Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، فضاسازی رسانه‌ای برای تغییر در ادراک جامعه یکی از روشهای محور شیطانی عبری- غربی است که بصورت شبانه روزی در جهان و بخصوص علیه کشورمان صورت می گیرد. تعداد رسانه هایی که در راستای تغییر در ادراک تحلیلی کشور صورت می گیرد، قابل مقایسه به فعالیت رسانه ای سایر کشورها نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  یکی از موضوعاتی که در این چند سال گذشته در جامعه از طریق رسانه های وابسته به محور عبری- غربی- عربی  در سطح جامعه پمپاژ شد، در راستای تضعیف روحیه ایستادگی در مقابل استبکار بوده است. شبهه ای که مطرح می شود این است" کشورهایی که با آمریکا رابطه دارند به توسعه رسیدند و مردم آن کشورها از لحاظ معیشتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند." در واقع دوگانه سازی "معیشت- مذاکره" هدف نهایی سیاست رسانه ای دشمن به منظور ایجاد شکاف و فاصله مردم با نظام است. از این رو بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از کشورهایی که با آمریکا رابطه داشتند و اعتماد مطلق به سیاست ها و رفتارهای واشنگتن اعتماد راسخ داشتند نه تنهابه توسعه نرسیدند بلکه در بسیاری از جاها باعث نابودی حکومت و اقتصاد آنها کشورها شده است.

از طرفی یکی از کشورهایی که در شرایط فعلی بدون کوچکترین تحریم و تهدیدی از سوی آمریکا مورد حمایت قرار دارد، برخور دار است کشور ترکیه است که اصولا در تصمیم گیری های خود نیم نگاهی به منافع و رضایت آمریکا نیز دارد. با گزاره ای که رسانه های عبری- غربی مطرح می کنند این کشور باید در شرایط بهتری از لحاظ اقتصادی قرار می گرفت. این در حالی است که نه تنها اقتصاد ترکیه بهتر نشده است بلکه شرایط این کشور، یادآور ونزو ئلایی شدن اقتصاد خود است.  آمارهای تازه تورم ترکیه حاکی از آن است که سطح تورم این کشور در ماه ژوئن با ۱/ ۵درصد افزایش به سطح ۶/ ۷۸درصدی رسیده است. این عدد که از ژانویه۱۹۹۸ بی‌سابقه بوده است، رکورد ۲۴ساله سطح تورم در ترکیه به شمار می‌رود. از طرفی بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه (TurkStat)، شاخص قیمت مصرف‌کننده به صورت ماهانه ۴.۹۵ درصد افزایش یافته و این رقم بالاترین میزان از سپتامبر ۱۹۹۸ است که تورم سالانه ۸۰.۴ درصد بود. نظرسنجی خبرگزاری آنادولو (AA) پیش‌بینی کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه ژوئن ۴.۴۴ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند که تورم سالانه به ۷۷.۷۴ درصد برسد.
 

 


طبق برآورد متوسط ‌در نظرسنجی بلومبرگ از ۱۷ اقتصاددان، انتظار می‌رفت این رقم به ۸۰ درصد برسد. میانگین تخمین ۱۲ اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز برای تورم سالانه در ماه ژوئن شرکت کردند، ۷۸.۳۵ درصد با پیش‌بینی بین ۷۲.۳۰ و ۸۱.۸۰ درصد بود. کمترین افزایش سالانه مربوط به بخش ارتباطات با ۲۳.۷۴ درصد بوده است پس از آن بخش پوشاک و کفش با ۲۶.۹۹ درصد، آموزش با ۲۷.۷۶ درصد و بهداشت با ۳۹.۳۴ درصد قرار دارند.
 

 


عبرتی که از اقتصاد بهم ریخته ترکیه با تورم بسیار بالا می تواند گرفت، توجه به این نکته است که صرفا ایجاد رابطه با آمریکا نه تنها تاثیر مثبتی برا اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت، بلکه در بسیاری از موارد نیز ممکن است باعث فروپاشی اقتصادی نیز شود.

متاسفانه علی رغم هشدارهای مقام معظم رهبری تک محصولی نگه داشتن اقتصاد ایران در طول دولتهای مختلف بخصوص دولت یازدهم و دوازدهم و وجود سو مدیریت در اقتصاد باعث شد، طرفداران لیبرالی آمریکا، به جای ادرس دقیق چرایی ایجاد تورم در اقتصاد، در یگ گزاره غیر صحیح، عدم رابطه با آمریکا دلیل اصلی معرفی کردند.  در حالی که ترکیه نمونه ای از یک کشور هم راستا با سیاست های آمریکا نیز دچار تورم شدیدی شده است. یا در کشور ما که در سال ۹۴ برجام امضا و اجرا شد و جامعه را به شمت شرطی شدن هدایت کرد، آغاز ایجاد بحران تورمی در کشور بود.در چنین شرایطی رسانه های معاند تغییر در ادراک تحلیلی کشور را شروع کردند و تا به امروز نیز دنبال می کنند.

امید است اقدامات مثبت اقتصادی که دولت سیزدهم آغاز کرده است و اقتصاد را بدون برجام به سمت ثبات سازی هدایت می کند؛ دوباره ادارک جامعه تحلیل دقیقی همچون گذشته از دشمنی ماهوی آمریکا با جمهوری اسلامی داشته باشند.

اکبر معصومی

منبع: پایگاه بصیرت

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تورم رابطه با آمریکا اقتصاد پایگاه بصیرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۵۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟

از سوی دیگر بسیاری از داروهای خارجی نیز نایاب بوده و برخی از بیماران از نبود این داروها شکایت دارند، اما پرسش اصلی اینجاست که با توجه به وجود داروهای داخلی چرا بسیاری از مردم از داروهای خارجی استفاده می‌کنند؟

چرایی مشکلات تهیه دارو خارجی برای برخی از بیماران

بسیاری از بیماران نسبت به تهیه داروهای خارجی شکایت دارند، در همین زمینه محمدرضا کشاورز، بازرس هیئت مدیره انجمن درباره چرایی مشکلات تهیه برای برخی از بیماران اظهار کرد: در حوزه کمبود دارو با دو موضوع رو به رو هستیم؛ یکی بحث کمبود ارز مرغوب و تحریم و دیگری دیرکرد تخصیص اعتبار و ارز از بانک مرکزی که مورد دوم نقش بسیار پررنگ تری در کمبود دارو بیماران خاص دارد، در واقع وقتی در پرداخت وجه تاخیر ایجاد می‌شود، چرخه تولید با کندی مواجه می شود و جبران این کمبود پس از تخصیص وجه، ۳ تا ۶ ماه زمان‌بر خواهد بود.

وی افزود: تغییر ارز ترجیهی به ارز نیمایی یکی از عوامل گرانی دارو بوده است ولی برای جبران گرانی دارو شرکت‌های بیمه موظف شده اند تا مابه‌تفاوت قیمت‌های قبلی و جدید را پرداخت کنند.

مردم به سمت استفاده از داروهای خارجی می‌روند

بازرس هیئت مدیره انجمن داروسازان ادامه داد: البته بسیاری از اقلام دارویی توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود، اما بسیاری از پزشکان تاکید بر استفاده نمونه خارجی دارند که با توجه به ارزی که به شرکت‌ها داده شده نمی‌توان توقع داشت کمبود در این زمینه وجود نداشته باشد.

کشاورز در ادامه با اشاره به گران فروشی برخی از داروخانه‌ها و افزایش قیمت‌ها گفت: تمامی قیمت‌ها در برنامه و آدرس اینترنتی دارویاب ثبت شده است، اگر مرکزی قصد گران فروشی داشته و قیمتی خارج از قیمت اعلام شده ارائه کرده است مردم می‌توانند تخلف را به سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده تا با متخلفان برخورد جدی شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالاست تا حدی که کشورهای متقاضی دارو نیز به این مهم اشاره می‌کنند، بر لزوم حمایت ویژه از صنعت داروسازی کشور تاکید کرد: رویه تولید دارو در کشور به لحاظ تعداد و کیفیت رو به رشد است. خرد جمعی صنعت دارو به سمت رفع نیاز جدید دارویی کشور پیش می‌رود و توفیقات خوبی در این حوزه دارد. در بخش‌های پیشرو مثل بیولوژیک و موارد مشابه توفیقات رو به افزایش است.

پیکانپور بیان کرد: توفیقات رو به افزایش است و نوید آینده خوبی می‌دهد. اگر به صنعت داروسازی کشورهای مشابه نگاه کنیم می‌بینیم بخش قابل توجهی از اقدامات در سطح پکیجینگ محقق می‌شود و در بخش فرمولاسیون و ماده اولیه از ما عقب‌تر هستند و این سبب شده که در مراودات بین‌المللی دست خود را به سمت ایران دراز کنند. این موضوع تامین کمّی پا به پای تامین کیفی پیش رفته است. حساسیت بر شاخص‌های کیفی چه از سمت رگولاتور و چه کارخانجات اعمال شده و کیفیت داروهای ایرانی بسیار بالا است تا حدی که کشورهای متقاضی دارو به این مهم اشاره می‌کنند.

وی افزود: رگولاتور نسبت به کیفیت دارو همواره حساس بوده است، لذا ریکال (جمع‌آور) یک محصول برای ما نقطه مثبت است که نشانگر دقت و اهمیت کیفیت دارو است و اگر جایی شاخص‌های کیفی مشکلی داشته باشد بدون اغماض ما وظیفه مربوط به کیفیت خود را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه صنعت داروسازی در جذب نخبگان توفیقات جدی داشته است، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان سلامت در بخش دارو متمرکز هستند.

حسین خلیلی، رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران با اشاره بر این که "آیا داروهای ایرانی به اندازه داروهای برند خارجی کیفیت و اثربخشی دارند؟ " اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد داروهای موجود در کشور در داخل ایران فرموله می‌شوند. بخشی از مواد اولیه این داروها در داخل کشور تولید و بخشی نیز وارد کشور می‌شوند. این موضوع که مواد اولیه وارد می‌شود مختص ایران نیست؛ برای مثال ۷۰ درصد مواد اولیه دارویی در کشوری مانند آمریکا نیز از هند و چین وارد این کشور می‌شود، زیرا تولید برخی مواد اولیه صرفه اقتصادی ندارد و واردات آن به صرفه‌تر است.

وی افزود: در مورد داروها، بازه‌ای برای میزان اثربخشی و کیفیت تعریف می‌شود؛ برای مثال گفته می‌شود که اگر یک دارو بالای ۹۷ درصد ایمنی و اثربخشی داشته باشد قابل قبول است؛ بنابراین ممکن است یک دارو ۹۸ درصد و یک دارو ۹۹ درصد اثربخشی داشته باشد، اما همین یک درصد اختلاف در ماده مؤثره یا خلوص، ممکن است روی بروز عوارض ناشی از مصرف دارو تأثیرگذار باشد یعنی عوارض را کمتر یا بیشتر کند.

وی ادامه داد: ممکن است عوارض یک داروی ایرانی کمتر یا بیشتر از یک داروی برند خارجی باشد و این موضوع بین داروهای مختلف متفاوت است، اما آنچه اهمیت دارد این است که دارو ایمن و اثربخش باشد.

رئیس دوازدهمین همایش داروسازی بالینی ایران گفت: تمام داروهایی که مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت می‌کنند از نظر ایمنی و اثربخشی در بازه مورد قبول برای فارماکوپه‌های جهان است و اینطور نیست که در بازه استاندارد ایمنی و اثربخشی نباشد.

منبع: آنا

دیگر خبرها

  • هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)
  • کاهش رشد نقدینگی به تنهایی موجب مهار تورم نخواهد شد
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • سیاست بانک ترکیه تغییر نکرد
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • داروی ایرانی بهتر است یا داروی خارجی؟
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد