Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با اشاره به اینکه تصمیمات اخیر وزارت صنعت در قبال بورس کالا به نوعی بازگشت به عقب است، گفت: این تصمیمات پیش بینی پذیری تولید و صنایع را برای سهامداران سخت و بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد جهرمی صبح امروز در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا و ابهامات پیرامون آن گفت: به دنبال عرضه خودرو در بورس در سال گذشته و همچنین بعد از تجربه عرضه سیمان در بورس کالا متوجه شدیم که می توانیم از ظرفیت بالای بورس کالا برای رونق و بهبود اقتصاد بهره بیشتری ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 معاون عملیات و نظارت بر بازارهای بورس کالای ایران افزود: بورس کالا تشکیل شده تا انواع رانت ها و عملیات غیر شفاف در اقتصاد حذف شود، قیمت گذاری دستوری از بین برود و داد و ستد ها بر اساس عرضه و تقاضا انجام شود که رویکرد بورس کالا طی سال های گذشته نیز بر مبنای همین موارد بوده است.
 وی اضافه کرد: وقتی معاملات وانت کارا در بورس کالا انجام شد، وزارت صنعت اعلام کرد که این اقدام غیرقانونی است و تهدید به این شدیم که به دستگاه‌های مختلف نظارتی معرفی خواهیم شد. این درحالیست که بورس کالا از وزارت صنعت طی نامه ای خواست که مستندات قانونی خود را مبنی بر غیرقانونی بودن عرضه خودرو در بورس اعلام کند که این اتفاق نیفتاد.
 جهرمی تصریح کرد: بر این اساس با توجه به حواشی به وجود آمده موضوع عرضه خودرو در بورس به شورای عالی بورس ارجاع شده تا تصمیم گیری نهایی در این زمینه صورت گیرد.
این مقام مسئول در بازار در بورس کالا گفت: بر اساس اصل 44 اگر دولت کالایی را به هر دلیلی به قیمت پایین تر از هزینه تمام شده عرضه کند  باید مابه التفاوت آن از محله های مختلف از جمله مالیات جبران شود. بنابراین فعالان بازار سرمایه باید در این خصوص مطالبه گری های لازم را از دولت داشته باشند.
 وی همچنین در مورد عرضه سیمان آن در بورس کالا گفت: یا باید سازوکار بورس کالا را بپذیریم یا اینکه آن را رد کنیم. زمانی که معاملات سیمان سال گذشته در بورس کالا آغاز شد حجم و ارزش معاملات کم بود اما رفته رفته حجم و ارزش سیمان در بورس کالا افزایش پیدا کرد تا جایی که بعد از دو ماه همه شرکت های سیمانی اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کردند. بنابراین اگر مکانیزم بورس را بپذیریم باید ساز و کار عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت باشد. این در حالی است که مقابله با بورس کالا به نوعی تایید قیمت گذاری دستوری است.
 جهرمی افزود: برخلاف منویات ریاست جمهوری که تصمیمات نباید یک شبه و بدون اطلاع کارشناسان باشد، وزارت صنعت بر خلاف این رویه رفتار کرده و این موضوع اثر خود را طی چند هفته گذشته بر بازار سیمان گذاشته است.
 معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران تاکید کرد: دستاورد یک ساله عرضه سیمان در بورس کالا آشنایی خریداران با بورس بوده است؛ به طوری که از عدد 50 خریدار در هفته در سال گذشته، امسال به سه هزار خریدار سیمان از طریق بورس در هفته رسیده ایم. ضمن اینکه کاهش مطالبات مشکوک الوصول شکل‌گیری بازار گواهی سپرده سیمان هم از دستاوردهای عرضه سیمان در بورس کالا است.
 وی همچنین در خصوص تصمیمات اخیر وزارت صنعت در مقابله با بورس کالا گفت: اقدامات و تصمیمات اخیر وزارت صنعت به نوعی بازگشت به عقب است و اثر این مولفه نیز بر بازار سرمایه، عدم پیش بینی پذیری دادوستد ها و تولید شرکت ها برای سهامداران و معامله گران است و این موضوع بازار سرمایه را با مشکل مواجه می‌کند.
 این مقام مسئول تصریح کرد: مکاتبه خودروسازان و قطعه سازان با شورای امنیت ملی برای حل مشکلات خود به این معناست که وزارت صنعت قادر به حل مشکلات صنعت خودرو نیست. ضمن اینکه گزارش های خلاف واقع هم به تصمیم گیران و سیاستگذاران در این وزارتخانه داده می شود که این موضوع برخی از تصمیمات آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس عرضه خودرو در بورس سیمان در بورس کالا بورس کالای ایران معاون عملیات بازار سرمایه وزارت صنعت عرضه سیمان بر بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند

مدیرعامل صندوق ملی مسکن از ورود به بازار خرید سیمان از طریق بورس با هدف کاهش قیمت مصالح و حذف واسطه‌ها خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مهدیار اسماعیلی اظهار کرد: در ادامه حمایت های این صندوق از سازندگان مسکن، پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد.

وی کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمانی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده، با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس صورت می‌گیرد، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی حمایت می شود.

وی یادآور شد: فولاد خریداری شده به‌زودی به پروژه های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد.

بر اساس مصوبه هیئت امنای صندوق ملی مسکن در اجرا تبصره های 1 و 2 ماده 13 قانون جهش تولید مسکن به این صندوق اجازه داده شده تا نسبت به خرید سیمان و فولاد از طریق بورس کالا یا سایر روش‌های مصوب در شورای عالی مسکن اقدام کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیمان، سنگ آهن و فولاد در صدر معاملات در بورس کالا
  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ورود صندوق ملی مسکن به خرید سیمان/ واسطه‌ها حذف می‌شوند
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت