Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان تصمیم به رفتن به یک تعطیلات طولانی گرفته که هنوز تکلیف پرونده کابینه جدید روشن نشده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، لبنان در حالی وارد تعطیلات عید قربان شده که در میان بحران‌های پیچیده این کشور، مقامات مربوطه هیچ تلاشی برای تشکیل دولت نمی‌کنند؛ آن هم در حالی که هنوز بحران نان و سوخت و برق و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در حال تشدید شدن بوده و هیچ راهکار جدیدی برای حل آنها ارائه نشده است.

منابع لبنانی در گفتگو با روزنامه الدیار گزارش دادند که به نظر می‌رسد «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت لبنان تصمیم به رفتن به یک تعطیلات طولانی و سفر به عربستان برای حج عمره گرفته و شاید سپس به یکی از کشورهای اروپایی برود تا مجبور نباشد درباره دلایل عدم تشکیل کابینه به افکار عمومی لبنان پاسخ دهد.

منابع آگاه گزارش دادند که روز گذشته «ولید نصار» وزیر گردشگری در دولت پیشبرد امور به عنوان نماینده نجیب میقاتی با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان دیدار کرده و پیامی در رابطه با پرونده تشکیل دولت به او داده است. به نظر می‌رسد که این پیام محرمانه بوده و وزیر گردشگری در دولت پیشبرد امور لبنان درباره محتوای آن صحبت نکرد.

از طرف دیگر منابع آگاه از روند تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد و اینکه نجیب میقاتی قبل از هرگونه دیدار با میشل عون تصمیم به رفتن به تعطیلات گرفته نشان می‌دهد که اختلافاتی بین نخست‌وزیر مکلف و تیم رئیس جمهور از جمله جریان آزاد ملی به ریاست جبران باسیل به وجود آمده است.

این منابع در گفتگو با روزنامه الدیار افزودند، به احتمال زیاد پیامی که نجیب میقاتی به کاخ ریاست جمهوری فرستاده این است که هنوز چشم‌اندازهای تشکیل کابینه از بین نرفته و باید امیدوار بود.

نخست وزیر لبنان از کشورهای عربی و اسلامی بابت حمایت از کشورش تشکر کرد«سلیمان فرنجیه» اولین شانس تصدی پست ریاست‌جمهوری آینده لبنان

میقاتی همچنین قبل از آغاز تعطیلات خود با صدور بیانیه‌ای بر لزوم تشکیل دولت جدید تاکید کرده و گفت، چالش‌های پیش رو ایجاب می‌کند که اقدامات پیشگیرانه را تسریع کنیم و بارزترین این اقدامات تشکیل دولت جدید است. به ویژه اینکه در ماه‌های پایانی دوره ریاست جمهوری آقای میشل عون و انتخاب رئیس جمهور جدید قرار داریم. به همین منظور من هفته گذشته فهرستی از اعضای پیشنهادی کابینه جدید را تهیه و به رئیس‌جمهور تقدیم کردم و درباره این مسئله با ایشان مشورت کردیم. فضای همکاری و هماهنگی و احترام متقابل از دوره گذشته تاکنون میان ما حاکم بوده است و همچنان امیدواریم که رایزنی‌ها درباره تشکیل کابینه جدید را با موفقیت به پایان برسانیم.

در حال حاضر در کنار پرونده تشکیل دولت لبنان پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید نیز بر روی میز مذاکرات سیاسی در این کشور قرار دارد و اسامی جدیدی وارد بازار کاندیداتوری ریاست جمهوری آینده لبنان شده است که از میان آنها می‌توان به «ژوزف عون» فرمانده ارتش و «زیاد بارود» و «ناجی البستانی» وزرای سابق لبنانی اشاره کرد. البته برجسته‌ترین نامزد ریاست‌جمهوری آینده لبنان «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده می‌باشد که گفته می‌شود از حمایت بسیاری از احزاب سیاسی برخوردار بوده و اکنون منتظر موضع حزب الله است و به نظر می‌رسد که حزب‌الله نیز از وی حمایت کند.

بنابراین فرنجیه بعد از تفاهم با جبران باسیل مسیر همواری تا رسیدن به کاخ ریاست‌جمهوری دارد. همچنین موضع‌گیری‌های منفی کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس نسبت به جبران باسیل، در رابطه با سلیمان فرنجیه دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد که فرنجیه در این زمینه با چالش خاصی مواجه نگردد.

در رابطه با روند تشکیل کابینه در لبنان نیز از دوشنبه هفته گذشته هیچ تماس مستقیمی میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف وجود نداشته است و بن‌بست در این زمینه همچنان ادامه دارد. منابع در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اعلام کردند، هیچ سیگنال مثبتی درباره تشکیل دولت در لبنان دیده نمی‌شود و به نظر نمی‌رسد که طرف‌های مربوطه حداقل تا 4 ماه آینده هیچگونه گام جدی در این زمینه بردارند و به طور کلی پرونده تشکیل دولت در مرحله فعلی بسته شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: میشل عون نخست وزیر لبنان لبنان میشل عون نخست وزیر لبنان لبنان تشکیل دولت لبنان نخست وزیر مکلف تشکیل کابینه ریاست جمهوری نظر می رسد نجیب میقاتی رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۷۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست اضطراری رئیس سیا با نخست وزیر قطر با محوریت حماس و اسرائیل

منابع خبری غروب یکشنبه از ورود رئیس سیا (سازمان جاسوسی آمریکا) به «دوحه» پایتخت قطر خبر دادند.

«باراک راوید» خبرنگار وبگاه آمریکایی «اکسیوس» در شبکه ایکس نوشت: «یک منبع آگاه گفت که ویلیام برنز، رئیس سیا روز یکشنبه برای دیدار با "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی"، نخست وزیر قطر برای گفتگو در مورد تلاش‌ها برای دستیابی به معامله بابت اسرا غزه وارد دوحه شد.»

پیشتر خبرگزاری «رویترز» در این باره نوشت، ویلیام برنز، رئیس سیا برای برگزاری نشست اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز یکشنبه خبر داد که دور کنونی مذاکرات غیر مستقیم با رژیم صهیونیستی که در قاهره برگزار شد، به پایان رسیده است.

حماس به اشاره به اینکه هیأت اعزامی به قاهره، برای مشورت‌های بیشتر، امشب مصر را ترک خواهد کرد، خبر داد: هیأت ما، به برادران میانجی مصری و قطری، پاسخ جنبش را تسلیم کرده و رایزنی‌های عمیق و جدی انجام داده است.

حماس در عین حال تأکید کرد که برای حصول توافقی مصمم است که مطالبات ملت فلسطین را مرتفع کند، به صورت کامل به تجاوز اسرائیل پایان دهد و به تبادل اسرا، بازگشت آوارگان، افزایش امدادرسانی، آغاز بازسازی غزه و خروج کامل نظامیان صهیونیست از نوار غزه منجر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از استان تهران جدا نخواهند شد
  • رویترز: رئیس سیا برای یک دیدار اضطراری با نخست وزیر قطر به دوحه سفر می‌کند
  • نشست اضطراری رئیس سیا با نخست وزیر قطر با محوریت حماس و اسرائیل
  • وزیر کشور: ری، دماوند و فیروزکوه به استان‌های تهران شرقی و غربی ملحق نخواهند شد
  • میقاتی دریافت رشوه از اروپا برای نگه داشتن پناهجویان سوری را تکذیب کرد
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد