Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@03:17:39 GMT

پیامبر ایمان

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۴۵۵۵۹

پیامبر ایمان

«عید قربان» عید توحید و یادگار حیات توحیدی ابراهیم خلیل(ع) است. توحید تنها اعتقاد به خدای یگانه نیست، بلکه وابستگی و دلبستگی به خدا و دل یکدله کردن و همه هستی در پای او قربان کردن و «چهارتکبیر» به هر چه ماسوای او زدن است. عید قربان برای این نیست که حیوانی را ذبح کنیم و گوشتش را میل و تمام.

روزنامه ایران: «عید قربان» آمادگی برای قربان شدن در بندگی است و سوختن در آتش عشق به محبوب ازلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درجه از توحید کاری است که تنها از جوانمردان ساخته است. از این رو است که ابراهیم را به حق ابوالفتیان (پدر جوانمردان) می‌گویند. بت‌شکنی او از شدت استغراقش در توحید بود. وقتی بت‌پرستان پرسیدند چه کسی بت‌ها را شکسته است، گروهی پاسخ دادند جوانی است به نام ابراهیم که با بت‌ها سر ستیز دارد. «قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى یَذْکُرُهُمْ یُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِیمُ.» او برای دفاع از توحید یک تنه با بت‌ها و بت‌پرستان و فرعونیان درافتاد تا جایی که آماده جانبازی و ایثار و سوختن در میان رقص شعله‌های آتش گفت: أُفٍّ لَکُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ اَفَلاَ تَعْقِلُونَ (الأنبیاء/67). اف بر شما و آنچه می‌پرستید. و فرعونیان گفتند به یاری خدایانتان بشتابید و او را در آتش افکنید و بسوزانید. قَالُوا حَرِّقُوهُ وَانصُرُوا آلِهَتَکُمْ إِنْ کُنتُمْ فَاعِلِینَ (الأنبیا/ 68). آنها چنین کردند اما از مکر خدا غافل بودند: قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلاَمًا عَلَى إِبْرَاهِیمَ (الأنبیاء/69).

 

اما این پایان ایثار ابراهیم خلیل(ع) در عشق و ایمان نبود. او باید بزرگ‌ترین امتحان عشقبازی را از سر بگذراند. باید فرزند برومندش را با دست خود در پیشگاه الهی قربان کند. «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قَالَ یَابُنَیَّ إِنِّی اَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی اَذْبَحُکَ فَانظُرْ مَاذَا تَرَى قَالَ یَا اَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنْ الصَّابِرِینَ.»  آنگاه که (آن پسر) با او به سعی پرداخت، (ابراهیم) گفت: ای فرزندم، من در عالم خواب چنین می‌بینم که تو را قربانی می‌کنم، بنگر نظر تو چیست؟ پسر پاسخ داد: ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که ان‌شاء‌اللّه مرا از بندگان شکیبا خواهی یافت.
این ایثار و جوانمردی بود که ابراهیم(ع) را به مقام دوستی با خدا(خلّت) رساند. ابراهیم به جایی رسید که خدا او را به دوستی خود برگزید. «واتخذ الله ابراهیم خلیلا.» و امام و پیشوای خلق قرارش داد: وَإِذْ ابْتَلَى إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا.
(البقره/124)


محبت حضرت ابراهیم(ع) به خداوند چنان بود که وقتی نام زیبای پروردگار (سبوح قدوس رب الملائکة و الروح) را شنید، با شوق و وجد پرسید:
این مطرب از کجاست که برگفت نام دوست
تا جان و جامه بذل کنم بر پیام دوست
دل زنده می‌شود به امید وفای یار
جان رقص می‌کند ز سماع کلام دوست
و برای اینکه نام حبیب را مکرر بشنود حاضر شد همه دارایی‌اش را بذل کند:
مرحبا ای پیک مشتاقان بده پیغام دوست
تا کنم جان از سر رغبت فدای نام دوست
مناسب است سخن عبدالرزاق کاشانی (متوفای 730 یا 735) در کتاب تحفة الإخوان فی خصائص الفتیان، ص 228 را در اینجا بیاوریم:
«و نقطه اول ولایت و مفتتح آن که معنی وحدت ازو منتشر شد و فتوت و ولایت بدو ظاهر گشت، نفس مقدس ابراهیم بود صلی الله علیه. چه اول کسی که قدم در راه تجرید نهاد و از دنیا و لذات آن کناره گرفت و از زینت و شهوات آن دوری گزید و از پدر و مادر و قوم و قبیله خویش مفارقت جست و از اهل و عزیزان و مألوفات لذیذ و اوطان هجرت کرد و در محبت حق انواع بلا و مشقت بر خود گرفت و بر غربت و مجاهدت مصابرت نمود و بر شکستن اصنام و مخالفت جباران دلیری یافت تا دشمنان به فتوت او گواهی دادند، ابراهیم بود –علیه الصلوة و السلام- چنان که حق تعالی ازیشان باز می‌گوید: «قَالُوا سَمِعْنَا فَتًى یَذْکُرُهُمْ یُقَالُ لَهُ إِبْرَاهِیمُ.» والفضل ما شهدت به الأعداء. پس منبع فتوت و مظهر آن ذات او باشد به حسب ظاهر و باطن - صلی الله علیه و سلم- و از این جهت قاعده ضیافت او نهاد. و اساس مروّت او افکند و نذر کرد که طعام تنها نخورد و بر ذبح فرزند او قوّت فتوت مباشرت نمود و قربان را سنت فرمود. و چون وقتش به سماع ذکر محبوب خویش گشت از جمیع اموال بگذشت و تکرار آن درخواست و مال را هرچند بسیار بود، در جنب طیب وقتِ تعظیم اسم حق، حقیر شمرد.»

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: إ ب ر اه یم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۵۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هری کین: بازی در خانه رئال مادرید دشوار است اما ما به خودمان ایمان داریم

هری کین اعتقاد دارد فتح لیگ قهرمانان اروپا، پایانی خوش برای این فصل بد بایرن مونیخ خواهد بود

طرفداری | در چارچوب دور رفت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، بایرن مونیخ و رئال مادرید در آلیانتس آرنا به نتیجه تساوی 2-2 رضایت دادند تا سرنوشت این جدال حساس در سانتیاگو برنابئو مشخص شود.

به نقل از اسکای آلمان؛ هری کین در این بازی یکی از ستاره‌های بایرن مونیخ بود و در کنار عملکرد کلی خوبش، توانست یک گل نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر برساند. حال این ستاره انگلیسی در یک مصاحبه پس از بازی درباره هدف‌شان برای قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا صحبت کرده است. او گفت:

هر چیزی که برای آن می‌جنگیم در این تورنمنت است، ما فقط باید راهی برای انجام آن پیدا کنیم. بازی در خانه رئال مادرید سخت خواهد بود اما ما باید با ایمان کامل و برای پیروزی به آنجا برویم. لیگ قهرمانان اروپا بزرگ‌تر از هر چیزی است و اگر بتوانیم آن را کسب کنیم، فصل شگفت‌انگیزی داشته‌ایم. با این حال هنوز راه درازی در پیش داریم.

کین سپس درباره عملکردشان مقابل رئال مادرید و بازی هفته آینده در روز چهارشنبه، گفت: 

این‌ها بازی‌های بزرگی هستند. جو امروز باورنکردنی بود و مطمئنم هفته آینده نیز همین‌طور خواهد بود. من می‌خواهم در این بازی‌های بزرگ بازی کنم. نکات مثبت زیادی در بازی امروز وجود داشت اما برخی جزئیات کوچک نیز هستند که باید آن را اصلاح کنیم زیرا ممکن است به خاطر آن‌ها تنبیه شویم. ما باید نسبت به هفته آینده خوش‌بین باشیم.

 کین درباره اینکه جود بلینگام پیش از زدن ضربه پنالتی به او چه حرفی زد، گفت:

راستش را بخواهید، نمی‌دانم او چه گفت. من غرق آن لحظه شده بودم و مطمئنم سعی کرد چیزی بگوید تا حواس مرا پرت کند. 

صحبت جود بلینگام با هری کین پیش از زدن ضربه پنالتی

 

از دست ندهید ????????????????????????

تونی کروس: پاس گلم جلوی بایرن خیلی خاص نبود شاهکار کارلتو؛ بازهم شکست‌ناپذیری مقابل بایرن بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان یحیی شکایت کند 5 میلیارد تومان جریمه می‌گیرد

دیگر خبرها

  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد
  • دلیل اهتمام امام صادق(ع) به فعالیت‌های علمی و شاگردپروری
  • برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • اصلاحات امام زمانی؛ برخورد با بی‌حجابان یا دولتمردان؟
  • سلیمی تراکتور را رفت و برگشت کرد!(عکس)
  • رونمایی کتاب دنیای کسی را عوض کرده ای در ارومیه
  • باید هرکس، وظیفه خود را بداند و به آن عمل کند
  • لزوم تبعیت و الگوبرداری از شهید مطهری در جهاد تبیین
  • هری کین: بازی در خانه رئال مادرید دشوار است اما ما به خودمان ایمان داریم
  • برگزاری همایش اندیشه تمدنی در اندیشه امام علی (ع)