Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@10:28:55 GMT

یک سیمرغ جدید به جشنواره فیلم فجر اضافه می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۴۷۲۱

یک سیمرغ جدید به جشنواره فیلم فجر اضافه می‌شود

بر اساس انتشار فراخون چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این جشنواره در حالی در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد که با تغییراتی تازه همراه است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، فراخوان چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی منتشر شد، بر این اساس ثبت‌نام بخش بین‌الملل از پانزدهم شهریورماه و بخش ملی از اول آبان‌ماه آغاز می‌شود و تا پایان آبان‌ماه ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این فراخوان، جشنواره چهل و یکم فیلم فجر در حالی در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد که با تغییراتی تازه همراه است.

از اولین تغییرات این دوره از جشنواره حذف بخش فرهنگی است؛ موضوعی که سال گذشته همزمان با الحاق یکباره‌اش به این رویداد مورد انتقاد رسانه‌ها هم قرار گرفت.

تغییر دیگر افزوده شدن یک سیمرغ به جوایز است؛ «سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره» عنوان جایزه تازه‌ای است که جشنواره چهل‌ویکم برای نخستین بار به خود می‌بیند.

در ترکیب سیمرغ‌های جشنواره تغییر دیگری نیز به چشم می‌آید و آن هم حذف مجدد سیمرغ بهترین فیلم‌نامه اقتباسی است که سال گذشته در ترکیب جوایز لحاظ شده بود، اما به هیچ فیلمی تعلق نگرفت، امسال این سیمرغ به طور کامل از فراخوان حذف شده است.

زمان فیلم کوتاه دیگر تغییر این فراخوان است. در حالی که سال گذشته تنها فیلم‌هایی با سقف ۱۵ دقیقه در این جشنواره پذیرفته می‌شدند، امسال فیلم‌هایی با زمان ۲۰ دقیقه هم امکان رقابت در این رویداد را دارند.

سیمرغ مستند و پویانمایی نیز از دیگر تغییرات این دوره است در حالی که سال گذشته این سیمرغ به‌طور مشترک به تهیه‌کننده و کارگردان اهدا می‌شد و البته دریافت نشان فیزیکی این جایزه مورد انتقاد کارگردانان بود چرا که تنها به تهیه‌کننده تعلق می‌گرفت امسال، اما در تغییری این جایزه به کارگردان تعلق می‌گیرد.

حذف سقف ۲۲ فیلم برای سودای سیمرغ

از دیگر موضوعاتی که همواره در طول چند دوره اخیر جشنواره بر آن تاکید می‌شد حضور ۲۲ فیلم در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر بود، اما بر اساس فراخوان چهل‌ویکم محدودیت معرفی حداکثر ۲۲ فیلم برای بخش سودای سیمرغ حذف شده است.

در حالی که در ادوار مختلف این رویداد سینمایی شرط زمان تولید از اساسی‌ترین شروط حضور فیلم‌ها بود امسال، اما این قید حذف شده است. سال گذشته نیز در فراخوان آمده بود فقط فیلم‌هایی که طی یک سال قبل از جشنواره تولید شدند و تا قبل از جشنواره اکران نشده باشند امکان بر اساس فراخوان چهل‌ویکم فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن ۱۴۰۱ اکران عمومی نشده و در سامانه‌های نمایش درخواستی به صورت آنلاین و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند، مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.

از دیگر تغییرات این دوره از جشنواره می‌توان به افزایش مدت زمان ثبت‌نام آثار در سامانه این رویداد اشاره کرد. بر اساس فراخوان دوره چهلم صاحبان آثار تنها به مدت ده روز امکان ثبت‌نام داشتند اما امسال این زمان افزایش پیدا کرده است و علاقه‌مندان به مدت یک ماه امکان ثبت‌نام دارند.

سال گذشته شرط اهدای سیمرغ پویانمایی حضور حداقل سه فیلم در این بخش بود امسال اما تعداد این آثار به دو فیلم تقلیل پیدا کرده و سیمرغ به یکی از این دو فیلم اهدا می‌شود.

در حالی‌که که در دوره چهل به حضور هیأت انتخاب و داوری مستقلی برای بخش مستند و فیلم کوتاه اشاره شده بود، امسال اما اشاره‌ای به این موضوع نشده است و به نظر می‌رسد یک هیأت انتخاب و داوری به قضاوت همه آثار بپردازند.

اخذ یک تعهدنامه از صاحبان آثار!

الحاق‌بندی جدید به فراخوان این دوره از جشنواره مبنی بر گرفتن تعهدنامه از صاحبان آثار از تغییرات قابل تأمل فراخوان جشنواره چهل‌ویکم است.

در فراخوان امسال اشاره شده است: «پس از اعلام نظر هیأت انتخاب و راه‌یابی آثار به جشنواره‌، تهیه‌کننده با حضور در دبیرخانه، فرم دستورالعمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را رؤیت و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آن می‌شود، در غیر این صورت فیلم‌های رزرو جایگزین خواهد شد.»، تغییری که پیش از این در فراخوان جشنواره وجود نداشت.

نکته دیگر اینکه در فراخوان دوره‌های گذشته صراحتاً بر عدم امکان انصراف فیلم‌های راه‌یافته به بخش‌های اصلی تاکید شده بود که این بند در فراخوان جشنواره امسال درج نشده است.

کد خبر 587229

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم فجر جشنواره فیلم فجر دهه فجر سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سال گذشته فیلم فجر چهل ویکم بر اساس ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۴۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم اختتامیه هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه «یادمان کیومرث صابری فومنی (گل آقا)» عصر امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در شهر فومن زادگاه گل‌آقا برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای رضا رفیع برگزار شد و این طنزپرداز برنامه را با ذکر خاطراتی از روز‌های پایانی حیات مرحوم صابری فومنی آغاز کرد، تعداد زیادی از چهره‌های هنری و مدیران فرهنگی استانی و ملی همچون رسول نجفیان، احمد عربانی، امید مهدی‌نژاد، فرشاد مهدی‌پور، مهدی رمضانی، مهدی عرفاتی، محمدرضا خوشرو اسدالله عباسی و... حضور داشتند.

فرامرز مرجانی فرماندار فومن به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون ایستاد و در جایگاه میزبان این رویداد در سخنانی کوتاه به حاضران در جلسه خوش‌آمد گفت و سپس پیام تصویری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این رویداد به نمایش درآمد.

اسماعیلی در بخش‌هایی از سخنانش با اشاره به ارزش جایگاه طنز در جامعه ما گفت: طنز بیان واقعیت‌های تلخ جامعه به صورتی است که مخاطب را درگیر کند. طنزپرداز با خنده نشاندن روی لب آسیب را مطرح می‌کند. جامعه ما دچار مشکلات اقتصادی است و این جامعه را عبوس نشان می‌دهد و طنز می‌تواند اخم‌ها را از چهره جامعه باز می‌کند.

وی با اعلام این مسئله که طنز در ایران پس از گل‌آقا جایگاه خود را از دست داده دست، با انتقاد از مدیران رسانه‌ای وزارت ارشاد گفت: از تلاش دوستان معاونت رسانه‌ای در حوزه طنز راضی نیستم. باید از روزنامه نگاران این حوزه حمایت کنیم و تلاش کنیم به حوزه طنز به صورت جدی‌تر بپردازیم. این مسئله را به عنوان یک مطالبه مطرح می‌کنم و امیدوارم بتوانم گزارش‌های فصلی در راستای پیشرفت این حوزه در کشور داشته باشیم.

اسماعیلی در انتهای سخنانش گفت: ما در وزارت فرهنگ اماده پشتیبانی کامل از طنزپردازان و نویسندگان این حوزه است و از متخصصان این حوزه درخواست دارم که ما را برای ارتقای وضعیت فعلی یاری کنند.

در ادامه مراسم عباس حسین نژاد دبیر دو دوره اخیر جشنواره «طنزپهل»  پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه آماری در مورد این رویداد گفت: امسال تعداد آثار رسیده از سال گذشته بسیار بیشتر بود و امسال ۱۱۲۹ اثر به جشنواره رسید و امروز از ۲۰ نفر این دوستان تقدیر می‌شود. سال گذشته ما برگزیده ای از استان گیلان داشتیم ولی امسال این اتفاق نیافتاد و گیلانی ها از نظر ارسال آثار در کل کشور در رتبه ششم قرار گرفت و تهرانی‌ها بیشترین آثار را ارسال کردند. امسال ۱۲۱ رسانه نیز در این رویداد شرکت کردند و در مجموع ۴۴۸ اثر از رسانه‌های رسمی و ۶۸۱ اثر از رسانه‌های شخصی به ما رسید. 

وی با اشاره به سخنان وزیر ارشاد و درخواست برای توجه بیشتر به طنز گفت: دفتر طنز حوزه هنری توافقاتی با معاونت مطبوعاتی داشت تا آموزش طنز نیز به آموزش‌های حوزه رسانه در کشور اضافه شود و امسال شاهد اجرای این طرح خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • انتشار فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم «کوثر»
  • هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه به ایستگاه پایانی رسید
  • فراخوان سومین جشنواره پاسخ برتر اعلام شد
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • «کوه نور» ظرفیت جدید تفریح شهر زندگی است/ میزبانی از ۹ هیئت خارجی در هفته فرهنگی اصفهان
  • تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در کرمان