Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک: صد و سی و هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

درخواست مقام لهستانی برای تجزیه روسیه ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۱۶:۰۳

رئیس‌جمهور سابق لهستان معتقد است برای رسیدن به امنیت در جهان، روسیه باید "تجزیه شود".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او توضیح داد: "یا سیستم سیاسی روسیه را تغییر دهید یا آن را به جمعیتی کمتر از ۵۰ میلیون نفر برسانید."

به گزارش  تاس، لخ والسا، رئیس جمهور سابق لهستان، برنده جایزه صلح نوبل، در گفتگو با شبکه تلویزیونی ال اس آی اذعان داشت که غرب علاقه مند به گسترش حوزه های نفوذ است. او گفت: ما باید درک کنیم که غرب در حال گسترش قدرت خود از طریق ناتو، اتحادیه اروپا، از طریق توسعه به روش های دموکراتیک است.

روزنامه فرانسوی "لو فیگارو" بخش‌هایی از این مصاحبه را منتشر کرد که وی در آن از غرب خواسته است تلاش‌های خود را فراتر از آزادسازی اوکراین ببرد و برای آزادسازی روسیه نیز بکوشد.

لخ والسا گفت: ضروری است که برای تغییرات در سیستم سیاسی روسیه تلاش کنیم. جمعیت روسیه نباید از ۵۰ میلیون تن فراتر رود. ۶۰ قوم مختلف وجود داشتند که به روسیه الحاق شدند. این ۶۰ قوم همان طور که اوکراینی‌ها امروز بلعیده می‌شوند، بلعیده شده‌اند. ما باید به این مردم کمک کنیم تا به پا خیزند. ما باید یا سیستم سیاسی روسیه را تغییر دهیم یا جمعیت روسیه را به کمتر از ۵۰ میلیون تن کاهش دهیم.

وی با اشاره به دوران پس از فروپاشی جماهیر شوروی سابق گفت: ما این مردم را تنها گذاشتیم. این اشتباه غرب بود. می‌خواستم این بار متفاوت عمل کنم اما اجازه فعالیت نداشتم.

وی مدعی شد: در حال حاضر تغییر سیستم سیاسی روسیه یا حتی سازماندهی یک قیام مردمی در روسیه ضروری است.

لخ والسا ۷۸ ساله تصریح کرد: حتی اگر اوکراین در جنگ با روسیه پیروز شود، پنج تا ۱۰ سال دیگر شاهد همین اتفاق و ظهور ولادیمیر پوتینی دیگر خواهیم بود. اگر تغییر سیستم سیاسی روسیه غیرممکن است، تنها با تجزیه روسیه امروز می‌توانیم امنیت جهانی را تضمین کنیم.

لخ والسا گفت: غرب به شیوه‌ای دموکراتیک و از طریق ناتو و اتحادیه اروپا در حال توسعه نفوذ خود است اما روسیه این کار را با کمک خشونت انجام می‌دهد.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که جهان احتمالا مجددا به دو دسته تقسیم می‌شود: یکی غرب با ناتو و دیگری روسیه و چین.

اوکراین: به گنبد آهنین نیاز نداریم چون ناکارآمد است ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۱۶:۰۰

وزیر دفاع اوکراین در اظهاراتی تازه در جریان یک کنفرانس به میزبانی شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی «فوربس» سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را ناکارآمد خواند.

بنا بر گزارش «یاهو نیوز»،الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین اعتقاد دارد که آسمان اوکراین امن است البته از امنیت ۱۰۰ درصدی برخوردار نیست و اوکراین به سامانه پدافندی خاص خودش نیاز دارد و به «گنبد آهنین» نیازی ندارد.

رزنیکوف در جریان کنفرانس به میزبانی شرکت رسانه‌ای و مجله آمریکایی «فوربس» توضیح داد که گنبد آهنین برای اوکراین ناکارآمد است.

وزیر دفاع اوکراین همچنین تاکید کرد که ضروری است این کشور سامانه پدافند هوایی و ضد موشکی خاص خودش را ایجاد کند.

وی گفت: «همه ما نمونه اسرائیل را می‌دانیم که به خوبی از آسمانش محافظت می‌کند. همه ما نام گنبد آهنین را می‌شناسیم اما حتی ۱۰۰ درصد محافظت نمی‌کند. من به اسرائیل رفته‌ام و با سازندگان و شرکت‌های دولتی آنها صحبت کرده‌ام».

اولکسی رزنیکوف ادامه داد: «گنبد آهنین (برای محافظت) در برابر موشک‌های با سرعت کم و ارتفاع پایین که اساسا در گاراژ ساخته می‌شدند ساخته شد. گنبد آهنین در برابر موشک‌های کروز و بالستیک محافظت نمی‌کند. سیستم پدافند هوایی دیگری نیز وجود دارد که در خود اسرائیل در حال توسعه است و در جمهوری چک و آمریکا موجود است. بنابراین ما باید سامانه پدافند هوایی و ضد موشکی خودمان را توسعه دهیم یا یکی از این سامانه‌ها را از شرکای خود را به دست آوریم».

الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین پیشتر در مصاحبه با نشریه «وال استریت ژورنال» از تلفات زیاد، فرسودگی شدید و اتمام مهمات ارتش این کشور خبر داد.

وزیر دفاع اوکراین با بیان اینکه سامانه‌های موشکی کوتاه‌برد جاولین و موشک‌های ضد تانک سبک دیگر در فهرست تجهیزات اولویت‌دار نیروهای مسلح اوکراین نیستند، اظهار داشت که کی‌یف اکنون به تاسیسات توپخانه دوربرد نیاز دارد.

هشدار فرانسه درباره قطع کامل واردات گاز روسیه

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اعلام کرد: قطع کامل واردات گاز از روسیه به اروپا یک احتمال واقعی است.

به گزارش روزنامه لوموند، «برونو لو مِر» روز یکشنبه در جریان نشست اقتصادی که در شهر «اکس آن پروانس» (Aix-en-Provence) برگزار شد، اظهار داشت: اروپا باید برای قطع کلی واردات گاز روسیه آماده شود.

به گفته لو مر، بهترین راه آماده‌شدن برای شرایط احتمالی این است که به مصرف انرژی خود بسیار توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در پیش‌بینی‌های فعلی، قطع کامل گاز روسیه محتمل‌ترین سناریو است، ادامه داد: دولت فرانسه در حال آماده شدن برای مواجهه با این احتمال است.

لو مر اضافه کرد: دولت فرانسه برنامه‌های اضطراری را برای مقابله با حذف این منبع انرژی در پی بحران ناشی از تهاجم به اوکراین طراحی کرده است.

به گفته وی، قطع کامل گاز روسیه در حال حاضر مشکل‌ساز است زیرا ناوگان هسته‌ای فرانسه برای جایگزینی با مشکل مواجه است و بسیاری از راکتورهای این کشور برای عملیات تعمیر و نگهداری تعطیل شدند.

وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه اضافه کرد: من فکر می‌کنم که قطع کامل عرضه گاز از روسیه یک احتمال واقعی است و ما باید برای این گزینه آماده شویم.

در همین حال لوموند در گزارش دیگری اضافه می‌کند که اروپایی‌ها برای زمستان بدون گاز روسیه آماده می‌شوند.

بر اساس گزارش این روزنامه پرشمارگان فرانسه، در حوزه انرژی، مسکو استاد زمان است و گاز خود را به قاره کهن جیره‌بندی می‌کند و سوخت‌های فسلی خود را با قیمت‌های گزاف و به صورت قطره چکانی می‌فروشد. لوموند یادآوری می‌کند که از فردا (دوشنبه ۱۱ ژوئیه) شرکت روسی گازپروم عملیات تعمیر و نگهداری خط لوله نورد استریم ۱ را آغاز می‌کند و این امر تا حد زیادی خدمات این شرکت را کاهش می‌دهد.

این روزنامه فرانسوی ادامه می‌دهد: هرچند که این اقدام یک عملیات معمولی است اما از پاریس تا برلین و رم، این نگرانی وجود دارد که غول روسی در پایان این عملیات یعنی ۲۱ ژوئیه، به بهانه بروز مشکلات نامشخص، عرضه خود را به طور کامل قطع کند. بر اساس این گزارش، گاز روسیه پیش از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، ۴۰ درصد از واردات اتحادیه اروپا را تشکیل می‌داد.

بر اساس مطالعه اندیشکده بروگل (Bruegel) که در تاریخ هفتم ژوئیه منتشر شد، اگر مسکو عرضه خود را قطع کند، کشورهای اروپایی باید مصرف گاز خود را ۱۵ درصد نسبت به پیش از جنگ کاهش دهند که این برای آلمان به معنای کاهش ۲۹ درصدی تقاضا و برای کشورهای بالتیک رقم ۵۴ درصد است.

تاس: روسیه توان رهگیری موشک‌های هارپون آمریکا را دارد

خبرگزاری تاس به نقل از یک کارشناس نظامی نوشت که رادارها و سامانه‌های موشکی روسیه قادر به شناسایی و رهگیری موشک‌های ضد کشتی هارپون آمریکایی هستند.

 دیمیتری لیتوکین سردبیر نشریه «همکاری نظامی- فنی» روز دوشنبه به خبرگزاری تاس،گفت: رادارهای دریایی و سامانه‌های موشکی ضد هوایی روسیه قادر به شناسایی موشک‌های کروز ضد کشتی آمریکایی هستند درحالیکه سیستم‌های دفاع هوایی عملیاتی در ارتش روسیه توانایی رهگیری این تسلیحات را نیز دارند.

این کارشناس نظامی افزود: ارتش روسیه سامانه‌های دفاع هوایی (اس-۳۰۰، اس-۴۰۰، بوک، تور و پانتسیر-اس) دارد که می‌توانند اهداف هوایی از برد ۳ تا ۴۰۰ کیلومتر را رهگیری و موشک‌های هارپون را نابود کنند.

لیتوکین در عین حال گفت که این بدین معنی نیست که موشک هارپون نتواند به هدف خود برسد. به گفته وی، موشک‌های این کلاس به علت ارتفاع پایین پرواز و همچنین امکان آشیانه یابی یک خطر واقعی ایجاد می‌کند.

وزارت دفاع روسیه روز ۸ ژوئیه (۱۷ تیر) اعلام کرد که تسلیحات هدایت شونده دریایی دو پرتابگر موشک هارپون که از طرف انگلیس برای اوکراین ارسال شده را در منطقه اودسا منهدم کرده است.

موشک های کروز ضد کشتی هارپون توسط شرکت مک‌دانل داگلاس مستقر در ایالات متحده در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ توسعه یافت و در حال حاضر توسط شرکت بوئینگ تولید می شود. این موشک ها در سه نسخه AGM-۸۴ هوا پرتاب، RGM-۸۴ کشتی پرتاب و UGM-۸۴ زیردریایی تولید می شوند.

اعتراف نماینده ارشد اروپا به بازنده بودن در جنگ اوکراین


جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با توجه به نشست گروه۲۰ در «بالی» اندونزی، ضمن ابراز تاسف از چرخش دیدگاه‌ها در روایت ها از جنگ اوکراین؛ به صراحت اعتراف کرد که درحال حاضر «ما برنده این جنگ نیستیم».

 بورل با صدور بیانیه‌ای که بر روی تارنمای اتحادیه اروپا قرار گرفته است، نوشت: نشست وزاری خارجه گروه۲۰ در بالی اندونزی به من نشان داد که دیدگاه های متفاوتی در جهان در قبال روایت ها و وضعیت جنگ در اوکراین وجود دارد.

در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به این نشست که هفتم و هشتم ماه جولای برابر با ۱۶ و ۱۷ تیرماه با حضور وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه در اندونزی برگزار شد، آمده است: بطور اصولی هر کشوری حمله به تمامیت ارضی و قلمرو یک کشور دیگر را محکوم می کند اما زمانی که قرار به اسم بردن از کشور متجاوز و این که کدام طرف مسئول پیامدهای آن است، به میان می‌آید؛ بسیاری بدلایل مختلف از آن امنتاع می ورزند.

بورل همچنین نوشت: ماه مارس گذشته در رای گیری مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۴۰ کشور جهان تجاوز روسیه را محکوم کردند و هیچ یک از کشورهای عضو گروه۲۰ بجز کشور متخاصم، با این قطعنامه مخالفتی نکرد؛ اما اکنون دیدگاه‌ها (با توجه به نشست گروه۲۰ در بالی) به شدت متفاوت شده است.

در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید شده است: روایت نبرد جهانی در نوسانی کامل است و ما برنده جنگ اوکراین نیستیم.

خبرگزاری تاس ضمن پوشش این خبر نوشت: سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه که در نشست وزرای خارجه گروه۲۰ در بالی اندونزی شرکت کرده بود، با شماری از همتایان خود در حاشیه این نشست، دیدار و گفتگو کرده است.

گفت‌وگوی وزرای خارجه ژاپن و آلمان درخصوص جنگ اوکراین

خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش داد که وزیر خارجه این کشور روز (دوشنبه) با همتای آلمانی خود درخصوص تحریم روسیه و ارائه کمک به اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد.

 یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن گفت: «حمله روسیه به اوکراین، نظم جهانی را تضعیف می‌کند و ما به اتحاد کشورهای متحد نیازمندیم.»

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان و هایاشی بر تعهد خود نسبت به همکاری برای منطقه آزاد هند – آرام تاکید کردند و همچنین متعهد شدند تا به کشورهایی که با بحران غذایی مواجه شده‌اند، چه به صورت دوجانبه و چه در گروه ۷ کمک کنند.

آلمان ریاست (G۷) را در سال ۲۰۲۲ برعهده دارد و ژاپن ریاست آن را در سال ۲۰۲۳ برعهده خواهد داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ تحولات اوکراین جنگ اوکراین روسیه اروپا آمریکا چین ناتو مذاکرات دوحه آیت الله ناصری شینزو آبه مصطفی تاجزاده اسکوچیچ سیستم سیاسی روسیه وزیر دفاع اوکراین اتحادیه اروپا جنگ اوکراین واردات گاز گنبد آهنین گاز روسیه سامانه ها قطع کامل لخ والسا حال حاضر موشک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۱۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد

نیویورک تایمز به نقل از مقامات ارشد پنتاگون گزارش داد، سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا، موسوم به ATACMS، به نیروهای اوکراینی اجازه می‌دهد تا شبه جزیره کریمه روسیه را «به‌طور موثرتری» هدف قرار دهند.

به گزارش ایسنا، پس از آنکه یکسری از رسانه‌ها مدعی شدند که کی‌یف از تسلیحات جدید علیه اهداف روسیه دورتر از خطوط مقدم استفاده می‌کند، مقام‌های آمریکایی تایید کردند واشنگتن به صورت مخفیانه در ماه جاری میلادی یک تعداد نامشخص موشک‌های تاکیتکی را به اوکراین ارسال کرده است.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، مقام دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت، هدف از تامین تسلیحات دوربرد برای اوکراین، اعمال فشار بیشتر بر کریمه است؛ جایی که در حال حاضر پناهگاه نسبتا امنی برای روسیه به شمار می‌رود.

آمریکا موشک‌های ATACMS را که گفته می‌شود با برد تا ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و به عنوان بخشی از بسته تسلیحاتی ۳۰۰ میلیون دلاری که توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اواسط ماه مارس تصویب شد، به اوکراین تحویل داده بود. روز چهارشنبه، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید تحویل این سلاح را تایید کرد، اما مقامات آمریکایی از اظهار نظر در مورد اصلاحات و برد دقیق این سلاح خودداری کردند.

پس از اینکه گزارش‌های رسانه‌ها ادعا کردند که کی‌یف از این موشک‌ها برای اولین بار در حمله به فرودگاهی در حدود ۱۶۵ کیلومتری  خط مقدم استفاده کرده است، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صبح روز ۱۷ آوریل گفت، نیروهای این کشور به یک پایگاه هوایی در «ژانکوی» کریمه حمله کرده‌اند.

اوکراین اولین بار در سپتامبر گذشته موشک های ATACMS میان رده را دریافت کرد. ارتش روسیه به سرعت شروع به سرنگونی آنها کرد و نقشه زلنسکی برای آسیب رساندن یا تخریب پل کریمه را خنثی کرد.

اوایل ماه جاری میلادی نیز، زلنسکی تکرار کرد که او و دولتش «واقعا می‌خواهند زیرساخت‌های روسیه از جمله پل کریمه را تخریب کنند».

آناتولی آنتونف، سفیر روسیه در واشنگتن نیز گفت: «تحویل این موشک‌های دوربرد به کی‌یف کاملا غیرقابل توجیه است. این اقدام واشنگتن تهدید علیه امنیت کریمه از جمله سواستوپول را افزایش می‌دهد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مکرون برای استفاده از سلاح هسته ای علیه روسیه
  • اعتراف لوئیس انریکه پس از توقف غیرمنتظره
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • نقاط فلج‌کننده گنبد آهنین برای موشکباران بعدی روشن شد
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • ماجرای نظامی اسرائیلی که بخاطر عشق، اطلاعات گنبدآهنین را به ایران لو داد!
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم
  • پنتاگون مخفیانه موشک‌های ATACMS به اوکراین داد