Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@02:25:04 GMT

هجوم پروانه‌ها به هزاران هکتار از جنگل‌های بلوط

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۰۷۷۱

هجوم پروانه‌ها به هزاران هکتار از جنگل‌های بلوط

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: ۷۴هزار هکتار از جنگل های بلوط منطقه زاگرس درگیر آفت برگخوار و جوانه خوار بلوط است.

به گزارش مشرق، امیر مسعود جلالی در حاشیه بازدید از جنگل های باشت در جنع خبرنگاران اظهار کرد :۴۱هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس دچار آفت برگ خوار شده که از این میزان ۲۶هزار هکتار در کهگیلویه و بویراحمد ، ۹ هزار هکتار در خوزستان و ۶ هزار هکتار نیز در استان فارس قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: ۷۴هزار هکتار از جنگل های بلوط منطقه زاگرس درگیر آفت برگخوار و جوانه خوار بلوط است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه ۳۳هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس درگیر آفت جوانه خوار بلوط شده است، تصریح کرد: مبارزه با این آفت سال گذشته در هشت هزار هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد انجام گرفته است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در این بازدید گفت: جنگل های زاگرس ۶ میلیون هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون هکتار آن بر اثر عوامل مختلف مانند خشکسالی دچار خسارت شده است.

عباسعلی نوبخت با یادآوری اینکه مشارکت جوامع محلی راهکاری برای پیشگیری از گسترش این آفت در جنگل های بلوط است اظهار کرد: یکی از دلایل مهم طغیان آفت برگ خوار و پروانه خوار بلوط زراعت در نزدیکی درختان بلوط است.

وی عنوان کرد: استفاده از روش های طبیعی کم خطر و بیولوژیک به منظور حفظ موجودات زنده منطقه در دستور کار برای مبارزه با این آفت است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین به اهمیت جنگل های زاگرس برای تامین اکسیژن و ذخیره آب اظهار داشت: مبارزه با آفت‌های جنگل های بلوط به صورت جدی انجام می شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای محلول‌پاشی و مبارزه با آفت درختان بلوط ۴۰ میلیارد تومان تامین شده است.

سید علی احمدزاده اظهار داشت: برای مبارزه و محلول‌پاشی درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان کرد: قرار است ۳۵ میلیارد تومان اعتبار نیز از محل مسوولیت های اجتماعی وزارت نفت به این امر مهم اختصاص یابد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بیشترین درگیری با این آفات در منطقه باشت است، گفت: علاوه بر مبارزه با این آفات باید درختان جدید جایگزین شود که از سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انتظار می رود به فکر تامین اعتبار برای کاشت درختان جدید است.

سیدناصر حسینی پور نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: حشره جوانه خوار و برگخوار که زمانی یکی از حشرات مفید درختان بلوط بود، امروزه با تغییرات آب و هوایی و دستکاری انسانی به یک آفت و تهدید برای جنگل های زاگرس تبدیل شده است.

آفت پروانه برگ خوار با آغاز فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارت های زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت سازمان جنگل ها جنگل بلوط پروانه هجوم جنگل های زاگرس اخبار حوادث حوادث خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت هکتار از جنگل های بلوط کهگیلویه و بویراحمد منابع طبیعی درختان بلوط جوانه خوار خوار بلوط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۰۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی در راستای اجرای تبصره ذیل ماده ۵۵ یک هکتار از اراضی ملی را از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق کردند   بر اساس این گزارش این ماموریت با حضور نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بندپی شرقی و نیرو‌های حفاظتی شرکتی انجام شد.   اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران از مردم خواست هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی، تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ اطلاع دهند

دیگر خبرها

  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • آغاز مبارزه بیولوژیکی با آفت برگ خوار بلوط
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • پاکسازی ۲ هکتار از زمین‌های محور قصرشیرین به خسروی
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه