Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان غذا و دارو، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت و ارتباط با مشکلات تولید دارو نیز توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بهرام دارایی، در برنامه صف اول درباره سامانه تیتک و رصد و ارزیابی کالا‌های سلامت محور، گفت: گستره فعالیت سازمان غذا و دارو متنوع است و این کالا‌ها باید اصالتشان سنجیده شود و قابل ردیابی رهگیری و تعیین اصالت باشند و در همه دنیا ساز و کار در سازمان غذا و دارو دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سازمان غذا و دارو کد ملی به نام IRC به محصول سلامت محور می‌دهیم تا بتوانیم کالا‌ها را رصد کنیم، ما ۱۰ میلیارد کد برای یک میلیون کد IRC صادر کرده ایم، باید توجه داشت سامانه تیتک درون زا و برون نگر است و بر لبه دانش حرکت می‌کند و با هوش مصنوعی ارتفاع خواهد یافت.

دارایی ادامه داد: در حوزه دارو تیتک محقق شده است، ۳ هزار و ۳۳۶ کد ژنریک دارو داریم که ۷۶۴ قلم در تیتک قابل رصد و ردیابی هستند و ۳۶۰ قلم ۹۵ درصد بازار را از نظر ریالی به خود اختصاص می‌دهند. در غذا حدود ۸۰ درصد محصولات شناسه گذاری می‌شوند، سامانه IMED به تیتک متصل است و ۹۰ درصد ملزومات و تجهیزات پزشکی شناسه گذاری انجام می‌شود، پایان سال ۷۰ کد تجهیزات پزشکی از ابتدا تا پایان زنجیره رصد می‌شوند، در آرایشی و بهداشتی هم پیشرفت خوبی داشتیم و با دیجیتال شدن پخش رصد و پایش محصولات کامل خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره پیشرفت تیتک در حوزه تجهیزات پزشکی، گفت: ۳۶۰ هزار شناسه گذاری تجهیزات پزشکی داریم که ۱۳۰ هزار در تجهیزات پزشکی شناسه گذاری محصولات وارداتی صورت می‌گیرد و برای محصولات داخلی هم الزام گذاشته ایم و نیازمند همکاری تولیدکنندگان هستیم، تولیدکنندگان داخلی بسیاری از محصولات مورد نیاز مانند استنت‌ها و ایمپلنت‌ها را تولید می‌کنیم، همچنین از ۶۰ مولکول زیستی ۳۰ مولکول را تولید می‌کنیم و درصدد هستیم تا توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی را رصد و ردیابی کنیم.

وی درباره عرضه لوازم آرایشی قاچاق و تقلبی در بازار، افزود: در تولید محصولات بهداشتی وضعیت خوبی داریم، اما در تولید محصولات آرایشی وضعیت خوبی نداریم، وقتی می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم باید محصول با کیفیت و با عمق دانش باشد و اگر از محصول بی کیفیت حمایت کنیم و درب واردات را ببندیم، رقیب را از بین برده ایم، اکنون با کالای آرایشی تقلبی به دلیل بالا رفتن قیمت محصولات خارجی اصلی مواجه هستیم و باید دانست که کالای تقلبی از مواد سمی و رنگ‌های غیر مجاز تولید می‌شوند و ما سعی می‌کنیم که سیاست‌ها را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره عواقب تخصیص ارز دولتی به دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: در چند سال گذشته سیاست غلط ارز ترجیحی اعمال شد که در حوزه دارو بسیار نادرست بود و به صنعت و بیماران آسیب وارد کرد و با تخصیص ارز ترجیحی زنجیره تولید و توزیع دچار چالش شد و کمبود‌های دارویی افزایش پیدا کرد، ارز همیشه در دسترس و کافی نبود و در نتیجه صنعت داروسازی با چالش مواجه شد و هر لحظه وضع بدتر می‌شود.

وی ادامه داد: البته کمبود دارو عوامل دیگری مانند تحریم هم دارد، اما با تخصیص ارز دولتی هزاران میلیارد سوءاستفاده شده و بیش اظهاری داشتیم؛ ارز بیشتر گرفتند و کالای کمتری وارد کردند و در مواد اولیه ۷ هزار میلیارد سوءاستفاده و گران‌فروشی داریم و پرونده‌های مهمی سال ۹۷ تشکیل و کیفرخواست‌هایی صادر شده است. البته صنعت داروسازی ما نجیب است و نخبگان را به کار می‌گیرد و یک زیست بوم منتخب از نخبگان است و کشور به سمت تولید محصولات با فناوری پیشرفته می‌رود، امسال در تولید انسولین خودکفا می‌شویم و به دو برابر نیاز کشور دست می‌یابیم که می‌توانیم آن را صادر کنیم.

دارایی گفت: بر اساس قانون برنامه و بودجه ۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک تخصیص یافته و با دستور رئیس جمهور ارز تخصیص یافته تا زیرساخت‌ها برای انتقال ارز دارو به بیمه‌ها فراهم شود. با اصلاح سیاست ارزی، قیمت دارو برای بیمار تغییر نمی‌کند و یارانه دارو در هنگام خرید بیمار اعمال می‌شود و این اقدام جدیدی است که در بستر نسخه الکترونیک محقق می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بیماران مزمن پس از اصلاح سیاست ارزی باید هر چند ماه یک بار به پزشک مراجعه و داروی مورد نیاز تا ویزیت بعدی را دریافت کنند و همه این‌ها با نسخه الکترونیک محقق می‌شود و شاهد صرفه جویی دارویی خواهیم بود.

دارایی بیان کرد: صنعت داروسازی موافق تخصیص ارز دولتی نیست و با ارز دولتی گروگان گرفته شده است و همانطور که برخی مخالف حذف ارز دولتی هستند؛ در نسخه نویسی هم همینطور است و برخی امتناع می‌کنند و باید توجه داشت که با نسخه الکترونیک آمار تولید و مصرف و صرفه جویی دارویی خواهیم داشت.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: نزدیک به ۳۰ درصد دارو‌های وارداتی قاچاق معکوس می‌شود، شکایتی از کشور‌های اوراسیا داشتیم که داروی قاچاق شده به افغانستان و پاکستان به این کشور‌ها قاچاق شده و بازار دارویی آن کشور را دچار اختلال کرده است. برآورد قطعی از قاچاق معکوس نداریم، اما بر اساس برآورد‌ها سال ۹۹ حدود ۵ هزار میلیارد تومان داروی قاچاق کشف کردند، ما اکنون انسولین به وفور داریم، اما همچنان حجم زیادی از کشور خارج می‌شود، زیرا کالای ما در داخل ارزان است، آمار خوبی از قاچاق معکوس نداریم و سال گذشته ۱۲۰ میلیون دلار هزینه انسولین شده که ۴۰ میلیون دلار به بیمه خریداری و در سیستم ثبت شده است.

دارایی افزود: صادرات نکته کلیدی است وقتی دارویی برای مصرف داخل تولید می‌کنیم محصول بازار خود را دارد و حتی ممکن است کالا کیفیت لازم را نداشته باشد و آن زمانی کیفیت محصول مشخص می‌شود که محصول به بازار‌های بین المللی عرضه شود، ما باید تراز داروسازی را مثبت کنیم و صادرات ما بیش از واردات باشد، ما فضا را برای صادرات باز کرده ایم و فرایند‌ها را به سندیکای دارو واگذار کردیم و برای اولین بار برای تشویق در تحقیق و توسعه تا ۲۵ درصد تشویق در قیمت گذاری گذاشتیم تا با استفاده از نخبگان و مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان‌ها بتوانیم موفق عمل کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: گران فروشی دارو ارز دولتی سازمان غذا و دارو رئیس سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی شناسه گذاری تخصیص ارز ارز دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۴۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن کوشش تبار در حاشیه رونمایی از داروی بوپرنورفین در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۴ که با حضور استاندار البرز برگزار شد، با اشاره به وضعیت مطلوب علمی و فناوری استان البرز گفت: نگاه استاندار البرز به بحث تولید دارو، نگاهی نرم‌افزاری بوده و این اتفاق خوبی است که در استان البرز رخ داده است.

وی مطرح کرد: استان البرز با راهبری بخش دارو و دیگر زمینه‌های این حوزه وضعیت مطلوبی دارد و توانسته جایگاه خود را در زنجیره دارو پیدا کند. این استان همچنین می‌تواند در بحث تولید دارو در منطقه نیز نقش‌آفرینی کند. دارو موضوعی است که می‌تواند زمینه ساز فعالیت فرا قاره‌ای باشد.

معاون امور اقتصادی وزیر کشور عنوان کرد: این موضوع نقش‌آفرینی البرز را نیز به نمایش گذاشته که در نمایشگاه ایران اکسپو نیز مشهود است و استقبال و نظر ویژه بازدیدکنندگان از غرفه‌های استان گواه این ادعاست. توسعه زنجیره تولید دارو در البرز علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند منافع دیگری نیز نصیب استان و کشور کند و این زنجیره نه تنها نباید منقطع شود بلکه باید توسعه پیدا کند.

این محصول در اندیکاسیون‌های ضد درد و ترک اعتیاد کاربرد دارد و در دو دوز ۱۰۰ و ۳۰۰ تولید می‌شود. با توجه به اینکه بیماران سرطانی و افراد درگیر اعتیاد با دردهای مزمن به صورت مداوم دست و پنجه نرم می‌کنند، این دارو با تکنولوژی هوشمند خود به صورت خودکار و به مدت یک ماه در بدن بیمار به کاهش درد کمک می‌کند.

کد خبر 6094679

دیگر خبرها

  • زنجیره تولید دارو در البرز باید توسعه یابد
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • بهترین تبلیغات برای لباس فروشی (8 روش رایگان و زود بازده)
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • پایان شگرد گران‌فروشی «عجله» برای اسنپ و تپسی
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو /بودجه شرکت های دولتی و طرح های اعتبارات عمرانی تصویب شد
  • گران فروشی در نمایندگی فروش خودرو، گران تمام شد
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • گران‌فروشی در مادرید: رئالی‌ها شاکی‌اند!‏
  • قاچاق چالش عمده در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی است