Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان این‌که با افزایش تعداد محققان و پژوهشگران، تزاحم در مسائل پژوهشی نیز بالاتر می‌رود، گفت: بخشی از تخلفات پژوهشی ناشی از عدم آگاهی پژوهشگران است و جلوگیری از این نوع تخلفات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

دکتر بابک شکری در گفت‌وگو با ایران اکونومیست، درباره پرونده‌های کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه شهید بهشتی گفت: از تابستان ۱۴۰۰ با توجه به مصوبه وزارت علوم، کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه به کارگروه اخلاق در پژوهش تبدیل شد و در مقایسه با سال گذشته شاهد بودیم که امسال تعداد پرونده‌های تخلفات کمی بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی این افزایش را اجتناب‌ناپذیر دانست و توضیح داد: به طور کلی با افزایش تعداد محققان و پژوهشگران، تزاحم در مسائل پژوهشی نیز بالاتر می‌رود. فرض کنید که در یک خیابان تعداد ماشین‌ها و تردد آن‌ها کم است، تزاحم نیز کم‌تر می‌شود، ولی وقتی تعداد بیشتر می‌شود، تزاحم و برخوردها بیشتر می‌شوند. بر همین اساس از سال‌های گذشته نیز مشخص بود که بالا رفتن تعداد محققان و پژوهشگران، تبعات خاص خودش را خواهد داشت و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اگر چه که شرایط همه‌گیری کرونا نیز بی‌تاثیر نبوده است.

تخلفاتی که به خاطر عدم آگاهی اتفاق می‌افتند

شکری، بخشی از تخلفات پژوهشی را ناشی از عدم آگاهی پژوهشگران دانست و گفت: جلوگیری از این نوع تخلفات نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و دانشگاه موظف است که افراد را با این موارد آشنا کند و این کار در حال انجام است. برخی از موارد که به صورت مرزی و ناشی از ناآگاهی است، امیدواریم در درازمدت و با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی، کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه طی دوره کرونا و تاثیر آن در افزایش تخلفات، گفت: نبود اجتماع علمی در این خصوص تاثیرگذار است و انتقال اطلاعات بخوبی بین افراد صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل ممکن است تخلفات ناشی از ناآگاهی، افزایش یابد. یکی از تبعات عدم حضور دانشجویان این است که آن‌ها نتوانستند با رفتارهای معتبر حرفه‌ای علمی به دلیل عدم حضور در محیط، آشنا شوند.

قرار دادن یک واحد الزامی اخلاق در پژوهش برای دانشجویان

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی به تدوین دستورالعمل توانمندسازی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه اشاره کرد که هدف آن آشنایی این دانشجویان با مفاهیم اساسی مورد نیازشان در زمینه‌هایی مانند اخلاق پژوهش، مهارت حل مساله، HSE، علم‌سنجی، اخلاق زیستی و تجاری‌سازی و ....است و توضیح داد: این مفاهیم به‌صورت واحدهای درسی مجازی ارائه می‌شود و گذراندن آن‌ها الزامی است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: تخلفات پژوهشی ، دانشگاه شهید بهشتی ، اخلاق در پژوهش؛ سه سال پس از قانون‌مند شدن ، اخلاق در پژوهش ، برگزیده‌ها

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: تخلفات پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی اخلاق در پژوهش برگزیده ها دانشگاه شهید بهشتی اخلاق در پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود صانعی معاون آموزش - مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استادان با فعالیت در مراکز رشد و فناوری و هم‌افزایی علمی و تبدیل علم به ثروت در کسب درآمد شهریه اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه آثار شهید مطهری در رشد فکری استادان و دانشجویان موثر است، عنوان کرد: تبیین اندیشه‌های علمی و سیاسی شهید مطهری در دانشگاه و برای تعلیم و تربیت دانشجویان بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

معاون آموزش - مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی  افزود: در راستای اهداف سند تحول و صیانت از دستاورد‌های علمی و پژوهشی استادان و دانشگاهیان در دانشگاه آزاد اسلامی کار‌های خوبی صورت گرفت و برای کاربردی کردن تولید علم به ثروت فعالیت و تلاش شما استادان نقش مهمی دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل هم با تبریک روز معلم، تلاش و کوشش و ایثار استادان در کلاس درس را یک عشق ذاتی و درونی دانست و گفت: معلمی یک هدف برای رسیدن به معبود خود است آموزش و تدریس در کلاس لذت بخش و یک کار الهی است که انسان به آن عشق می‌ورزد.

سید میرالله حسینی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با بهرگیری از گام دوم ملی دانشگاه آزاد اسلامی و سند تحول در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی، تولید محصولات علمی، مشارکت دانشگاهیان به مسائل فرهنگی داشته است.

به گزارش آنا، آئین گرامیداشت مقام استاد و تجلیل از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل با حضور دکتر مسعود صانعی معاون آموزش - مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد اسلامی، سید میرالله حسینی رئیس دانشگاه، استادان هیئت علمی همراه با خانواده، معاونان، در سالن اجتماعات دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم از استادان دانشگاه با اهدای لوح سپاس و کارت هدیه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • لزوم توجه به فعالیت‌های پژوهشی حوزه مهدویت در دانشگاه‌ها
  • ظرفیت علمی و پژوهشی استادان سیستان و بلوچستان باید بالفعل شود
  • تشکیل ۴۳۴ پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون شهری آذربایجان غربی
  • گسترش فرهنگ ایران زمین در پیوستگی ملی
  • تشکیل ۴۳۴ فقره پرونده برای رانندگان متخلف ناوگان برون‌شهری آذربایجان‌غربی
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی