Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران بر پیگیری مجدانه موضوع مقابله با فرونشست زمین در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه برگزاری سلسله نشست‌های بررسی موضوع فرونشست در تهران با بیان اینکه فرونشست و کمبود منابع آبی و کسری آن یک تهدید برای ما حساب می‌شود؛ اظهار داشت: در ابتدا قرار بر این بود که بحث فرونشست را در تهران و از طریق شهرداری دنبال کنیم، ولی با توجه به عدم وجود قوانین شفاف در کشور با شورای عالی استان‌ها به این نتیجه رسیدیم که کمیته راهبردی برای بحث فرونشست ایجاد و کارگروه‌هایی تشکیل شود تا با تنظیم لایحه‌ای که وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و ارسال آن به مجلس مصوبه‌ای حاصل شود که ضمن مشخص شدن متولی این بحران بتوان با آن مواجه شده و برای رفع آن اقداماتی ملی و یا فراملی انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: البته در مدیریت شهری تهران موضوع زودتر در دستور کار قرار خواهد گرفت و با مشخص شدن راهکار‌ها و وظایف شهرداری، اقدامات موثر با پیگیری و تایید شورای اسلامی شهر تهران آغاز خواهد شد.

در ادامه جلسه همایون کتیبه عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: برداشت آب زیرزمینی طی سال‌های گذشته به میزانی بی رویه و غیر اصولی صورت گرفته است که باعث منفی شدن بیلان آب شده و همین امر سبب افت سطح آب زیرزمینی و فرونشست شده است.

وی ادامه داد: موضوع فرونشست تهران قابل پیش بینی بوده است کما آنکه پیش از این نیز بار‌ها پیش از شکل گیری شبکه فاضلاب تهران این مهم مورد تذکر قرار گرفته بود. اگر چه موضوع وظیفه مستقیم شورای اسلامی شهر تهران نیست، اما این که موضوع در دستور کار قرا رگرفته است موضوعی موثر است که بسیار جای تشکر دارد.

همچنین حمید رضا جانباز مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از احساس مسئولیت شکل گرفته در کمیته عمران شورا در خصوص موضوع مورد بحث گفت: هرچند عمده کار جزء وظایف دستگاه‌های اجرایی بوده، اما ورود شورا به این امر جای تقدیر دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در تهران نباید مشکل فرونشست داشته باشیم. چون سالانه میلیون‌ها مترمکعب آب از دشت‌های دیگر خارج از محدوده آبریز تهران، آب وارد تهران می‌شود. عملا اگر این آب جمع آوری شود و وارد آبخوان شود مشکلی برای فرونشست وجود نخواهد داشت.

مشاور معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیون متر معکب به فضای سبز و حدود همین میزان به ورامین انتقال می‌یابد. عمده مشکل فرونشست تهران در حال حاضر متمرکز بر دشت ورامین است. موضوع در حال حاضر در استان‌هایی همانند اصفهان و فارس بسیار حاد است و باید در این مناطق اقدامات فوری صورت گیرد.

وی خاطر نشان ساخت: البته در تهران نگرانی کمتری وجود دارد، چون صرفا بازگرداندن آب سطحی به چرخه آبخوان می‌تواند کلید حل معضل باشد. بر خلاف بسیاری از حوزه ها‌ی آبریز که این قابلیت را نداشته اند. در پایان نیز بیان کردند لایحه‌ای که مقرر است تنظیم شود بسیار عالی است و باید در این لایحه به بحث پایش بطور دقیق پرداخته شود.

در ادامه جلسه بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی نیز با بیان اینکه برنامه مصوبی در خصوص موضوع وجود ندارد و بر اساس مصوبه هیات وزیران کارگروه مقابله با کم آبی در سال ۱۳۹۶ شکل گرفت افزود: بر اساس مصوبات موضوع کاهش فرونشست به کارگروه مقابله با کم آبی محول شد. بسیاری از برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره شد در حال حاضر در کارگروه مزبور تهیه شده اند و در دستور کار قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تدوین فاز اول برنامه‌های ملی مبارزه با کم آبی از مهمترین خروجی‌های کارگروه بوده است افزود: تمامی استان‌ها حدود دو سال برنامه‌های دقیق برای اقدامات خود ارائه کرده اند. در تهران در خصوص چاه ها، کسری مخزن و ... تک به تک بحث شده است و حدود ۷۶ هزار نفر ساعت در سطح استانی و ملی کار تخصصی انجام شده است. نقشه‌های توزیع صرفه جویی در آب تا سال ۱۴۰۴ بر اساس برنامه کل آبخوان‌های کشور تهیه شده و باید احیا شوند. براساس مطالعات ۹ میلیارد مترمکعب صرفه جویی در کشور نیاز داریم.

