Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید سلیمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، صنایع‌دستی را یک شاخصه متمایز فرهنگی دانست و گفت: اگر اعتقاد داریم که شیراز شهر فرهنگ و هنر است،باید برای هنرش هم جایگاهی در نظر بگیریم و معیار جدیدی را برای فعالیت هنرمندان و صنعتگران در شهر تعریف کنیم.

شهرداری، مکان‌های رایگان در اختیار هنرمندان قرار دهد
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس یادآور شد: از شهرداری توقع داریم که ویترین‌های انسانی و جایگاه‌هایی را که برای معرفی شهر در نظر می‌گیرد به صورت رایگان در اختیار هنرمندان صنایع‌دستی قرار دهد و از این افراد به عنوان برند شیراز و سرمایه‌های فرهنگی شهر بهره ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: بدون شک روبه‌رو شدن گردشگران و شهروندان با مکان‌هایی که هنرمندان صنایع‌دستی در آنجا فعال هستند موجب می‌شود که آنها نگاه متفاوتی نسبت به شیراز پیدا کنند که این نگاه متفاوت هم باعث متمایز شدن شیراز با سایر شهرهای کشور می‌شود. این نوع رویکرد قطعا به نفع شهر شیراز، رونق گردشگری و حتی به سود تاجران این شهر است.

شیراز باید برند متمایز داشته باشد
سلیمی در ادامه اظهار داشت: شیراز باید برند و شاخصه‌ای داشته باشد تا از سایر شهرهای کشور متمایز شود؛ هرچند شیراز مملو از ویژگی‌های خاص است اما باید به سمت خاص‌تر شدن این شهر پیش برویم.
معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با اعتقاد به اینکه صنعتگران سرمایه‌های زنده شهر هستند، گفت: اگر مسجد نصیرالملک را به خاطر کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش می‌شناسیم باید این موضوع را هم مدنظر قرار دهیم که خلق این آثار توسط هنرمندان فعال در این عرصه صورت گرفته است. 

فعالان حوزه صنایع دستی را حفظ کنیم
سلیمی خاطرنشان کرد: نگه داشتن صنعتگر و ایجاد شرایطی برای رونق صنایع‌دستی کمک‌شایانی به پویایی و حفظ هویت شهر می‌کند. در واقع صنعتگران شاخصه‌های فرهنگی شهر هستند که شیراز را با آنها می‌شناسند. البته این هنرمندان زمانی می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه بدهند که مکان کارگاهی در اختیار آنها قرار بگیرد. 

راهکار افزایش انگیزه سفر به شیراز
معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس عنوان داشت: گردشگری با وجود هنرمندان صنایع‌دستی رونق بیشتری می‌گیرد و سود فعالیت این هنرمندان نیز به جیب بازاریان می‌رود. البته تبلیغاتی که گردشگران از هنرمندان صنایع‌دستی می‌کنند باعث می‌شود رستوران‌ها و هتل‌ها هم رونق بگیرد و با این کار انگیزه سفر به شیراز افزایش یابد.
وی با بیان اینکه هنرمند مهمتر از هنر است، گفت: هنرمند باعث آفرینش و خلق هنر می‌شود. این در حالیست که مهمترین دغدغه هنرمندان برخورداری از مکانی مناسب برای انجام فعالیت‌های هنری‌شان است.

کسب و کارهای صنایع دستی از نظر مکان دچار مشکل هستند
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مسئله ملک تولیدی در شیراز یک چالش محسوب می‌شود، گفت: شیراز یک تجارتخانه بزرگ است که معیارهای مکانی آن معیارهای تجاری است. می‌توان گفت تجارت در شیراز بسیار پرسود است و املاک شیراز هم حول این تجارت قیمت‌گذاری می‌شوند. همین مسئله باعث شده کسب‌وکار صنایع‌دستی که سود بالایی ندارد با مشکل مواجه شود.

فعالیت ۲۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در فارس غیر از هنرمندان فرش دستبافت
سلیمی کمبود مکان کارگاهی را از مهمترین دغدغه‌های هنرمندان صنایع‌دستی دانست و با بیان اینکه شیراز از تعداد قابل توجهی صنعتگر برخوردار است، گفت: دستبافته‌ داری از جمله گلیم، قالی و گبه از مهمترین رشته‌های مزیت‌دار استان فارس محسوب می‌شود و در حال حاضر از ۱۵۰ هزار بافنده در سطح استان بهره می‌بریم. حدود ۱۶ هزار نفر هم که مدرک خود را از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس دریافت کردند در سایر رشته‌های صنایع‌دستی فعال هستند. با احتساب کارگاه‌هایی بزرگ می‌توان گفت حدود ۲۰ هزار صنعتگر در استان فارس در رشته‌هایی غیر از دستبافته‌های داری فعالیت می‌کنند که همه این هنرمندان و صنعتگران برای ادامه فعالیت‌هایشان نیاز به حمایت دارند.
معاون‌ صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به سخنان محمد هادی ایمانیه استاندار مبنی بر اینکه شیراز باید با حفظ هویت تاریخی،توسعه یابد گفت: اگر اعتقاد داریم که شیراز شهر فرهنگ و هنر است، باید برای هنرش هم جایگاهی در نظر بگیریم و معیار جدیدی را برای فعالیت هنرمندان و صنعتگران در شهر تعریف کنیم.

برچسب‌ها صنایع دستی هنرمندان شیراز شهرداری شیراز فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی هنرمندان شیراز صنایع دستی هنرمندان شیراز شهرداری شیراز فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هنرمندان صنایع دستی استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سمانه سلطانی پور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: با صدور مجوز فعالیت فروشگاه صنایع‌دستی آروند با مدیریت آقای حسین میری، واقع در بازار سرپوشیده شهر شاهرود، تعداد فروشگاه‌های مجاز صنایع‌دستی در استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: بر اساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه‌های صنایع‌دستی، متقاضیان می‌توانند با ثبت درخواست در درگاه ملی مجوزها و پس از بررسی درخواست توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مجوز خود را دریافت کنند.

سمانه سلطانی پور گفت: در حال حاضر ۶ فروشگاه صنایع‌دستی در سمنان، ۹ فروشگاه صنایع‌دستی در شاهرود، ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در دامغان و ۲ فروشگاه صنایع‌دستی در مهدی‌شهر تحت مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان فعالیت می‌کنند.

46 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900631

دیگر خبرها

  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • پای پیشکسوتان صنایع دستی به ارگ کریم‌خانی شیراز باز شد
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود