Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزرای امور خارجه گروه 20 کشورهای ثروتمند و در حال توسعه پیشرفته در جزیره تفریحی بالی اندونزی گرد هم می آیند تا با وجود دستور کار متمرکز بر همکاری جهانی و امنیت غذایی و انرژی، درگیری ها در اوکراین بر آن غالب باشد. این گردهمایی یک روزه، روز جمعه در "جزیره خدایان" عمدتاً هندو در کشور مجمع الجزایر مسلمان برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش سرویس بین الملل آریا به نقل از ماینیچی ژاپن؛با تاکید بر پس زمینه تنش های موجود در نشست، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و سرگئی لاوروف، دیپلمات ارشد روسیه در مسیر خود به بالی در پایتخت‌های مختلف آسیایی توقف کردند و پیش از مذاکرات، حمایت خود را در منطقه تقویت کردند.

ایالات متحده و متحدانش به دنبال تنبیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تا حد ممکن بوده‌اند، از جمله تهدید به تحریم نشست بالی گروه 20 در نوامبر، جز اینکه پوتین از مجمع حذف شود.

بنابراین، اندونزی به‌عنوان رئیس‌جمهور امسال G-20 مجبور شده است نقش سازنده‌تری را در صحنه جهانی ایفا کند تا اینکه صرفاً به عنوان یک «سازمان‌دهنده رویداد» عمل کند.

این کشور به دنبال بی طرفی در مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین بوده است و جوکو ویدودو، رئیس جمهور این کشور در اظهارات خود احتیاط می کند. ویدودو اولین رهبر آسیایی بود که از کشورهای متخاصم دیدن کرد. اوکراین عضو گروه 20 نیست، اما ویدودو، رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی را به همراه پوتین به نشست نوامبر دعوت کرده است، با این امید که همه طرف ها را راضی کند و هرگونه مزاحمتی را از دستور کار مجمع محدود کند.

زلنسکی گفته است در صورت ادامه جنگ در آن زمان شرکت نخواهد کرد و تصمیم گرفته است که گفتگوها را از طریق لینک ویدیویی دنبال کند. ویدودو در حاشیه اجلاس سران گروه هفت در آلمان به ماریون دراگی نخست وزیر ایتالیا گفت که پوتین نیز نخواهد آمد. مسکو گفته است که هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

این توافق ظاهری ممکن است زمانی مورد آزمایش قرار گیرد که وزرای خارجه گروه 20 در پناهگاه توریستی نوسا دعای بالی که به شدت محافظت می شود گرد هم آیند تا زمینه را برای هفدهمین اجلاس سران قدرت های اقتصادی غرب فراهم کنند.

تنش‌ها بین واشنگتن و پکن نیز آشکار است: روز چهارشنبه، درست چند روز قبل از دیدار آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر امور خارجه چین در بالی، چین حمله شدیدی را به ایالات متحده و ناتو انجام داد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران در پکن گفت: واشنگتن "قوانین بین‌المللی را فقط آنطور که صلاح می‌داند رعایت می‌کند." او گفت: "به اصطلاح نظم بین المللی مبتنی بر قوانین در واقع یک قانون خانوادگی است که توسط چند کشور برای خدمت به منافع شخصی ایالات متحده ایجاد شده است."

هدف اصلی این گفتگوها جستجوی راه هایی برای بهبود امنیت غذایی در زمانی است که تهاجم روسیه به اوکراین بازارهای جهانی را زیر فشار گذاشته و قیمت گوشت، محصولات لبنی، غلات، شکر و روغن های گیاهی را به شدت افزایش داده است.

ویدودو پیش از عزیمت به آلمان در 26 ژوئن به خبرنگاران در جاکارتا گفت: «این بازدیدها نه تنها برای اندونزیایی‌ها، بلکه برای سایر کشورهای در حال توسعه نیز مهم است تا از گرفتار شدن مردم کشورهای در حال توسعه و کشورهای کم‌درآمد در فقر شدید و گرسنگی جلوگیری شود».

روسیه و اوکراین یک سوم صادرات گندم جهان را به خود اختصاص می دهند و اوکراین به تنهایی غلات کافی برای تغذیه 400 میلیون نفر را تولید می کند. اما محاصره مسکو به این معنی است که کیف تنها می تواند 2 میلیون تن در ماه جابجا کند که 60 درصد کمتر از حد معمول است. میلیون‌ها تن غلات اوکراینی در سیلوها مانده و منتظرند از طریق راهروهای امن در دریای سیاه حمل شوند.

اوکراین همچنین یکی از بزرگترین صادرکنندگان ذرت و روغن آفتابگردان در جهان است، اما تهاجم روسیه بیشتر این جریان را متوقف کرد.

چنین اختلالاتی، عرضه مواد غذایی را برای بسیاری از کشورهای در حال توسعه به ویژه در آفریقا تهدید می کند. این بحران اثرات موجی تورمی در اندونزی دارد، از جمله کمبود آرد که شرکت‌های محلی را وادار می‌کند تا قیمت از نظر سیاسی حساس نودل‌های فوری را که یک غذای اصلی محبوب اندونزی است، افزایش دهند.

روسیه متعهد شده است که صادرات گندم خود را به اندونزی افزایش دهد. در سال گذشته، این میزان در مقایسه با 3 میلیون تن وارداتی از اوکراین، تنها 2955 تن بود.

رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی به خبرنگاران گفته است که برای پایان دادن به کمبود و کاهش قیمت‌ها، از سرگیری صادرات غلات از اوکراین و صادرات مواد غذایی و کود از روسیه مهم است.

افزایش هزینه های روغن پخت و پز باعث شد اندونزی که در اعتراضات دانشجویان به افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی درگیر بود، صادرات محصولات روغن پالم را به طور موقت ممنوع کند. صادرات روغن پالم خام که در طیف گسترده ای از مواد غذایی، لوازم آرایشی و محصولات دیگر استفاده می شود، یک ماه بعد از سر گرفته شد.

اندونزی و کشور همسایه مالزی بزرگترین صادرکنندگان روغن نخل در جهان هستند و 85 درصد از تولید جهانی را به خود اختصاص می دهند.

وزرای خارجه که روز پنجشنبه به بالی سفر کردند ازکشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا، آمریکا و اتحادیه اروپا بودند.

بلینکن قرار است روز شنبه با وانگ، فرستاده ارشد پکن دیدار کند. این دیدار آخرین تماس در سطح بالا بین مقامات ایالات متحده و چین خواهد بود زیرا واشنگتن موضع چین را پس از حمله روسیه به اوکراین زیر سوال برده است. دو طرف همچنین در مورد لغو احتمالی تعرفه‌های آمریکا بر واردات از چین توسط دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به دلیل تلاش برای مقابله با تورم، گفتگو خواهند کرد.

قرار است لاوروف در بالی با همتایان خود از کشورهای دیگر از جمله چین، مکزیک، آفریقای جنوبی و برزیل در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 20 دیدار کند. به گفته سفارت روسیه در جاکارتا، او همچنین قصد دارد با رهبران دعوت شده سازمان های بین المللی رایزنی کند. اعضای گروه 20 حدود 80 درصد از تولید اقتصادی جهان، دو سوم جمعیت جهان و حدود سه چهارم تجارت جهانی را تشکیل می دهند.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اندونزی گروه 20 ایالات متحده حال توسعه مواد غذایی رئیس جمهور امور خارجه گروه 20

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۱۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست

 سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تهدیدهای لندن مبنی بر اینکه کی‌یف ممکن است با تسلیحات انگلیسی به خاک روسیه حملاتی ترتیب بدهد، گفت: در صورت تحقق این امر مسکو حق دارد به تاسیسات انگلیس در اوکراین و خارج از آن کشور حمله کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا اظهار داشت: «در صورت عملی کردن چنین سناریویی، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به آن پاسخ دهد و تاسیسات انگلیسی مستقر در اوکراین و خارج از مرزهای این کشور شامل تاسیسات نظامی، تسلیحات و غیره را هدف قرار دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن استفاده از سلاح‌های بریتانیایی برای حمله به خاک روسیه را برای رژیم کی‌یف مشروع می‌داند، «چیزی کاملاً احمقانه» توصیف کرد.

وی در گفت‌وگو با «تاس» تصریح کرد: به یاد دارید که جنجال چگونه شکل گرفت. این بیانیه برای اولین بار در محتوای خبری یک خبرگزاری انگلیس منتشر و پس از گذشت ۲ ساعت از آنجا حذف شد.

زاخارووا افزود: ما بی‌درنگ واکنش نشان دادیم. واکنشی مناسب از طریق کانال‌های دیپلماتیک به جهانیان ارائه و سفیر [لندن] احضار شد. در واقع، روسیه فقط او را برای توبیخ احضار نکرد، بلکه به وضوح به سفیر انگلیس در مورد اظهارات مورد بحث پاسخ داده شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در جریان سفر اخیر خود به کی‌یف از آمادگی کشورش برای ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین خبر داد و سخنانی مبنی بر اینکه کی‌یف حق استفاده از این سلاح‌ها در حمله به روسیه را دارد،‌ مطرح کرد.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت جاری در مصاحبه‌ای با تکرار اظهارات سابق خود در حمایت از کی‌یف، تصریح کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند.

اظهارات اخیر مقام‌های لندن و پاریس درباره دور تازه حمایت تسلیحاتی و نظامی از کی‌یف، واکنش مسکو را در پی داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفیران انگلیس و فرانسه به این وزارتخانه احضار شدند.

در جریان این احضار به سفیر انگلیس گفته شد که سخنان کامرون حاکی از تشدید شدید تنش و تایید مشارکت فزاینده لندن در عملیات نظامی در کی‌یف است.

نایجل کیسی سفیر انگلیس در روسیه روز دوشنبه پس از احضار به وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که لندن کمک به اوکراین را ادامه خواهد داد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • واکنش روسیه به مذاکرات مستقیم جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان
  • کارشناس آمریکایی:‌ غرب باید با روسیه مذاکره کند
  • روسیه در واکنش به تهدید انگلیس، حمله به تاسیسات این کشور را حق خود دانست
  • چین: از نشستهای صلح اوکراین با مشارکت همه طرف‌ها حمایت می‌کنیم
  • روسیه سفرای انگلیس و فرانسه را احضار کرد
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • بلاروس: آماده میزبانی مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه هستیم
  • بلاروس آماده میزبانی مذاکرات صلح اوکراین است
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند