Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@16:57:10 GMT

اسلام هراسی و اسلام ستیزی در هند؛ دلایل و پیامدها

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۸۱۹۶

اسلام هراسی و اسلام ستیزی در هند؛ دلایل و پیامدها

یک کارشناس مسائل آسیا با بیان اینکه دولت هند در پی ناامن کردن این کشور برای مسلمانان در جهت کوچاندن آنها به کشورهای دیگر است، گفت: کشورهای اسلامی اهرمهای سیاسی و اقتصادی گوناگونی برای مقابله با مواضع ضداسلامی هند دارند و هرگونه سردی روابط دهلی نو با کشورهای اسلامی می‌تواند هند را متضرر سازد.

به گزارش ایسنا، بهروز ایاز در مطلبی با اشاره به دلایل تشدید اسلام هراسی و اسلام ستیزی در هند و خشونت مستمر علیه مسلمانان این کشور، تصریح کرد: یکی از آرمانهای هند از بدو استقلال، همزیستی مسالمت آمیز مذاهب آن دریک دموکراسی سکولار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هند می‌خواست این امر، مبنای نگرش و گفتمان اخلاقی جهانی باشد. با این وجود، هند تنها کشوری است که مردم و مقامات آن به سادگی و بدون هزینه، مواضع ضداسلامی را در تریبونهای رسمی و غیررسمی بیان می‌کنند.

وی توجه به علل تاریخی، سیاسی و دینی را در تحلیل علل بیان افکار و احساسات ضداسلامی توسط مقامات و مردم این کشور ضروری دانست و گفت: بخش مهمی از این خشونت ریشه تاریخی دارد و به نوعی نشان دهنده «تقابل تمدن هند با تمدن اسلام» است و آنها حکومت 500 ساله مسلمانان بر کشورشان را «سلطه بیگانگان» بر خود ارزیابی می‌کنند و خود را ملتی مدافع می‌دانند که استقلال کشورشان بیش از هزار سال توسط مسلمانان مخدوش شد.

مسلمانان هند همچنان تاوان جدایی پاکستان از هند را می‌دهند

این تحلیلگر مسائل آسیا با بیان اینکه با استقلال هند و جدایی پاکستان از آن، این خشونتها شکل سیاسی به خود گرفت، ادامه داد: این رخداد از یکسو بیانگر عمق اختلافات دو ملت هندو و مسلمان و واگرایی بین آنها بود که به سختی می‌توانستند با یکدیگر همزیستی داشته باشند؛ از سوی دیگر آغازگر تنشهایی بود که بعد از سه جنگ همچنان به قوت خود باقی است و می توان با مسامحه گفت، در برخی از این خشونتها، مسلمانان هند همچنان تاوان جدایی پاکستان از هند را می دهند. این عامل همراه با عامل تاریخی باعث شد تا در ایدئولوژی هندوها، مسلمانان به عنوان «دیگری» هند تعریف شوند.

وی با یادآوری اینکه گاندی توسط یک هندی تندرو و به جرم مصالحه بیش از حد با مسلمانان کشته شد، تاکید کرد: با تداوم احساسات ضداسلامی بود که حزب ملی گرای بهاراتیا جاناتا (بی.جی.پی) که تمایلات ضد اسلامی دارد، در انتخابات 1998 به پیروزی رسید. این حزب مجددا از سال 2014 تاکنون در قدرت است و طی این مدت اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان تشدید شد.

ایاز با بیان اینکه به نظر می‌رسد دولت هند در پی ناامن کردن این کشور برای مسلمانان در جهت کوچاندن آنها به کشورهای دیگر است، به ایفای نقش مثبت دولتهای پیشین در ایجاد همزیستی میان گروه‌های مختلف در هند اشاره و اضافه کرد: احزاب ملی گرا از جمله بی.جی.پی نیز بسترهای خشونت علیه مسلمانان را با حفظ قدرت سیاسی خود گره زده اند، نباید فراموش کرد نقش حزب بی.جی.پی در تخریب مسجد بابری در 1992 عامل مهم به قدرت رسیدن آن چند سال بعد از این واقعه شد.

این کارشناس مسائل آسیا با اشاره به تفاوتهای مربوط به دو آموزه هندو و اسلام در امر پرستش و اعتقادات دینی، آن را از دیگر اختلافات بین این دو گروه در هند برشمرد و گفت: مسجد بابری یکی از اختلافات مهم این دو بود؛ چرا که هندی‌ها معتقدند این مسجد بر روی معبد مورد پرستش آنها بنا شده بود. تحریک احساسات دینی هندوها توسط حزب بی.جی.پی منجر به تخریب این مسجد و درگیری شدید بین مسلمانان و هندی‌ها شد که بیش از 2 هزار کشته برجای گذاشت. همچنان که هندوها نمی توانند با ذبح گاو توسط مسلمانان در هند کنار بیایند.

وی یادآورشد: این اختلاف به شکل جدی توسط حزب محافظه کار سوانترا در دهه 1960 مطرح شد و علیه مسلمانان موضع گرفت. مجموع این عوامل باعث شد تا این اختلافات در سیستم سیاسی- اجتماعی هند نهادینه شود و حزب بی.جی.پی بتواند از این آب گل آلود ماهی بگیرد.
ایاز تداوم خشونت علیه مسلمانان در هند را دارای پیامدهای منفی در سطوح سیاسی – اجتماعی و اقتصادی برای هند برشمرد و توضیح داد: مواضع خشونت آمیز و توهین آمیز هند علیه مسلمانان و محرومیتهای اقتصادی و آموزشی آنان که با حمایت ضمنی دولت صورت می گیرد، مغایر با دموکراسی و سکولاریسم و بیانگر نوعی «آپارتاید هندی» علیه مسلمانان در هند است که می تواند چهره سیاسی- اجتماعی آن را تخریب کند.

این تحلیلگر مسائل آسیا ادامه داد: با توجه به جمعیت مسلمانان هند که 14 درصد -نزدیک به 200 میلیون نفر- از کل جمعیت هند را تشکل می دهند، اختلافات بین هندوها و مسلمانان می‌تواند مانعی برای آینده اقتصادی و وحدت اجتماعی این کشور باشد. با نگاهی به رشد 2.3 درصدی جمعیت مسلمان هند در برابر 1.9 هندوها، پیش بینی می‌شود که در سال 2060 هند بیشترین جمعیت مسلمانان جهان را خواهد داشت. بنابراین شکاف بین این دو، دولت هند را با چالشهای اساسی مواجه خواهد کرد.

ایاز تاکید کرد: قطعا این اختلافات بر مساله کشمیر هم تاثیرگذار است و کشمیر که 70 درصد جمعیت آن مسلمان است دستخوش ناامنی و واگرایی بیشتر با هند خواهد شد. از سویی دیگر احتمال می رود این مواضع ضداسلامی هند، کشورهای مسلمان را با برخی سیاستهای ضدهندی پاکستان همسو کند.

رشد افراط گرایی و تشدید فعالیتهای گروه های تروریستی در منطقه

وی رشد افراط گرایی و تشدید فعالیتهای گروه‌های تروریستی در منطقه را از دیگر پیامدهای سیاسی این وضعیت دانست و با بیان اینکه اینکه مواجه شدن تندروهای هندی و اسلامی، نظم امنیتی منطقه را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد، گفت: پایین آمدن موازنه تجاری هند با کشورهای مسلمان و مخدوش شدن روابط آنها با هند می تواند آسیبهای جدی به اقتصاد هند وارد کند.

این کارشناس مسائل آسیا با یادآوری اینکه موازنه تجاری هند با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال 21-2020 حدود 87 میلیارد دلار و در سال 22-2021 برابر با 155 میلیارد دلار بوده است، افزود: نیاز هند به نفت خلیج فارس 42 درصد و نفت ایران 10 درصد بوده است. تبعا هرگونه سردی روابط دهلی نو با کشورهای اسلامی می تواند هند را متضرر سازد. اهمیت این موضوع تا جایی است که بدانیم نزدیک به 9 میلیون نیروی کار هندی در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول به کار هستند که ارز حاصل از درآمد آنها برای اقتصاد هند مهم است.
وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی اهرمهای سیاسی و اقتصادی گوناگونی برای مقابله با مواضع ضداسلامی هند دارند. گرچه روابط سیاسی و مبادلات اقتصادی کشورها تابع منافع ملی آنها صورت می گیرد، اما وحدت کشورهای اسلامی و تحریم کالاهای هندی توسط مسلمانان، آن دولتها را مجاب به واکنشی قاطع در برابر هند خواهد کرد.

ایاز ادامه داد: دولتهای اسلامی می‌توانند از طریق سازمانهای بین‌المللی از حقوق مسلمانان هند دفاع و در برابر اقدامات خشونت آمیز هند علیه مسلمانان واکنش نشان دهند و آن را محکوم کنند. ایجاد قوانین مشخصی مبنی بر دفاع از حقوق اقلیتهای مسلمان، ایجاد سازوکارهایی برای کمکهای مالی و آموزشی به مسلمانان هند می‌تواند از جمله این اقدامات باشد. لازم است که بدانیم نزدیک به 9 میلیون نیروی کار هندی در کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول به کار هستند که ارز حاصل از درآمد آنها برای اقتصاد هند مهم است.

وی تاکید کرد: کشورهای اسلامی اهرمهای سیاسی و اقتصادی گوناگونی برای مقابله با مواضع ضداسلامی هند دارند. گرچه روابط سیاسی و مبادلات اقتصادی کشورها تابع منافع ملی آنها صورت می‌گیرد، اما وحدت کشورهای اسلامی و تحریم کالاهای هندی توسط مسلمانان، آن دولتها را مجاب به واکنشی قاطع در برابر هند خواهد کرد.

ایاز ادامه داد: دولتهای اسلامی می‌توانند از طریق سازمانهای بین‌المللی از حقوق مسلمانان هند دفاع و در برابر اقدامات خشونت آمیز هند علیه مسلمانان واکنش نشان دهند و آن را محکوم کنند. ایجاد قوانین مشخصی مبنی بر دفاع از حقوق اقلیتهای مسلمان، ایجاد سازوکارهایی برای کمکهای مالی و آموزشی به مسلمانان هند می‌تواند از جمله این اقدامات باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اسلام هراسی هند خشونت علیه مسلمانان هند کشورهای اسلامی توسط مسلمانان علیه مسلمانان مسائل آسیا مسلمانان هند خشونت آمیز خلیج فارس بی جی پی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۸۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان گفت: نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، محمد شهباز گهروئی در آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خوزستان و معرفی چهره و هسته برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان که امروز هشتم اردیبهشت ماه در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، با اشاره به فرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی درباره هنر مورد قبول قرآن اظهار داشت: درود می فرستم بر روان پاک مُجاهدان و شهدای راه حقیقت، از آدم علیه السلام تا به امروز؛ آنانی که هنرمندانِ واقعی عالم هستند همان گونه که آن پیر روشن ضمیر انقلاب اسلامی فرمود: "تنها هنری مورد قبول قرآن است که کوبنده ی اسلامِ رفاه و تجمل، اسلامِ التقاط، اسلامِ سازش و فرومایگی، اسلامِ مُرفهینِ بی درد و در یک کلام، اسلام آمریکایی باشد."

وی افزود:  امام خمینی رحمت الله علیه، درباره هنر معتقد بودند که هنر در عرفان اسلامی ترسیمِ روشنی عدالت، شرافت و انصاف و تجسم تلخکامی گرسنگان مغضوب قدرت و پول است. بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین معتقدند بودند که "هنرمندان ما در جبهه‌های دفاع مقدسمان این‌گونه بودند، تا به ملأ اعلا شتافتند و برای خدا و عزت و سعادت مردمشان جنگیدند و در راه پیروزی اسلام عزیز تمام مدعیان هنر بی‌درد را رسوا کردند." 

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان گفت: قطعا این هنر و این هنرمند محدود به جغرافیا نیست که حقیقت و انسانیت مرز نمی شناسد و چقدر اقل و ادل سرود: مرزِ ما عشق است هرجا اوست آنجا خاکِ ماست، سامرا، غزه، حلب، تهران، چه فرقی می‌کند؟ 

شهبازگهروئی با تاکید بر اینکه نهضت هنر انقلاب در استان خوزستان شعله ورتر از گذشته، موثر و جریان ساز شده است، اظهار کرد: روایت تولیدات و رویدادهای شاخصِ نهضت هنر انقلاب اسلامی در خوزستان در زمان محدود یک ساعت و دوساعت بی شک غیرقابل انجام است اما چه شد که به این نقطه مطلوب رسیدیم و قدردان چه چیز یا چه کسانی باید باشیم تا این مسیر همچنان رو به رُشد و تعالی باشد و آن چه مطلوب و ایده آل امام انقلاب اسلامی است، محقق گردد. 

به گفته‌ی شهبازگهروئی مزیت خوزستان در امر هنر انقلاب، وجود و بروز هنرمندان، هسته ها و حلقه های مردمی انقلابی هنر، ادبیات و رسانه است.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان همچنین گفت: اگر وظیفه ای بر عهده مسئولین نهادهای دولتی است، بی شک تسهیل گری، بستر سازی و زمینه سازی رشد و کنشگری این سلول های بنیادین فرهنگ و هنر است؛ دغدغه مندانی که نظام مسائل انقلاب اسلامی را فهم کردند و برای حل و کاهش این مسائل با همه وجود وارد میدان شده اند و عتاب های دوست و دشمن باعث عقب نشینی آنها از این آرمان بزرگ نشده است.

وی افزود: این هسته‌ها مخاطب هدفشان را انتخاب کرده اند و با قالب ها مختلف هنری، ادبی و رسانه ای سعی در تعمیق و گسترش حقیقت در آحاد جامعه بشری دارند، باشد که بتوانیم خدمتگزاری شایسته برای مجاهدان جنگ نرم، ترکیبی و هیبریدی بینظیر این روزها باشیم.

شهبازگهروئی همچنین با اشاره به انتخاب چهره و هسته برتر هنر انقلاب گفت: انتخاب چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان در بین این همه ستاره درخشان، کار دشواری است قطعا عزیزانی که ‌به این عنوان برتر دست می‌یابند نماینده این خانواده بزرگ هستند.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان درباره وضع موجود هنر استان خوزستان گفت: موج جریان و رودخانه خروشان نهضت هنر انقلاب رو به جلو در حال حرکت مؤثر است.

وی افزود: قدردان همه ارکان و اجزاء این نهضت هستیم به امید آنروز که راویان آزادی قدس شریف این پاره تن اسلام عزیز باشیم. 

انتهای پیام/735/.

دیگر خبرها

  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • دلایل «پاریس» برای انتخاب اسلام + فیلم
  • مطهری امام
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • آمریکایی‌ها انتظار این انتقام را نداشتند
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • متهم کردن اسرائیل به کشتار ۳۳ هزار فلسطینی، یهودی‌ستیزی نیست
  • نهضت هنر انقلاب در خوزستان شعله‌ورتر از گذشته‌ شد‌
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست راهبرد برد- برد است
  • تعاملات اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای دوست، راهبرد برد- برد است