Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح فضا و خروجی نشست گروه ۲۰ و مجادلات پیش آمده میان روسیه و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: نشست گروه ۲۰ در اندونزی را باید یک تلاش جمعی برای نشان دادن همگرایی سیاسی در سطح کلان روابط بین‌الملل و قدرت‌های جهان دانست، اما آنچه در این میان اهمیت دارد به تصویر کشیده شدن یک دوقطبی مشخص میان شرق و غرب بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان باید توجه داشت که ناتو برای اولین بار چین را یک چالش امنیتی اعلام کرد که این مسأله به خوبی نشان می‌دهد اوضاع از حیث تقابل‌های کلان بسیار پیچیده‌تر شده است. در نشست گروه ۲۰ مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها به صورت مستقیم روسیه را هدف قرار دادند و حتی در بحث مدیریت نزاع با چین هم شاهد یک مدلی از تقابل نسبتاً محترمانه میان طرفین بودیم. پرونده‌هایی مانند تایوان و تعرفه‌های تجاری دو طرف به نوعی نشان از آن دارد که تقابل میان پکن و واشنگتن ادامه دارد.

وی ادامه داد: از منظری دیگر در مورد اوکراین هم شاهد پرخاشگری آمریکایی‌ها علیه روسیه بودیم و به صورت علنی اعلام کردند که گندم و غلات اوکراین به هیچ وجه به روسیه ربطی ندارد که در نهایت یک تقابل لفظی را نظاره‌گر بودیم. این تقابل به حدی پیشرفت که وزیر خارجه روسیه جلسه را ترک کرد و به نوعی اعتراض خود به آمریکایی‌ها را به سمع و نظر آنها رساند. به همین دلیل معتقدم که اصطکاک در نشست گروه ۲۰ اگرچه آرام بود اما توانست به صورت علنی توجه دنیا را به خود جلب کند. توجه داشته باشید که اولویت آمریکا در شرایط کنونی شرق آسیا خواهد بود و به همین دلیل ما به صورت ضمنی شاهد آن هستیم که اوضاع از یک سطح تقابل، فراتر رفته است. از سوی دیگر بحث پیوستن کشورهای اروپایی مانند سوئد و فنلاند به ناتوان مطرح شده که همین مساله باعث شده روس‌ها آزار ببینند و از سوی دیگر این مسأله چینی‌ها را هم مورد خطاب قرار داده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: آنچه در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که آمریکایی‌ها بحث «جنگ توجیه‌پذیر» را در دستور کار خود دارند و به همین دلیل معتقدم که واشنگتن اساساً و عملاً به دنبال به نمایش گذاشتن قدرت خود است. در این بین چین هم با واقع‌بینی خاص خود می‌خواهد در کنار آمریکا حرکت کند و در مقابل گفتمان لیبرال‌های آمریکا، گفتمان مورد تایید پکن را مطرح کند. چینی‌ها به دنبال آن هستند تا در نهایت بتوانند اوضاع را به سمتی پیش ببرند که طعنه به طعنه آمریکا بزنند. و این در حالی است که آمریکا در نشست اخیر گروه ۲۰ سعی کرد تا بتواند به هر ترتیب که شده اوضاع را به سمتی پیش ببرد که در نهایت روسیه مورد خطاب قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه ما می‌بینیم سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه از جلسه نشست گروه ۲۰ خارج می‌شود و نمی‌خواهد به طرح مسائل آمریکا در این نشست پاسخ بدهد و یا اینکه از سایر مسائل طفره می‌رود و به هشدارها بسنده می‌کند، به خوبی نشان دهنده آن است که روسیه که تا دیروز فکر می‌کرد می‌تواند ظرف چند هفته اوکراین را به اشغال خود در آورد، حالا با یک چالش چند ضلعی و چند سطحی روبه‌رو شده که یک سوی آن ایالات‌متحده ایستاده است. رفتار روسیه به خوبی نشان داد که نمی‌تواند بیش از این در یک مجمع بین‌المللی با آمریکایی‌ها در حوزه چالش‌های امنیتی وارد مجادله شوند که بخشی از این روند به جنگ اوکراین مربوط است. از سوی دیگر فرار از پاسخگویی همان چیزی است که ایالات متحده به دنبال به تصویر کشیده شدنش در نشست گروه ۲۰ بود تا بتواند از این مسأله به عنوان یک برد تبلیغاتی و رسانه‌ای استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تایوان چین روسیه سرگئی لاوروف آمریکا اوکراین اندونزی آنتونی بلینکن بالی نشست گروه بیست نشست گروه ۲۰ آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۱۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا

روسیه گزینه خروج از اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) را همچنان حفظ کرده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، الکساندر دیوکوف رئیس فدراسیون فوتبال روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد احتمال خروج این کشور از یوفا همچنان وجود دارد.

فوتبال باشگاهی و ملی روسیه پس از شروع جنگ در اوکراین با تصمیم مشترک یوفا و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تا اطلاع ثانوی تحریم شد.

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

الکساندر دیوکوف گفت: ما در حال گفت‌وگو هستیم، اما در حال حاضر مذاکرات متوقف شده است. ما و یوفا مواضع خود را به یکدیگر اعلام کرده‌ایم. همه استدلال‌ها هم ارائه شده است. یوفا سال گذشته تصمیم گرفت که به تیم‌های جوانان روسیه اجازه دهد در مسابقات مقدماتی اروپا بازی کنند که در نهایت اجرایی نشد. 

رئیس فدراسیون فوتبال روسیه خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که توپ در زمین یوفاست. اگر راه‌حل فنی برای مسابقات زیر 17 سال پیدا شود، ما گامی رو به جلو در جهت بازگشت به مسابقات تحت نظارت یوفا خواهیم داشت. البته باید بگویم همچنان امکان تغییر کنفدراسیون را حفظ کرده‌ایم و احتمال خروج روسیه از یوفا وجود دارد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • پیروزی تیم والیبال دانش‌آموزی مقابل چین تایپه/ تقابل با آلمان در فینال جهان
  • آمریکا: پوتین دستور مرگ الکسی ناوالنی را صادر نکرده
  • تلگراف: انهدام تانک‌های آبرامز ناتو را آسیب پذیر کرده است
  • تلاش مزدوران اینترنشنال برای توجیه اقدامات وحشیانه پلیس آمریکا + فیلم
  • آغاز خروج نیروهای حافظ صلح از قره باغ
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • حفظ گزینه خروج روسیه از یوفا
  • ویدیو/ خروج پرسپولیسی‌ها از هتل در میان تشویق هواداران
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار سلاح هسته‌ای در لهستان