Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@12:04:08 GMT

فارس میزبان جشنواره اقوام ایران زمین

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۷۳۷۲

فارس میزبان جشنواره اقوام ایران زمین

محمد فرخ زاده معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس  در نشست خبری گفت: امسال سال تولید، دانش بنیان و کارآفرینی است و یکی از مباحث مهم آن اقتصاد گردشگری محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه یکی از آن معرفی آداب، رسوم، دست ساخته‌ها و صنایع هنری و دستی است، گفت: جشنواره اقوام ایران زمین، تمرین وحدتی بین استان فارس و سایر استان هاست و از ۹ استان در فارس حضور دارند که به دلیل محدودیت ظرفیت از حضور سایر استان‌ها در طول سال استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرخ زاده گفت: در سبک زندگی ایرانی و اسلامی بحث الگوی تفریح سالم را مقام معظم رهبری مطرح فرمودند که نیاز است فضایی برای غنای اوقات فراغت انجام شود و این غنا سازی همراه آموزش باشد.

او گفت: یکی از مسائلی که مقام معظم رهبر تاکید کردند موضوع آداب و رسوم و فرهنگ محلی است یکی از فعالیت‌های دوست داشتنی است که مردم آن ارتباط برقرار می‌کنند، جشنواره اقوام ایران زمین که در دهه امامت و ولایت برگزار می‌شود، تمرین دیگری بین دستگاه‌های استان است.

معاون گردشگری و امور زیارتی استانداری فارس گفت: در سطح شیراز و فارس باید جایگزین‌های مناسبی برای قشر جوان و نوجوان داشته باشیم که قائله‌هایی مثل اسکیت چمران روی ندهد، این جشنواره یک جایگزین مناسب با یک عمق آداب قوی و عمیق است.

او با اشاره به اینکه در کنار هم بودن می‌تواند تاثیر موثری در انجام کار داشته باشد، اظهار کرد: عشایر بیش از ۵۰ درصد استان فارس را تشکیل می‌دهند، در تمام برهه‌ها عشایر نقش مهمی در کشور و استان داشته اند.

فرخ زاده با یادآوری این مطلب که حق اینست که فضا به گونه‌ای ترسیم شود که امکان بروز توانمندی‌های عشایر و باور‌های آنان وجود داشته باشد، تاکید کرد: غرفه‌هایی از شهدای عشایر و آداب و رسوم عشایر در مباحث دینی و مذهبی و غرفه عفاف و حجاب ایجاد شده است.

او گفت: پیاده راه مقابل باغ جهان نما یک نقیصه است و نه می‌توان آن را پیاده راه نامید نه محلی برای محل حمل و نقل است، متاسفانه کار کارشناسی برای این موضوع انجام نشد.

سید موید محسن نژاد  مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: در ایام دهه ولایت و امامت جشنواره اقوام ایران زمین برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه فارس می‌تواند کانون رویداد‌های گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی باشد، افزود: این سه حوزه می‌تواند خاستگاه فعالیت‌های گردشگری باشد.

او با اشاره به اینکه تقویمی رویداد‌های استان در حوزه گردشگری تهیه می‌شود و مبنای فعالیت‌ها ما خواهد بود، تاکید کرد: بحث ایجاد شور و نشاط یکی از دستور العمل‌های این جشنواره است چرا که جشنواره قبل از محرم برگزار می‌شود.

محسن نژاد اظهار کرد: فارس و شیراز نیاز به معرفی بیشتر دارد و این جشنواره را به عنوان یک ابزار برای معرفی بیشتر خواهد بود و یکصد غرفه در آن ایجاد شده است و این نمایشگاه حدفاصل چهارراه ادبیات تا چهارراه حافظیه برپا خواهد بود.

او با اشاره به اینکه این یک کار مشارکتی است و دستگاه‌هایی نظیر استانداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس در اجرای آن همکاری دارند، یادآور شد: استان‌های فارس، خوزستان، لرستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان شرقی، گلستان و خراسان جنوبی در این نمایشگاه که از فردا آغاز می‌شود و ۱۰ روز ادامه دارد، حضور دارند.

سید مجتبی علوی مدیرکل فرهنگی معاونت امور زائرین و گردشگری استانداری فارس گفت: جشنواره اقوام یک اقدام ارزشمند است، برای محل نمایشگاه کارگروهی تشکیل شد و بهترین محل انتخاب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جشنواره اقوام ایران زمین جشنواره اقوام ایران زمین او با اشاره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست

 

آرش فهیم کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون درباره سریال نون خ گفت: فصل پنجم سریال «نون خ» یک گام بلند و زیبا در جهت بازنمایی تصویر واقعی قوم بلوچ در آثار نمایشی است.

وی ادامه داد: همان طور که در فصل‌های قبلی دیدیم، مجموعه تلویزیونی «نون خ» به نام کردستان و قوم کرد سند خورده است و اکثر بازیگرانش نیز هنرمندان بومی کُرد هستند و در چهار فصل قبلی اش، جنبه‌ها و ابعاد مختلف فرهنگ و آداب و رسوم و جغرافیا و هنرِ کُردی را به تصویر کشید.

وی عنوان کرد: اما فصل پنجم «نون خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست، چون در یک حرکت خلاقانه و به موقع، بلوچستان و قوم بلوچ نیز به این سریال راه یافته است. طوری که می‌توان «نون خ ۵» را از نظر فرهنگی و قوم شناختی، بازتاب دهنده اتحاد اقوام ایرانی با تمرکز بر دو قوم کرد و بلوچ دانست. موسیقی تیتراژ پایانی این سریال نیز تلفیقی از موسیقی نواحی بلوچی و کردی است و زیبایی‌ها هر دو قوم را در این فصل از «نون خ» می‌بینیم.

 

این کارشناس عنوان کرد: البته «نون خ ۵» نیز دچار ضعف‌ها و اشکالات ساختاری و محتوایی است، اما اهمیت این مجموعه تلویزیونی بالاست و می‌توان آن را یک سریال استراتژیک و راهبردی در جهت منافع و اقتدار ملی دانست. فراموش نکنید که از گذشته تا به حال، یکی از ترفند‌های دولت‌های استعماری و دشمنان ایران، ایجاد تفرقه بین اقوام و گروه‌ها و پیروان مذاهب و ادیان گوناگون ایرانی بوده است. آن‌ها با وسائل و ابزار مختلف، ازجمله با رسانه‌ها همواره در پی این بوده اند که بین ترک و کرد و لر و فارس و بلوچ و شیعه و سنی و شهری و روستایی و زن و مرد و ... اختلاف و تنش ایجاد کنند تا آرزوی محال تجزیه ایران را به واقعیت تبدیل کنند.

فهیم تاکید کرد: اینکه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید سریالی، چون «نون خ ۵» کرده که محور اصلی داستان آن همراهی و همنشینی اقوام مختلف و بازنمایی زیبایی‌های فرهنگی و قومی و جغرافیایی قوم بلوچ است، یک رویکرد روشن و مترقی محسوب می‌شود.

وی افزود: متأسفانه به خاطر سیاست‌های استعماری قوای بیگانه و همچنین فعالیت برخی گروهک‌های تروریستی وابسته به جریان‌های دشمن با ایران، تصویری جعلی و دروغین از خطه پرافتخار بلوچستان و مردم نجیب و دلاور این بخش از ایران در ذهن برخی ایجاد شده است. اما مجموعه «نون خ ۵» این روز‌ها تصویری واقعی و درست را از بلوچستانِ ایران و مردم بلوچ نشان می‌دهد. خانواده ناخدا در این سریال، نماینده و نمودی از قوم بلوچ هستند که سرشار از تدبیر و مهربانی و مهمان نوازی و وطن دوستی اند.

این منتقد خاطر نشان کرد: امید است تولید سریال‌هایی با رویکرد اتحاد اقوام و بازنمایی زیبایی‌های قوم‌های مختلف ایرانی روز به روز در صداوسیما بیشتر شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • حضور نیکی کریمی و حامد بهداد در جمع داوران جشنواره فیلم اقوام
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کرمان میزبان جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی است
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • فصل پنجم «نون‌خ» را می‌توان پیوند غرب و شرق ایران دانست
  • اسدآباد میزبان جشنواره مینی بسکتبال دختران زیر ۱۲ سال غرب کشور