Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت صنعتی دریایی صدرا درباره ابهام موجود در زمینه کشتی‌‌های افراماکس پروژه‌های پارس جنوبی دربخش یادداشت‌های صورت‌های مالی، به شفاف‌سازی پرداخت.

به گزارش ایران اکونومیست، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال 1347 در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت خصدرا (نماد این شرکت در بورس) در حال حاضر مجهز به جامع ترین و کامل ترین امکانات جهت طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه ها و شناورها است. این مجموعه دارای کارخانه‌ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و مازندران است که خدمات لازم و وسیعی را در خلیج فارس و دریای خزر تامین می‌کند.

پروژه های شرکت صنعتی دریایی صدرا شامل پروژه‌های فراساحل، پروژه‌های کشتی‌سازی، پروژه‌های تعمیراتی، پروژه‌های خشکی و زیر بنایی و پروژه‌های نصب و پروژه‌های خط لوله است.

این شرکت در طی سالیان گذشته توانسته سودآوری خوبی برای سهامداران خود ایجاد کند. اما در صورت‌های مالی این شرکت ابهاماتی از سوی برخی از سهامداران بیان شده است که در زیر به یکی از این موارد مبهم پرداخته می شود.

بررسی سایت کدال نشان می دهد بخش عمده ای از ابهامات مطرح شده در سامانه فارس من پاسخ داده شده است.

* ابهام درباره دریافت هزینه افراماکس و پروژه‌های پارس جنوبی

مخاطبین ایران اکونومیست، در سامانه فارس من، پویشی با عنوان «تحقیق و تفحص از صورت‌های مالی شرکت صنایع دریایی ایران» به ثبت رسانده اند که در این پویش آمده است: «شرکت صنایع دریایی ایران پیرو قراردادی که با شرکت ملی نفت ایران داشته تعداد 10 سکو برای ساخت در فازهای 17،18 و هم چنین پروژه فاز 12 و فاز 22 و 24 و فاز 13 و فازهای 6،7،8 پارس جنوبی بسته و سال 99 تنها 1 درصد از کار مانده بود که بنا شد پس از نصب آخرین سکو تاثیرات این قرارداد در صورت های مالی افشا شود؛ ‌با توجه به اینکه در سال 1401 هستیم این شرکت هیچ گونه صورت مالی شفافی که اثری از این قرارداد و همچنین قراردادهای تحویل کشتی افراماکس 1و 2 وهمچنین میدان گازی رشادت در صورت مالی به صورت شفاف مشاهده نمی شود. به هیچ عنوان در مجامع سالیانه به هیچ سهامدار خردی پاسخگو نبوده و هر سال با وعده و وعید به سال بعد موکول می‌کنند. از نمایندگان محترم و سازمان بورس و سازمان بازرسی کل کشور تقاضا داریم شرکت را در قبال صورت های مالی پاسخگو کرده و منافع سهامداران خرد متضرر را پیگیری کنید».

* مبالغ دریافت شده از تولید افراماکس در صورت های مالی آمده است

پیگیریها حاکی است شرکت صنعتی دریایی صدرا در تاریخ 11 تیرماه سال جاری در پاسخ به سوالات، شایعات و خبرهای پیرامون این شرکت، یک شفاف سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده را در اختیار کدال قرار داده است.

 

 

در این شفاف سازی درباره 6 مورد سوال، شایعه و خبر پاسخگویی صورت گرفته است، یکی از موارد مطرح شده به کشتی‌های افراماکس تحویل داده شده توسط این شرکت باز می‌گردد. سوال مطرح شده از سوی سهامداران و پاسخ شرکت خصدرا در این زمینه به شرح زیر بوده است.

آیا کشتی نفتکش افراماکس تحویل داده شده است؟ اثرات سود و زیانی آن را بیان کرده و دلایل عدم افشا دریافت وجه این قرارداد را در کدال اعلام نمایید.

قرارداد ساخت ۴ فروند شناور نفتکش افراماکس با شرکت ونزوئلایی در جریان کار است، که یک فروند به‌صورت کامل تحویل شده و فروند دوم تحویل کارفرما شده و پس از تایید تست‌های دریایی تحویل قطعی می‌شود همچنین مراحل ساخت شناور سوم نیز شروع شده است.

طبق استاندارد حسابداری شماره ۹ ایران نسبت به شناسایی درآمد قراردادهای ساخت شناورهای نفتکش طبق روش هزینه به هزینه اقدام شده و به فراخور استاندارد مزبور درآمد سال ۱۴۰۰ و سنوات قبل شناسایی و گزارش شده است. لازم به ذکر است همه ارکان تشکیل دهنده محاسبات درصد پیشرفت کار، هزینه، در آمد و برآورد هزینه های تکمیل قرارداد، در صورت‌های مالی این شرکت گزارش، افشا و به تایید حسابرس مستقل رسیده است.

وصول مطالبات از شرکت سفارش دهنده نفتکش افراماکس در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاده که اثرات وصول آن در یادداشت های توضیحی صورت‌های مالی سال ۱۴۰۰ افشا شده است. لازم به ذکر است وصول مطالبات عملیاتی نیازی به افشا در کدال نداشته است.

* پروژه های پارس جنوبی خصدرا همچنان ادامه دارد

اما درباره ابهام دیگر مطرح شده از سوی مخاطبان سامانه فارس من در خصوص پروژه‌های فازهای مختلف پارس جنوبی در صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به 1400.12.29 (حسابرسی نشده) هم در بخش ترازنامه و هم در بخش یادداشت ها به پاسخ درباره این ابهامات پرداخت شده است.

 

بررسی بخش یادداشت های صورت های مالی این شرکت در سال 1400 نشان می‌دهد هنوز پروژه‌های پارس جنوبی به عنوان فعالیت‌های اصلی این شرکت فعال بوده و به پایان نرسیده است. متن کامل صورت های مالی شرکت صنعتی دریایی صدرا که در سامانه کدال منتشر شده است را اینجا ا  بخوانید.

ت 21

منبع: خبرگزاری فارس

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شرکت صنعتی دریایی صدرا پروژه های پارس جنوبی صورت های مالی شفاف سازی مطرح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد

انجمن زیست محیطی در فرانسه به دلیل ازدیاد زباله‌های یک شرکت نوشابه سازی که حامی مالی مشعل المپیک است از حمل این مشعل خود داری خواهد کرد.

آکوپیان موسس این انجمن گفته است: این اقدام ما در مورد ورزش و یا مخالفت با ورزش و ورزشکاران نیست بلکه با شرکت نوشابه‌سازی است که بیشترین آلودگی و تولید زباله‌ها را در سواحل فرانسه دارد.

مشعل المپیک هشتم ماه می‌به فرانسه می‌رسد و شرکت مشهور نوشابه سازی حامی مالی مشعل و مراسم آن در فرانسه است. 

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی سایر حوزه ها

دیگر خبرها

  • مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • حمله به یک کشتی در سواحل یمن
  • هدف قرار گرفتن یک کشتی در سواحل یمن
  • حادثه دریایی جدید در غرب یمن
  • ابهامات مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • ابهامات بر سر مستثنی شدن قوه قضاییه، وزرا و هیات رئیسه مجلس از «شفافیت» قوای سه گانه
  • هدف قرار گرفتن کشتی مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ
  • کار وزارت نیرو برای فرهنگ‌سازی مصرف برق به جایزه‌دادن کشید!
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند