای که در مسائل مختلف ارائه می دهیم هم باید ناظر به نیاز دنیا و هم تأمین کننده نیازهای اخروی باشد.

حجت الاسلام محلاتی پرداخت زکات را یکی از مظاهر آمیختگی دنیا و آخرت برشمرد و تصریح کرد: وقتی که فرد زکات را می پردازد، هم مشکلات دنیایی نیازمندان و جامعه مرتفع و هم مالش پاک شده و هم آخرتش آباد می شود.

در ادامه حجت الاسلام کاظمی مباحث مرتبط با زکات و شیوه های دعوت مردم به زکات را بیان کرد. بوم نگاری بخش دیگری از این دوره بود که با مشارکت امامان محله انجام شد؛ در این بخش ایده ها و تجربیات امامان به اشتراک گذاشته شد.

جهت گیری تمدنی باید با محوریت مسجد صورت گیرد

دوره تکمیلی «زکات مایه برکات» در نوبت عصر با ادامه بوم نگاری و بیان ایده ها و تجربیات ادامه یافت. در ادامه حجت الاسلام رضا غلامی قائم مقام بنیاد هدایت نقش حلقه های میانی، امامان روستا و مشارکت مردمی در جا افتادن پرداخت زکات را تبیین کرد.

حجت الاسلام رضا غلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در خصوص حلقه های میانی گفت: در خصوص حلقه های میانی و تحقق آن در میدان کار خاصی صورت نگرفته است.

وی با ارائه تعریفی از حلقه های میانی اظهار کرد: این حلقه ها از بطن مردم می جوشند و شناخت دقیق صحنه، به کارگیری ظرفیت ها، طراحی راهکارهای عملیاتی و جهت گیری تمدنی از ویژگی های این حلقه های میانی است. باید همه فعالیت ها در محله به مسجد و نماز وصل شود و جهت گیری تمدنی بدون محوریت مسجد ممکن نیست.

«روایت جهاد» موضوع دیگری بود که توسط مصطفی کرفی مسئول عملیات و رصد مرکز رسانه و گفتمان سازی بنیاد هدایت ارائه شد. وی در سخنان خود به بیان اهمیت روایتگری امامان محله در موضوع جهاد تبیین پرداخت و نقش شبکه امامت در موضوع جنگ روایت ها را حائز اهمیت دانست.

مدیر عملیات و رصد مرکز رسانه بنیاد هدایت بر لزوم روایتگری امامان از فعالیت های میدانی خود تأکید کرد و در ادامه به بیان شیوه های انتشار این روایت در فضای مجازی پرداخت. بخش پایانی دوره در روز اول نیز به مبحث قوانین زکات اختصاص داشت که حجت الاسلام زارعی عضو دبیرخانه شورای زکات در این زمینه طرح بحث کرد.

گفتنی است، برای روز دوم این دوره نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده است که در بخش ابتدایی آن حجت الاسلام محمدی مسئول بخش پاسخگویی مسائل شرعی دفتر رهبر معظم انقلاب در قم به ارائه مباحثی پیرامون کاربردی شدن احکام زکات خواهد پرداخت و در بخش پایانی نیز امامان حاضر در گروه هایی جداگانه به بوم نگاری پرداخته و از ایده و تجربیات یکدیگر بهره مند خواهند شد.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

منبع: فارس

کلیدواژه: احکام زکات امامان محلات بنیاد هدایت مساجد قم حلقه های میانی بنیاد هدایت حجت الاسلام حلقه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۸۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت پل خاتون کرج آغاز شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز از آغاز دور جدید مرمت پل خاتون خبر داد. - اخبار استانها -

رحیم خاکی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در کرج اظهار داشت: مرمت این پل طبق برنامه و نقشه معماری ثبت شده در حال انجام است و طبق برنامه تعیین شده مرمت پل تا پایان سال جاری به پایان خواهد رسید.

به گفته این مسئول، با توجه به حساسیت این اثر تاریخی و نمایی که در ورودی شهر کرج ایجاد کرده است، مرمت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس مسئولیت کار به یکی از بزرگترین و باسابقه ترین شرکت های مرمت سپرده شده و اساتید این حوزه نیز دخیل در کار هستند.

500میلیون تومان اعتبار برای مرمت پل "خاتون" اختصاص یافت

وی، سابقه این پل تاریخی را به دوران سلجوقیان و صفویه نسبت داد و اذعان کرد: پل ساخته شده روی رودخانه کرج که با عناوین مختلفی از جمله پل دختر، پل شاه عباس و پل خاتون شناخته می شود، نوع ارزشمندی از معماری تاریخی ایران را به نمایش گذاشته و تلاش ما نگهداری این اثر تاریخی و جلوگیری از تخریب آن است.

پل دختر از سازه های دوران صفویان است که بر بقایای پلی قدیمی تر منسوب به دوره سلجوقی با نام پل خاتون ایجاد شده. طول این پل حدود 65 متر و عرض آن 7 متر است.

پل مذکور در سال های گذشته بر اثر فرسودگی و عوامل طبیعی دچار ریزش در بخشی از سقف شده بود که با همت اداره کل میراث فرهنگی و حمایت های استانداری، مرمت آن آغاز شده و طبق گفته مدیر کل میراث تا پایان سال به اتمام می رسد.

پل خاتون یا دختر کرج که با نام پل سلیمانیه و پل شاه عباسی هم شناخته می‌شود از سازه‌های دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است. این پل بر بقایای پلی کهن‌تر منسوب به دوره سلجوقی و به نام پل خاتون ایجاد شده‌است و بازسازی آن در دوره صفوی به این سازه نمای پل‌های دوره صفوی را داده است.

پل تاریخی خاتون در ورودی شرقی کرج و بین پل حافظ و میدان کرج قرار دارد. این پل به طول 61 متر و عرض هفت متر در ورودی شرقی کرج و بر روی رودخانه کرج احداث شده است.

علی رغم هشدارهای داده شده نسبت به امکان ریزش پل خاتون و با توجه به عدم رسیدگی مسئولین و بازسازی نشدن به موقع آن بخشی از این پل در سال 86 ریزش کرد. به دلیل مرمت غیر اصولی در سال 88 این پل در سال 99 دوباره ریزش کرد.

در سال 1400 مرمت این پل به 4 میلیارد تومان بودجه نیاز داشت که قرار شد استانداری، شهرداری و میراث فرهنگی هرکدام 500 میلیون تومان برای مرمت این پل پرداخت کنند که تا آخر سال 1400 هیچکدام پرداخت نکرده و مرمت این پل تا سال گذشته مسکوت ماند. عدم مرمت این پل را در آستانه فروپاشی کامل قرار داده بود که با تامین 90 میلیارد ریالی برای ترمیم این پل در ابتدای امسال، مرمت آن از سر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی صندوق تامین خسارت های بدنی
  • ساخت ١۵٠ هزار واحد مسکونی از ماه آینده آغاز می‌شود
  • برگزاری رویداد «شهید اصلانی» در چهارمحال و بختیاری
  • ۱۱۵۰۰ فقره تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در زنجان پرداخت می‌شود
  • صبر طلبکاران اوکراین تمام شد
  • نشست نکوداشت شرف‌الاسلام ابن بطریق حلی برگزار می شود
  • تزکیه و تعیلم اصلی‌ترین کار همه امامان
  • افزایش ۵۰ درصدی زکات در مهران
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • آغاز بکار بنیاد خیریه برنا در استان سمنان