Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:06:07 GMT

یادمان‌های شهدا قلب فرهنگی شهر است

تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۱۰۴۴

یادمان‌های شهدا قلب فرهنگی شهر است

ایسنا/فارس مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس گفت: یادمان‌های شهدای گمنام، قلب فرهنگی شهر هستند و باید نسبت به حفظ یاد و نام شهدا و ساماندهی یادمان شهدای گمنام توجه بیشتری انجام شود.

سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید کوشکی جهرمی عصر چهارشنبه ۱۵ تیر در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شیراز که به ریاست فرماندار این شهرستان شیراز برگزار شد، با اشاره به اینکه شهدای گمنام به این شهرستان آمدند و به سبب غفلت و بی توجهی برخی مسئولین گذشته گمنام‌تر نیز شدند، بیان کرد: فرماندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان شیراز و رئیس هیات امنای یادمان شهدای گمنام نقشی مهم در پیشبرد امور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: ۱۴۰ یادمان شهدا در فارس وجود دارد که ۳۸ یادمان مربوط به شهدای گمنام شیراز است که از این تعداد ۸ یادمان در مجموعه شهرداری است که اهمیت نقش شهرداری در خصوص ساماندهی یادمان‌ها را می‌رساند.

سردار کوشکی از مسئولین خواست اجازه بدهند برخی اماکن از برکت حضور و ظرفیت فرهنگی عظیمی که شهدا در ترویج فرهنگ ایثار، گذشت، انسانیت و معنویت دارند بهره‌مند شوند زیرا حضور یک یادمان با رعایت کلیه امور زیبایی شناختی و هنری، فضاسازی و پیوست فرهنگی می‌تواند برای آن محیط در عین جذابیت، ارزش افزوده معنوی، فرهنگی و هنری ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌های ما عملکرد خوبی داشته و برخی نسبت به ساماندهی یادمان شهدا کوتاهی کرده‌اند، افزود: مراکز علمی و آموزشی و دانشگاهی، مراکز نظامی، مراکز شهری و شهرداری میزبانی یادمان شهدای گمنام هستند و در این میان برخی بخش‌ها جدیت کافی به خرج نداده‌اند که ما به عنوان خادمان شهدا باید پاسخگوی خانواده‌ شهدا باشیم و از مسئولین این موارد را مطالبه خواهیم کرد و به زودی گزارش عملکرد تک تک بخش ها را بیان خواهیم کرد.

مدیرکل حفظ آثار فارس همچنین با بیان اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، این یادمان‌ها قلب فرهنگی شهر هستند، عنوان کرد: ما توقع نداریم تمام بار بر دوش شهرداری باشد اما از آنجا که مالکیت، حفظ و نگهداری یادمانهای شهدا بر عهده میزبان آن یادمان است از مسوولین می‌خواهیم توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

کوشکی افزود: سه نماینده مجلس به ارزش این کار واقف شده و قول داده‌اند از محل اعتبارات تحت اختیار نمایندگان مجلس، سهمی به ساماندهی گلزار شهدای گمنام حوزه انتخابیه خود اختصاص بدهند و از میان نمایندگان شیراز نیز هر چهار نماینده قول مساعدت داده‌اند که در این بین یکی از نمایندگان گام اول را نیز برداشته و پیگیر دیگر نمایندگان نیزهستیم.

او در خصوص تولید کتاب شیراز در دفاع مقدس نیز گفت: ما برای این امر الگویی به نام کتاب فارس در دفاع مقدس را به عنوان اولین استان پیشتاز چاپ کردیم اما در خصوص معرفی نقش شیراز در دفاع مقدس، کم کاری شده که جا دارد در این خصوص و با توجه به تغییراتی که در سطح مدیران رخ داده، فرماندار شیراز پیشقدم شود و از ادارات و دستگاه ها بخواهد به این مساله بپردازند زیرا بیش از یک سوم شهدای استان مربوط به شهر شیراز هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به جایگاه والای علمی شیراز در کشور نیز گفت: باید در این زمینه از ظرفیت دانشگاه‌ها برای تولید مقاله مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی نقش شیراز در دفاع مقدس و تکمیل دانشنامه بهره ببریم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس در خصوص ضرورت فضاسازی سیمای شهر شیراز با تصاویر شهدا نیز گفت: در این خصوص سلسله جلساتی با شهرداری و سازمان سیمامنظر شهرداری درحال برگزاری است تا شهروندان ما با قهرمانان و حماسه‌سازان میهن اسلامی خود بیشتر آشنا شوند.

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس افزود: نقش ما اجرایی نیست و فقط سیاستگذاری، تهیه و تولید محتوا و تبیین و معرفی مفاهیم و معارف عمیق دفاع مقدس با این اداره کل است و در همین باب نیز پذیرای ایده و طرح‌های خوب همه شهروندان و نهادها هستیم اما اجرا با شهرداری است که در این خصوص باید علاوه بر استفاده از سازه‌های پایدار و مقاوم، زیبایی‌ کار نیز مورد توجه قرار بگیرد و شاخ و برگ درختان نیز به گونه‌ای که به درخت آسیبی نرسد هرس شوند تا منظر بصری این تابلوها نیز مخدوش نشود.

سردار کوشکی همچنین با بیان اینکه یادمان شهدا به سه زیرساخت محل دسترسی، آب و برق نیاز دارد و طبق قانون مجموعه آبفا و برق موظفند به این مراکز فرهنگی انشعاب رایگان بدهند، افزود: هر سازه باید از المان، صحن و سالن محوطه، امکانات بهداشتی و خدماتی برخوردار باشد تا به مکانی فرهنگی تبدیل شود که شش یادمان شهرداری شیراز به مرکز فرهنگی معنوی تبدیل شده و شهرداری و شورای شهر متعهد شده اند بوستان شهروند را نیز ساماندهی کنند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دفاع مقدس یادمان شهدای گمنام شیراز دفاع مقدس یادمان شهدا شهدای گمنام یادمان ها حفظ آثار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۱۰۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشییع پیکر شهید گمنام تازه تقحص شده دفاع مقدس در یزد

دریافت 7 MB کد خبر 6096274

دیگر خبرها

  • تشییع شهید گمنام دفاع مقدس در سازمان زندان‌‎ها
  • ظرفیت‌های دولت در پشتیبانی از یادمان‌های دفاع مقدس فعال می‌شوند
  • دفاع مقدس ما امروز در جنگ نرم است
  • کنگره شهدای مرکزی به یک جریان عظیم فرهنگی در کشور تبدیل شده است
  • استان قزوین میزبان شهید گمنام
  • تشییع پیکر شهید گمنام تازه تقحص شده دفاع مقدس در یزد
  • پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند+ عکس و فیلم
  • پیکرهای شهدای گمنام در سراسر کشور تشییع شدند
  • ام‌القرای جهان اسلام معطر به عطر شهدای گمنام شد
  • تشییع پیکر شهدای تازه تفحص شده فردا در اصفهان