Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از قم – حسن شیخ حائری: قم را «عُشّ آل محمد (ص)» می‌نامند، کلان‌شهری معروف در جهان که زائران و گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده و می‌کند، ضمن آن که قم به عنوان محور مواصلاتی استان‌های مختلف در کشور، پذیرای مسافران بسیاری هم هست.

باید گفت همه یا بیشتر این زائران، گردشگران و یا مسافران در ساعات یا روزهای حضور یا اقامت خود در قم و از مسیرهای مختلف، سری هم به حرم حضرت کریمه اهل بیت (س) می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این مسیرها، ضلع شرقی حرم مطهر است، مسیری نابسامان و پیچ در پیچ که به قول عضو سابق شورای اسلامی شهر قم، تصویر و یا خاطره مطلوبی از قم در ذهن مسافر، زائر و یا گردشگر باقی نمی‌گذارد.

حجت الاسلام سید محمد آتش‌زر در گفتگو با خبرنگار فارس در قم با بیان این که قم در سال‌های اخیر آبادانی‌های زیادی را به خود دیده است، اظهار کرد: بازگشایی‌ها و توسعه‌های اخیر در قم حاصل زحمات مدیران مختلف در عرصه‌های گوناگون بوده است، اما تردیدی نیست که همچنان محرومیت‌های زیادی هم در قم دیده می‌شود.

وی در ادامه پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهر مقدس قم دانست و بیان کرد: این محدوده با مشکلات و پیچیدگی‌های فراوانی روبه‌روست که البته مشکلات آن باید هرچه سریع‌تر حل‌وفصل شود.

لزوم ورود بخش خصوصی برای تکمیل دقیق پروژه

وی همچنین به پایان نیافتن تملک برخی خانه‌ها و ساختمان‌های واقع در این محدوده و تقاضای برخی از آن‌ها برای ثبت میراثی به عنوان بخشی از این مشکلات توجه داد و گفت: ورود بخش خصوصی برای حل مشکلات این پروژه ضروری است، البته بخش خصوصی برای ساماندهی این محدوده، تقاضاهای خودش را دارد و علاقمند است تا بخش تجاری پروژه مانند احداث بازارچه‌ها و پارکینگ‌ها به صورت پُررنگ‌تر دیده شود، در حالی که درخواست معمول آن است تا این پروژه، بیشتر کارکردی زیارتی و اقامتی داشته باشد.

عضو سابق شورای اسلامی شهر مقدس قم با تأکید بر این که شهرداری قم توان تکمیل این پروژه را ندارد یادآور شد: لازم است تا طرح‌های مطرح شده برای این پروژه به صورت تلفیقی درآید و عملا امکان حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این مسیر مهیا شود، ضمن آن که فعلا می‌توان به تعیین تکلیف بخش مهم‌تر این پروژه همت گمارد.

مدیریت واحد، حلقه مفقوده تکمیل پروژه های اطراف حرم قم

در این باره، دیگر عضو سابق شورای شهر قم که هم اکنون مسئولیت شهرداری منطقه پنج این شهر را بر عهده دارد، مدیریت واحد را حلقه مفقوده این پروژه عنوان کرد و افزود: متأسفانه امروزه در موضوع مدیریت شهری شاهد هستیم که نهادها به ویژه سازمان‌های خدمات‌رسان، به صورت جداگانه و جزیره‌ای تصمیم می‌گیرند و آن را اجرایی می‌کنند که این امر علاوه بر موازی‌کاری، افزایش قیمت تمام شده پروژه‌ها، طولانی شدن آن‌ها و هدررفت منابع را نیز به دنبال دارد.

زین العابدین قراچورلو با تأکید بر این که پروژه پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه (س)، بخشی از طرح توسعه آستان مقدس است و وضعیت فعلی آن زیبنده قم نیست خاطر نشان کرد: باید اذعان کرد که سازمان مختلف باید با همگرایی در این پروژه مشارکت و فعالیت لازم را داشته باشند و تعیین تکلیف نهایی آن را رقم بزنند.

وی در این باره اضافه کرد: درباره تحقق مدیریت جامع شهری، اقداماتی در شورای شهر و شهرداری قم انجام شده، اما باید اذعان کرد که در این زمینه نیازمند اصلاح برخی قوانین در کشور بر اساس نیاز مدیریت جامع شهری هستیم.

عضو سابق شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: بدیهی است در صورت اصلاح قوانین مربوط به این موضوع، مشکل منابع مالی هم از مسیرهایی مانند ایجاد ردیف بودجه دولتی بر اساس مشخص شدن نهاد متولی مرکزی و یا استفاده از اوراق قرضه و بهادار حل خواهد شد.

و اما فرد دیگری که سابقه عضویت در شورای اسلامی شهر قم را در کارنامه دارد، وضعیت فعلی محدوده پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) را در شأن قم ندانست و  اظهار کرد: در این باره جلسات مختلفی برگزار و ستاد سرمایه گذاری نیز تشکیل شده، اما سالیانی است که این محدوده به سامان نرسیده است.

حسن مالکی نژاد افزود: حاصل جلسات این بوده که بخش خصوصی و یا سازمان بهسازی بتوانند پروژه این محدوده را به سرانجام برسانند، ضمن آن که بر اساس آمار تاکنون و از مجموع حدود ۴۳ هزار مترمربع زمین این محدوده، حدود ۳۰ هزارمترمربع تملک شده و باید دانست که شهرداری توان هزینه کرد برای تملک محدوده باقیمانده این پروژه را ندارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تردیدی نیست که در وضعیت فعلی این محدوده، شرمنده و خجالت‌زده مردم هستیم، اما نباید فراموش کرد که کار کردن در قم سختی‌های خودش را دارد.

خبرنگار فارس در قم همچنین در این باره نظر مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم را نیز جویا شد.

مهدی کلانترزاده در این باره تصریح کرد: وضعیت فعلی محدوده شرقی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) به ویژه به عنوان یکی از ورودی های حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) در شأن قم نیست.

ضرورت تداوم آرام‌سازی مسیرهای اطراف حرم قم

وی افزود: البته افتتاح پیاده‌راه‌های مختلف در اطراف حرم مطهر مانند باغ راه بهار، پیاده‌راه بازار، پیاده‌راه انقلاب و پیاده‌راه آیت الله مرعشی نجفی نشان از عزم شهرداری برای آرام‌سازی این محدوده دارد تا مردم و زائران عزیز بتوانند با آرامش لازم و کافی به زیارت مُشرّف شوند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در ادامه به برخی مشکلات پروژه‌های مدیریت شهری توجه داد و گفت: مشکلات حقوقی، مسائل مربوط به میراث فرهنگی و همچنین مُشاع بودن برخی زمین‌ها و مسائل مربوط به ارث سبب می‌شود تا تملک برخی زمین‌ها و به ثمر رساندن برخی پروژه‌ها با مشکل مواجه باشد.

کلانترزاده سپس تصریح کرد: بالاخره مشکل برخی از پروژه‌های مدیریت شهری باید حل شود که پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) هم از آن جمله است و امید می‌رود که گِره کور چند ساله این پروژه با پیگیری‌های اخیر باز شود.

و اما یکی از پیگیری‌های اخیر در این زمینه، برپایی نشست طرح بهسازی اطراف حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت (س) با حضور برخی دست اندرکاران بود، جلسه ای که شهردار قم در آن، تکمیل پروژه پارکینگ شرقی حرم را نیازمند نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه دانست و البته وعده داد که این پروژه تا دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

کوتاه سخن آن که استفاده از وجهه و جایگاه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) در نزد خیّران و البته همراهی و همیاری همه‌جانبه آن آستان با مدیریت شهری قم می‌تواند یک اقدام عملی و جهادی را درباره ساماندهی محدوده شرقی حرم مطهر حضرت کریمه اهل‌بیت (س) به دنبال داشته باشد، امری که باید در اسرع وقت در اولویت قرار گیرد و آن محدوده را از وضعیت بُغرنج فعلی به یک وضعیت بسامان و در شأن زائران و مجاوران حضرت شفیعه محشر (س) برساند.

بر این اساس و با توجه به وعده شهردار قم به آغاز اقدامات این پروژه تا دو ماه آینده، شایسته است تا این مطالبه مردم قم و زائران حرم کریمه اهل بیت (س) از سوی رسانه ها پیگیری شود تا پروژه مورد نظر حداکثر تا پانزدهم شهریور ماه ۱۴۰۱ آغاز شده باشد.

انتهای پیام/۷۸۰۳۶

منبع: فارس

کلیدواژه: شهر مقدس قم حرم مطهر کریمه اهل بیت س مدیریت شهری محدوده شرقی حرم مدیریت واحد حرم مطهر حضرت کریمه اهل بیت پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت شورای اسلامی شهر عضو سابق شورای مدیریت شهری شهرداری قم وضعیت فعلی اطراف حرم پیاده راه بخش خصوصی پروژه ها شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛

دریافت 15 MB

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز اخیر فیلمی در فضای مجازی در حال انتشار است که در آن فردی با اشاره به چاله و گودالی عظیم که در حال بلعیدن آب است ادعا می‌کند به علت برداشت بی رویه آب‌های زیرمینی، دریاچه مهارلو در حال فرونشست است و آب‌ها را در دل خود فرو می‌برد.

خبرنگار مهر به این دلیل که فیلم مربوطه فاقد زمان مشخصی است به محدوده مورد نظر رفت تا از صحت و سقم این خبر مطلع شود.

با وجود پیگیری‌های تیم اعزامی مهر، اثری از مشاهدات موجود در فیلم یافت نشد و به نظر می‌رسد این فیلم مربوط به گذشته باشد اما فروچاله‌هایی مشابه این فیلم که در آن حجم اندکی آب در حال ورود به گودال و فروچاله‌هایی است در اطراف روستای گشنکان (بهاران) بین سروستان و کفترک و در محدوده دریاچه مهارلو مشاهده شد.

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد این فروچاله و گودال‌هایی از این دست در اطراف مهارلو از گذشته تا به امروز وجود داشته اما منشأ دقیق آنها مشخص نیست و نیازمند بررسی کارشناسی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط به ویژه محیط زیست و سازمان آب منطقه‌ای است.

پیگیری خبرنگار مهر تا حصول واقعیت امر همچنان ادامه دارد.

دریاچه نمک یا مهارلو که به نام دریاچه صورتی نیز مشهور است در ۲۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز و بین این کلان‌شهر و سروستان قرار دارد.

کد خبر 6097373

دیگر خبرها

  • بازدید از موزه حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) رایگان شد
  • اتاق عقد حرم حضرت معصومه(س) آماده میزبانی از زوج‌های جوان شد
  • هزینه ۱۲ هزار میلیارد تومانی منوریل قم / چالش عبور از مقابل حرم حضرت معصومه (س) حل نشد
  • "قبرستان نو" قم به باغ‌موزه مشاهیر تبدیل می‌شود
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • واقعیت فرونشست زمین در دریاچه مهارلو از دریچه دوربین مهر؛
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • بیرق دهه کرامت بر سر در خانه‌ها نصب شود
  • اعزام سفیران کریمه به خارج و داخل کشور با ۱۳۰ برنامه
  • نظر فنی آستان مقدس حضرت معصومه (س) برچیدن سازه سردر صحن شرقی است