Web Analytics Made Easy - Statcounter

 همشهری آنلاین - یوسف مقدمی ، مدیر عامل جمعیت مردم‌نهاد همیاران شهر: تعداد قابل‌توجهی از معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌های حاشیه ریل راه‌آهن -که در مناطق ١٧ و ١٨ قرار گرفته-زنان هستند. جمعیت همیاران شهر در طول ٧٠روز خدمت‌رسانی بهداشتی و معیشتی به افراد بی‌خانمان منطقه ١٧ که با کمک شهرداری منطقه انجام شد، بیش از ۴۰۰ کارتن‌خواب را شناسایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعداد قابل توجهی از این کارتن‌خواب‌ها زن بودند و بعضی از آنها کودک هم داشتند.

روش برخورد با این دسته از معتادان متجاهر از اهمیت زیادی برخوردار است و نمی‌توان با نسخه‌ای که برای ساماندهی مردان بی‌خانمان تجویز می‌شود، این مادران آسیب‌دیده را درمان کرد. برخورد قهری با این افراد و اجرای طرح‌های انتظامی برای جمع‌آوری آنها راه‌حل و نسخه‌ای امتحان شده و بی‌نتیجه است.

این‌ روش سال‌ها امتحان شده و جواب نداده است. هریک از زنان بی‌خانمان حاشیه ریل راه‌آهن زیست اجتماعی و روش کسب درآمد و تامین مالی متفاوتی دارند و نباید برای همه آنها نسخه یکسانی پیچیده شود. مثلا الناز که مادر کودکی به نام امیرعلی است، از قماربازی روزانه درآمد قابل توجهی کسب می‌کند. سهیلا زباله جمع‌آوری می‌کند و فرانک با تکدی‌گری امورش را می‌گذراند. تعدادی از آنها هم با اقدام‌های غیرقانونی مثل فروش موادمخدر زندگی خود را می‌چرخانند.

شاید تحویل کسانی که به کار خریدوفروش و ساقی‌گری موادمخدر آلوده شده‌اند، به کمپ‌های اجباری درست باشد، اما کسانی مانند مادر امیرعلی، اگر یک سال در کمپ بماند، فرزندش چه سرنوشتی پیدا می‌کند؟
عده‌ای از کارشناسان معتقدند بهتر است این کودکان از مادرشان جدا و به بهزیستی سپرده شوند تا در زندگی با مادر، رفتارهای خلاف‌ را آموزش نبینند. این افراد معتقدند زنان متجاهر تا زمانی که اجبار و الزام قانونی در میان نباشد، مسیر زندگی خود را تغییر نمی‌دهند.


شاید آمار روی کاغذ نشان دهد که اجرای طرح‌های ضربتی در کاهش این آسیب و ترک اعتیاد زنان متجاهر تاثیر دارد، اما آنچه در کف خیابان می‌بینیم خلاف این آمارها را ثابت می‌کند. وقت آن رسیده که راه‌حل‌های دیگری را امتحان کنیم.

ما در جمعیت همیاران شهر به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر از این افراد حمایت شود، زندگی سالمی را در پیش می‌گیرند. من و اغلب اعضای جمعیت همیاران شهر از اهالی منطقه ١٧هستیم و با ویژگی‌های ساکنان محله‌های مختلف آشنایی داریم. زنان متجاهر پراکنده در بافت مسکونی محله‌ها، از ساکنان منطقه هستند که از سوی خانواده‌هایشان طرد شده‌اند.

ما سعی کرده‌ایم شرایط بازگشت آنها به خانواده را به وجود آوریم. صدور مدارک هویتی برای علیرضا، یکی از کارهایی است که پیگیری کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم برای ساماندهی این زنان مکانی مناسب انتخاب شود که نهادهایی مانند نیروی انتظامی بر شرایط آن نظارت داشته باشد.

وجود چنین زنانی بستری را فراهم می‌کند که معضلات اجتماعی در این منطقه بیشتر شود. ما در گشت‌های چند ماهه خود در محله‌ها چند خانه را شناسایی کردیم که قمارخانه شده بودند. بنابراین خانه‌هایی در محله‌ها وجود دارد که باید نظارت شوند. در حالی که اگر یک خانه امن برای این زنان در نظر گرفته شود و نهادهای مردمی و انتظامی بر روش اداره آن نظارت داشته باشند، آسیب‌های کم‌تری به‌دنبال دارد.

کد خبر 688998 برچسب‌ها ریل و راه آهن - قطار مردم نهاد همشهری محله شهرداری منطقه ۱۷ اعتیاد - معتاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ریل و راه آهن قطار مردم نهاد همشهری محله شهرداری منطقه ۱۷ اعتیاد معتاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۴۷۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری

مدیر منطقه ۳ شهرداری اراک گفت: در بازدید و بررسی میدانی از محله شهدای صفری، رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد این محله شهری تا آبان ماه سال جاری در دستور کار منطقه قرار گرفته است.

محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از مرکزی اظهار کرد: در راستای بررسی مسائل و مشکلات شهری محله شهدای صفری، بازدیدی از سطح محله مذکور صورت گرفت و مقرر شد مشکلات معابر خاکی و پر تردد این محله با اولویت آسفالت و جدول‌گذاری، تا آبان ماه سال جاری رفع شود.

وی افزود: کمبود جدول در کوچه حضرت ابوالفضل (ع)، فرعی نسیم جنب پارک رسالت، کوچه صنوبر، فرعی صنوبر ۱، جنب مسجد حضرت ابوالفضل (ع)، کوچه زیتون، انتهای سرو ۵، جنب زمین کشاورزی، نامدار ۵ انتهای شهدای صفری، کوچه مجاور پارک نسترن و شکوه ۵، از معابر خاکی محله شهدای صفری است که رفع مشکلات این معابر در دستور کار منطقه قرار گرفته است.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اراک گفت: رفع مشکلات معابر پر تردد خیابان اصلی شهدای صفری که در دستور کار منطقه قرار گرفته، شامل کوچه شهید محمد قربانی (مدرسه حاج نیری)، کوچه احمد نوری (دبیرستان اخوت)، ابتدای کوچه شهید رجبی و انتهای کوچه مقابل نانوایی (مشکل تجمع آب)، کوچه فرجام و انتهای کوچه شهید حبیب الله صفری می‌شود.

رضایی تاکید کرد: رسیدگی به مشکلات معابر فرعی محله شهدای صفری با اولویت کوچه‌های حاج محمد ولی، فرجی، هادی غلامی، رسالت، رسالت ۳، هما سما، سرو ۱، انتهای کوچه حضرت ابوالفضل (ع)، نامدار ۲ (جدول)، سراج، خردمند، صدف، محدوده لبنیاتی محله و در ادامه کوچه‌های حبیب الله صفری، دربندی، احمدی، سادات، سروش، نسترن ۸، بن بست چکاوک و در نهایت کوچه‌های نکویی، نیایش، ستایش، یگانه سرو ۲ و۳. عبدالرضا قربانی نیز در دستور کار منطقه قرار گرفته است.

کد خبر 748479

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات معابر خاکی و پرتردد محله شهدای صفری
  • با ۵۰۰ میلیون تومان در کجای تهران می‌توان خانه رهن کرد؟
  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آب قنات؛ مهریه زنان طرشتی | ۵ قنات باغ‌های روستا را سیراب می‌کرد
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • چگونه خنجر شمر به قصر محمدیه رسید؟
  • بروزرسانی بزرگ واتس آپ در راه است
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