Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: رسانه های ژاپنی از مرگ شینزو آبه نخست وزیر پیشین این کشور که صبح امروز (جمعه)- مورد سوء قصد قرار گرفت، خبر دادند.

 رسانه های ژاپنی دقایقی پیش خبر دادند که شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن که هدف شلیک گلوله در یک کارزار انتخاباتی قرار گرفت، جان خود را از دست داد.

تلویزیون ژاپن به نقل از بیمارستان شهر نارا اعلام کرد که مرگ شینزو آبه بر اثر اصابت مستقیم گلوله به قلب او رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیمارستان در بیانیه ای اعلام کرد که کادر پزشکی با وجود تلاش های به عمل آمده نتوانست خونریزی ناشی از اصابت گلوله ها را متوقف کند چرا که یکی از گلوله ها قلب او را سوراخ کرده بود.

شینزو آبه امروز (جمعه) در حال سخنرانی در شهر نارا که برای انتخابات پارلمانی در آخر هفته تبلیغات می‌کرد از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

باسابقه‌ترین رهبر ژاپن، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که در مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» سخنرانی می‌کرد از پشت هدف گلوله قرار گرفت و پس از شنیده شدن دو گلوله به زمین افتاد.

«تتسویا یاماگامی - Tetsuya Yamagami» عامل تیراندازی فردی ۴۱ ساله که عضو سابق نیروی دریایی این کشور است، توسط نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد.

 روایت یک شاهد عینی

یورونیوز نوشت: زنی که در محل حادثه حضور داشت گفت که آبه بعد از شلیک دومین گلوله به زمین افتاد. او اضافه کرد مردی را دید که از پشت سر به آبه که در حال سخنرانی بود نزدیک می‌شد. وی تصریح کرد که بعد از شلیک گلوله نخست کسی را ندیده که زمین بخورد اما آبه به محض شلیک گلوله دوم به زمین افتاد.

رئیس انجمن شکارچیان ژاپن این احتمال را داد اسلحه‌ای که در تیراندازی استفاده شد ممکن است یک اسلحه دست ساز بوده باشد اما پلیس گفته است که احتمالا در این حمله از تفنگ ساچمه‌ای استفاده شده است.

اما ساساکی یوهی معتقد است که یک تفنگ ساچمه‌ای آن صدای خشک و کوبنده را که شاهدان توصیف کرده‌اند تولید نمی‌کند.

او اضافه کرد ویدئویی که از انتشار دود پس از شلیک گلوله دیده است که یک تفنگ معمولی هرگز به این میزان دود تولید نمی‌کند.

انتخابات مجلس اعلا روز یکشنبه این هفته در ژاپن برگزار می‌شود. بنا بر نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود که حزب او یعنی لیبرال دمکرات (LDP) پیروزی قاطع به دست آورد. این پیروزی می‌تواند به بحث تغییر قانون اساسی شتاب بیشتری دهد. ژاپن دارای برخی از سخت‌گیرانه‌ترین قوانین حمل سلاح در جهان است و یکی از امن‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت کشور ژاپن اعلام کرد که ترور شینزو آبه باعث تعویق یا تغییر زمان انتخابات روز یکشنبه نخواهد شد .

واکنش ایران به ترور آبه

سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام تروریستی سوء قصد به نخست وزیر سابق ژاپن اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریزم که رهبران بزرگی را توسط تروریست‌ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می‌کند.

سفارت ایران در ژاپن در پیامی توییتری نوشت: ترور ناجوانمردانه شینزو آبه را محکوم می کنیم. آرزو می کنیم خداوند سلامتی و بهبودی عاجل به ایشان عطا فرماید.

واکنش وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به این حمله گفت که ایالات متحده از تیراندازی به شینزو آبه عمیقا نگران است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا نیز در رسانه اجتماعی خود گفت: «آبه یک دوست واقعی برای من و مهمتر از آن آمریکا بود. این ضربه بزرگی به مردم فوق‌العاده ژاپن است که او را بسیار دوست داشتند و تحسین می‌کردند. همه ما برای شینزو و خانواده عزیزش دعا می‌کنیم.»

«رام امانوئل - Rahm Emanuel» سفیر ایالات متحده در ژاپن گفته که از این تیراندازی ناراحت و شوکه است.

عامل ترور چه کسی است؟

روسیاالیوم نوشت: رسانه‌های ژاپنی، اطلاعات و جزئیاتی از عامل تیراندازی به شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن منتشر کردند.

بر اساس این گزارش، فردی که به سوی آبه تیراندازی کرده است، ملوان سابق نیروهای دفاع از خود (ارتش ژاپن)، چهل ساله و از ساکنان شهر نارا است. هنوز علت و انگیزه وی از دست زدن به چنین اقدامی یعنی هدف قرار دادن آبه، مشخص نشده است.

طولانی ترین مدت نخست وزیری

هفتم شهریورماه سال ۱۳۹۹ بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد از سمت خود به دلیل برخی مشکلات جسمانی استعفا می کند. آبه رکورد طولانی ترین مدت زمان رهبری در تاریخ ژاپن را دارد. او حدود هشت سال به عنوان نخست وزیر ژاپن خدمت کرد و در طول این مدت ناظر بر روند بازیابی کشورش از بحرانهای مختلف اعم از زلزله، سونامی و فاجعه هسته ای بوده است.

آبه در اواخر دوران کاری خود با کاهش محبوبیت روبرو شد و نارضایتی از او در میان ژاپنی ها به بالاترین حد در طی دومین دور نخست وزیری اش رسیده بود.

شینزو آبه در سال ۲۰۰۶ به این سمت برگزیده شده بود. آبه جانشین «جونیچیرو کویزومی» شد که پس از پنج سال تصدی سمت نخست‌وزیری و رهبری حزب لیبرال دموکرات از این دو مقام کناره گرفته بود.

در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۲، آبه وزیر دفاع سابق را در انتخابات داخلی حزب لیبرال دموکرات شکست داد و سپس با یک پیروزی قاطع در انتخابات سرتاسری سال ۲۰۱۲ بار دیگر به نخست‌وزیری رسید.

در سال ۲۰۱۴، آبه با پیروزی مجدد در انتخابات موفق به حفظ اکثریت دو سومی خود در پارلمان در ائتلاف با حزب کمیتوی نو شد. به دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام در ژاپن و تشکیل پارلمان جدید، مجلس سفلای این کشور آبه را در سال ۲۰۱۵ مجددا به عنوان نخست وزیر تعیین کرد.

آبه در آخرین اظهار نظرهای خود از جمله معدود افرادی بود که زلنسکی را مقصر جنگ اوکراین عنوان کرد.

سال ۱۳۶۲ «شینزو آبه وزیر خارجه وقت ژاپن و پدر شینزو آبه با سفر به ایران برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق تلاش کرد که البته چندان نتیجه بخش نبود. آبه پدر برای خاتمه جنگ با مسافرت به منطقه در سال ۱۳۶۶ طرح معروف خودش را دایر بر جداسازی آتش جنگ از خلیج فارس اعلام کرد که با استقبال ایران و عدم تمایل عراق رو به رو شد. این کشور همچنین ۱۰ میلیون دلار از بودجه مالی سالانه خود را در اختیار ناظران نظامی سازمان ملل متحد که در سال ۱۹۸۸ تشکیل شده بود، قرار داد تا بر آتش بس میان ایران و عراق نظارت کنند.

سال ۱۳۹۸ نیز آبه در سفر به تهران تلاش داشت تا با میانجی گری از تنش ها میان ایران و آمریکا بکاهد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه فائزه هاشمی آیت الله ناصری شینزو آبه شینزو آبه ژاپن ترور مذاکرات دوحه فائزه هاشمی آیت الله ناصری شینزو آبه شینزو آبه نخست وزیر پیشین اقدام تروریستی نخست وزیری شلیک گلوله امور خارجه قرار گرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۳۹۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور نخست وزیر بورکینافاسو در حرم امام خمینی و دیدار با سید حسن خمینی

حضور نخست وزیر بورکینافاسو در حرم امام خمینی و دیدار با سید حسن خمینی

دیگر خبرها

  • دستگیری قاتل مست دو زن در عروسی
  • پس از ژاپن، کره جنوبی هم خواهان پیوستن به پیمان امنیتی «آکوس» است
  • ماجرای تلخ عروسی‌هایی که تبدیل به عزا می‌شوند
  • کره‌ جنوبی به دنبال عضویت در پیمان «آکوس»
  • عوامل توطئه ترور وزیر مسکن پاکستان کشته شدند
  • حضور نخست وزیر بورکینافاسو در حرم امام خمینی و دیدار با سید حسن خمینی
  • ببینید | لحظه شلیک پلیس به موتور سارق موبایل در خیابان الهیه تهران
  • عکس/ دیدار نخست وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل تنش در روابط دوبلین-لندن
  • قتل برادر با شلیک گلوله/ کشف میلیاردها تومان چک خون‌آلود در جیب مقتول