Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید یکی از حکمت‌های پیوستگیِ حجةالوداع با ماجرای غدیر، ارتباط مفهومی بین حج و مقوله امامت باشد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رویداد غدیر پس از رسالت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله یکی از مهم‌ترین نقطه عطف‌های تاریخ اسلام محسوب می‌شود. طی این رویداد، پیامبر از جانب خداوند مأموریت یافت تا در آخرین سال از عمر پر خیر و برکت خویش، امیرالمؤمنین علیه‌السلام را به صورت رسمی به خلافت، امامت و ولایت بر تمام مؤمنان برگزیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت این امر به قدری بالا بود که خداوند به محبوب‌ترین مخلوق خویش تأکید کرد که اگر آن را ابلاغ نکنی، گویی هیچ رسالتی انجام نداده‌ای؛ طبق این منظر، چه رویداد مهمی می‌تواند ما به ازای 23 سال رسالت خاتم‌المرسلین قرار گیرد جز ابلاغ ولایت و امامت آخرین وصیّ تا مردم پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله مسیر را گم نکنند و فریب شیطان را نخورند.

اما مرور اتفاقات قبل و بعد از غدیر از یک سو سبب احیای پیام غدیر می‌شود و از دیگر سو موجبات تقویت باور و ایمان به آنچه خداوند برای سیر زندگی بشریت در پرتو ولایت عترت برگزیده را فراهم می‌آورد. بر این اساس، هر روز به شرح و توضیح فرازهایی از حدیث غدیر می‌پردازیم. این حدیث را جناب طبرسی در کتاب «الإحتجاج» خود از امام محمد باقر علیه‌السلام نقل کرده است:

فراز اول حدیث:‌حَجَّ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَ الْمَدِینَةِ وَ قَدْ بَلَّغَ‏ جَمِیعَ‏ الشَّرَائِعِ‏ قَوْمَهُ غَیْرَ الْحَجِّ وَ الْوَلَایَةِ فَأَتَاهُ جَبْرَئِیلُ ع فَقَالَ لَهُ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ اللَّهَ جَلَّ اسْمُهُ یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ إِنِّی لَمْ أَقْبِضْ نَبِیّاً مِنْ أَنْبِیَائِی وَ لَا رَسُولًا مِنْ رُسُلِی إِلَّا بَعْدَ إِکْمَالِ دِینِی وَ تَأْکِیدِ حُجَّتِی وَ قَدْ بَقِیَ عَلَیْکَ مِنْ ذَاکَ فَرِیضَتَانِ مِمَّا تَحْتَاجُ أَنْ تُبَلِّغَهُمَا قَوْمَکَ فَرِیضَةُ الْحَجِّ وَ فَرِیضَةُ الْوَلَایَةِ وَ الْخِلَافَةِ مِنْ بَعْدِکَ فَإِنِّی لَمْ أُخَلِّ أَرْضِی مِنْ حُجَّةٍ وَ لَنْ أُخَلِّیَهَا أَبَداً فَإِنَّ اللَّهَ جَلَّ ثَنَاؤُهُ یَأْمُرُکَ أَنْ تُبَلِّغَ قَوْمَکَ الْحَجَّ وَ تَحُجَّ وَ یَحُجَّ مَعَکَ‏ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیْهِ سَبِیلًا مِنْ أَهْلِ الْحَضَرِ وَ الْأَطْرَافِ وَ الْأَعْرَابِ وَ تُعَلِّمَهُمْ مِنْ مَعَالِمِ حَجِّهِمْ مِثْلَ مَا عَلَّمْتَهُمْ مِنْ صَلَاتِهِمْ وَ زَکَاتِهِمْ وَ صِیَامِهِمْ وَ تُوقِفَهُمْ مِنْ ذَلِکَ عَلَى مِثَالِ الَّذِی أَوْقَفْتَهُمْ عَلَیْهِ مِنْ جَمِیعِ مَا بَلَّغْتَهُمْ مِنَ الشَّرَائِعِ

رسول خدا صلّى الله علیه و آله از مدینه عازم حجّ بود، در حالى که تمام شرایع را به جز حجّ و ولایت، به مردم ابلاغ [تفهیم] کرده بود. در این هنگام جبرئیل ع به حضورش آمد و گفت: اى محمد، خداوند (جَلَّ اسْمُهُ) سلام مى‌رساند و مى‏‌فرماید من هیچ پیامبرى از پیامبرانم و هیچ رسولی از رسولانم را قبض روح نکردم مگر پس از اکمال دینم و تأکید حجّتم، و از این دین، دو فریضه بر عهده‌ی تو باقى مانده است که باید آنها را بر قوم خود ابلاغ [تفهیم] کنى، فریضه‌ی حجّ و فریضه‌ی ولایت و خلافت بعد از خودت را.  که من هیچ گاه زمین خود را از حجت خالى نگذاشته‌ام و هرگز خالى نخواهم گذاشت و اکنون خداوند (جَلَّ ثَنَاؤُهُ) فرمان مى‏‌دهد که حج را بر قوم خود ابلاغ [تفهیم] کنى  [به این صورت که] خودت حج گذارى و هر کس از شهرنشینان و ساکنان اطراف و بادیه‌نشینان که مى‌‏توانند حج بگذارند، با تو همراه شوند تا احکام حج را به آنان بیاموزى، همان‌گونه که نماز و زکات و روزه را به ایشان آموختى و مردم را با حج آشنا کنی همان­ گونه که مردم را با دیگر شرایع دین آشنا کردی.

سؤالاتی که در این فراز از کلام امام در ذهن ایجاد می‌شود عبارتند از:
مگر ماجرای حج و ولایت، طی رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله تبیین نشده بود؟ چه لایه‌ای از حج و ولایت طی رسالت نبوی ابلاغ نشده بود؟ چه رابطه و پیوستگی بین حج و ولایت وجود دارد؟ استدلالی که از جانب خداوند و به واسطه جبرئیل برای این مسئله مطرح می‌شود چیست؟ این فراز به چه آیه یا آیاتی قابل عرضه است؟ ماجرای اکمال دین و تأکید حجت در انبیای گذشته به چه معناست و یا آیا درجاتی دارد؟

یک پاسخ کلی به پرسش اول این است که طبق احادیث متعددی که وجود دارد، پیامبر صلی الله علیه و آله بارها طی رسالت خویش درباره خلافت و امامت امیر مؤمنان در عموم و جمع خصوصی سخنانی فرموده بودند، به گونه‌ای که شاید هیچ فرد مسلمانی نبود که این مسئله را نداند؛ به عنوان نمونه طبق حدیثی در سنن ترمذی «نزد پیامبر(ص) مرغى [بریان] بود. فرمود: بار الها، محبوب‌ترین بنده خود را برسان تا با من از این مرغ بخورد. على(ع) آمد و با وى [از آن] خورد.» سنن ترمذی یکی از 6 کتاب حدیثی معروف نزد اهل سنت است. این حدیث معروف به «طیر مشوی» یا «مرغ بریان» است و یکی از معدود احادیث صحیح و متواتر بین شیعه و سنی شناخته می‌شود. اما اتفاقی که در رویداد غدیر افتاد، انتصاب رسمیِ امیرالمؤمنین به امامت و خلافت بود؛ یعنی از آن زمان به بعد همگان رسماً ملزم شدند علاوه بر نبوت پیامبر،‌ تحت ولایت امیرالمؤمنین قرار گیرند.

اما درباره پیوستگی ماجرای حج با جریان غدیر که اعلان رسمی امامت و ولایت امیرالمؤمنین بود،‌ حکمت‌هایی نهفته است؛‌ از جمله آنکه ارکان و مناسک حج ارتباط وثیقی با معرفت به امام و برنامه‌های خداوند به واسطه‌ی امام دارد. یک وجه آن،‌ عرفه است که موسم معرفت به امام است. وجه دیگر آن، طواف کعبه است که تمرینی برای گردش حول محور امام است؛ حضرت زهرا سلام‌الله علیها پس از ماجرای سقیفه در پاسخ به فردی که پرسیده بود چرا امیرالمؤمنین از حق خویش دفاع نکرد، فرمود «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ یعنی امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند نه او به سوی مردم. بنابراین شاید یکی از حکمت‌های پیوستگیِ حجةالوداع با ماجرای غدیر، همین ارتباط مفهومی بین حج و مقوله امامت است.

رفتار عرشیِ حاجیان در قبال کعبه / طواف کعبه مثالی از طواف دور امام

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عید غدیر خم عید غدیر خم صلی الله علیه و آله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۵۹۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود

                                                             

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار در خطبه‌های امروز نماز جمعه با اشاره اجرای عملیات غرورآفرین وعده صادق، اظهار داشت: آمریکا، رژیم غاصب اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها نتوانستند عکس‌العمل دفاعی در برابر این سیلی محکم جمهوری اسلامی نشان بدهند، عملیات وعده صادق سیلی محکم ولایت فقیه و مظلومان و آزادیخواهان جهان، بر چهره صهیونیست کودک کش بود که قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را به نمایش گذاشت.

وی در ادامه با گرامیداشت هفته معلم و کار و کارگر افزود: معلمان و کارگران ۲ قشری هستند که در عرصه تعلیم‌وتربیت و کار و اشتغال، جامعه را به پیش می‌برند.

امام جمعه ایلام در بخش دیگری از خطبه های امروز با دعوت از نخبگان جامعه برای تلاش در راستای ارتقاء فرهنگ کار در استان، بیان کرد: در استان قبل از اینکه مشکل کار و اشتغال داشته باشیم، مشکل فرهنگ کار وجود دارد، نگاه ما به کار باید یک نگاه ارزشی باشد و باید این نگاه را کار به صورت کار اداری، تغییر دهیم، اگر این نگاه را تغییر دادیم، به طور طبیعی محرومیت و بیکاری هم خواهد رفت.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار با تاکید بر اینکه توجه ویژه به کارگران شرکتی لازم است، عنوان کرد: مسئولان توجه ویژه ای به نیروهای شرکتی داشته باشند، پیمانکاران باید رعایت حق و حقوق کارگران را داشته باشند و حقوق و مزایای آنان را به گونه ای پرداخت کنند که در حق کارگران اجحافی صورت نگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با اشاره به برگزاری جشن شکرگذاری برداشت گندم در استان، یادآور شد: کشاورزان برای استقلال جامعه و نان مردم تلاش می‌کنند، این عزیزان مطالباتی دارند که مسئولان بایستی پیگیر مسائل این قشر باشند، قشر شریف و متدین کشاورز، یکی از اصناف تأثیرگذار در جهت تولید، استقلال و خودکفایی جامعه هستند.

دیگر خبرها

  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود
  • نماز جمعه سنندج
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • راهکار اصلاح رابطه با خدا چیست؟
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • ولادت امام رضا ۱۴۰۳ چند شنبه است و آیا تعطیل است؟