Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@05:16:17 GMT

ضرورت حمایت جوانان برای شکوفایی هنرهای سنتی

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۹۲۳۴

ضرورت حمایت جوانان برای شکوفایی هنرهای سنتی

هنرمند دارنده مهر اصالت یونسکو گفت: اگر دستمزد آثار هنری به اندازه زحمت و زمانی که برای آن بافت گذاشته می‌شود برابر باشد، این به نوعی حمایت خوب از این دست هنرها و هنرمندان محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز شکوفایی بیشتر هنرمندان صنایع و هنرهای دستی باشد.

سودابه صیادی‌زاده روز پنجشنبه_شانزدهم تیرماه_ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه مسابقه نشان ملی همزمان همراه با نشان‌های بین‌المللی و مهر اصالت یونسکو است، اظهار کرد: سال ۱۳۹۸ با معرفی و تلاش‌های یکی از کارشناسان اداره میراث فرهنگی سمیرم، بافته‌های صنایع دستی را به مسابقه نشان ملی که بین هنرمندان خلاق برپا می‌شود ارسال کردیم و موفق به کسب نشان ملی شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین ها باعث شد روستای مهرگرد سمیرم به روستای ملی بافت‌های داری تبدیل شود.
این هنرمند صنایع دستی و و هنرهای سنتی با بیان اینکه هنر من یک نوع بافت رو میزی است، افزود: برای شرکت در مسابقه ملی از سه نوع بافت که به صورت جداگانه انجام می‌شود در یک رومیزی به صورت ترکیبی با طرح ذهنی استفاده کردم.
صیادی‌زاده با اشاره به اینکه هنر بافت را از گذشتگان و افراد کهن‌سال آموخته است، افزود: اگر مسئولان از نظر مالی و مکان هنرمندان هنرهای سنتی را حمایت کنند می‌توان جوانان را آسان‌تر به سمت این هنرهای کهن سوق داد.

به گفته این هنرمند بافته‌های داری، اگر دستمزد آثار به اندازه زحمت و زمانی که برای آن بافت گذاشته می‌شود برابر باشد، این به نوعی حمایت خوب از این دست هنرها و هنرمندان محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه‌ساز کار و تلاش و حتی شکوفایی بیشتر هنرمندان صنایع و هنرهای دستی باشد.
صیادی‌زاده با بیان اینکه برای شناخته شدن هنر باید انواع بافت‌های این هنر را شناخت، ادامه داد: در هنر بافت، انواع متفاوت و متنوعی مانند شیشه درمه، گچمه و دندون‌موشی وجود دارد که به دلیل عدم شناخت از آن‌ها برای شرکت در مسابقه نشان ملی، بافت را با نام رومیزی سوزنی ارسال کردم و اکنون گاهی آن را با نام «گلیم» نیز می‌شناسند.

این هنرمند سنتی کار ابراز امیدواری کرد: زمینه کار و فعالیت هنرمندان در شهرها و روستاها با حمایت مسئولان بیش از گذشته فراهم شود تا به مرور شاهد شکوفایی استعدادهای بیشتر هنری و فرهنگی در این مناطق و همچنین شناخت آثار کمتر شناخته شده هنرهای سنتی و بومی باشیم.

وی ادامه داد: هر چند ذائقه امروز مردم گرایش کمتری به هنرهای قدیمی و باستانی دارد اما گردشگر خارجی با دیدن این آثار به وجد می‌آید و زبان تحسین می‌گشاید. برای همین معرفی و حمایت بیشتر از این هنرها یک ضرورت است.
گفتنی است، روستای ملی مهرگرد از توابع بخش وردشت در شمال سمیرم، سال گذشته به‌عنوان روستای ملی بافته‌های داری معرفی شد.
هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی سمیرم علاوه بر کسب دو تندیس از جشنواره‌های جهانی، در سال ۹۸ موفق به دریافت چهار نشان ملی و دو نشان جهانی دریافت شدند و در بهمن ماه سال گذشته نیز ۱۱ نشان ملی مرغوبیت کسب کردند.

کد خبر 586469

منبع: ایمنا

کلیدواژه: مهرگرد روستای ملی بافته های داری روستای ملی مهرگرد سمیرم مهرگرد سمیرم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق هنرهای سنتی نشان ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۹۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار: امیدوارم خوزستان در المپیک صاحب مدال شوند

ایسنا/خوزستان استاندار خوزستان گفت: امیدواریم فرنگی کاران خوزستانی‌، استان خوزستان را در المپیک صاحب مدال کنند.

علی اکبر حسینی محراب امروز جمعه در حاشیه روز پایانی رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شان جوانان خوزستانی سکوهای بین المللی به ویژه المپیک است. امیدواریم خوزستانی‌ها در کشتی فرنگی بتوانند این مهم را انجام دهند و خوزستان را صاحب مدال المپیکی کنند.

 به گزارش ایسنا،  وی ادامه داد: شور و شوقی که در بین جوانان ما وجود دارد، خوشبختانه خود را امروز در رقابت‌های بین‌المللی جام تختی نشان داد و تیم ایران با پیشرانی کشتی‌گیران خوزستانی به مقام قهرمانی رسید و این ورزشکاران نشان دادند شایستگی‌های بالایی دارند.

 استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: کشتی، فوتبال، تکواندو، وزنه‌برداری، والیبال، بسکتبال ورزش‌های آبی و شنا همگی برای ما اهمیت دارند و ما کنار همه رشته‌های ورزشی هستیم. امیدواریم دوستان ما در همه هیات‌های ورزشی بتوانند زمینه‌های کامل را برای بروز استعدادهای ورزشی در استان خوزستان فراهم کنند و جوانان ما نشان دهند که شایستگی‌های بیش از این دارند.

 او درباره حمایت از کشتی‌گیران المپیکی خوزستان نیز خاطرنشان کرد: ما در خدمت این ورزشکاران هستیم و آن, ها در این برهه نیاز به تقویت روحیه و بدنی خود دارند و امیدوارم با آمادگی کامل وارد المپیک شوند. امیدوارم در پاریس بدرخشند و ما هم از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • استاندار: امیدوارم خوزستان در المپیک صاحب مدال شوند
  • افزایش دو برابری صادرات محصولات صنایع دستی به خارج از کشور
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • ۱۰۰درصد بازار شیرینی و شکلات کشور در دست صنایع آذربایجان شرقی است