چرا یک فیلم را بارها تماشا یا یک موسیقی را بارها گوش میکنیم؟
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۱۶۳۶
«تابناک»؛ مهدی خرم دل؛ این احتمالاً تجربه آشنایی است که موسیقی را بارها شنیدهاید یا فیلمی را بارها دیدهاید و با آن حس خوشایندی دارید. سورن کییرکگور مینویسد: «آنچه تکرار میشود، بوده است، در غیر این صورت نمیتواند تکرار شود، اما همین واقعیت که بوده، تکرار را به چیزی جدید تبدیل میکند.»
درباره تکرار، عمده نظریهها تقریباً در چهار دسته قرار میگیرند: عادات، اعتیادها، رسوم و سوگیری وضع موجود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقتی کریستل آنتونیا راسل و سیدنی لوی با افرادی که کتابی را بازخوانی یا فیلمی را دوباره دیده بودند، مصاحبه کردند، تجربیات آنها در هیچ یک از این دسته بندیها قرار نمیگرفت. در عوض، راسل و لوی دریافتند که مردم به دلایل خاصی به دنبال سرگرمیهای آشنا هستند؛ برای مثال، برای بازگرداندن احساس از دست رفته، یا قدردانی از گذشت زمان. با خلاصه کردن تحقیقات آنها، در اینجا چهار دلیل وجود دارد که چرا بسیاری از مردم ترجیح می دهند سرگرمی خود را تکرار کنند.
سادهترین دلیل میتواند چیزی باشد که «مصرف بازسازی / reconstructive consumption» خوانده میشود. به نظر میرسد دیدن چندباره چیزی باعث میشود که آن سرگرمی جذابیت اولیهاش را از دست بدهد؛ اما روانشناسان دریافتهاند پردازش فیلمی که قبلاً چند بار دیدهایم، بسیار آسان است و انرژی ذهنی کمتری برای پردازش نیاز دارد و وقتی فکر کردن به چیزی آسان است، ما تمایل داریم آن را خوب در نظر بگیریم. اصطلاح علمی برای این «اثر نوردهی صرف / mere exposure effect» است؛ به این معنی که ما چیزی را بیشتر دوست داریم، فقط به این دلیل که قبلاً در معرض آن بودهایم.
دلیل دوم نوستالژی است؛ ترکیبی از دو واژه یونان باستان «بازگشت به خانه / nostos» و «درد / algos» که در قرن هفدهم میلادی برای توصیف یک بیماری عصبی رایج میان مزدوران سوئیسی که در خارج از سوئیس میجنگیدند. در قرن حاضر این عارضه تبدیل به یک مدل تجاری و بخشی از پاپ کالچر شده است. ما تکرار تجربیات فرهنگ پاپ را دوست داریم زیرا به ما کمک می کنند گذشته را به یاد بیاوریم و عمل به یاد آوردن گذشته احساس خوبی دارد. هایدگر آن را «لایروبی دوباره / redredging» نامید و متخصصین برای آنها اصلاح دیگری دارند: «مصرف مجدد عودکننده / regressive re-consumption».
دلیل سوم درمان است؛ اینکه زوجی بعد از چهل سال دوباره به فلورانس سفر کنند و در همان مکان ها، هتلها و رستورانها توقف میکنند تا بانک حافظهشان را دوباره پر کنند. مصاحبهشوندگان این تجربه را «نوعی زیارت» و یک سفر احساسی خواندند، تا خود را با این زمان از زندگی آشتی دهند. یک مطالعه در مورد نوستالژی نشان داد که باعث افزایش گرمای فیزیکی میشود. یکی از ویژگیهای مثبت فیلمهای قدیمی این است که نمیتوانند ما را غافلگیر کنند. ما میدانیم که آنها چگونه به پایان میرسند و می دانیم که وقتی آنها به پایان میرسند، چه احساسی خواهیم داشت. راسل و لوی مینویسند، این باعث میشود که مصرف مجدد سرگرمی کمی شبیه «تنظیم عاطفی» باشد. کتابها، فیلمها و برنامههای تلویزیونی جدید میتوانند هیجان را به ارمغان بیاورند، اما همچنین میتوانند وقت ما را تلف کرده و ما را ناامید کنند. فیلمها و آهنگهای قدیمی هرگز ما را ناامید نمیکنند: ما پیرتر میشویم، آنها در همان سن میمانند. بازگشت به سرگرمی های آشنا از نظر احساسی کارآمد است. ما دقیقاً همان بازده احساسی مورد نظر خود را دریافت خواهیم کرد.
دلیل چهارم، دلیلی وجودی است؛ گوش کردن یک آهنگ که بارها به مرور زمان گوش کردهایم، خاطرات ما را به هم متصل میکند. راسل و لوی مینویسند: «پیوندهای پویا بین تجربیات گذشته، حال و آینده فرد از طریق مصرف مجدد یک شی، درک وجودی را امکان پذیر میکند... درگیر شدن مجدد با یک شی ـ حتی فقط یک بار ـ امکان پردازش دوباره تجربیات را فراهم میکند، زیرا مصرف کنندگان لذتهای خاص خود و درک خویش را از انتخابهایی که انجام دادهاند در نظر میگیرند.»
منابع؛
https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2014/09/rewinding-rewatching-and-listening-on-repeat-why-we-love-re-consuming-entertainment/379862
http://www.gwern.net/docs/culture/2012-russell.pdf
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22390713
منبع: تابناک
کلیدواژه: مذاکرات دوحه فائزه هاشمی آیت الله ناصری شینزو آبه سینما موسیقی کتاب مذاکرات دوحه فائزه هاشمی آیت الله ناصری شینزو آبه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۱۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پارسا پیروزفر یا جواد عزتی؟ | تماشاگران مست عشق، ۵ برابر بیشتر از تمساح خونی
به گزارش همشهری آنلاین، برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۳:۳۰ شنبه شب ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، تاکنون ۴ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۰۵ نفر در ۱۱۷ هزار و ۴۳۳ سانسی که ۹ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۶۹ میلیارد و ۶۸۳ میلیون و ۶۹۸ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
فیلم رکوردشکنی که نقدهای تند و تیزی را متحمل شد ؛ ماجرای مست عشق پارساپیروزفر و شهاب حسینی | وقتی کمدی دیگر پیشتاز فروش نیست
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۱۹ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۹۵۱ هزار و ۸۱۰ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران درحالی که بهواسطه تعطیلی سینماها در روزهای پایانی هفته کاهش نزدیک به ۲ هزار سانس برای نمایش فیلمها را تجربه کرده اما با افزایش هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۷۸۹ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان بوده است که تقریباً مشابه رقم میزان فروش هفته گذشته سینمای ایران است.
تمساح خونیبر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۹ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۴۲ نفر بود.
«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، پرفروشترین فیلم هفته گذشته محسوب میشود، این فیلم که از ۵ اردیبهشت اکران شده است به عنوان یک فیلم غیرکمدی رکوردهای قابل توجهی از خود برجای گذاشته است و در مدت ۲ هفته گذشته با بلیت فروشی حدود ۵ برابری نسبت به «تمساح خونی» و «سال گربه» با فاصلهای قابل توجه در جایگاه اول جدول فروش هفته گذشته قرار گرفته است.
این فیلم توانسته در هفت روز گذشته با فروشی معادل با ۲۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون و ۵۹۴ هزار تومان، افزایش فروش ۱۰ میلیاردی نسبت به هفته قبلش را تجربه کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۵۲۰ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۳۸ هزار نفر تماشا شده است. بر مبنای آمار ارائه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۷۵ نفر است بدین ترتیب این فیلم سالنهای نمایش شلوغی را تجربه کرده است.
اما «تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب میشود که در رده دوم جدول فروش هفتگی و با فاصله از «مست عشق» قرار میگیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۷ میلیارد و ۹۶۱ میلیون و ۷۸ هزار تومان دست پیدا کند.
میانگین مخاطبان فیلم «تمساح خونی» در هر سانس، عددی نزدیک به ۳۹ نفر بوده است حال آن که میانگین مخاطبان «مست عشق» به عنوان فیلم اول جدول فروش ۷۵ نفر است. به نظر میرسد «تمساح خونی» در مقابل گام بلندی که عاشقانه شمس و مولانا برای تصاحب جایگاه اول فروش سال ۱۴۰۳ برداشته است هنوز عقب نکشیده است.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۵۷ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروشترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ محسوب میشود.
«سال گربه» دیگر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار میگیرد. ۶ میلیارد و ۳۶۱ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تقیزاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۷۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۶۱۸ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۶ میلیاردی در هفته روز گذشته به فروشی بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلمهایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروشهای هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروشی معادل با ۳ میلیارد و ۳۵۲ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان را به نام خود ثبت کرده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نوروزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۰۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۷۵ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۴ میلیارد تومان رسیده است، برنامه «هفت» در اولین قسمت فصل جدید خود میزبان کارگردان این فیلم بود.
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۴ هزار و ۵۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان رسیده است و به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۲۲ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار میگیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۱۸ سالن سینما و ۸۳۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۲۲ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۷۶۴ میلیون و ۴۸۵ هزار تومان رسیده است.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۷ هزار و ۳۴۴ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۳۷ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۸۷ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۴ هزار و ۳۶۲ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۱۷۶ میلیون و ۳۳۳ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول فروش آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۵۲۲ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱۸ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده است.
کد خبر 849306 منبع: مهر برچسبها خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران جواد عزتی سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)