Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: زمانی که متقاضی تسهیلات خرد امکان ارائه کسر از حقوق را ندارد یعنی کارمند دولت به حساب نمی آید یا حقوق بگیر سازمان یا نهادی نیست، از تضمین‌هایی که در دستورالعمل تعریف شده مثل سهام عدالت و یارانه استفاده خواهد شد.

واگذاری و ثبت نام جاماندگان سهام عدالت، در سال 1401، انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بابت اینکه جاماندگان سهام عدالت به کجا مراجعه کنند، واگذاری این سهام، به صورت اینترنتی، از طریق سامانه سهام عدالت، صورت می پذیرد. علی رغم جمعیت عظیمی که موفق به ثبت نام، برای دریافت این سهام شدند، تعداد بسیار زیادی از افراد نیز، به دلایل مختلفی، از ثبت نام و دریافت این سهام، در دوره اول آن، جا ماندند. اما رونق بی سابقه بازار سرمایه که متشکل از بازار بورس و فرابورس می باشد، سبب شده تا جاماندگان سهام عدالت، تمایل به فعالیت در این بازار پیدا کنند که از جمله آن ها، جاماندگان سهام عدال از ثبت نام اولیه بود. پرداخت وام سهام عدالت به متقاضیان به تازگی مطرح شده است. 

ضمانت وام با سهام عدالت و یارانه امکان‌پذیر است؟

علیرضا قیطاسی؛ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی در گفت‌وگوی جدید خود، درباره اختصاص وام‌های خرد به متقاضیان گفت: آحاد مردم کشور طبق دستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی در سال گذشته و طی سال جاری ابلاغ کرده تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان یا دو میلیارد ریال می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهند. به این معنا؛ وقتی یک شهروند یا مشتری بانک به این تسهیلات نیاز پیدا می‌کند، تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان می‌تواند از نظام بانکی کشور دریافت کند، اما باید به این نکته توجه کرد در صورتیکه این سقف تسهیلات از بانکی گرفته شود، اقدام از بانک دیگر امکان پذیر نخواهد بود. 

قیطاسی در ادامه بیان کرد: دستورالعمل هایی برای تسهیلات خرد صادر و بر آن تاکید شده که سرعت و سهولت در انجام کار یکی از این موارد است. تدابیری هم برای ضمانت آن مورد توجه قرار گرفته که براساس آن چنانچه متقاضی از کارکنان دولت باشد، با ارائه گواهی کسر از حقوق نیازی به ضامن نخواهد داشت. درصورتیکه شهروند یا متقاضی تسهیلات خرد در شعب بانک ها در سراسر کشور با مواردی غیر از این روبرو شد، اعتراض خود را از طریق سایت بانک و قسمت واحد رسیدگی به شکایات ثبت کند، مدت ۲۴ ساعت به آن رسیدگی و نتیجه به متقاضی اعلام خواهد شد.

وی درباره دستورالعمل سهام عدالت، خورو و ... به عنوان تضمین تسهیلات نیز اظهار داشت: زمانی که متقاضی تسهیلات خرد امکان ارائه کسر از حقوق را ندارد یعنی کارمند دولت به حساب نمی‌آید یا حقوق بگیر سازمان یا نهادی نیست، برای او در قبال دریافت تسهیلات از تضمین‌هایی که در دستورالعمل تعریف شده، (سهام عدالت و یارانه) استفاده خواهد شد. البته در چنین شرایطی قطعا باید تضمینات ترکیبی مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است مقدار سهام عدالت یا یارانه به اندازه اقساط وام ۲۰۰ میلیون تومانی نباشد که در این شرایط یک ضامن دیگر به عنوان ضامن شخص ثالث باید به بانک معرفی شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی درباره زمان اجرا ضمانت سهام عدالت تصریح کرد: استفاده از ضمانت یارانه از قبل مورد توجه بوده است و سهام عدالت هم در بانک‌هایی که تفاهم‌نامه آن را به امضا رسانده‌اند، اجرا می‌شود. تسهیلات دیگری نیز در کنار تسهیلات خرد وجود دارد که تسهیلات ازدواج یکی از آنها است. ضرورت دارد بانک‌های کشور توجهی خاصی نسبت به عزیزانی که ازدواج می‌کنند یا گروهی که از سال ۹۷ ازدواج کرده‌اند، داشته باشند و آن را به صورت سهل و آسان در اختیار متقاضیان قرار دهند تا به موقع بتوانند نیازهای ضروری خود را تامین کنند. مزدوجینی که از تاریخ ۹۷.۱.۱ ازدواج کرده‌اند و هنوز تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج خود را دریافت نکرده‌اند، براساس سامانه‌ای که بانک مرکزی پیش بینی کرده است ثبت دریافت وام ازدواج را انجام دهند، پس از آن پیامک ارسال می‌شود، در مدت ۱۲ روز مهلت شعبه بانک مورد نظر آنها مشخص خواهد شد، پس از این کار باید درمدت زمان تعیین شده مدارک لازم را به بانک شعبه تحویل دهند و تسیهلات ازدواج خود را دریافت کنند. مزدوجین باید این نکته را مورد توجه داشته باشند که در زمان تعیین شده، اقدامات لازم را انجام دهند زیرا درصورتی که در آن مدت به شعبه مراجعه نکنند، نام آنها از سیستم حذف خواهد شد.

قیطاسی در ادامه یادآور شد: به تازگی آقای رئیس جمهور هم دستوری دادند که بانک مرکزی در مدت ۱۵ روز بازنگری کند و دستورالعمل دریافت وام را از آنچه موجود است آسان‌تر سازد تا مزدوجین بتوانند به موقع این تسهیلات را مورد استفاده قرار دهند که بانک مرکزی نیز این اقدام را انجام داد. همچنین تسهیلات قرض الحسنه دیگری هم در سال جاری در قانون پیش بینی شده که مربوط به فرزندآوری است. سهمیه‌ها در این خصوص به شبکه بانکی ابلاغ شده و شاهد عملکرد خوبی تا به امروز در رابطه بوده‌ایم.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به جاماندگان سهام عدالت اشاره کرد و گفت: افرادی که اکنون تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. اما از سهام عدالت بهره‌مند نشده‌اند؛ جزو جاماندگان محسوب می‌شوند که قرار است در ابتدا سهام عدالت به این افراد تعلق بگیرد.

وی گفت: مابقی افراد برای دریافت سهام عدالت باید مورد بررسی قرار بگیرند که شناسایی این گروه‌ها نیازمند بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی و مجلس است.

حدادی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های سهام عدالت جزو شرکت‌های استراتژیکی محسوب می‌شوند و فعالیت و سودآوری آنها روز به روز بهتر می‌شود و افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین مردم باید اقدام به نگهداری کنند.

ماجرای ۲۰ میلیون جامانده سهام عدالت چه بود؟

به گزارش برنا به نقل از ایسنا، در هر حال دولت دوازدهم درحالی به کار خود پایان داد که اعلام شد پرونده ثبت نام سهام عدالت بسته شده است و امکان اینکه مشمول جدیدی پذیرفته شود وجود ندارد. با این حال برخی نماینده های مجلس همچنان قول تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را میدادند و آمارهای مختلفی نیز از جاماندگان ارائه میشد و در نهایت نیز زمزمه های یک جامعه آماری ۲۰ میلیون نفری نیز به گوش رسید.

در این راستا اعلام شد که سال ها قبل که فرایند ثبت نام سهام عدالت صورت گرفت، عده ای بودند که سهام عدالت برایشان صادر شده بود اما دستگاه مرتبطه دعوت نامه را به موقع به دست این افراد نرساند. به گفته علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، جمعیت افرادی که کارت دریافت کرده اند بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون نفر است و مجموع افرادی که کارت و دعوت نامه دریافت کرده اند اما مراحل قانونی را طی نکرده اند نیز نزدیک به دو میلیون نفر است. بنابراین تعداد افرادی که دعوت نامه به دستشان رسیده است و افرادی که دعوت نامه برایشان صادر شده است اما به دستشان نرسیده است چهار میلیون نفر است.

