Web Analytics Made Easy - Statcounter

سال ۱۳۱۴  رضاخان به نظمیه دستور داد: زنان باحجاب را بگیرید و مراقب باشید تا چادر روی سر کسی نباشد.

 با آنکه نزدیک به ۹۰ سال از آن ماجرا می‌گذرد اما نام رضاخان با ماجرای کشف حجاب گره خورده است.

ماموران باید چادر، روسری و هر نوع پارچه شبیه به آن را با خشونت از سر زنان می کشیدند و پاره می کردند.

پیرمرد بیرجندی گفت: مادربزرگم برایمان تعریف میکرد که با اجبار چارقد را از سرشان میکشیدند، ولی آنها مقاومت می کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهروند بیرجندی گفت: یادم  می آید در آن سال ها در تشییع جنازه‌ای شرکت کردیم که امنیه یکباره بر سر زنان آنجا ریختند و چادرهایشان را از سرشان درآوردند.

محمدی شهروند بیرجندی گفت: در سال ۱۳۱۸ بود که دانش آموز بودیم گفتند مادرهایتان را به مدرسه بیاورید.

او گفت: وقتی مادرهایمان در مدرسه جمع شدند به آنها گفتند باید کشف حجاب کنید اما افراد زیادی از جمله مادر من در جواب گفت هرگز چنین کاری نمیکنیم.

محمدی گفت: هر چه تلاش کردند نتوانستند در مدرسه چادری از سر زنی بردارند.

شهروند فردوسی گفت: بسیاری از زنان و دختران خانه نشین شدند و پنهانی و در خفا رفت و آمد می‌کردند.

رضاخان در سفرش به سال ۱۳۱۳ به ترکیه از آتاتورک تاثیر پذیرفت.

رضاخان آن زمان به تأثیر از آتاترک ترکیه، قصد غربی کردن فرهنگ کشور را داشت، اما غافل از تأثیر دین و مذهب ایرانیان بود و نتوانست اهدافش را پیاده کند.

شهروند زیرکوهی گفت: بعضی از پاسبانان تا می دیدند زنی در حال عبور است به سرعت چادر از سر او می‌کشیدندو اگر کسی به حرفشان نمیکرد کارش به شهربانی می‌کشید.

حکومت رضاخانی اعتقادات مذهبی مردم را دست کم گرفته بود

شهروند درمیانی گفت:ایرانیان از قدیم به دین و مذهب بسیار پاییند بودند که رضاخان از این اصل غافل شده بود

شهروندی مودی گفت:ما پیرو دین اسلامیم چطور آنرا با شاهنشاهی عوض میکردیم؟ هرگز چنین کاری از ما برنمی آمد.

کشف حجاب تنها تغییر آن روزگار نبود برای تماما غربی کردن ایران برنامه‌های دیگری هم شده بود

رهبر انقلاب می‌فرمایند: برداشتن حجاب مقدمه‌ای برای برداشتن عفت و حیا در جامعه اسلامی بود.

ایشان  می گویند :  برای اینکه مردم از همه کار‌های دیگر جابمانند آنها را با بی حیای و عامل بسیار قوی جنسی سرگرم می کردند که برای مدتی هم موفق شدند

شمار زیادی از تجدد خواهان حجاب را مانعی برای پیشرفت و ترقی زنان می‌دانند.

با پیروزی انقلاب اسلامی زنان و دختران ایرانی این فرصت را یافتند تا با حجاب کامل در جامعه حاضر شوند و همپای مردان به خدمت و کار بپردازند و ثابت کنند که حجاب مانعی در سر راه پیشرفت آنان محسوب نمی‌شوند.

۸۷ سال پیش دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیدند و بیست و یکم تیرماه به یاد این پایمردی و غیرت روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشف حجاب حجاب و عفاف کشف حجاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: مطالعه کردن، پشتوانه دادن و استحکام بخشیدن به عقیده یکی از کارهای مهم حوزه عقیدتی است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی ظهر امروز در نشست با مسئول و نیروهای حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس استان کردستان که در دفتر نماینده ولی‌فقیه در کردستان برگزار شد، با تبریک هفته عقیدتی سیاسی و قدردانی از تلاش‌های مجموعه سپاه پاسداران اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی چند ماه گذشته در جمع نمایندگان ولی‌فقیه فرمودند مهم‌ترین وظیفه نمایندگانم ارتباط با مردم است که  سرلوحه همه برنامه‌ها و اقدامات است.

وی با بیان اینکه کار عقیدتی و ارتباط با بدنه بسیار ارزشمند و مهم است، گفت: ارتباط با مردم لزوماً ارتباط عرفانی و عام نیست بلکه ارتباط در دسترس قرار گرفتن است، در طول شبانه‌روز باید پاسخ‌گوی تماس‌ها و ارتباطات باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با اشاره به ضرورت  تقویت اعتقاد و ایمان تصریح کرد: به عنوان یکی از وظایف اصلی، «مطالعه، پشتوانه‌سازی و تقویت عقیده»، از جمله کارهای حیاتی، به ویژه در بخش‌های عقیدتی است.

وی برگزاری کلاس‌های عقیدتی را بسیار تأثیرگذار دانست و عنوان کرد: باید قدر کار را دانست چراکه هر کسی پاسبان عقیده دیگران و بیان‌کننده عقیده نیست، طبق روایتی (دوکار نباید انجام داد که هلاک مردان است)، نخست باطلی را به دین خدا نسبت داد و دوم اینکه هر چیزی را در قالب  حدیث و روایت تحویل مخاطب نداد.

پورذهبی بر ضرورت دوری از هر گونه اختلاف و سرقت فکری تأکید کرد و یادآور شد: مطالعه کردن، پشتوانه دادن و استحکام بخشیدن به عقیده یکی از کارهای مهم حوزه عقیدتی است.

شهید مطهری یک معلم به تمام معنا بود

حجت‌الاسلام طه توکلی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس استان کردستان نیز در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های همیشگی نماینده ولی‌فقیه در کردستان اظهار داشت: نفس، نگاه، تواضع، جایگاه و حضور نماینده حضرت آقا در استان برای همه ما بسیجیان و سپاهیان درس و الگو‌ست و این فضل و علم در مأموریت‌ها استفاده خواهد شد.

وی گفت: به فرمایش آقا امیرالمومنین حضرت علی(ع) باید نقاط مثبت مردان بزرگ روزگار را بیان کرد، نگاه، تعامل، وحدت رویه و همراهی نماینده ولی فقیه در استان کردستان نسبت به مردم و‌ مسئولان و نیروهای نظامی و انتظامی بسیار بزرگ بوده و‌ باید از این خوبی‌ها تکریم شود.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه بیت‌المقدس استان کردستان با اشاره به فرموده رهبری افزود: «هدایت معنوی و سیاسی و خدمات اجتماعی» سه وظیفه عمده روحانیت است. یکی از مباحث محوری شهید مطهری؛ شهید این ایام به عنوان یک واقعیت در همه دوران و‌ عرصه‌ها درک صحیح روحانیونیت نسبت به وظایف خود است.

وی استاد شهید مطهری را عارف، فیلسوف و متکلم به تمام معنا خواند و اظهار کرد: این شهید والامقام یک معلم به تمام معنا بود که سراسر وجودش را در راه انقلاب تقدیم کرد، راه شهید مطهری امروز باید ادامه پیدا کند.

توکلی  تأکید کرد: امروز ادامه راه شهید مطهری که همان تبیین اسلام ناب محمدی(ص) است بایستی به جهانیان اعلام شود.

انتهای پیام/484/.

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • بیانیه نمایندگان مجلس در حمایت از فراجا برای اجرای طرح عفاف و حجاب
  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • انعکاس مطالبات مردم در بسته شهروند خبرنگار
  • ضرورت استحکام بخشیدن به اعتقادات و تفکرات اسلامی
  • (ویدئو) تنها فیلم با صدای رضا شاه پهلوی بعد از ۹۰ سال؛ صدای واقعی رضاخان را بشنوید!
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم