تقویت ایمان و عفت راه مقابله با نقشههای دشمنان است/ حجاب و عفاف یک رفتار دینی است نه هویتی
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۵۷۹۵۱
اثباتی یکی از اساتید دانشگاه کردستان با بیان اینکه حجاب و عفاف تنها یک قضیه هویتی نیست و باید به عنوان یک رفتار دینی به آن نگریسته شود، گفت: در ارتباط با تقویت عفاف و حجاب همه مردم باید در عرصه حاضر و در این مورد احساس مسئولیت داشته باشند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم اثباتی استاد دانشگاه کردستان در گفتگو با کُردتودی، اظهار داشت: خداوند در آیات قرآن در چندین جا از جمله آیه 59 سوره احزاب، به مسئله حجاب اشاره کرده و این موضوع حجاب برای خود انسان ها بهتر است که مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و زنان و دختران پوشش خود را رعایت کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی گفت: این مسئله ی مهمی است که نباید به مقوله ی حجاب و عفاف با قضیه هویتی نگاه کنیم چرا که خانواده هایی هستند که وقتی دخترشان چادر سر می کنند به آنها می گویند که چقدر زیبا شده اید ولی نباید به خاطر زیبایی حجاب داشته باشیم بلکه ممکن است هربار در چشم دیگران یک نوع چیزی به زیبایی قلمداد شود و جلوه کند بلکه انسان ها باید به آن فکر و اندیشه اهمیت دهند که زیباست و زیبایی را چادر انتخاب کرده است.
اثباتی ادامه داد: وقتی از حجاب به عنوان یک رفتار دینی نگاه کنیم مربوط به حقوق شهروندی می شود و در جامعه موظف هستیم که آن را رعایت کنیم و این مربوط به حریم عمومی است.
وی افزود: حجاب و سبک پوشش مذهبی، پوسته و نمود ظاهری سبک زندگی معنوی و متعهدانه است، در واقع همه تغییرات اساسی انسان ابتدا از ذهن و فکر شروع شده و سپس در رفتارهای بیرونی خود را نشان میدهد.
ریشه حجاب حیاست
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تعریفی از دو واژه عفاف و حجاب داشته باشیم ادامه داد: حجاب مربوط به ظاهر و عفاف یک حالت درونی است، در عفت منع و بازداری مربوط به باطن و درون است و در وجود انسان، عفت چه برای مردان و چه برای زنان هر چقدر قوی تر شود باعث می شود که در ظاهر خود را نشان دهد.
اثباتی خاطر نشان کرد: در وجود انسان ظاهر به باطن و باطن در انسان ها تاثیر می گذارد و حجاب و پوشش ظاهری همان عفت باطنی در وجود انسان هاست که هر چقدر این ها تقویت شود حجاب و پوشش ظاهری برای انسان بهتر جلوه گری می کند.
وی گفت: اگر بخواهیم به این مسئله طوری نگاه کنیم که کاملترین صورت اجتماعی است این است که کسی به افراد خانواده در محفل خصوصیشان کاری ندارد اما اگر از حجاب به آثار و نفع آن نگاه کنیم به چند دسته تقسیم می شود که وقتی بانوان با حجاب در جامعه ظاهر می شوند از طرف آقایان با دید و نگاه انسانی به ان می نگرند نه نگاه کالایی و جنسی!
این استاد دانشگاه اضافه کرد: وقتی خانم از لباس های آنچنانی و آرایش های غلیظ در ملاء عام ظاهر می شود اندیشه طرف را نمی بینید و این همان هدف دشمن است که رفتار غرب طوری است که می خواهد وقار و حیا و متانت خانم ها را از جامعه جدا کنند.
نگاه جمهوری اسلامی، نگاه تکریم و احترام زن است
وی ادامه داد: وقتی صهیونیست ها می گویند که برای مقابله با اسلام باید زنان که ستون خانواده هستند را از جامعه جدا کنیم هدفشان ترویج مد و مدگرایی و قبح شکنی رسانه ها و از بین بردن عفت و حیا است که می خواهند خانم ها را به لجن بکشند و زن را از خانواده جدا کنند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه وقتی خداوند قانونی را وضع کرده است به نفع خود انسان است گفت: با حجاب زن سهل الوصول نمی شود و هر چی گرانبهاتر دسترسی به آن سخت تر است و اگر خانم ها برای خود ارش قائل باشند نشان می دهد که دیگران نمی تواند راحت به وی دسترسی داشته باشند و حُرمت خود را حفظ می کند.
اثباتی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند؛ «نگاه جمهوری اسلامی، نگاه تکریم و احترام زن است؛ نقطه مقابلِ نگاه رایج غرب به زن که نگاه کالایی و ابزاری است و حرمت زن در منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در هم شکسته» گفت: زنان با حجاب خود پایه زندگی و افراد خانواده را محکم تر می کنند چون مردها دلبستگیشان به ههمسرانشان بیشتر می شود و محبوبیت هم هم افزایش پیدا می کند.
وی افزود: حیا وسیله ی رسیدن به هر زیبایی است و انسان اگر می خواهد به این زیبایی دست پیدا کند باید اعتماد به نفس و قاطعیت داشته باشد و در مقابل مردان یک حرمتی نگه دارد و انسان بودنش را در مقابله حیا حفظ کند.
عفاف و حجاب نیازمند اجرای قوانین و نظارت است
وی با اشاره به اینکه باید نیروی ایمان و عفت را تقویت کنیم با اهداف دشمن مقابله کنیم گفت: متاسفانه های خانم ها در حجاب اسلامی کوتاهی کرده اند چون حضور خود را در جامعه کمرنگ کرده اند در حالیکه خانم های محجبه باید خود را با حضور در اجتماع و مراسمات و ... نشان بدند که بیشتر روابط اجتماعی داشته باشند ولی با رعایت عفتی که خداوند در قران فرموده است.
وی گفت: زن خوب در جامعه لازم است که حضور داشته باشد و نشانه ی زن خوب رعایت حیا و عفاف و حجاب است و این یک رفتار دینی است.
اثباتی خاطرنشان کرد: ما باید الگوی موفق و شاد از افراد متعهد و محجبه را در جامعه معرفی کنیم تا مردم آگاه شوند که یک فرد محجبه میتواند به راحتی ارتباطات اجتماعی و شغلی را همراه با تعهدات اخلاقی و مسئولیتهای خانوادگی داشته باشد و این موارد نیاز به الگوسازی در جامعه دارد.
وی در پایان گفت: برای مسئله ی حجاب در زمان رضا خان شهدای بسیاری را تقدیم کردیم و الان هم به نحوی دیگر دشمن می خواهد بر علیه ایران این هجمه را انجام می دهد که باید مواظب حریم دینی باشیم و از حجاب به عنوان یک دستور العمل دینی نگاه شود چون بازخورد آن در جامعه مطرح است.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: یک رفتار دینی عفاف و حجاب نگاه کنیم انسان ها خانم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۷۹۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادیسازی بیحجابی شبیخون فرهنگی
در جامعهای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزشهای اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادیشدن پوششهای غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزشهای اجتماعی را به صدا درمیآورد.پوشش انسانها صرفنظر از اینکه از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیتهای اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازهای که خود او میداند و برایش مصونیتآفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه میشوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف میشود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
انسان، پوششگریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح میشود اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجابگراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نهفقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریطهایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را بهصورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به اینکه انسان پوششگریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجابگریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب بهدلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجابگرایی فرض شده و مبنای سیاستگذاری بر این اساس انجام گرفته است.
محجبههای جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوششها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروههای مختلفی روبهروست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک میکنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بیحجابی عامدانه را تبلیغ میکنند (مانند متعرضان به محجبهها و افراد تبانیکننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر میرسد که محجبهها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهرهمند شوند. به هر حال در مقابله با بیحجابی، به جای برخورد با بیحجابان عادی، باید این پندار که بیحجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه میتوان از ظرفیت محجبهها استفاده کرد. با وجود اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادیشدن بدپوششی در جامعه میشود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوهای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. میتوان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد.
ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر میرسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنیهای ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنیهای سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینههای فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیستبوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب میتواند در کاهش زمینههای بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب بهدرستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاههای آن به برخوردی سنجیده و برنامهریزیشده پرداخت. در برخورد با بیحجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.