ادغام کامل جشواره جهانی فجر در جشنواره ملی؛ ردهبندی جهانی از دست میرود؟ / امضای تعهدنامه برای جلوگیری از انصراف یا بیشتر؟
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۶۸۱۸
مقررات چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در حالی اعلام شد که مهمترین تغییر ادغام کامل جشنواره جهانی فجر و جشنواره ملی است؛ اتفاقی که پیشتر اعلام شده بود، رخ نمیدهد. تغییر دیگر، افزودن شرط امضای یک تعهدنامه توسط تهیه کنندگان به عنوان شرط حضور فیلمهای منتخب در جشنواره است.
به گزارش «تابناک، فراخوان چهلویکمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر در دو بخش ملی و بینالمللی در فاصله شش ماه به این رویداد اعلام شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مطابق با این فراخوان، برای شرکت در این دوره از جشنواره که به دبیری مجتبی امینی برگزار میشود، ثبت نام بخش بین الملل از 15 شهریور ماه و بخش ملی از اول آبان ماه آغاز میشود و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت. بزرگترین تغییر ادغام جشنواره جهانی فجر در جشنواره ملی است؛ موضوعی که میتواند منجر به از دست رفتن درجه الف، یعنی به رسمیت شناخته شدن از سوی فیاپف در مقام یکی از پانزده رویداد رقابتی عمومی سینمای جهان شود. این یکی از دستاوردهای جشنواره جهانی فجر برای فضای سینمای ایران بود.
با وجود آنکه مسئولان سازمان سینمایی تاکید داشتند جشنواره جهانی فیلم فجر از دست نرفته و تنها زمان آن تغییر یافته، مطابق با این فراخوان در جشنواره ملی فیلم فجر ادغام شده و به دوران برپایی یک جشنواره بین المللی فیلم فجر بازگشتیم که بخش بین الملل همواره در سایه بخش ملی چندان دیده نمیشد و یک بخش جنبی کماثر بود. این در حالی است که اگر قرار بود صرفاً زمان جشنواره تغییر کند، میبایست باید یک فراخوان برای جشنواره ملی و یک فراخوان برای جشنواره بین الملل اعلام میشد که میتوانست زمان و حتی دبیر آن یک نفر باشد.
تغییر دیگر اینکه اصل انتخاب 22 فیلم برای این دوره از جشنواره برداشته شده و بدین ترتیب میتوان در این دوره از جشنواره انتظار 10 یا 100 فیلم را داشت. این اصل در ادوار اخیر از آن جهت در نظر گرفته شده بود که فیلمهای باکیفیت پایین انتخاب نشوند و جالب اینکه حتی 22 فیلم باکیفیت در دورههای اخیر وجود نداشت و انتظار میرفت این اصل حفظ شود و این عدد صرفاً کاهش یابد.
همچنین شرط زمان تولید از اساسیترین شروط حضور فیلمها در ادوار مختلف بوده حذف شده و به جای آنکه فیلم در یک سال اخیر تولید شده باشد، هر سالی تولید شده باشد میتواند در جشنواره حضور یابد. در این حالی است که این اصل جزو بدیهی ترین مفاد هر جشنواره سینمایی است و جشنوارهها فیلمهای تولید منتهی به یک سال منتهی به دوره پیشینشان را میپذیرند.
تغییر دیگر اخذ یک تعهدنامه از تهیه کنندگانی است که فیلمهایشان برای حضو در جشنواره انتخاب شده است. در فراخوان امسال اشاره شده است: «پس از اعلام نظر هیات انتخاب و راهیابی آثار به جشنواره، تهیهکننده با حضور در دبیرخانه، فرم دستور العمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را رویت و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آن میشود، در غیر این صورت فیلمهای رزرو جایگزین خواهد شد» احتمال میرود امضای این تعهدنامه برای جلوگیری از انصراف فیلمها پس از انتخاب باشد اما مشخص نیست آیا صرفاً این موضوع در نظر گرفته شده یا مفاد دیگری نیز وجود دارد؟
فراخوان چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده سینمای ایران و جهان در دو بخش ملی و بینالملل، 12 الی 22 بهمن ماه 1401 برگزار خواهد شد.
اهداف:
سینمای نوین ایران به عنوان پرتو درخشانی از فرهنگ ایرانی و اسلامی، همواره در سراسر جهان با ارزش های انسانی، اخلاقی، انقلابی و معنوی شناخته شده است. جشنواره فیلم فجر با تکیه بر این کلان ارزش ها و با هدف حمایت از سینمای اخلاق مدار ، امید آفرین و آگاهی بخش، به منظور معرفی آثار برگزیده یک سال سینمای ایران و تقدیر از تلاش هنرمندانه سینماگران خلاق و فراهم آوردن زمینه رشد و اعتلای آثار سینمایی بر پایه هویت ملی و دینی ، به شرح زیر برگزار میشود.
1) بخش ملی:
الف: سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)
ب: مستند بلند
ج: کوتاه داستانی
فیلمهای بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند و تا قبل از بهمن 1401 اکران عمومی نشده و در سامانههای نمایش درخواستی به صورت آنلاین و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند، مجاز به حضور در این بخش خواهند بود.
تبصره 1: فیلمهای بلند داستانی به جز جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان نباید در هیچ یک از رویدادها و جشنوارههای سینمایی داخلی و خارجی به نمایش درآمده باشند.
تبصره 2: کلیه فیلمهای بخش ملی که در ادوار گذشته مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفته است، مجاز به حضور نخواهند بود.
تبصره 3: هیات داوران تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره اعم از فیلمهای حرفهای و فیلم اول کارگردانان را در همه بخشها مورد داوری قرار میدهد.
تبصره 4: فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق میشود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران عمومی نشده باشد.
تبصره 5: داوری در بخش سینمایی پویانمایی مشروط به حضور حداقل دو فیلم در این قالب خواهد بود.
تبصره 6: فیلمهای متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلمهای مستند بلند» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راهیافته به بخش مسابقه شانزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل 75 دقیقه باشند.
تبصره 7: فیلمهای متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلمهای کوتاه داستانی» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه سی و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل 3 و حداکثر 20دقیقه باشند.
جوایز:
اعضا هیات داوران متشکل از سینماگران و صاحب نظران فرهنگی هنری، از میان تمام آثار واجد شرایط حضور در جشنواره، جوایز را به شرح ذیل اهدا خواهند کرد.
سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه ویژه سردار شهید سلیمانی) سیمرغ بلورین بهترین فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی مرد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری سیمرغ بلورین بهترین تدوین سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن سیمرغ بلورین بهترین صدا (صدابرداری - صداگذاری) سیمرغ بلورین بهترین طراحی هنری(صحنه - لباس) سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی سیمرغ بلورین بهترین جلوههای بصری سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول سینمایی سیمرغ بلورین جایزه ویژه جشنواره سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانیتبصره1: سیمرغ بلورین بهترین فیلم پویانمایی، مستند بلند، کوتاه داستانی و فیلم اول به کارگردان فیلم اهدا خواهد شد.
ضوابط و مقررات بخش ملی :
کلیه فیلمهای متقاضی شرکت در هر یک از بخشهای جشنواره، باید در سامانه (fajrfilmfestival.com) ثبتنام کنند. مهلت ثبتنام، از تاریخ 1401/08/01 الی 1401/08/30 خواهد بود. فقط تهیهکنندگان حقیقی و حقوقی میتوانند با مراجعه به سامانه جشنواره، مراحل ثبتنام فیلم خود را تکمیل و اطلاعات و مستندات فیلم (تصویر پروانه ساخت یا نمایش) را ثبت و بارگذاری کنند. مسئولیت صحت و دقت اطلاعات مندرج و تبعات آن، تماماً به عهده تهیهکننده فیلم خواهد بود. دبیرخانه جشنواره از پذیرش فیلمهای فاقد پروانه ساخت یا نمایش معذور است. تهیهکننده فیلم باید پس از تکمیل مراحل ثبتنام، نسخه کامل فیلم را به صورت فایل استاندارد فنی نمایش (DCP) برای بازبینی تا تاریخ 1401/09/15به دبیرخانه جشنواره تحویل نماید. هیأت انتخاب مسابقه بخش ملی، بازبینی فیلمهای متقاضی حضور در جشنواره را از تاریخ 1401/09/15 شروع خواهند کرد. هیأت انتخاب مسابقه بخش ملی، حداکثر تا تاریخ 1401/10/15 از میان تمامی فیلمهای واجد شرایط حضور در جشنواره، اسامی فیلمهای منتخب را اعلام خواهند کرد. تهیهکنندگان فیلمهای منتخب، باید حداکثر تا تاریخ 1401/10/25 نسخه نهایی فیلم با زیرنویس انگلیسی و استاندارد فنی نمایش (DCP)، عکسهای صحنه و کارگردان، پوستر، تیزر و یا حداکثر سه دقیقه از فیلم خود را برای استفاده تبلیغاتی در رسانهها، به دبیرخانه تحویل دهند. ثبتنام در سامانه به منزله پذیرش و رعایت کامل مفاد فراخوان و مقررات جشنواره و ضوابط تولید و نمایش فیلم در ایران، از سوی صاحبان قانونی فیلمها است. در صورت عدم ارائه نسخه نهایی فیلم تا تاریخ مقرر (1401/10/25) به دبیرخانه جشنواره، نام فیلم از فهرست متقاضیان شرکت در جشنواره خارج و فیلم یا فیلمهای رزرو هیأت انتخاب، با نظر دبیر جایگزین خواهد شد. پس از اعلام نظر هیات انتخاب و راهیابی آثار به جشنواره، تهیهکننده باحضور در دبیرخانه، فرم دستور العمل و ضوابط حضور اثر در جشنواره را رویت و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات مندرج در آن میگردد، در غیر این صورت فیلمهای رزرو جایگزین خواهد شد. هیأت داوران جشنواره، حداکثر 24 ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جوایز را معرفی خواهد کرد. هیچ جایزهای در بخش رقابتی به طور همارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمیشود. نمایش فیلمها در جشنواره، مطابق با ضوابط و مقررات سازمان امور سینمایی و سمعی بصری خواهد بود. دستورالعمل و شرایط حضور سینماهای متقاضی میزبانی جشنواره از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد. درآمد حاصل از نمایش فیلمهای شرکتکننده در جشنواره پس از کسر هزینهها در وجه مالک سینما و صاحب فیلم براساس پروانه مالکیت پرداخت خواهد شد. تفسیر و رفع ابهام از مفاد و مقررات فراخوان و موضوعات پیشبینینشده بر عهده دبیر جشنواره است.
د: مسابقه تبلیغات سینمای ایران
فراخوان این بخش شامل مسابقه عکس، پوستر فیلم، تیزر و آنونس، آذرماه 1401 اعلام خواهد شد.
2: بخش بین الملل
این بخش با هدف شناسایی آثار ارزشمند سینمای ایران و جهان و تقویت و تشویق به تولید آثار همسو و هم تراز با سینمای ایران در تاریخ 12 الی 22 بهمن ماه 1401 (1 فوریه الی 11 فوریه 2023) در دو بخش رقابتی سینمای سعادت ، جلوهگاه شرق و بخش غیررقابتی جام جهاننما (جشنواره جشنوارهها) برگزار میشود.
الف: سینمای سعادت
در این بخش فیلمهای سینمایی در الویت قرار خواهد گرفت که به موضوعاتی نظیر ظلم ستیزی وعدالت خواهی ، مبارزه با اسکتبار و تروریسم جهانی ، پرهیز از خشونت و افراطیگری، بیداری اسلامی، سبک متعالی زندگی، خانواده گرایی، حقوق بشر، اشاعه آموزههای اخلاقی - دینی و معنوی، رفع تبعیض، فرهنگ و تمدن با بیانی هنری پرداخته باشند و همت خود را بر این گمارند تا انسان معاصر را به سوی سعادت رهنمون سازند.
جوایز :
هیات داوران در این بخش از میان آثار منتخب جوایز زیر را اهدا خواهند کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری
ب: جلوگاه شرق ( مسابقه سینمای کشورهای آسیایی - اسلامی)
در این بخش فیلمهای سینمایی از کشورهای آسیایی - اسلامی برگزیده میشوند که بتوانند به اعتلای سینمایی با رویکرد متعالی در جهان کمک کنند.
جوایز :
هیات داوران در این بخش از میان آثار منتخب جوایز زیر را اهدا خواهند کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران سیمرغ بلورین بهترین دستاورد هنری
ج: جام جهاننما (جشنواره جشنوارهها)
در این بخش منتخب فیلمهای ایرانی و خارجی حاضر در جشنوارههای بینالمللی به صورت غیر رقابتی به نمایش در خواهند آمد.
د: بخش جنبی بینالملل
1) جایزه محمد امین (ص)
تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در بازتاب ارزشهای اخلاقی و کرامت انسانی از میان همه آثار راه یافته به بخشهای رقابتی جشنواره2) جایزه بهترین فیلم بین الادیان
تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در تقریب مذاهب و ادیان3) جایزه مقاومت
تندیس و دیپلم افتخار (به کارگردان) برای بهترین اثر در محور مقاومت و بیداری اسلامی4) نمایشهای ویژه
مروری بر آثار سینمایی سایر کشورها5) بازار فیلم
فراخوان این بخش متعاقبا منتشر خواهد شد
ضوابط و مقررات بخش بینالملل :
آغاز ثبتنام در سامانه جشنواره (fajriff.com) از سوی تهیه کننده یا پخش کننده قانونی فیلم و تحویل آثار از تاریخ 1401/06/15 تا 1401/08/30 برابر با (6 سپتامبر تا 21 نوامبر 2022) نسخه قابل پذیرش با زیرنویس انگلیسی در فرمت DCP for film festivals Apple ProRes.4444 full HD تاریخ تکمیل مراحل تولید فیلم برای بخشهای رقابتی از سالهای 2022 تا 2020 مدت زمان فیلم حداقل 75 دقیقه عدم اکران عمومی فیلمهای متقاضی مسئولیت انتخاب و دعوت رسمی از تمام فیلمها بر عهده دبیر جشنواره است. فیلمهای ایرانی متقاضی در بخش ملی نیازی به ثبتنام مجدد در بخشهای بینالمللی نداشته و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.منبع: تابناک
کلیدواژه: مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه روز عرفه مصطفی تاجزاده عید قربان جشنواره فیلم فجر جشنواره فجر فیلمسازی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه روز عرفه مصطفی تاجزاده عید قربان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش جشنواره بین المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم سازمان امور سینمایی سیمرغ بلورین جایزه جشنواره بین الملل دبیرخانه جشنواره فیلم های متقاضی حضور در جشنواره ضوابط و مقررات جشنواره جهانی کوتاه داستانی بخش بین الملل ساخت یا نمایش سینمای ایران تهیه کنندگان جشنواره ملی هیات داوران جایزه ویژه نمایش فیلم شرایط حضور جشنواره ها تهیه کننده مستند بلند جهانی فجر خواهد شد تاریخ 1401 تا تاریخ بخش ملی ثبت نام فیلم ها بخش ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۶۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حال موسیقی ایران خوب است
«بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. » این بخشی از گفتههای علیرضا طلیسچی، خواننده شناختهشده و پرطرفدار پاپ است که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند، تثبیت کند.
به گزارش ایسنا، به نقل از همشهری، تولید و پخش رئالیتیشوها، از «مافیا» گرفته تا «پدرخوانده»، در شبکههای نمایش خانگی داغ است و یکی از این برنامهها که اینروزها طرفداران قابل توجهی پیدا کرده، رئالیتیشو «زودیاک» است که با عنوان «شبهای مافیا» بازی جذابی برای طرفدارانش پخش میکند. در این برنامه یک قاتل سریالی به نام زودیاک شهروندان و مافیای سیسیل را هدف قرار میدهد. در این برنامه محمد بحرانی نقش گرداننده بازی را بر عهده دارد.
سریال «شبهای مافیا: زودیاک» به کارگردانی محمدرضا رضائیان در سال۱۴۰۲ ساخته شده است. در فصل دوم این رئالیتیشو، فرزاد حسنی، دارا حیایی، جواد خواجوی، محیا دهقانی، متین ستوده، مجتبی شفیعی، علیرضا طلیسچی، سعید فتحی روشن، بهار قاسمی، مریم مؤمن، مهدی مهدیپور و امیرحسین هاشمی به هنرمندی پرداختهاند.
علیرضا طلیسچی یکی از خوانندگان شناختهشده و پرطرفدار پاپ است؛ خوانندهای که توانسته جایگاهش را با کنسرتهایی که برگزار میکند تثبیت کند. این خواننده پاپ که متولد۶۴ است، از میانه دهه۸۰ فعالیتش را به شکل رسمی آغاز کرد و تکآهنگهایش طرفداران خاص خودش را دارد. طلیسچی در این گفتوگو از حضورش در برنامه «شبهای مافیا» میگوید و در بخشهای دیگری از این گفتوگو از وضعیت امروز موسیقی صحبت کرده است.
این روزها رئالیتیشوهای متنوعی در شبکه نمایش خانگی پخش میشود. چطور شد که در برنامه «شبهای مافیا: زودیاک» شرکت کردید؟
از طریق تیم تولید به برنامه دعوت شدم و علاقه داشتم که ببینم چطور میتوانم در این سناریو بازی کنم. من قبلا هم در یک شو، مافیا بازی کرده بودم، اما بهنظرم «زودیاک» شیکتر است و پیچیدگیهایش بازی را برای بیننده جذابتر میکند.
خیلیها به برد و باخت در یک مسابقه اهمیت میدهند. برد و باخت برای شما چطور بود؟
شرکت در این برنامه بیشتر برایم جنبه سرگرمی دارد. اینطور نگاه میکنم که با یک گروه خوب دور هم هستیم و هدفمان این است که برای بینندههای برنامه لحظاتی حال خوب ایجاد کنیم که امیدوارم به چنین نتیجهای رسیده باشیم.
اخیرا در نمایش خانگی، محصولاتی در حوزههای مختلف ورزش، موسیقی، مذهبی و... تولید شده است. از نظر شما، تولید برنامههای حوزه موسیقی مثل «صداتو» چه تأثیری بر ارتباط بیشتر مردم با موسیقی دارد؟
ساخت برنامههای خوب در این حوزه به ارتباط بیشتر مردم با موسیقی کمک میکند، اما اینکه این برنامهها بتواند هنرمند بسازد مبحث دیگری است، چون یک خواننده هرقدر هم تخصصی وارد یک حوزه بشود، تا جو کار و فعالیت حرفهای در فضای تولید و صحنه را تجربه نکند، به موفقیت نمیرسد. از نظر من، ورود به عرصه خوانندگی و فضای حرفهای موسیقی کاملا نیازمند تجربه این واقعیت است. تمام این مسابقاتی هم که اخیرا تولید و پخش شده یکیدو چهره را به فضای موسیقی معرفی کرده، اما به لحاظ ایجاد سرگرمی برای مردم کاملا موفق ظاهر شدهاند و اگر از این قبیل برنامهها باز هم تولید شود، به فهم و درک بیشتر مردم از فضای موسیقی کمک قابل توجهی میکند.
پیشنهادی برای حضور در برنامههای موسیقی داشتهاید؟
پیشنهاد داشتهام، اما علاقه نه، چون بهنظرم در جایگاهی نیستم که بخواهم کسی را قضاوت کنم و اصولا هم موسیقی تا یک جایی بهصورت علمی و پایه آموختنی است و از آن به بعدش دیگر سلیقهای میشود. پس قضاوت کردن راجع به صداها را باید به مردم بسپاریم.
این روزها بازار کنسرتهای پاپ داغ است. درست است که موسیقی کشور افت و خیزهای زیادی دارد و با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکند، با این حال اوضاع این روزهای موسیقی کشور چطور است؟
بهنظرم وضعیت موسیقی ما در حال بهبود است و البته این گفته من نیست و گفته خیلی از بزرگان حال حاضر موسیقی ایران است. موسیقی ما در سالهای اخیر دچار تحولات عجیب و غریبی شد که بخشی از این تحولات مثبت بود و بخشی هم منفی. خوشحالم که با ورود هنرمندان حرفهایتر و صداهای قشنگتر و احساس بیشتری که در کارها وجود دارد موسیقی دارد از آن حالت قبلی بیرون میآید و خودش را ترمیم میکند.
برویم سراغ مسئله ترند شدن برخی از قطعههای موسیقی مثل قطعه «پاقدم» که اخیرا بسیار شنیده و معروف شد. چه میشود که یک کار اینطور دیده و شنیده و پرطرفدار میشود؟
بخش زیادی از این اتفاق مربوط به تجربه است و بخشی هم سلیقه و هوش بازار. ولی در نهایت کارها را مردم برجسته میکنند، یعنی اگر مردم کاری را دوست داشته باشند، آن کار به موفقیت بزرگی میرسد. «پاقدم» یک قطعه موسیقی دهه شصتی است که در آن استانداردهای ضبط موسیقی آن دوران کاملا رعایت شده و فکر میکنم جدا از تنظیم و میکس و مستر خوب امیربهادر دهقان، شعر و ترانه و ملودی هم خیلی به کارهای آن دهه نزدیک است.
شما در قطعههای معروفتان هم سبک شاد دارید و هم قطعههای احساسی و غمگین. تمایل مردم بیشتر به شنیدن کدام یک است؟
اگر به تاریخمان رجوع کنید، میبینید که مردم ما پر از غم و غصه بودهاند و طبیعتا تمایلشان به آهنگهای شاد بیشتر است. در کنسرتها هم همینطور است. وقتی یک پدر بودجه مشخصی برای خانوادهاش کنار میگذارد تا در کنسرت شرکت کنند، دلش نمیخواهد که مجددا در فضای غمگین قرار بگیرند. بنابراین تمایلشان به شنیدن و همراهی در خواندن آهنگهای شاد بیشتر است. البته از قدیم موسیقی شاد نسبت به موسیقی غمگین بیشتر شنونده و طرفدار داشته است.
این روزها مدام نام خوانندههای جدیدی را میشنویم که در فضای مجازی معرفی میشوند. یا گاهی روی بیلبوردها تبلیغ کنسرت خوانندههایی را میبینیم که خیلیها نمیشناسندشان. این افزایش ورود به عرصه خوانندگی اتفاق مثبتی است یا منفی؟
ما خوانندگانی داشتهایم که با یک قطعه روی صحنه آمدهاند و بقیه قطعههایشان حالت مکمل همان یک قطعه را داشته. از آن طرف هم هنرمندی داشتهایم که با هر قطعه جدید مخاطبان بیشتری را جذب کرده و بهتدریج معروف شدهاست. در هر صورت، دیده شدن یک اثر هنری و محبوب شدن هنرمند به مردم بستگی دارد.
به تجربه حوزههای هنری دیگر مثل بازیگری هم فکر میکنید یا پیشنهادی داشتهاید؟
من یکبار این را تجربه کردم و متأسفانه بازخورد خوبی از این کار نداشتم، به خاطر اینکه تیم تولید آن کار تیمی که فکر میکردم نبود. البته بازیگران و بقیه عوامل همه خوب بودند، اما تجربه خوبی برای من نبود و ترجیح میدهم که فعلا دوباره آن فضا را تجربه نکنم و در کار خودم پیش بروم، هرچند از آینده و تصمیمات بعدیام خبر ندارم.
رئالیتیشوها توانستهاند تا اندازه ای شبکه نمایش خانگی را متحول کنند
در چند سال اخیر پلتفرمها به کاربران امکان میدهند فیلمها و سریالها را بهصورت آنلاین تماشا کنند و بهسرعت به رقیبی برای تلویزیون تبدیل شدهاند.
یک مقایسه ساده در تولیدات و سریالهای پخششده در ابتدای سال۱۴۰۳ تا امروز میان پلتفرمهای نمایش خانگی و تلویزیون نشان میدهد تلویزیون با وجود آنکه نسبت به سال گذشته با کمکردن حساسیتهایی سعی در جذب هنرمندان و چهرههای مطرح کرده اما باز هم بازی را در زمین رقابت با پلتفرمهای پخش نمایش خانگی واگذار کرده است.
این روزها تولید رئالیتیشوها و برنامههای مسابقه که در شبکه نمایش خانگی تولیدشده، توانسته جذابیت زیادی برای مخاطب امروز بهوجود بیاورد، مخاطبی که تنها با تماشای سریال و فیلم نمیتواند اوقات فراغت خود را پر کند. بنابراین از یکسو پلتفرمهای گوناگون در شبکه نمایش خانگی در بیشتر سریالهای خود توانستهاند با تمرکز بر جذابیتهای داستانی و استفاده درست از ستارگان سینما و تئاتر تولیدات جذابی را پیش روی مخاطب بگذارند و از سوی دیگر با تولید و پخش برنامههای مختلف نشان دادهاند توجه به ذائقه مخاطب برایشان مهم است و در بخشهایی موفق شدهاند.
البته دامنه صنعت سرگرمی آنقدرگسترده است که ما در تلویزیون یا حتی شبکه نمایش خانگی هنوز نتوانستهایم رقابتی با برنامههای خارجی داشته باشیم. با این حال، برخی از این برنامهها توانستهاند آنقدر جذاب باشند که تماشاگران فصلهای آن را دنبال میکنند.
VODها طیف گستردهای از فیلمها و سریالها را از سراسر جهان به کاربران ارائه میدهند. این امر بهمعنای انتخاب بیشتر برای بینندگان و رهایی از محدودیتهای برنامههای روتین است.
نمیتوان منکر این موضوع شد که پلتفرمهای نمایش خانگی با ارائه فرصتی جدید برای پخش فیلمها و سریالهای ایرانی، به افزایش تولید محتوای داخلی در این کشور کمک کردهاند. این امر منجر به ایجاد شغلهای جدید و رونق صنعت سرگرمی ایران شده است.
VODها در حال حاضر نقش مهمی در صنعت سرگرمی ایران ایفا میکنند و ظرفیت این را دارند که در آینده نقش مهمتری ایفا کنند. با رفع چالشهای موجود، VODها میتوانند به گزینهای محبوبتر برای سرگرمی در ایران تبدیل شوند و بهطور قابلتوجهی بر نحوه تماشای فیلم و سریال توسط مردم ایران تأثیر بگذارند.
انتهای پیام