در ادامه اکرم حسین نیا و نسرین حاجی زاده که از پژوهشگاه صنعت نفت در جلسه حضور داشتند بر این نکته تاکید کردند که پژوهشگاه توانمندی‌های خوبی در خصوص پایش فرونشست براساس تجهیزات در اختیار دارد که می‌تواند نرخ فرونشست را در دوره‌های ۱۲ روزه به انجام برساند. همچنین اعلام آمادگی پژوهشگاه صنعت نفت را برای کمک در بحث فرونشست در کنار سایر ارگان‌های ذیربط اعلام کردند.

همچنین اکبری از پژوهشگاه نیرو نیز افزود: در پژوهشگاه نیرو از سال ۱۳۹۸ طرح اولیه بر روی منطقه معین آباد ورامین انجام گرفت. پروژه‌هایی بر روی خطوط برق کشور انجام شده است. هیچ مطالعات اولیه‌ای مشخصی در خصوص فرونشست وجود ندارد.

وی ادامه داد: شناخت فرونشست و تفاوت آن و همچنین معیار‌های ایمنی مورد نیاز بر روی ساختمان‌ها در شهر تهران بسیار مهم هستند. باید موضوع بر اساس سازه و شریان حیاتی به صورت کمی و عددی در آید. سازه‌های مختلف باید پهنه بندی خطر داشته باشند. اکثر کارگروه‌ها مسیر پیشگیری و کنترل را پیموده اند، اما مساله مقابله نیز بسیار مساله مهمی است که جا دارد به آن بیشتر پرداخته شود.

صالحی نیز تاکید کرد: مساله باید توسط فرهنگ سازی به مساله ملموس و حاد مبدل شود. دغدغه نداشتن افراد در خصوص موضوع فرونشست منجر به این می‌شود که عملا حتی در صورت تصویب قوانین نیز اثرات ملموسی دریافت نشود.
امیر نظری متخصص حوزه ژئوتکنیک نیز یادآور شد: موضوعاتی که در خصوص شریان‌های حیاتی وجود دارد و عدم خروج آب از مجموعه شهر بسیار مهم است.

وی همچنین تاکید کرد: ضوابطی که در خصوص تفکیک آب در مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان است را باید اجرا نماییم.

آقامیری رئیس کمیته عمران شورا در پایان نشست ضمن تشریح مجدد اهداف پیگیری این موضوع از طریق شورای عالی استانها، اظهار داشت: در کنار مطالعات و برنامه ریزی‌های که صورت گرفته متاسفانه اقدامات اجرایی و متناسبی را شاهد نیستیم و این امر می‌طلبد تمامی راهکار‌ها و وظایف بصورت قانون از طریق مجلس شورای اسلامی در بیاید تا از این طریق با تغییر دولت و مدیران، هدف و اقدامات دچار فراموشی و تغییر نگردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فرونشست زمین نشست تهران مصوبه شورای اسلامی شهر تهران کمیته عمران کم آبی بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت

آفتاب‌‌نیوز :

خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

احمد رجبی با اشاره به وقوع فرونشست در محله سلطان‌آباد شهر گلستان اظهار داشت: پدیده فرونشست در یکی از معابر فرعی سلطان‌آباد، به علت نشتی آب منجر به حادثه شد.

وی با بیان اینکه یک دستگاه خودرو پراید در حین فرونشست زمین به دل زمین کشیده شد افزود: خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در این حادثه، خوشبختانه هیچگونه مصدومی وجود نداشت و با کمک عوامل عمرانی و خدمات شهری شهرداری گلستان خودرو پراید از دل زمین بیرون کشیده شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین
  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • تلاشهای آموزش و پرورش در برنامه‌های فرهنگی قابل تقدیر است
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد