Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 

بین الملل تابناک: صد و سی و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

افزایش فشار آمریکا به چین برای قطع حمایت از روسیه ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۱۵:۰۹

آمریکا در پی برگزاری نشست سران گروه اقتصادی 20، از چین خواست تا موضع خود را با موضع غرب در مخالفت با حمله روسیه به اوکراین متحد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه بسته‌ای تسلیحاتی برای اوکراین به ارزش 400 میلیون دلار را که شامل چهار سامانه توپخانه راکتی با تحرک بالا (HIMARS) می‌شود، امضا کرد.

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از جامعه بین‌الملل خواست تا در زمینه محکوم ساختن حمله روسیه به اوکراین با همدیگر متحد شوند. بلینکن در اظهاراتی به خبرنگاران گفت که با وانگ یی، همتای چینی خود در مورد موضع همسوی پکن با مسکو ابراز نگرانی کرده است.

این دو وزیر خارجه در حاشیه نشست وزرای خارجه گروه 20 در جزیره بالی اندونزی بیش از پنج ساعت گفتگو کردند. روز جمعه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در جریان این رویداد از نشستی در آنجا خارج شده و غربی‌ها را به سبب طرح "انتقادات دیوانه وار" محکوم کرد.

وزارت خارجه چین بدون اشاره به جزئیات گفت که وانگ یی و آنتونی بلینکن درباره "مساله اوکراین" گفتگو کرده‌اند.

این روزنامه همچنین به نقل از وانگ یی نوشت که او گفته است، روابط چین و آمریکا در خطر "به بی‌راهه کشیدن" هر چه بیشتر است و بسیاری از مردم بر این باورند که آمریکا از یک مشکل جدی "چین هراسی" رنج می‌برد.

کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین، پکن و مسکو یک شراکت "بدون محدودیت" را اعلام کردند، اگرچه مقامات آمریکایی گفتند که ندیده‌اند چین تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را دور بزند یا تجهیزات نظامی به این کشور ارائه کند.

بلینکن: چین در مورد اوکراین بی‌طرفانه رفتار نمی‌کند ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۱۵:۰۸

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که در دیدار با وانگ یی همتای چینی خود مساله جنگ میان روسیه و اوکراین را مطرح کرده و گفته است که پکن در مورد کی‌یف بی‌طرفانه رفتار نمی‌کند.

به گزارش الجزیره انگلیسی، وزرای خارجه آمریکا و چین شنبه شب هر دو مذاکرات حضوری پنج ساعته خود را "صادقانه" توصیف کردند.

این دیدار یک روز پس از حضور آن‌ها در گردهمایی وزرای خارجه گروه ۲۰ در جزیره بالی اندونزی انجام شد.

بلینکن به خبرنگاران گفت: برغم پیچیدگی‌ها در روابط آمریکا و چین، می‌توانم با اطمینان بگویم که گفت‌وگوهای روز شنبه مفید، صریح و سازنده بود.

وی افزود: من بار دیگر نگرانی آمریکا در خصوص همسویی پکن با مسکو را با وزیرخارجه چین مطرح کردم.

بلینکن مدعی شد که به عقیده او چین رفتار بی‌طرفانه ندارد زیرا از روسیه در سازمان ملل حمایت کرده و «تبلیغات روسیه» را تقویت کرده است.

وی تصریح کرد: روابط میان آمریکا و چین برای هر دو کشور و همچنین برای جهان بسیار مهم است. ما متعهد به مدیریت مسوولانه این رابطه و این رقابت هستیم.

مقامات آمریکایی نسبت به عواقب، از جمله تحریم‌ها علیه چین، در صورت حمایت مادی پکن از جنگی که مسکو آن را "عملیات نظامی ویژه" می‌نامد، هشدار داده‌اند.

شرکت جنگنده‌های فلاند، سوئد و انگلیس در یک رزمایش مشترک ۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۱۵:۰۸

بر اساس گزارش شبکه اسکای نیوز، نیروی هوایی ارتش انگلیس اقدام به اعزام چهار فروند جنگنده مدل تایفون و دو فروند جنگنده اف-۳۵بی به فنلاند و سوئد با هدف شرکت در یک رزمایش مشترک کرده است.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، بر اساس اعلام نیروی هوایی ارتش انگلیس، این رخداد چند هفته بعد از آن صورت می‌گیرد که فنلاند و سوئد رسما برای پیوستن به ائتلاف نظامی غربی ناتو درخواست دادند و این در عین حال در راستای "افزایش حضور در منطقه" اتفاق می‌افتد.

بر اساس این گزارش، این حضور نظامی به درخواست این دو کشور انجام می‌شود.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس اظهار کرد: فنلاند و سوئد شرکای دفاعی مهمی هستند و ما از درخواستهای آنها برای پیوستن به ناتو به عنوان اتفاقی که باعث قدرتمندتر شدن این ائتلاف در ضمن مواجهه ما با تهدیدهای مجدد در اروپا می‌شود، استقبال می‌کنیم.

او خاطرنشان کرد: استقرار این ادوات باعث برجسته شدن عزم ما برای تقویت شراکت و تضمین همکاری بی عیب و نقص نیروهایمان با یکدیگر می‌شود.

نیروی هوایی ارتش انگلیس اعلام داشت، جنگنده‌های انگلیسی اقدام به اجرای "ماورهای جنگی پیشرفته" با جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت نیروی هوایی فنلاند و جنگنده‌های گریپن سوئد کردند.

پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد اظهار کرد، این مانورهای مشترک "قابلیت ما برای انجام عملیات مشترک در پاسخ به بحرانی در همسایگی ما را تقویت می‌کنند."

او ادامه داد: این امری مهم در عرصه امنیتی چالش برانگیز امروز است.

در ماه مه انگلیس به امضای اسناد تضمین امنیت دوجانبه با فنلاند و سوئد پرداخت.

این دو کشور همچنین از اعضای نیروی واکنش سریع مشترک تحت حمایت انگلیس، نیرویی متشکل از ۱۰ کشور، هستند.

روسیه: از جنوب اوکراین خارج نمی شویم

«آندری کلین» سفیر روسیه در لندن پیش‌بینی کرد که بعید است نیروهای روس از مناطق سراسر سواحل جنوبی اوکراین عقب‌نشینی کنند.

کلین در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز»، در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است درگیری در اوکراین پایان یابد، گفت احتمال عقب‌نشینی نیروهای تحت حمایت روسیه و نیروهای روس از جنوب اوکراین دشوار است زیرا نظامیان اوکراینی باید از تمام دونباس عقب رانده شوند.

وی با بیان اینکه روسیه تمام منطقه دونباس را آزاد می‌کند، توضیح داد: «البته پیش‌بینی خروج نیروهای ما از بخش جنوبی اوکراین دشوار است، زیرا ما قبلاً تجربه کرده‌ایم که پس از عقب‌نشینی، اقدامات تحریک‌آمیز شروع می‌شود و به همه مردم تیراندازی می‌شود».

به نوشته رویترز، سفیر روسیه اظهار داشت که اوکراین دیر یا زود باید تصمیم بگیرد یک توافق صلح با روسیه امضا کند یا «به لغزش از این تپه ادامه دهد» تا ویران شود.

کلین ادامه داد: «آیا تشدید تنش ممکن است؟ البته. اگر جریان تسلیحات به گونه‌ای سازماندهی شود که موقعیت استراتژیک-دفاعی ما را به خطر بیندازد، باید اقدامات جدی در برابر آن انجام دهیم».

وی با بیان اینکه غرب دلایل واقعی درگیری را درک نکرده و نگرانی‌های روسیه را نادیده گرفته است، گفت: «روایت آنها بسیار کوتاه است، روسیه علیه اوکراینِ بی‌گناه جنگ راه انداخته است. ولی این اصلا درست نیست».

این دیپلمات روس اضافه کرد: «اوکراین برای مدتی با کمک ایالات متحده و بریتانیا برای جنگ آماده می‌شد. فکر نمی‌کنم اروپا بفهمد ناسیونالیسم اوکراینی چیست. اگر تحریم‌ها علیه روسیه ادامه یابد، چرخش بزرگی به چین و شرق خواهیم داشت».

غرب نمی تواند در طولانی مدت از اوکراین حمایت کند

در شرایطی که فشارهای ضد روسی آمریکا و متحدانش ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی هشدار داد که غرب توان این را ندارد که در بلندمدت سطح کنونی حمایت‌هایش از اوکراین را ادامه بدهد.

روزنامه نیویورک تایمز گزارشی درباره وضعیت کنونی بحران اوکراین و مواضع حمایتی آمریکا و متحدانش آنها و فشارهایشان علیه روسیه منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش به نقل از مقام‌های ناشناس هشدار داده شده است، ایالات متحده و متحدانش قادر نخواهند بود برای دوره طولانی سطح کنونی حمایتشان از اوکراین را حفظ کنند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است، به رغم این واقعیت که جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده وعده داده است که "تا هر زمان که لازم باشد" در کنار اوکراین ایستاده است، هیچ کسی انتظار ندارد که با پایان بسته کمکی 54 میلیارد دلاری واشنگتن میلیاردها دلار حمایت بیشتر از اوکراین انجام شود.

این روزنامه نزدیک به دموکرات‌ها هشدار داد، مقام‌های آمریکایی اذعان دارند که انبار و زرادخانه تسلیحاتی واشنگتن و اروپایی‌ها با گذشت زمان کاهش خواهد یافت و حفظ سطح کنونی «حمایت‌های مادی» از اوکراین کاری سخت خواهد بود.

طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، انتظار می‌رود کمک نظامی مصوب کنگره آمریکا به اوکراین تا سه ماهه دوم سال آینده میلادی ادامه یابد.

اخراج سفرای اوکراین در پنج کشور توسط زلنسکی

«ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز شنبه طی دستوری «آندری ملنیک» سفیر این کشور در آلمان را برکنار کرد.

طی ماه‌های اخیر، ملنیک اظهار نظرهای متعددی را علیه «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان مطرح کرده و یک بار نیز شولتز را به «سوسیس جگر» تشبیه کرده بود. کی‌یف دلیل رسمی برای برکناری ملنیک اعلام نکرده است.

زلنسکی همچنین سفرای اوکراین در هند، نروژ، فنلاند و جمهوری چک را برکنار کرد.

پیش از این نیز روزنامه آلمانی «دی ولت» نوشت که آمریکا با متحدان کلیدی اروپایی خود در حال انجام مناقشات و رایزنی‌های محرمانه برای بررسی راه‌های دیپلماتیک پایان دادن به درگیری‌ در اوکراین است.

این روزنامه نوشت: «به نظر می‌رسد که رایزنی‌های محرمانه‌ای میان ایالات متحده آمریکا و همپیمانان کلیدی اروپایی آن برای بررسی راه‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ» در اوکراین در جریان است.

وی ولت در این گزارش، جزئیات بیشتری در خصوص این رایزنی‌ها فاش نکرد، اما نوشت که ایجاد دلایلی برای «سردرگم کردن و گرفتار کردن» غرب کار دشواری نیست به همین دلیل نیز اکثر اروپایی‌های از یافتن «راه حل دیپلماتیک» برای جنگ اوکراین حمایت می‌کنند.

سرنگون شدن 15 پهپاد اوکراین از سوی پدافند روسیه

سخنگوی ارتش روسیه از سرنگون ساختن ۱۵ پهپاد اوکراین در یک روز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس» «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که نیروهای پدافند هوایی روسیه ۱۵ هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را در ۲۴ ساعت گذشته در ۹ منطقه جمهوری خلق «دونتسک» و «خارکیف» سرنگون کردند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود که نیروهای روسیه از آغاز عملیات نظامی در اوکراین بیش از ۱۵۰۰ فروند پهپاد، ۴۰۰۰ دستگاه تانک، ۲۳۹ هواپیمای نظامی و ۱۳۷ فروند بالگرد را منهدم کرده‌اند.

چهارشنبه گذشته نیز یک جنگنده روسی «سوخو-۳۵» در جریان یک درگیری دو فروند بالگرد و یک جنگنده نیروی هوایی اوکراین را در نبرد هوایی در منطقه «نیکولایف» در اوکراین سرنگون کرد.

جنگنده سوخو-۳۵ روسیه موفق شد در چند درگیری هوایی دو فروند بالگرد «میل-۲۴» و یک جت «سوخو-۲۵» نیروی هوایی اوکراین را سرنگون کند. این درگیری‌ها در منطقه «نیکولایف» رخ داد.

چندی قبل یک نشریه آمریکایی از روی آوردن اوکراین به جت‌های نمایشی در نبرد با روسیه خبر داد و دلیل آن را کمبود جنگنده‌های پیشرفته در این کشور عنوان کرد.

نشریه آمریکایی «فوربس» نوشت، نیروی هوایی کوچک و قدیمی اوکراین هنوز در حال نبرد با نیروی هوایی روسیه است که ۱۰ برابر بیشتر جنگنده دارد و اکثر آنها بسیار پیشرفته‌تر از هواپیماهای ۳۰ ساله اوکراین هستند.

این نشریه نوشت، تعجبی ندارد که یک میگ-۲۹ آکروبایتک به خط مقدم در اوکراین بازگشته باشد. کی‌یف ده‌ها میگ غیرقابل پرواز را در انبار نگهداری می‌کرده است.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه روز عرفه مصطفی تاجزاده عید قربان جنگ اوکراین روسیه اروپا چین آمریکا مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه روز عرفه مصطفی تاجزاده عید قربان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۳۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست

به گزارش قدس آنلاین، این سیاستمدار اوکراینی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: ارائه تسلیحات جدید از سوی آمریکا نمی تواند کمبود و فرسودگی شدید نیروی انسانی را در اوکراین جبران کند.

رسانه‌های غربی نیز اذعان دارند که اگرچه کمبود مهمات تا حدودی با کمک های خارجی کاهش یافته، اما فقدان نیروی لازم در ارتش اوکراین همچنان موضوع اصلی است.

براساس اعلام وزارت دفاع روسیه، از آغاز جنگ در اوکراین نزدیک به ۵۰۰ هزار سرباز اوکراینی جان خود را از دست داده اند.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در ماه مارس (اسفند) یکی از دشوارترین چالش های پیش روی اوکراین را در جنگ جاری با روسیه، طفره رفتن و فرار مردان جوان برای اعزام به جبهه ها دانست.

اولینیک در بخشی دیگر از مصاحبه خود با اسپوتنیک خاطرنشان کرد: بسیاری از فرماندهان [اوکراینی] از کمبود ۳۰ تا ۴۰ درصدی نیروی انسانی شکایت دارند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مرد در رده سنی ورود به جنگ فراری هستند و حاضر به حضور در جبهه ها نیستند.

اولینیک ادامه داد: با توجه به پیشروی مداوم روسیه، اوکراین باید به سرعت ۲۰۰ هزار نیرو را بسیج کند که این امر غیرممکن است.

وی به قانونی که به تازگی از سوی ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای بسیج نیرو و جبران کاهش سرباز به امضا رسیده است، اشاره کرد و گفت: این امر هم بعید است وضعیت را بهبود بخشد.

این قانونگذار سابق به یک مورد دستگیری گزارش شده اشاره کرد که براساس آن یک جوان ۲۰ ساله به موجب قانون جدید دولت زلنسکی به زور به جبهه جنگ فرستاده شده است.

بخش ثبت نام ارتش اوکراین نیز تائید کرده است که براساس قانون زلنسکی در صورت مقاومت این سرباز جوان برای اعزام به جبهه ها، ممکن است اعدام شود.

اولینیک در پایان گفت: «این یک سقوط است، یک بن بست است. مردم نمی خواهند از منافع آمریکایی ها و تیم زلنسکی محافظت کنند».

آمریکا به تازگی پس از ماه‌ها کشمکش با نمایندگان مخالف تداوم حمایت ها از اوکراین در کنگره، از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری بسته حمایت خارجی شامل کمک ها به کی‌یف در بحبوحه پیش روی سریع روسیه خبر داده بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • تحولات اوکراین| زلنسکی ناتو را به بدقولی متهم کرد
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل