Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اجتماعی گفت: متاسفانه نظام مالیاتی اشکال اساسی دارد یعنی برای مالیات ستانی به جای اینکه به سراغ سرمایه های راکد برود، سراغ سرمایه های مولد می رود. اشکال بعدی این است که به جای دریافت مالیات از مصرف از تولید مالیات اخذ می کند.

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا اظهار داشت: مالیات بر مصرف یعنی اینکه هر کس بیشتر مصرف می کند مالیات بیشتری پرداخت کند نه اینکه هر کس بیشتر تولید کرده و یا درآمد بیشتری ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی باید مالیات را از مصرف کننده ها بگیریم نه از کسانی که با ایجاد تولید و شغل درامد درست می کنند. به طور کلی از نظر ساختاری زیاد مصرف کردن نکوهیده است. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین متذکر شد: در سیستم مالیات ستانی، علاوه بر جهت گیری نادرست در اجرا نیز دچار اشکالیم.نظام و ساختار اجرایی نظام مالیاتی ما به شدت غلط است،این سیستم مودیان و سیستم را نمی شناسد، از طرفی  مودیان اصلی که در ساختار شبکه مالیاتی درآمد زیادی دارند را موفق به شناسایی آنها نشده و برای اخذ مالیات به سراغ مودیان شناخته شده و مشخص می رود. 

وی اضافه کرد: همچنین مدل ساختار اظهارنامه و همین مدل اظهار نیز تثبیت شده و درست نیست. بر همین اساس نظام مالیاتی از کسانی که دم دست تر هستند مالیات اخذ می کند و افرادی که در پشت صحنه با درآمدهای نجومی از راه سوداگری و دلالی درامد کسب کرده اند، مالیات نمی گیرد. ما به این مساله فرار مالیاتی می گوییم  که در نتیجه همین فرآیند غلط است.

عنابستانی در عین حال اظهار داشت: سامانه مودیان که در مجلس تحت عنوان یک قانون مصوب شده، یکی از فرآیند های خیلی کوچک برای اصلاح نظام مالیاتی است. در این سامانه ما درصددیم که مودیان را شناسایی کنیم. باید مالیات دهندگان این مساله را بدانند که در این سامانه مالیات جدیدی وضع نشده بلکه فقط برای شناسایی مودیان است تا بتوانمی عدالت را برقرار کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: مجلس در ساختار بودجه 1401 پایانه های مالیاتی که قبلا به آنها توجه نمی شد، اکنون توجه کرده و به آنها وزن داده ایم.در این بخش به سرمایه و عواید آن و همچنین زمین که در همه جای دنیا سرمایه محسوب می شود، وزن داده که باید مالیات به آنها تعلق بگیرد.

نماینده جغتای ،جوین،سبزوار ابراز کرد: در همه جای دنیا مالیات بر سرمایه یعنی مالیات بر سرمایه راکد مالیات بر عواید سرمایه یعنی مالیات بر دلالی و سوداگری و باید به سمت توجه و وزن دهی به این بخش ها حرکت کنیم و به همان میزان از مالیات بر تولید بکاهیم .هر چقدر که به مالیات بر ارزش افزوده اضافه می کنیم باید متناسب با آن از مالیات بر درآمد کاهش دهیم.

عنابستانی افزود: دردنیا چیزی حدود 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده می گیرند که مالیات بر مصرف است.ما در اجرای مالیات بر ارزش افزوده هم اشکال داریم . البته اینکه ما مالیات بر ارزش افزوده را طی سال های گذشته از سه و نیم به 10 درصد رسانده ایم، یک تحول است؛ در عین حال، به همین میزان باید  مالیات بر درآمد را کاهش داده تا افزایش درآمد ایجاد شده وچرخ اقتصاد در کشور بچرخد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه فعلا برنامه ای برای مالیات بر سپرده ها نداریم، گفت: ما در حال حاضر در سامانه مودیان هدف گذاری روی سپرده های بانکی نداریم، یعنی تا زمانی که بقیه بخش ها را شناسایی نکنیم به این سمت به این دلیل که ممکن است اثر منفی بر اقتصاد بگذارد، به این سمت نمی رویم  اما اینکه نظام بانکی کشور باید اصلاح شود یک واجب است و به زودی نیز این طرح به صحن مجلس می آید.

عنابستانی با اعلام این مطلب که اصلاح نظام بانکی به زودی به صحن مجلس می آید، اظهار کرد: بانک یعنی جایی که سپرده های کوچک و بزرگ جمع آوری و به صورت تسهیلات در اختیار تولید قرار می گیرد، بانک نباید بنگاه داری کند، شما در کشورهای بزرگ و پیشرفته این همه شعبه بانکی نمی بینید، هزینه پول در کشور ما بسیار بالاست، یعنی  8 و نیم درصد، در نتیجه توان کاهش سود بانکی را نداریم ، بنابراین تا زمانی که نظام بانکی را اصلاح نکنیم نمی توان به سمت مالیات بر سپرده ها رفت. ما از تراکنش ها نیز مالیات نمی گیریم بلکه از طریق تراکنش به میزان هزینه کرد و مصرف افراد دست پیدا می کنیم و از این طریق مودی شناسایی شده و باید بر اساس مصرفش مالیات پرداخت کند.

وی در پایان نیز متذکر شد: اگر به دنبال چرخش پول در نظم تولید هستیم نباید پولی دربانک سپرده شود. متاسفانه بانک های ما بنگاه داری می کنند،در حالی که وظیفه بانک ها این نیست و به زودی این شرایط را اصلاح می کنیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: درآمد سرمایه قانون مالیات مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده عضو کمیسیون اجتماعی نظام مالیاتی سپرده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۲۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس گفت: این طرح معاملات عادی و روزانه مردم را شامل نمی‌شود و حداکثر شامل یک درصد از افراد جامعه می‌شود.

در حال تکمیل

کد خبر 6090519 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • معافیت‌های خودرو در طرح مالیات بر عایدی سرمایه
  • شروط مجلس برای معافیت مالیات بر سرمایه در انتقال املاک
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • چه کسانی با مالیات بر عایدی سرمایه مخالف هستند؟
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • تمدید ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تا ۱۲ اردیبهشت