حیدری همچنین درمورد گروه دوم جاماندگان توضیح داده بود: گروه دوم افرادی هستند که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت قبل به عنوان شش دهک پایین درامدی جامعه شناخته شدند و سهام عدالت دریافت نکرده اند. در بین این افراد مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، کارگران فصلی و ساختمانی و... قرار دارند. تعداد گروه دوم نزدیک به ۱۶ میلیون نفر است. بنابراین با توجه به اینکه ۱۶ میلیون نفر به اذعان دستگاه های دولتی جزو شش دهک پایینی جامعه بودند اما سهام عدالت دریافت نکردند و چهار میلیون نفر هم در مراحل شناسایی قرار داشتند اما سهام عدالت دریافت نکردند، مجموع جاماندگان سهام عدالت بکه مستحق دریافت این سهام هستند ۲۰ میلیون نفر می‌شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سهام عدالت سهام عدالت استان مرکزی سهام عدالت به صورت مستقیم سهام عدالت به صورت غیرمستقیم سهام عدالت چقدر ارزش دارد سهام عدالت چقدر است سهام عدالت غیر مستقیم سهام عدالت به روش مستقیم سهام عدالت به روش غیر مستقیم سهام عدالت استانی سهام عدالت 28 فروردین سهام عدالت آزادسازی سهام عدالت امروز میلیون نفر سهام عدالت بانک مرکزی تسهیلات خرد دعوت نامه مورد توجه خواهد شد ثبت نام بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۶۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی

امتداد - سامانه اعتبارسنجی به دلیل عدم همکاریتامین اجتماعی، ثبت احوال، بنیاد ملی نخبگان و فراجا به مرحله رونمایی نرسید.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  اعطای تسهیلات خرد به متقاضیانی که تاکنون سابقه دریافت وام نداشته اند، دو دیدگاه متفاوت را در بر می‌گیرد. دیدگاه اول از طرف بانک مورد انتخاب متقاضی است که معیاری برای شناخت و خوش‌حسابی مشتری درخصوص بازپرداخت وام ندارد، از این جهت ممکن است در مراحل اولیه اعطای تسهیلات سختگیری کند یا وام با میزان کمتری از حالت عادی به متقاضی پرداخت کند. دیدگاه دوم مربوط به شخص درخواست‌کننده تسهیلات است؛ صرفا به این دلیل که متقاضی تاکنون تسهیلاتی دریافت نکرده است، بانک با برخورد‌های سختگیرانه و مراحل فرسایشی و طولانی، دریافت وام را کاری غیرممکن نمایش می‌دهد.

برای تعدیل این دو دیدگاه، نظام اعتبارسنجی به میان آمد تا فرآیند اعطای تسهیلات خرد را تسهیل کند. بر این اساس، آیین‌نامه سنجش اعتبار در سال ۱۳۸۶ به تصویب هیات دولت رسید که طبق آن، یک شرکت اعتبارسنجی با مشارکت مؤسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه شکل گرفت. این شرکت وظیفه داشت تا اطلاعات سابقه دریافت تسهیلات بانکی افراد را جمع‌آوری کند و یک نمره اعتباری به افراد اختصاص دهد. مشکل اصلی این آیین‌نامه محدود بودن نمره اعتباری صرفا به افرادی بود که تسهیلات دریافت می‌کنند؛ درصورتی که بسیاری از متقاضیان تسهیلات، برای اولین بار است که درخواست وام خود را ثبت می‌کنند.

در پی حل این مشکل، سال ۱۳۹۸، دولت دوازدهم تصمیم به اصلاح این آیین‌نامه گرفت. از مهم‌ترین تغییراتی که در آیین‌نامه جدید نظام اعتبارسنجی لحاظ شده بود، ملزم کردن همه دستگاه‌هایی بود که اطلاعات تحت اختیار آن‌ها، به نوعی می‌توانست برای افزایش دقت سامانه اعتبارسنجی مفید باشد. اطلاعاتی مانند، سابقه پرداخت قبوض، مالیات و جرایم، نداشتن سوءسابقه مربوط به مسائل مالی و… شامل اطلاعات مورد نیاز سامانه اعتبارسنجی می‌شدند.

طبق اعلام مسؤوولان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در چهارم اسفند سال گذشته، بخش کمی از اطلاعات مورد نیاز سامانه اعتبارسنجی باقی مانده بود که اگردستگاه‌های مربوطه همکاری می‌کردند و آن اطلاعات در اختیار پایگاه داده بانک مرکزی قرار می‌گرفت؛ احتمال می‌رفت که سامانه اعتبارسنجی جدید تا پایان سال جاری رونمایی شود.

اما مشخصا این اطلاعات در اختیار بانک مرکزی قرار نگرفت و رونمایی از سامانه اعتبارسنجی مجددا به تعویق افتاد. برطبق آخرین اطلاعات، ۲۷ فروردین سال جاری، کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با موضوع «عملکرد دستگاه‌های حاکمیتی در ارائه اطلاعات مورد نیاز پایگاه داده اعتباری (سامانه اعتبارسنجی)» با حضور دستگاه‌های مربوطه این سامانه برگزار کرد. در مشروح صورت جلسه، ضمن تقدیر از دستگاه‌هایی که در ارائه اطلاعات همکاری کرده اند، در قالب مصوباتی به سازمان‌هایی که عملکرد لازم را نداشته‌اند تذکر داده شد تا اطلاعات مورد نیاز را در اسرع وقت به پایگاه داده اعتباری ارائه کنند.

براساس بند‌های ۲، ۵، ۸ و ۹ این مصوبه به ترتیب معین شد که اطلاعات تخلفات رانندگی توسط فراجا، اطلاعات مربوط به بیمه اشخاص توسط سازمان تامین اجتماعی، تاریخچه محل اقامات و مشخصات اعضای خانوار توسط سازمان ثبت احوال و استعلام نخبگی توسط بنیاد ملی نخبگان تعیین و تکلیف شود. غفلت دستگاه‌های نامبرده در ارائه اطلاعات توجیهی نداشته و صرفا رونمایی از سامانه اعتبارسنجی را با مشکل مواجه می‌کند.

کمتر از یک ماه دیگر تا شروع به کار مجلس سیزدهم باقی مانده است و در صورتی که داده‌های مورد نیاز برای سامانه اعتبارسنجی تکمیل نشود یا به بلوغ حداقلی جهت رونمایی نرسد، با ورود مجلس بعدی تکمیل این سامانه چندین ماه به تعویق خواهد افتاد.

علاوه بر این موارد، براساس مصوبه جلسه کمیسیون اصل ۹۰، با توجه به ارائه سرویس‌های اطلاعاتی مختلف به بانک مرکزی، مقرر شد این بانک حداکثر تا یک ماه آینده، فاز اول مدل جدید اعتبارسنجی را جهت بهره‌برداری فراهم کند؛ بنابراین سازمان‌های مربوطه باید نهایت همکاری را در عرضه اطلاعات جهت اتمام فرایند سامانه اعتبارسنجی داشته باشند.

منبع: دانشجو

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • تذکر کمیسیون اصل نود به ۴ دستگاه برای پیوستن به سامانه اعتبارسنجی
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده‌اند بخوانند
  • دارندگان سهام عدالت برای دریافت سود عجله کنند / فرصت یک هفته‌ای برای دریافت معوقات سود سهام عدالت
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • افرادی که سهام عدالت دریافت نکرده اند این مطلب را بخوانند
  • پرداخت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان وام ازدواج در کشور
  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • دریافت وام قرض الحسنه 10 تا 100 میلیونی برای یارانه بگیران