Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@20:27:54 GMT

حجاب یک انضباط اجتماعی در جامعه ایمانی است

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۹۰۳۷

حجاب یک انضباط اجتماعی در جامعه ایمانی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی ظهر جمعه در خطبه‌های نماز جمعه فردیس اظهار کرد: با بدان کم نشین که صحبت بد، گرچه پاکی، تو را پلید کند، آفتابی بدین بزرگی را، لکّه‌ای ابر ناپدید کند، دوست و رفیق بد و هم نشین ناصالح لکه ننگی است که مانع ظهور فضائل انسانی می‌شود.

وی بیان کرد: نهایتاً مانند لکه ابر که مانع عیان شدن خورشید با آن عظمت می‌شود، چه بسیار کسانی که تحت تعلیمات عالیه و خانواده اصیل بودند اما با وجود رفیق بد، همه آن تعالیم را خنثی و بی اثر کرد مانند پسر نوح پیامبر، پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوت او گم شد، باعث شد از خاندان پیامبری رانده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عرفه و عید قربان فرصتی بی‌نظیر برای خودسازی و جامعه‌سازی دینی

امام جمعه فردیس تصریح کرد: عرفه فرصت بسیار خوبی برای خلوت کردن عاشقانه با خدا است، در این هیاهوی زندگی روزمره و آلوده به انواع غفلت‌ها و شهوت‌ها، عرفه یک فرصت ارزشمند است، دعا، مناجات و تضرع به ویژه دعای عرفه که دل و روح را تطهیر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:، عید قربان جدای از آنکه یک عید بزرگ دینی است، یک فرصت ویژه برای تقرب به خدا است، هم از راه عبادت و دعای خاص، هم از راه قربانی کردن و انفاق، به فکر نیازمندان بودن از یک سو، کم کردن تعلقات دنیایی از سوی دیگر، به تبلیغات فریبنده خناسان که روشنفکرمآبانه در قربانی کردن ایجاد تردید می‌کنند، توجه نکنید، آنها شیاطین و اعوان شیاطین هستند، البته می‌توانید مشارکتی هم در قربانی و در این عبادت سهم داشته باشید.

استقامت در بحبوحه مشکلات اقتصادی، نشانه ایمان و شرط پیروزی

حسینی با بیان اینکه اساس آفرینش برای آزمایش، ابتلاء و امتحان است، گفت: هُوَ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً (سوره هود، آیه ۷) این امتحان و ابتلاء همگانی است هر کس به طریقی، یکی از راه ثروت که چند منزل دارد برای اجاره دادن و یکی اموال فراوانی که می‌تواند انفاق کند، دیگری از راه فقر و اجاره نشینی و یکی هم از راه محصولات کشاورزی و دامداری، همه باید صبوری کنند یعنی در میدان بندگی بماند و کم نیاورند و بشر الصابرین.

وی اظهار کرد: امروزه کل دنیا با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه است، جنگ بزرگی رخ داده است، فقط بین اوکراین و روسیه نیست، در مقیاس یک جنگ جهانی کوچک است.

امام جمعه فردیس بیان کرد: خشکسالی پی در پی در دو سال اخیر از یک طرف، دنیای پسا کرونا، دنیای پس از جنگ است که مشکلات آشکار می‌شود، آنقدر مشکلات عام البلوی شده است که برخی از مقامات سازمان ملل متحد نسخه حشره خواری و تغذیه از سوسک را پیشنهاد می‌کنند، البته یک بخش از آن بدان جهت است که وقتی از وحی جدا می‌شوند فقط به فکر پرکردن شکم و جذب پروتئین میفتند، حلال و حرام یا طیب و طاهر بودن دور از فهم آنان است.

فریب القائات خناسان را نخورید

وی با بیان اینکه فریب القائات خناسان را نخورید، تصریح کرد: در جنگ رسانه‌ای بصیرت داشته باشید، همان کسانی که هشت سال کشور را به اینجا رساندند امروز نسخه مشابه نپیچند، آن مسئول بلند پایه می‌گفت آن چنان رونقی ایجاد می‌کنیم که هیچکس به یارانه احتیاج وجود نداشته باشد، مسئول عالی دیپلماسی می‌گفت که جای کری گفت اگر برجام را امضا کنید آنقدر تقاضای سرمایه گذاری بیاید که فرصت نکنید ویزا صادر کنید.

حسینی ادامه داد: برجام امضا شد، تحریم ماند، ۸۰۰ تحریم دیگر هم اضافه شد و سرمایه گذاری هیچ نسخه مسببان وضع موجود سمی و وارداتی دشمن است، راه علاج در تهران است نه در لندن، پاریس و واشنگتن.

وی با بیان اینکه مسئولانه هشیارانه، استوار و ولایت‌مدارانه عمل کنند، خاطرنشان کرد: راه حل انضباط، اقدام جهادی، شایسته سالاری و احترام گذاشتن به حقوق مردم و بصیرت در برابر دشمنان است.

امام جمعه فردیس با بیان اینکه به اذعان خود آمریکایی‌ها از جمله مؤسسه تحقیقاتی رند آمریکا در آستانه زوال ملی است، گفت: حضور مقتدرانه ایران در منطقه، گسترش روابط با دنیا به ویژه همسایگان، اقدام مهم و مبارک رزمایش ایران، روسیه، چین و ۱۰ کشور دیگر در ونزوئلا و آمریکای لاتین و حیات خلوط آمریکا، نشان از اتحاد حکومت‌های ضد آمریکایی از سراسر جهان و فروپاشی نظم استکباری آمریکا است.

وی اظهار کرد: این رزمایش‌ها و تعاملات بین‌المللی و عضویت در سازمان شانگهای و گروه بریکس هم خنثی کننده تحریم‌هااست هم خنثی کننده تهدیدهاست، الحمدلله دولت حجت‌الاسلام رئیسی بدون تعطیلی و وقفه و جهادی در میدان خدمت تلاش می‌کند.

مواظب جاسوس‌ها و نفوذی‌ها باشید

حسینی با بیان اینکه باید مواظب جاسوس‌ها و نفوذی‌ها بود، تصریح کرد: اسرائیلی‌ها می‌گویند باید فرماندهان سپاه که ستون استوار جمهوری اسلامی هستند را ترور و با انجام عملیات‌های مخفیانه پهپادها و موشک‌های ایرانی را نابود کنیم.

وی بیان کرد: دیپلمات‌های اروپایی وقیحانه در بیابان‌های ایران در حال جاسوسی هستند به عنوان توریست به کویر شهداد کرمان می‌روند و دنبال نمونه برداری از خاک ایران هستند و دیگری از سفارت اتریش به منطقه دامغان رفته از اماکن نظام تصویربرداری می‌کنند، نه آدم‌های عادی بلکه دانشمندانی مثل رئیس بخش بیولوژیک دانشگاه لهستان و یا معاون سفیر انگلیس، آن وقت آن دیپلمات ماجراجو می‌گوید شهید فخری زاده در حوزه امنیت بی‌مبالات بود و اسرائیل او را به راحتی ترور کرد تا برجام را نابود کند.

امام جمعه فردیس ادامه داد: بی مبالاتی شما دیپلمات‌های وا داده بودند که به خاطر ساده لوحی و اشتیاق فراوانتان به رابطه و مذاکره با آمریکا باعث جسارت و زیاده خواهی آمریکایی‌ها و زیر پا گذاشتن برجام و مطالبات فرابرجامی و این مشکلات امروز کشور شدید.

حجاب وظیفه الهی، انسانی و یک انضباط اجتماعی دینی

وی با بیان اینکه حجاب وظیفه الهی، انسانی و یک انضباط اجتماعی دینی است، خاطرنشان کرد: حجاب و پوشش شایسته آقایان و بانوان در ظهور و بروز اجتماعی و عفاف به عنوان یک فضیلت روحی، حکم خدا، دستور پروردگار متعال برای نیل به حیات طیبه و جامعه ارزشی لازم و ملزوم همدیگرند.

حسینی با بیان اینکه حجاب یک حکم الهی است که مبتنی بر فطرت پاک بشر است نه آنکه ساخته و پرداخته فقها باشد، از جمله در آیات ۳۱ سوره نور و ۱۵۹ احزاب با صراحت به حجاب اسلامی و پوشش روسری و مقنعه و پوشش سراسری مثل چادر دستور داده است.

وی متذکر شد: حجاب یک انضباط اجتماعی در جامعه ایمانی و بی‌حجابی و تظاهر به کشف حجاب هم خلاف شرع و قانون است، همانطور که سرقت و شرب خمر حرام و جرم است، کشف حجاب نیز قانون شکنی و جرم است، حجاب اجباری یک مغلطه و مجوزی برای افسار گسیختگی، بی بندی و باری و نقطه آغازی برای فروپاشی اخلاقی جامعه است.

کد خبر 5533624

منبع: مهر

کلیدواژه: امام جمعه فردیس حجاب و عفاف سيد ابراهيم حسيني بوشهر کرمانشاه بیست و هفتمین سفر استانی دولت ویروس کرونا زلزله هرمزگان خراسان رضوی اردبیل سنندج آلودگی هوا آمار کرونا مشهد شیراز مجلس شورای اسلامی گرد و غبار یک انضباط اجتماعی امام جمعه فردیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۹۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟

مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب معتقد است: بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرح‌هایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را می‌توانیم تا اندازه‌ای مشاهده کنیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب در سومین نشست معاونین و مشاورین امور زنان و خانواده وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به ارائه نظرات خود درباره اختلاف نظرهای به وجود آمده در موضوع عفاف و حجاب در جبهه داخلی پرداخت و نکاتی را در این زمینه یادآور شد. در ادامه بخشی از این سخنان را می‌خوانید.

لایحه عفاف و حجاب؛ نوع اجرا و اظهارنظرها

موضوع حجاب در یک سال اخیر دستاویز یک لایحه قانونی شد اما متأسفانه هنوز از سوی مجلس به تصویب نرسیده و مقاومت‌هایی در برابر تصویب این لایحه وجود دارد. در حال حاضر طرح نور توسط نیروی انتظامی در حال اجراست و طبیعتاً مثل همه طرح‌ها یک سری محاسن دارد ولی ممکن است نارسایی‌ها و ایراداتی هم به این طرح وارد باشد.

اخیراً در حوزه رسانه دیدیم مبحثی مطرح شد که یکی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری ضمن یادآوری منویات رهبر انقلاب درباره حجاب از تذکر به برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده خبر داده بود. این کلام که در سطح رسانه‌ها مطرح شد، راستی بود که درست گفته نشد. نمی‌توانیم بگوییم حرف غیر صحیح است چون از سوی فرد معتبری بیان شد ولی آنچه مسلم هست این اظهار نظر روی اصل طرح نور نبوده بلکه درباره شیوه اجرای آن بوده است. اگر بگوییم این تذکر درباره اصل طرح است این حرف با آخرین صحبت‌های حضرت آقا درباره قانونی بودن عفاف و حجاب و اینکه دشمن در موضوع حجاب برای ما چالش درست می‌کند، تناقض دارد.

ما دو گفتمان در رابطه با حجاب در سطح کشور داریم که هر دو منتسب به جریان انقلاب هستند و هر دو مخالف ناهنجاری و بدپوششی و کشف حجاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و معتقد به مقابله با بی‌حجابی هستند. اما تمام تفاوت این دو گفتمان روی بحث شیوه مبارزه با بی‌حجابی است؛ یک شیوه برخورد مردم با مردم است همین آمرینی که ما در سطح خیابان‌ها می‌بینیم و از طرفی برخورد نیروی انتظامی با مردم است. خب یک عده به این شیوه نقد دارند و یک عده تأیید می‌کنند.

 

نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی

 

یک مدل دیگر هم با اصل برخورد موافق هستند ولی می‌گویند باید شیوه برخورد با بی‌حجابی مکانیزه شود چون واقعه 1401 و آن اتفاقات بدی که افتاد و ماه‌ها شاهد آشوب و ناآرامی در کشور بودیم، بهانه‌ای بود که دشمن از این برنامه ما گرفت. این در واقع یک حقیقتی است که وقتی یکبار این فضا برای ما در کشور ایجاد شده است دوباره چنین فضایی ایجاد نکنیم و بحث بی‌حجابی را از جرم به سمت تخلف اجتماعی ببریم و در این زمینه جریمه‌هایی اعمال شود. این هم برخورد با بی‌حجابی است اما برخوردی است که مواجهه‌ای ندارد و چون مواجهه ندارد، طبیعتاً چالش‌هایش کمتر است.

تجربه ثابت کرده در هر طرحی که با انسان و تعدد و تنوع آدم‌ها سر و کار داشته باشیم، هر قدر ما آموزش داشته باشیم و این آموزش‌ها را فراگیر کنیم بالاخره یک خطایی دارد چون ظرفیت حوصله و طاقت انسان محدود است و ممکن است در یک نقطه‌ای از تعادل خارج شود و اتفاقی بیفتد لذا گروه دوم معتقد به بحث مکانیزه شدن مقابله با بی‌حجابی و جریمه هستند.

تعارض گفتمان‌ها در سطح رسانه و اثرگذاری بر سیاست‌ها

متأسفانه اختلافات این دو گفتمان که هر دو دلسوز انقلاب هستند و به حجاب قانونی اعتقاد دارند و از کشف حجاب ناراحت هستند، در حال حاضر دستاویزی برای دشمنان شده است. در این حوزه دو آسیب داریم یکی تعارض این گفتمان‌ها در سطح رسانه و دیگری اثرگذاری این گفتمان‌ها در سیاست‌ها. مثلاً ممکن است انقدر یک گفتمانی را بسط بدهیم که جلوی طرح نور گرفته شود یا ممکن است از طرف دیگر سقوط کنیم.

لذا خوب است که عرصه مطالبه‌گری در حوزه عفاف و حجاب را به سمت یکی کردن این دو گفتمان بیاوریم و در این موضوع همه با هم همفکر شویم. باید چالش‌های هر روش را مورد بررسی دقیق قرار بدهیم. اگر بحث مکانیزه شدن مبارزه با بی‌حجابی مطرح است، بررسی کنیم که آسیب‌ها و چالش‌های این رویکرد چیست؟ آیا ما امکانات و تکنولوژی و زیرساخت‌های آن را داریم؟ یا آنطور که یک عده می‌گویند راه انداختن چنین بحثی برای این است که کلاً بحث مبارزه با حجاب منتفی شود؟ یا اگر برخورد مردم با مردم و مامور با مردم مطرح است این روش را چگونه می‌توان با کمترین هزینه اجرا کرد؟

 

سحر دانشور: حوزه زنان رسانه ندارد!

 

جنگ حجاب، جنگ رسانه است

ضمن اینکه بدون بزرگنمایی، طرح نور جزء طرح‌هایی است که وضع حجاب را یک مقدار بهتر کرده است. همه ما هم به عنوان شخصیت حقوقی و هم شخصیت حقیقی با جامعه مواجهه داریم و طبیعتاً محاسن و معایب طرح نور را می‌توانیم تا اندازه‌ای ببینیم.

جاهایی بوده که طرح نور اجرا شده و مأمور، خیلی خوب بوده و اصلاً موردی هم نبوده است. جاهایی هم بوده که اشکالاتی در نحوه برخورد مأمور دیدیم و تذکر هم دادیم. هر کسی با توجه به ویژگی خودش ممکن است اشتباه و خطایی هم بکند. اما به فرموده مقام معظم رهبری چون دشمن در این موضوع با برنامه و نقشه وارد شده است ممکن است اگر اتفاقی هم نباشد، داستان و هجمه و موجی را علیه عفاف و حجاب ایجاد کند. لذا ما هم باید با برنامه و نقشه عمل کنیم.

نکته بعدی این است که در موضوع حجاب، فضا و زمین حرکت دشمن، فضای رسانه است. جنگ حجاب، جنگ رسانه است. دشمن در فضای مجازی مانور می‌دهد ولی بیشتر حرکت‌های ما در فضای حقیقی است. مبارزه با ناهنجاری و کار فرهنگی ما در فضای حقیقی است لذا ما هر کاری در این جنگ روانی انجام بدهیم آنها ممکن است یک نقطه دیگری را هدف بگیرند. طرح نور کنار برود داستان دیگری جلو می‌آید.

محور مطالبه‌گری حجاب را روی بدنه مردمی و دستگاه‌های مؤثر ببریم

اما محور دوم مطالبه‌گری ما در موضوع حجاب باید این باشد که دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی را در این موضوع حساس کنیم. دستگاه‌های ما سهم بالایی در اجرای قانون دارند. ما باید محور مطالبه‌گری را روی دستگاه مؤثر ببریم.

امروز فقط نیروی انتظامی دارد به وظایف قانونی خود در حوزه حجاب عمل می‌کند و همه هم به او هجمه می‌بریم. بقیه دستگاه‌ها مثلاً وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، دستگاه‌هایی هستند که در فرهنگ عمومی تأثیر بسیاری دارند اما متأسفانه مدیریت فرهنگی در کشور ما بیشتر سلیقه‌ای و بدون خلاقیت و تخصص محوری انجام می‌شود. نگاهی که فکر می‌کند کار فرهنگی و اجتماعی را می‌شود فقط با جلسه و کمیته پیش برد و از ظرفیت‌های مردمی در فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی غفلت بزرگی می‌شود.

ما باید در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گروه‌های مردمی و سمن‌ها را شناسایی کنیم. این گروه‌های مردمی هم فعال و دغدغه‌مند هستند و هم دنبال نفع اقتصادی نیستند و می‌توانند بخشی از این بار را به دوش بکشند. از ساختار رسمی نتیجه نمی‌گیریم پس بدنه غیر دولتی و دغدغه‌مند را شناسایی کنیم و بخشی از کارها را به آنها واگذار کنیم.

من در یکی از سفرهایم به استان مازندران دو سه مجموعه بسیار قوی مردمی دیدم که مطمئن هستم هیچ وزارت‌خانه‌ای نمی‌تواند در تراز آنها کار کند و آنها هستند که باید به دنبال این گروه‌ها حرکت کنند. می‌خواهم بگویم ظرفیت‌های مردمی در کشور زیاد است.

در این سال‌ها چون قرارگاه‌های فرهنگی اجتماعی تشکیل شده که هم سبقه اجتماعی و هم فرهنگی دارند، افراد بسیاری شناسایی شدند، موسسات تخصصی شدند، چرا ما از این ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ چرا از این ظرفیت‌ها در آموزش و پرورش استفاده نمی‌کنیم؟ بنابراین حوزه مردمی حوزه مؤثر و مهمی است که باید روی آن متمرکز شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نوری قزلجه: با زور گشت ارشاد دین حفظ نمی‌شود /موضوع لایحه حجاب هنوز در رفت و برگشت است
  • آیا اوضاع حجاب با اجرای طرح نور بهتر شده است؟
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • تکذیب پلمب بیمارستان محب مهر به دلیل کشف حجاب
  • موج حمایتها از طرح نور | ۳۲ دستگاه متولی حجاب، از فراجا دفاع کنند
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