Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@11:32:06 GMT

طولانی ترین قنات جهان در یزد را بیشتر بشناسید

تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۳۹۱۰۵

طولانی ترین قنات جهان در یزد را بیشتر بشناسید

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، قنات زارچ با قدمت ۲  تا سه هزار سال و ۹۰ کیلومتر یکی از طولانی ترین قنات های ایران شناخته می شود و با شماره ۱۴۸۳۰ تیر ماه ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی و تیرماه سال ۱۳۹۵  به ثبت جهانی رسبد و  مظهر آن در شهر زارچ قرار دارد و علت نامگذاری آن به عنوان قنات زارچ نیز به همین دلیل است و تعداد چاه‌های آن ۲ هزار و ۱۱۵ حلقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قنات یادشده سه سرشاخه به نام‌های شور، شیرین و ابراهیم خویدکی دارد که در زمان حاضر فقط شاخه شور آن فعال است و ۲ شاخه دیگر به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی و افت سطح آب زیرزمینی منطقه کم آب و سپس خشک شد.

مبدأ قنات در حوالی روستای فهرج یزد قرار دارد که پس از عبور از روستاهای خویدک ،دهنو و اکرمیه وارد شهر یزد و  از محلات مختلف آن از جمله میدان امیرچقماق عبور می کند و پس از گذر از مسجد جامع ،از شهر یزد خارج می شود و به  سمت شهر زارچ جریان دارد.

ابراهیم کاظم نژند،‌ مدیر پایگاه قنات جهانی شهر زارچ  در گفت و گو با خبرنگار فارس از یزد با بیان این‌که در مسیر این قنات در شهر یزد بیش از ۳۰ پایاب ساخته شده که عمده آنها عمومی و وقفی است و مورد استفاده مردم بود و تعدادی نیز در بناهای مذهبی ساخته شده است.

وی افزود: در فاز اول این پروژه که به عنوان مسیر گردشگری قنات زارچ در نظر گرفته شد؛هشت پایاب، ۲ آب‌انبار و یک آسیاب را شامل می‌شود.

کاظم نژند گفت: یکی از ویژگی‌های قنات زارچ ۷۰ پله بودن آن است و این ویژگی به اضافه طولانی بودن و قدمت آن، این قنات را به یکی از قنات های ارزنده دنیا تبدیل کرده است.

مدیر پایگاه قنات جهانی زارچ با بیان این که مورخین قدمت این قنات را به پیش از اسلام و دوره ساسانی نسبت می‌دهند  که در عمق ۲۳ متری زمین حفر است، تصریح کرد: این قنات از نظر طول در ردیف طولانی ترین قنات های استان یزد قرار دارد و از دو رشته اصلی شور و شیرین تشکیل که با هدف بهره برداری از آب های زیرزمینی برای مشروب کردن اراضی کشاورزی ساخته شد.

مدیر پایگاه قنات جهانی شهر زارچ گفت: به مناسبت سالروز ثبت جهانی شهر یزد ، بازید از این قنات از ۱۶ تا ۱۹ تیرماه به صورت نیم بها است.

وی با بیان این که علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۹ تا ۲۱ از قنات جهانی زارچ به‌ صورت نیم‌بها بازدید کنند، تصریح کرد: قنات زارچ طولانی‌ترین قنات در دنیا و از جاذبه‌های بسیار پرطرفدار گردشگری یزد است.

کاظم نژند با تأکید بر این‌که قنات زارچ به‌ عنوان سازه‌ای پایدار در دل بافت جهانی یزد قرار دارد، گفت: پایدار بودن یکی از ادله ثبت یزد در فهرست آثار جهانی یونسکو است و بازدید از این جاذبه بسیار ارزشمند در این فرصت می‌تواند در معرفی یزد و اهمیت ثبت جهانی نقش بسزایی داشته باشد.

کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید. 

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

کلیدواژه: قنات جهانی زارچ استان یزد ثبت جهانی یزد گردشگری یزد میراث فرهنگی طولانی ترین قنات قنات جهانی قنات زارچ شهر زارچ شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۹۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقاپور: با طیبی تیم را در فینال جهان می‌بینم

به گزارش "ورزش‌ سه"، سالار آقاپور در حاشیه مراسم استقبال از اعضای تیم ملی فوتسال پس از قهرمانی در جام ملت‌های آسیا 2024 اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنم که توانستیم قهرمان شویم و دل مردم عزیز را شاد کنیم. مردم و خانوادهایمان ما را دعا کردند و انرژی مثبت می‌فرستادند و توانستیم با قهرمانی دل آنها را شاد کنیم. این شادی که به قلب مردم هدیه کردیم چیز خاصی نیست، اما در این شرایط حداقل یکی دو ساعت توانستند به خاطر قهرمانی ما شاد باشند.

ویدئو: 331384

وی در مورد قدرت‌های نوظهور فوتبال آسیا و سنگینی وظایف فوتبالیست‌ها نسبت به گذشته، خاطر نشان کرد: بله، نسبت به سال‌های قبل که بازی‌ها را با نتیجه 10 بر یک یا 15 بر یک تمام می‌کردیم، کار سخت شده است. دوران آن بازی‌ها دیگر تمام شد، دیگر همه کشورهای آسیا فوتسال و دفاع کردن را بلد هستند. شما دیدید که ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی حذف شد. حتی تیم‌هایی که کسی فکرش را نمی‌کرد، توانستند از مرحله گروهی صعود کنند. خدا را شکر که افغانستان هم به جام جهانی صعود کرد. از این به بعد کار سخت‌تر می شود. خدا را شکر ایران با قدرتی که از گذشته داشته و همدلی که میان بازیکنان وجود دارد، بتوانیم از این به بعد هم نتایج خوبی بگیریم.

ستاره تیم ملی درباره مسابقات جام جهانی هم گفت: با بازگشت حسین طیبی که بازیکن مصدوم ما در این جام بود؛ اما حضورش خیلی تأثیرگذار است، همچنین  با این کادر فنی و بازیکنان متحدی که داریم، تیم را در فینال جهان می‌بینم.

وی راجع به مصدومیت حسینی طیبی هم صحبت کرد: جای حسین خالی بود. او کاپیتان دوره قبل و بازیکنان مؤثر تیم ملی بود و با بازگشتش در جام جهانی به ما کمک می‌کند.
بازیکن تیم ملی فوتسال ایران در مورد دلیل حذف ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی جام ملت‌های فوتسال، تأکید کرد: سال انتخابی جام جهانی سال سختی است. به نظرم ژاپن آنجایی که فکرش را نمی‌کرد بازی‌ها را باخت و مساوی کرد که همین عامل حذفش شد. همه تیم‌ها روبه‌روی ژاپن به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی بازی می‌کردند، اما این تیم آنها را دست‌کم گرفت و حذف شد.

دیگر خبرها

  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • بیداری ملت های آزاده جهان به برکت انقلاب اسلامی است
  • تجهیز ۱۰۰ درصدی چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند
  • روز جهانی کار و کارگر
  • اثرگذاری فرهنگی اساتید در دانشگاه آزاد بیشتر می‌شود
  • کت چرم معروف آل پاچینو(عکس)
  • آقاپور: با طیبی تیم را در فینال جهان می‌بینم
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • قرن بیست و یکم قرن گردشگری