Web Analytics Made Easy - Statcounter

«آلبرتو گونزالس کاسالس» در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا تاکید کرد با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه کوبا و ایران، دو کشور باید برای پیشبرد و مقابله با تحریم‌ها همکاری ها را افزایش دهند.

کاسالس گفت ایران با وجود تحریم‌های اقتصادی، مالی و تجاری اعمال شده از سوی آمریکا، «پتانسیل بسیار خوبی» دارد و در بسیاری از بخش‌ها به «توسعه چشمگیری» دست یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ایران می‌داند چگونه باید به توسعه و پیشرفت دست یابد و راه هایی را برای دور زدن این تحریم‌ها و رسیدن به مراحل بالاتر توسعه پیدا کند و ما باید از این پتانسیلی که ایران دارد استفاده کنیم.

این دیپلمات کوبایی با اشاره به شرایط بسیار سخت و پیچیده کشورش به دلیل تحریم‌ها، گفت: کسانی که با اعمال تحریم های سخت ما را از رساندن غذا، دارو و انرژی به کشورمان منع می‌کنند، دقیقا همان کسانی هستند که کوبا را در مسائل حقوق بشر متهم می‌کنند.  

وی افزود: نخستین نقض بزرگ حقوق بشر نه تنها علیه کوبا، بلکه علیه ایران دقیقا تحریم است. تحریم‌ها، یک نقض واقعی حقوق بشر علیه کشورها هستند.

امضای ۱۳ قرارداد در بخش‌های بنیادی بین ایران و کوبا

سفیر کوبا در ایران با بیان اینکه سطح روابط سیاسی بین تهران و هاوانا «بسیار بالا» است و «دوستی بسیار نزدیکی» بین دو ملت و بالاتر از همه بین دو دولت وجود دارد، افزود: متاسفانه این سطح بالای روابط را در روابط اقتصادی و تجاری شاهد نیستیم، به همین دلیل است که وظایف اصلی من در ایران به عنوان نماینده دولت کوبا تلاش برای افزایش و احیای روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور خواهد بود.

گونزالس کاسالس همچنین به برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون بین دولتی ایران و کوبا در تهران اشاره کرد که در آن ۱۳ موافقتنامه در بخش‌های اساسی مانند داروسازی، بیوتکنولوژی، انرژی، غذا و سلامت و ...  بین دو کشور به امضا رسید.

این دیپلمات ارشد کوبایی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌های آمریکا، هر دو کشور از نظر گردش مالی در سطح بین‌المللی بسیار محدود هستند، خاطرنشان کرد: این امر اساسا ما را بر آن داشته است که به دنبال تقویت روابط از منظر مالی و به صورت مستقیم بین بانک‌های ایران و کوبا باشیم.

وی به عنوان نمونه، امضای چندین قرارداد در بخش داروسازی و صنعت بیوتکنولوژی را برای ادامه همکاری که پیش از این بین دو موسسه معتبر بین‌المللی انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا آغاز شده بود، مورد تاکید قرار داد.

کاسالس گفت: ما در زمینه حمل‌ و نقل نیز توافق هایی داریم و به دنبال توافقی برای همکاری بیشتر بین گمرکات دو کشور هستیم. وی افزود: تهران و هاوانا برای پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی، غذایی و ورزشی نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی دارند.

به گفته سفیر کوبا «همه این توافقها برای ایران و کوبا دارای سود متقابل است».

وی همچنین از عزم کوبا برای همکاری با سایر کشورهای منطقه خاورمیانه مانند عراق و قطر و در منطقه آمریکای لاتین مانند نیکاراگوئه و ونزوئلا و همچنین کشورهای کمتر توسعه‌یافته آفریقایی که با مشکل تهیه دارو مواجهند، خبر داد.

این دیپلمات ارشد کوبایی در ایران خاطرنشان کرد: ایران در زمینه صنایع غذایی تجربه زیادی دارد. ما باید از شما چیزهای زیادی یاد بگیریم. ما می‌خواهیم از این تجربه استفاده کنیم. باز هم تاکید می‌کنم که با وجود تحریم‌ها، مهمترین مسئله این است که چگونه توانسته‌اید با صنایع خود در تامین نیازهای غذایی پیشرفت کنید.

وی افزود: ایده‌های زیادی وجود دارد و ما بسیار خوشبین هستیم که همه این ایده‌ها در بخش‌های مختلف توسعه یابد که به نفع هر دو طرف باشد.

سفیر کوبا در تهران همچنین با اشاره به فاصله جغرافیایی قابل توجه بین دو کشور، تاکید کرد که وقتی بین ایران و کوبا «اراده، میل و برادری خوب» وجود دارد، هیچ فاصله جغرافیایی نمی تواند مانعی برای توسعه روابط باشد.

کاسالس درخصوص تاریخ اجرای مبادله های پایاپای کالا بین دو کشور تاکید کرد که کار بر اساس فهرست بسیاری از محصولاتی که کوبا می‌تواند به ایران صادر کند و بالعکس، از جمله صنایع شیلات، بیوتکنولوژی، دارویی و میوه کوبا و همچنین محصولات معدنی و مواد اولیه ایران در حال انجام است.

سفیر کوبا اطمینان داد که «اراده تهران و هاوانا» بر دشواری فاصله جغرافیایی فائق خواهد آمد.

کوبا، مانند ایران، به دلیل تلاش برای لغو تحریم‌ها، حاکمیت خود را تغییر نخواهد داد

وی در پاسخ به پرسشی درباره تجربه کوبا در مقابله با تحریم‌ها با تاکید بر اینکه کشورش ۶۳ سال است که سیاست بسیار خصمانه آمریکا را در قبال این کشور حوزه کارائیب و سیاست تحریمی در همه انواع آن را متحمل می‌شود، گفت: نکته اساسی این است که بدانیم چگونه برای دفاع از ایده‌ها، دست از تحمیل حس حاکمیت و آزادی کشورمان برنداریم. ما مانند ایران با تلاش برای لغو تحریم‌ها، حاکمیت خود را تغییر نمی‌دهیم.

وی همچنین بر مقابله با تجاوز های آمریکا از منظر اقتصادی، تجاری، مالی، سیاسی، رسانه ای و به ویژه شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.

ایرنا نقش مهمی در انتقال واقعیت ها به مردم دارد

کاسالس با مهم خواندن نقش سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در انتقال واقعیت ها به مردم، گفت: فعالیت شما در خبرگزاری ایرنا همچون خبرگزاری کوبا (پرنسا لاتینا) در رساندن اطلاعات و اخبار به خوانندگان و مردمی که از واقعیت بی خبر هستند، مهم است، چرا که کارزارهای رسانه‌ای نیز بخشی از تحریم‌ها هستند. آن‌ها در مورد ایران دروغ می‌گویند و سعی می کنند نمادها، منافع، ایده‌های ما را از ما بگیرند و همه این‌ها برای ما مهم است و می‌دانیم چگونه از آن دفاع کنیم.

وی بار دیگر تاکید کرد که مقابله با کارزارهای رسانه‌ای بسیار مهم است، کارزارهایی که درمورد مدیریت هر دو دولت بدگویی می‌کنند، از اسلام و مسلمانان بد می‌گویند، زیرا تلاش می‌کنند نمادهایی که برای ما مهم هستند را حذف کنند.

سفیر کوبا با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی از منظر ایران نیز تحریم است، گفت: آنها سعی می‌کنند چهره ارنستو چه‌گوارا را پاک کنند، (سردار) سلیمانی را ترور کردند، افراد مهمی را ترور کردند. به گفته کاسالس «این نوع اقدام ها نیز در واقع تحریم‌ از جنبه رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی است». 

وی تاکید کرد: ما باید در کنار هم مبارزه کنیم.

سفیر کوبا در تهران با بیان اینکه هاوانا در یک دوره بسیار طولانی تجربیات بسیاری را در مواجهه با تحریم‌ها انباشته کرده است و ایران نیز در مقابل تحریم‌ها با مشکلات زیادی ایستادگی کرده است، تاکید کرد: من فکر می‌کنم اساس آن پایبندی به عقاید، اعتقاد به آرمانها و نمادهای ما است که در تمام این مدت، ما را در جهت ایستادگی هدایت می‌کنند.

نماینده این کشور آمریکای مرکزی در جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از اظهارات خود و درخصوص همکاری های دوجانبه در زمینه مسائل مربوط به زنان در سطح بین‌المللی، تاکید کرد: موضوع بسیار پیشرفت کرده است. وی بر مشارکت بیشتر زنان کوبایی در فعالیت‌های اجتماعی، همچنین در سطح مقام‌های دولتی کوبا و نیز مشارکت زنان ایرانی در جایگاه‌های شغلی مانند نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و غیره تاکید کرد و گفت: هر جامعه‌ای در جهان، صرف‌نظر از فرهنگ و ویژگی‌ها و عقایدش، باید همیشه روی نقش زنان حساب کند.

تصویر ایران بسیار مثبت است

کاسالس در توضیح دیدگاه مردم کوبا نسبت به ایران گفت: ایرانی‌ها همچون ملت کوبا، مردمی قوی و مبارز و اهل مقابله و مقاومت در برابر استکبار هستند. من معتقدم که منشا این مسئله از شناخت متقابلی است که بین دو کشور وجود دارد. تصویر ایران در نزد کوبایی ها بسیار مثبت است و وقتی درباره ایران صحبت می‌شود، با احترام صحبت شده و با میل به شناختن ایران همراه است.

وی افزود: بنابراین می‌توانیم در زمینه مسائل فرهنگی همکاری‌های زیادی داشته باشیم زیرا در کوبا علاقه زیادی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ، تاریخ، زندگی و شهرهای ایران وجود دارد.

هیچ کس نمی‌تواند با ایران مقابله کند و این کشور را به زانو درآورد

سفیر کوبا در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: فیدل کاسترو، رهبر ما همیشه به کشورها می‌گفت و توصیه می‌کرد که هیچ کشوری نمی‌تواند نه از منظر جنگی و نه با زور با ایران مقابله کند، زیرا هیچکس نمی‌تواند ایران را مجبور کرده یا به زانو درآورد.

کاسالس درپاسخ به این سوال که چگونه می‌توان همبستگی بین دو ملت را تقویت کرد، گفت: در ایران فرهنگ، سینما و برنامه‌های تلویزیونی بسیار قوی و اثرگذار است و کوبایی ها واقعا سینما را دوست دارند و می‌توان روابط فرهنگی را برای نزدیک شدن هر چه بیشتر تقویت کرد. وی افزود: کار با دانشگاه‌ها، همکاری با جوانان، تبادل هیات‌ها و همچنین موضوع گردشگری امکان نزدیکتر شدن دو کشور را فراهم می‌کند.

افتتاح کرسی ادبیات فارسی در دانشگاه هاوانا و برقراری پرواز مستقیم بین تهران و هاوانا

سفیر کوبا در تهران همچنین از قصد کشورش برای راه‌اندازی کرسی ادبیات فارسی در دانشگاه هاوانا خبر داد.

این دیپلمات ارشد کوبایی در ایران گفت: کوبا همچنین در تلاش برای برقراری پرواز مستقیم بین هاوانا و تهران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه این‌ها نشان می‌دهد که پایه‌های همبستگی، دوستی و همچنین توسعه انواع روابط میان دو کشور کوبا و ایران وجود دارد.

برچسب‌ها کوبا ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کوبا ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین کوبا ایالات متحده آمریکا آمریکای لاتین سفیر کوبا در تهران تهران و هاوانا ایران و کوبا بین دو کشور تحریم ها رسانه ای ایده ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۴۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران

کره‌شمالی به شدت به اعمال تازه‌ترین دور تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه تهران انتقاد و اعلام کرد که رفتار بی‌پروای واشنگتن یک اقدام غیرقانونی و غیرانسانی است.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی کره شمالی از تحریم‌های اخیر ایالات متحده علیه صنعت پهپادی ایران انتقاد کرد درحالیکه علت اعمال تحریم‌ها پاسخ تهران به جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی بوده است.

به‌تازگی واشنگتن اشخاص و نهادهایی که مدعی است با برنامه پهپادی ایران مرتبط هستند را تحریم کرده است.

خبرگزاری کره شمالی نوشت که اقدام نظامی ایران ناشی از حملات بی‌پروای اسرائیل است درحالیکه آمریکا حقایق را به گونه‌ای منحرف می‌کند که ایران را مسئول وخامت اوضاع منطقه نشان دهد.

این رسانه رسمی پیونگ یانگ تاکید کرد: رفتار بی‌ملاحظه ایالات متحده یک اقدام خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیرانسانی است که حاکمیت ایران را نقض می‌کند. هیچ چیز نمی‌تواند نیروهای مسلح ایران و اراده مردم برای حفظ حاکمیت و عزت کشور را در هم بشکند.

هفته گذشته اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را در فهرست تحریم‌های تازه قرار داد درحالیکه مدعی است آنها نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپادهای وزارت دفاع ایران ایفا می‌کنند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • باید حرکت‌های دانشجویی در حمایت از غزه در جوامع بین‌المللی تبیین شود
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • واکنش کره شمالی به تازه‌ترین تحریم‌ها علیه تهران
  • اورتگا: سازمان ملل در مواجهه با نسل‌کشی کوبا و غزه به‌ چه کار می‌آید؟
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • اصرار چهره رسانه‌ای سعودی: ایران باید تجزیه شود!
  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیش از ۱۳۰نفر 
  • سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است
  • تبلیغات منفی رسانه‌های غرب درباره فتح فاو توسط ایران