Web Analytics Made Easy - Statcounter

منابع آگاه اعلام کردند به رغم ادامه مذاکرات و تلاش‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تشکیل هرچه سریعتر دولت، همچنان اختلافات داخلی بر سر نامزد تصدی پست نخست وزیری ادامه دارد و این ائتلاف ترجیح می‌دهد از یک نامزد کرد که مورد توافق همه گروه‌ها است، برای ریاست جمهوری حمایت کند.

به گزارش ایسنا، شبکه المیادین گزارش داد: نشست‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق با سنی‌ها و حزب دموکراتیک کردستان عراق برای تعیین یک نامزد مشخص و مورد توافق برای ریاست جمهوری ادامه دارد و این چارچوب ترجیح می‌دهد به جای بررسی تک به تک نامزدهای هر حزب، از یک نامزد واحد که همه احزاب کرد بر سر آن توافق دارند برای ریاست جمهوری حمایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضحی القصیر، نماینده ائتلاف دولت قانون عراق هم گفت: چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به مذاکرات خود و پیگیری تحولات سیاسی و گفتگو با بقیه گروه‌های سیاسی برای پایان بن بست و تشکیل دولتی قدرتمند ادامه می‌دهد.

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق پیش از این نیز از ادامه مذاکرات با گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت خبر داده بود.

به گفته منابع در طول سه نشستی که ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برگزار کرده هیچ توافق واضحی درباره ساختار دولت جدید و حتی ماهیت مذاکرات با گروه‌های سیاسی دیگر حاصل نشده است.

در همین راستا، یک عضو چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین گره‌ها و چالش‌ها در داخل ائتلاف نام نخست وزیری است که مأموریت تشکیل دولت را برعهده خواهد گرفت. به ویژه اینکه برخی هشدار می‌دهند انتخاب یک شخصیت ممکن موجب تحریک مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق شود که ممکن است حامیانش را علیه دولت به خیابان‌ها بکشاند و سناریوی حمله به منطقه سبز بغداد در سال ۲۰۱۶ در اوایل دولت حید العبادی را تکرار کند.

بعد از کناره گیری جریان صدر از روند سیاسی چارچوب هماهنگی شیعیان بیشترین کرسی‌های این جریان در پارلمان را به دست آورد و اکنون ائتلاف اصلی برای تشکیل دولت است.

این عضو ارشد چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد: اختلافات جزئی در فراکسیون‌ها و احزاب این چارچوب وجود دارد که تاکنون حل نشده است و موضوع تشکیل دولت را در زمان کنونی محال می‌کند.

وی گفت که ممکن نیست تا قبل از ماه سپتامبر در صورت توافق با تمام جزئیات دولت جدیدی در عراق تشکیل شود.

این مسئول گفت: اختلافاتی بر سر ساختار دولت آتی وجود دارد. طرف‌هایی هستند که می‌خواهند دولت توافقی مثل دولت‌های قبل تشکیل شود که محدود به ۲۲ وزارتخانه باشد. اما برخی با این مسئله مخالفند و خواهان تشکیل دولتی برای دو سال و برگزاری انتخابات با قانون جدید انتخابات هستند.

وی گفت: اختلاف اصلی بر سر نام نخست وزیر جدید است. فراکسیون ائتلاف دولت قانون نوری مالکی، رئیس این ائتلاف را مطرح کرده اما بیشتر گروه‌های سیاسی با آن  مخالفند و معتقدند که موجب خشم مقتدی صدر خواهد شد.

درحال حاضر نام "قاسم الاعرجی"، مشاور امنیت ملی عراق بیشتر مطرح است؛ چراکه وی روابط خوبی با طرف‌های سیاسی مختلف دارد. همچنین نام "محمد شیاع السودانی"، وزیر سابق و عضو حزب الدعوه نیز مطرح است. نام "حیدر العبادی"، نخست وزیر اسبق، "اسعد العیدانی"، استاندار بصره و "عبدالحسین عبطان"، وزیر اسبق ورزش نیز مطرح شده است. اما به صورت رسمی نام هیچ کدام از این‌ها در سه نشست چارچوب هماهنگی شیعیان مطرح نشده است. احتمالا یک نامزد توافقی در داخل ائتلاف مطرح شود و بعد از تعطیلی عید قربان و بازگشت تعدادی از اعضای ائتلاف از حج این اتفاق بیفتد.

فاضل موات، از رهبران ائتلاف دولت قانون اما اعلام کرد: اسامی مطرح شده برای نخست وزیری جدید به صورت غیررسمی از سوی رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق مثل نوری مالکی، حیدرالعبادی، قاسم الاعرجی و محمد شیاع السودانی مطرح می‌شود.

وی گفت: انتخاب نخست وزیر جدید از طریق توافق میان گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق خواهد بود و اختلافاتی درباره این مسئله وجود ندارد و احتمالا بعد از پایان تعطیلی عید قربان این پرونده نهایی شود.

محما خلیل، نماینده حزب دموکراتیک کردستان عراق نیز گفت: گروه‌های چارچوب هماهنگی شیعیان عراق تاکنون نامزد پست نخست وزیری را اعلام نکرده‌اند و اسامی نامزد شده به صورت عمدی در رسانه‌های فاش می‌شود و به صورت رسمی اعلام نشده است. برنامه دولتی و پایبندی به اجرای بندهای قانون اساسی مهم‌تر از نام نامزد نخست وزیری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عراق چارچوب هماهنگی شیعیان عراق گروه های سیاسی نخست وزیری تشکیل دولت یک نامزد گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۷۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند

به گزارش قدس آنلاین، «محمد شیاع السودانی» امروز در افتتاحیه پنجمین دور کنفرانس کار کشورهای عربی در بغداد، خواستار اقدام جامعه جهانی برای توقف جنگ علیه غزه شد.

وی گفت: این کنفرانس در شرایط دشوار و استثنایی در سطح عربی و منطقه‌ای برگزار می‌شود. به گونه‌ای که نیروهای اشغالگر به تجاوزات علیه ساکنان غزه ادامه می‌دهند و با نقض قانون بین‌المللی، آداب و رسوم جنگ و قطعنامه‌های سازمان ملل، فلسطینیان را از غذا، دارو و سکونت امن محروم کرده‌اند.

نخست‌وزیر عراق همچنین جامعه جهانی را به ایفای نقش خود برای توقف این جنگ ظالمانه و عمل به مسوولیت انسانی و اخلاقی خود بر اساس قوانین و قطعنامه‌های بین‌الملی فراخواند.

 پس از گذشت ۲۰۴ روز از تجاوز بدون نتیجه و دستاورد رژیم صهیونیستی به غزه، این رژیم روزبه‌روز بیشتر در بحران‌های داخلی و خارجی خود فرومی‌رود.

این رژیم طی این مدت دستاوردی غیر از جنایت، قتل‌عام، ویرانی، جنایت‌های جنگی، نقض قوانین بین‌المللی، بمباران نهادهای امدادرسان و قحطی و گرسنگی در این منطقه نداشته است.

رژیم صهیونیستی این جنگ را بدون در نظر گرفتن هر دستاوردی در آینده، باخته و حتی پس از ۲۰۴ روز نتوانسته گروه‌های مقاومت در یک منطقه کوچک را که سال‌ها در محاصره است، به تسلیم وادارد و حتی همراهی افکار عمومی جهانی را به‌ خاطر ارتکاب جنایت‌های آشکار در غزه، از دست داده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه جهانی به وظیفه خود برای توقف جنگ ظالمانه غزه عمل کند
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» کشته شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • بیمه سرمد میزبان جلسۀ عمومی شورای هماهنگی شرکت‌های بیمۀ استان اصفهان
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • استقرار نیروها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی