Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش اکونومیست، گازپروم غول گازی تحت کنترل دولت روسیه، ماه‌هاست اروپایی‌ها را تحت فشار قرار داده است. شرکت تحقیقاتی اس‌اندپی گلوبال در این باره تخمین می‌زند که روسیه در ماه ژوئن تنها ۴.۷ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کرده و همانطور که در نمودار زیر مشخص است به سختی یک سوم سطوح صادراتی در اوایل سال ۲۰۲۱ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بزرگترین جریان گاز از طریق نورد استریم ۱ انجام می‌شود که روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می‌کند. (نورد استریم ۱، یک خط لوله جدید در همان مسیر، به عنوان مجازات تجاوز روسیه توسط آلمان اجازه ادامه کار نیافت.)

(نمودار خطوط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا)

اکنون روسیه سخت‌تر فشار می‌آورد. در روز شانزدهم ژوئن، صادرات از طریق نورد استریم ۱ را به ۴۰ درصد ظرفیت کاهش داد و دلیل آن را مشکلات فنی اعلام کرد. خریداران بزرگ اروپایی مانند انی ایتالیا، او‌ام‌وی اتریش و یونیپر آلمان در این برهه به شدت آسیب دیدند: آنها باید کسری را با خرید گاز گران قیمت در بازار نقدی جبران کنند. یونیپر که روزانه حدود ۳۰ میلیون یورو (۳۰.۵ میلیون دلار) از دست می‌دهد، اکنون در صف دریافت کمک‌های مالی است.

صبح روز یازدهم جولای، روسیه تمام صادرات گاز از طریق نورد استریم ۱ را برای حدود ده روز تعمیر و نگهداری، متوقف کرد. یک توربین حیاتی نیاز به تعمیر دارد و زیمنس انرژی سازنده آن، این توربین را برای تعمیر به کانادا فرستاده است. اما به دلیل تحریم‌های کانادا، این کشور تمایلی به بازگرداندن توربین به روسیه نداشته است. آقای هابک از کانادا درخواست کرد تا با نادیده گرفتن تحریم‌ها، کیت را در اختیار آلمان بگذارد تا «این بهانه توربین از پوتین گرفته شود» و در نهایت روز نهم جولای کانادا تسلیم شد.

جاناتان استرن از اندیشکده موسسه مطالعات انرژی آکسفورد بر این باور است که آقای پوتین از این مناقشه خوشحال است چرا که باعث می‌شود تحریم‌ها غیرموثر به نظر برسد. او همچنین تاکید دارد که اکنون غرب عقب‌نشینی کرده و آقای پوتین بخشی از جریان گاز در نورد استریم ۱ را از سر خواهد گرفت و در این میان اروپا هم مهلت خواهد یافت. اما آقای پوتین ممکن است با سردتر شدن هوا، در لحظه‌ای که حداکثر اهرم را در اختیار دارد، از سلاح گازی خود استفاده کند. یکی از مدیران بیگ اویل می‌گوید: انتظار من این است که روس‌ها اروپایی‌ها را مجبور به پرداخت در زمستان سال جاری کنند.

آمادگی برای شوک

کمیسیون اروپا قصد دارد واکنش اتحادیه اروپا را به چنین کابوس‌هایی سازماندهی کند، به ویژه برای جلوگیری از نوعی سیاست‌های تقاضایی که کشورهای عضو در ابتدا در هنگام شیوع کووید – ۱۹ در پیش گرفته بودند. اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا روز ششم جولای عنوان کرد: ما باید مطمئن شویم که در صورت اختلال کامل، جریان گاز به سمتی هدایت می‌شود که بیشتر مورد نیاز است. برنامه کمیسیون اروپا در این باره باید تا بیستم جولای اعلام شود و نشست وزیران درباره امنیت انرژی در اواخر این ماه برنامه‌ریزی شده است.

واکنش اروپا دارای چهار رکن است: افزایش سطح ذخیره سازی گاز، تنوع بخشیدن به منابع انرژی، تشویق به کاهش تقاضا و سهمیه بندی. مهمترین نکته در این میان افزایش سطح ذخیره سازی است. سال گذشته بسیاری از شرکت‌ها از خرید گاز با قیمت‌های افزایش یافته که اقدامی عمدی از سوی روسیه بود، خودداری کردند. سطح مخازن ذخیره سازی به طور نامطمئنی پایین بود، اما اروپا با آب و هوای معتدل نجات یافت. امسال، طرحی که اتحادیه اروپا در ماه ژوئن تصویب کرد، حداقل ۸۰ درصد میزان پر کردن ذخیره سازی گاز را تا یکم نوامبر تعیین کرده که در سال‌های آینده به ۹۰ درصد افزایش خواهد یافت. کشورهای عضوی که فاقد ذخیره سازی گاز هستند باید حداقل ۱۵ درصد از مصرف سالانه خود را در تاسیسات سایر کشورها نگه دارند.

خبر خوب این است که مخازن اتحادیه اروپا در حال حاضر تقریبا ۶۰ درصد پر هستند و حدود ۶۰ میلیارد متر مکعب ذخیره دارند که در مقایسه با ۵۰ میلیارد مترمکعب سال گذشته افزایش داشته است. پیش از تعطیلی نورد استریم ۱، مایکل استوپارد از شرکت تحقیقاتی آی‌اچ‌اس مارکت معتقد است که اتحادیه اروپا در مسیر رسیدن و فراتر از هدف نرخ پر شدن ۸۰ درصد تا اول نوامبر بوده است. مدل سازی تازه‌ای که توسط گروهی از اندیشکده‌های آلمانی به رهبری موسسه کیل انجام شد، نشان می‌دهد که آلمان می‌تواند با این زمستان سرد مقابله کند، حتی اگر روسیه تمام گاز صادراتی را در ماه جولای قطع کند. اگرچه در ماه آوریل یعنی زمانی که میزان گاز کمتری ذخیره شده بود، این کار را غیرممکن می‌دانست.

اما همه کشورها به طور مساوی گاز ذخیره نکرده‌اند. کشورهایی که در حال حاضر حجم ۵۰ درصدی یا کمتر از میزان ذخیره خود را دارند (بلغارستان، رومانی و مجارستان) در یک نگاه به شدت آسیب پذیر خواهند بود و اگر زمستان سال جاری به طور غیرعادی سرد باشد، همه در این میان متضرر خواهند شد. آقای استوپارد معتقد است که یک زمستان سرد می‌تواند تا ۲۵ میلیارد متر مکعب تقاضا اضافه کند. حتی کشورهایی که در زمستان سال جاری تحت فشار قرار می‌گیرند در فصل بهار در وضع وحشتناکی قرار خواهند گرفت.

در رابطه با منابع انرژی جایگزین، واردات گاز طبیعی مایع LNG به شکل چشمگیری افزایش یافته است. قیمت‌های بالای اروپایی، نفتکش‌ها را از آسیا دور کرده است. بانک مورگان استنلی تخمین می‌زند که حدود ۴۱ میلیارد مترمکعب LNG در سه ماهه اول به اروپا وارد شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی نشان می‌دهد. نزدیک به ۳۰ درصد از LNG صادراتی جهان اخیرا به اروپا رفته است، این در حالی است که این میزان در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۲۰درصد بود.

اینکه آیا این حجم می‌تواند پایدار باشد یا خیر، خود یک سوال است. اروپا در حال حاضر به اندازه‌ای از LNG جهان را جذب کرده که می‌تواند از آسیا به سمت دیگر کشورها هدایت شود، به ویژه اگر اقتصاد چین از قرنطینه‌های ناشی از کووید بهبود یابد. در همین حال، LNG نمی‌تواند مستقیما به آلمان برسد، زیرا این کشور هیچ تاسیسات گازی سازی مجددی در اختیار ندارد. این کشور کشتی‌های گازی سازی مجدد شناور را خریداری کرده است که دولت آقای هابک برای آنها تایید سریعی دریافت کرده است. جیمی کونجا از گروه هوشمند انرژی که یک ناشر صنعتی است، معتقد است: بعید است تا اوایل سال ۲۰۲۳ این کشتی‌ها راه‌اندازی شوند. آقای استوپارد خاطرنشان می‌کند که از قضا، در سه ماه پس از تهاجم، حدود ۱۵ درصد از LNG که برای جایگزینی گاز روسیه از طریق خطوط لوله به اروپا وارد می‌شد نیز از روسیه وارد شده است. او تخمین می‌زند که روسیه تقریبا ۴۰۰ میلیون دلار در روز از فروش گاز منجمد و خطوط لوله به اروپا کسب درآمد کرده است.

برنامه میان مدت اتحادیه اروپا این است که انرژی‌های بادی، خورشیدی و هیدروژن سبز را به بیش از جایگزینی واردات روسیه افزایش دهد. اما اگر گاز در عرض چند هفته قطع شود، کمک چندانی نخواهد کرد. به دلیل مشکلات موجود در مسیر انرژی‌های سبز، اکنون زغال‌سنگ آلاینده در دسترس است. با کمک یوروکرات‌ها کشورهای عضو از جمله هلند و آلمان، معافیت‌های زیست محیطی برای نیروگاه‌های زغال‌سنگ صادر می‌کنند تا قادر به تولید انرژی بیشتری باشند.

سپس در ادامه مساله تقاضا مطرح می‌شود. قیمت بالای گاز پیشتر مقداری از تقاضا را کاهش داده است. لزلی پالتی گوزمان از شرکت داده انرژی لویاتون تخمین می‌زند که مصرف صنعتی در اروپا در چند ماه گذشته ۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش یافته است. او بر این باور است که صنعت آلمان که به گاز ارزان قیمت وابسته است و ۳۷ درصد کل مصرف کشور را تشکیل می‌دهد، ضربه سختی خواهد خورد. سیمون مولر از اندیشکده آلمانی آگورا انرژی‌ونده آرزو می‌کند که ای کاش دولتش در ماه مارچ در مورد حفاظت از محیط زیست این مساله را جدی می‌گرفت. او خاطرنشان می‌کند که تخصیص یارانه به شرکت‌هایی که با قیمت‌های بالا دست و پنجه نرم می‌کنند، سیاستی که اخیرا توسط کمیسیون اروپا علیرغم قوانین مربوط به کمک‌های دولتی مورد توجه قرار گرفته، انگیزه انحرافی برای ادامه استفاده از گاز ایجاد می‌کند.

سرانجام به سهمیه‌بندی انرژی می‌رسیم. آلمان آشکارا در مورد این چشم‌انداز وحشتناک صحبت می‌کند اما بیشتر کشورها از آن اجتناب کرده‌اند. اکنون کمیسیون در حال آماده سازی «چارچوب مدیریت بحران» است. در حال حاضر برنامه‌هایی برای کمک به همسایگان در شرایط اضطراری مختصر وجود دارد، اما نه برای برنامه‌ای که می‌تواند در سطح منطقه باشد و ماه‌ها طول بکشد. در یک پیشنهاد، کمیسیون اروپا تقاضای گاز را در همه کشورهای عضو هماهنگ می‌کند. فراتر از محافظت از بیمارستان‌ها و سالمندان، کشورهای مختلف اولویت‌های متفاوتی دارند. ممکن است کسی از ارسال گاز خود برای کمک به کشورهای همسایه برای رفع نیازهایی که آن را فوری نمی‌داند خودداری کند. یکی از منابع آگاه می‌گوید بدون یک طرح هماهنگ «ما یک بازار واحد در عرض چند ماه به طور کامل متوقف خواهیم کرد.»

آگاتا لوسکوت – استراچوتا از اتاق فکر لهستانی مرکز مطالعات شرق اواس‌دابلیو نگران است که درد جیره‌بندی ممکن است به یک اندازه تقسیم نشود. لهستان هرگز به روسیه اعتماد نکرد، بنابراین از همان ابتدا شروع به تنوع بخشیدن به گاز گازپروم کرد. اما سایر کشورهای اروپای شرقی در ترک این عادت کندتر عمل کردند و ضربه شدیدتری به آنها وارد شد. کابوس خانم لوسکوت – استراچوتا تجدید حیات ملی گرایی انرژی، حمایت گرایی و بی‌اعتمادی به کشورهای همسایه و نهادهای اروپایی است.

شی نان از شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی با این موضوع موافق است. او نگران است که تلاش‌های کمیسیون اروپا برای هماهنگی با واکنش آشفته بازار تضعیف خواهد شد. برای مثال، برخی از کشورها و شرکت‌های اروپایی درخواست روسیه را برای پرداخت هزینه صادرات انرژی به روبل رد کردند اما برخی دیگر در برابر این تقاضا تسلیم شدند. اروپا بازار یکپارچه گاز ندارد. هر کشوری سیاست‌های خاص خود را دارد. او بر این باور است که اگر گاز قطع شود، اینها احتمالا از هم جدا می‌شوند و در نتیجه بحرانی به سبک لیمن غیرممکن نیست.

آزادسازی انرژی یکی از دستاوردهای بزرگ بازار مشترک اتحادیه اروپا بوده است. اکنون توسط حمایت گرایی، مداخله دولت و ناسیونالیسم منابع مورد آزمایش قرار گرفته است. خانم نان می‌گوید: البته که می‌توانید زنده بمانید اما سوال این است که چگونه و به چه قیمتی می‌توانید زنده بمانید.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر گاز روسیه اخبار انرژی اخبار مرتبط قیمت گذاری برق باید واقعی شود و راهکار برون رفت از این وضعیت تعرفه بندی جدید مصارف خانگی … ۱۴۰۱/۴/۲۱ قیمت نفت به ۱۰۵ دلار کاهش یافت ۱۴۰۱/۴/۲۱ ارسال پیامک اخطار قطع برق برای پرمصرف ها ۱۴۰۱/۴/۲۰ حق العمل خدمات جایگاه های سوخت ۴۵ درصد افزایش یافت ۱۴۰۱/۴/۲۰ تعرفه های برق هر چه سریع تر اصلاح شود ۱۴۰۱/۴/۲۰ تشدید مقررات استخراج غیرقانونی رمزارز ​ ۱۴۰۱/۴/۲۰ آخرین ویدیو ها همسر جوان رضا رویگری او را ترک کرد؟ / رویگری: در یک خانه زندگی نمی کنیم ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۱۱:۱۷ جهان چگونه شکل گرفت + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۱۰:۵۱ دولت در تصمیمات تیم ملی دخالت نمی کند ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۱۰:۴۵ صحبت های احساسی نیوشا ضیغمی در جشن تولدش + فیلم ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۰۹:۴۵ کنایه های تند و جنجالی سردار آزمون به رامین رضاییان: از همه جا تو را بیرون می اندازند ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ ۰۸:۰۹ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال صرافی والکس خرید ارز دیجیتال خرید تتر نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۱:۵۰ اروپا برای قطع گاز روسیه در زمستان امسال آماده می شود ۱۱:۴۸ علت «وا رفتن ته چین» چیست + راه حل ویژه ۱۱:۴۷ تاپیکو عضو جدید هیات مدیره بورس انرژی شد ۱۱:۴۵ صندوق‌ املاک و مستغلات؛ فصل جدیدی در تأمین مالی شهرداری ها ۱۱:۴۳ ۳ شرط کمیته اقدام ارزی برای عدم ممانعت از ثبت سفارش، تخصیص ارز و ترخیص کالای دارندگان تعهد ارزی ۱۱:۳۸ فشار خودروسازان برای شماره‌گذاری زانتیا و مزدا! / ۹۰ درصد فوت و جرح تصادفات مربوط به خودروهای داخلی است ۱۱:۳۸ احتمال کارکرد منفی ۲.۵ میلیارد دلاری وزارت جهاد کشاورزی تا پایان سال ۱۱:۲۶ ریزش بورس؛ وزارت صمت و نفت هم باید پاسخگو باشند ۱۱:۲۲ رییسی: توسعه صنعتی ضرورت دارد، اما فرع بر حفظ محیط زیست است ۱۱:۱۴ قیمت دلار امروز ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۱۲ بررسی اعتراضات برای یارانه ها به پایان رسید ۱۱:۱۱ سقوط دختر چهار ساله به چاه تلخ بود اما این منطقه بوستان نبوده/ نمی دانیم چرا شهردار منطقه ۱۵ بازداشت شد! ۱۱:۰۸ قیمت گذاری برق باید واقعی شود و راهکار برون رفت از این وضعیت تعرفه بندی جدید مصارف خانگی نیست ۱۱:۰۶ ملاقات بازیکنان تیم ملی با رییس‌جمهور صحت ندارد/ از آذر ماه بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت ها را انجام دادیم ۱۱:۰۴ آغاز به کار دوره تابستانه کارآموزی همراه اول ۱۱:۰۲ بازگشت شاخص کل از جاده مخصوص / خودرویی‌ها در نقش ناجی ۱۱:۰۱ خاصیت معجزه آسای گیلاس ۱۱:۰۰ ارزش فاندامنتال بیت کوین با قیمت بازار مطابقت ندارد! ۱۰:۵۹ آخرین قیمت گوشت قرمز در بازار / یک کیلو گوشت آبگوشتی ۱۳۵ هزار تومان ۱۰:۵۵ قیمت انواع آجیل در میادین / یک کیلو پسته چند؟ ۱۰:۵۱ جهان چگونه شکل گرفت + فیلم ۱۰:۴۸ نرخ رسمی ۳۰ ارز کاهش یافت ۱۰:۴۶ ٢٠سال به عقب برگردید؛ وزارت راه می خواهد اطلاعات املاک مسکونی را ثبت کنید ۱۰:۴۵ دولت در تصمیمات تیم ملی دخالت نمی کند ۱۰:۴۰ چگونه عمری طولانی داشته باشیم؟ ۱۰:۳۹ اگر هنوز یارانه نگرفته اید بخوانید / این افراد منتظر یارانه تیر ماه نباشند ۱۰:۳۲ صدای علی طولابی به نهاد ریاست جمهوری رسید + فیلم ۱۰:۲۹ اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب از کیهان ۱۰:۲۸ برخورد قضائی با برنج کاران خوزستانی ۱۰:۱۱ قیمت نفت به ۱۰۵ دلار کاهش یافت ۱۰:۰۳ بارش باران در چهار استان ۱۰:۰۰ با سرمایه ۳ میلیارد تومان در چه منطقه‌ای خانه بخریم؟ ۰۹:۵۹ کارت زرد مجلس برای وزیر جهاد کشاورزی ۰۹:۵۶ نامه ایران به کمیساریای عالی حقوق بشر درباره حمید نوری ۰۹:۵۲ همکاری باشگاه مشتریان کرمان موتور و بیمه سامان برای صدور بیمه پیمایشی ۰۹:۳۴ رییس شورای امنیت حاضر به پذیرش ظریف نشد! / پیشنهاد جوان ۲۲ ساله برای مقابله با هجمه علیه ایران چه بود؟ ۰۹:۳۳ سقوط آزاد شاخص کل / دوست دیروز، دشمن امروز ۰۹:۳۰ بیت کوین در یک قدمی افت به کانال ۱۹ هزار دلاری ۰۹:۲۵ سخنگوی وزارت خارجه: سخنان بایدن در مسیر سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران است ۰۹:۱۵ هیچ کسی نسبت به حجاب حساس تر از مردم نیست/ فصل الخطاب همه باید حقوق مردم بر اساس قانون اساسی باشد ۰۹:۱۰ کمیته مشترک بازرگانی میان ایران و صربستان تشکیل می شود ۰۹:۰۲ قلعه نویی گزینه نخست سرمربیگری تیم ملی ۰۹:۰۰ قیمت جدید موبایل هوآوی (جدول مشخصات) ۰۸:۵۰ چگونه از سرطان معده پیشگیری کنیم ۰۸:۴۲ آیا وارد موج هفتم کرونا شدیم؟ ۰۸:۳۹ برای «دوز یادآور» از کدام واکسن های کرونا تزریق کنیم؟ ۰۸:۰۹ کنایه های تند و جنجالی سردار آزمون به رامین رضاییان: از همه جا تو را بیرون می اندازند ۰۷:۳۰ هزینه تور ترکیبی هند چقدر است؟ + جدول قیمت ۰۱:۴۷ کارهایی که مرد برای پسر شدن جنین باید انجام دهد ۰۱:۳۶ فوت کوزه گری برای پخت سریع تر گوشت اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گاز روسیه اخبار انرژی میلیارد متر مکعب تخمین می زند کمیسیون اروپا اتحادیه اروپا نورد استریم ۱ کشورهای عضو حال حاضر ذخیره سازی ۱۴۰۱ ۰۴ ۲۱ کاهش یافت گاز روسیه ۱۴۰۱ ۴ ۲۰

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم

به گزارش جماران؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در دومین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین جلسه سالیانه اسکاپ، با «آلیس جابانا»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو کرد.

داود منظور در این دیدار که در محل کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در بانکوک برگزار شد، با تأکید بر لزوم گسترش همکاریها و نقش نهادهای توسعه‌ای مانند اسکاپ در ارتقای توسعه کشورها، گفت: استفاده از ظرفیت نهادهای وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدورها و مقابله با خشکسالی، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه نیاز به گسترش همکاریهای منطقه‌ای در سطوح مختلف وجود دارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشورهای منطقه از جمله کشورهای ترکیه، پاکستان و هند و همچنین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی را دارد.

معاون رئیس‌جمهور با حائز اهمیت خواندن موضوع نشست امسال اجلاس اسکاپ، بر ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در آینده اقتصاد جهان تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن علاقه‌مندی به استفاده از تمامی ظرفیت‌های سازمان ملل در مسیر توسعه پایدار، آمادگی دارد در حوزه دیجیتال‌سازی هم همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه با اشاره به مسئله‌محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در تأمین منابع مالی مورد نیاز برای رشد اقتصادی، به استفاده از منابع بین‌المللی هم توجه داریم.

وی نقش جمهوری اسلامی ایران در پشتیبانی از فعالیت‌های مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه (اپدیم) به عنوان یکی از مؤسسات منطقه‌ای زیرمجموعه اسکاپ مستقر در تهران مستقر را اساسی دانست و گفت: ما ضمن استفاده از همه ظرفیت‌های اپدیم، تجربیات موفقی در کاهش بلایا داریم که می‌توانیم آنها را با سایر کشورها به اشتراک بگذاریم.

منظور افزود: از جمله تجربیات موفق کشورمان، تجارب حاصل شده در مهار و مدیریت منابع آب و شیرین‌سازی آب است که با توجه به تأثیر تغییرات اقلیم بر بروز خشکسالی های پیاپی و کاهش منابع آب، همکاری مشترک به‌ویژه با کشورهای همسایه، اهمیت دوچندان دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به کمبود منابع آب به‌عنوان یکی از چالش‌های مهم در سطح جهان، گفت: ما آماده همکاری در زمینه مدیریت منابع آب با سازمان ملل متحد هستیم.

منظور با بیان اینکه خوشحال میشویم در منطقه به کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی در جهت حمل کالا کمک کنیم، گفت: اسکاپ میتواند نقش بیشتری را در این زمینه بازی کند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد با تشکیل گروه کاری مشترک با کشورهای منطقه تحت مدیریت اسکاپ، نقش خود را در این زمینه ایفا کند.

وی با تأکید ضرورت افزایش نقش اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کشورها و همکاری با اسکاپ در حوزه اقتصاد دیجیتال، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری بیشتر با اسکاپ و کمیته‌های مربوطه را اعلام کرد.

دیگر خبرها

  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمادگی تأمین انرژی پایدار مورد نیاز کشور‌های منطقه و اروپا را داریم
  • پسکوف: روسیه پیروز جنگ است
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • معامله‌گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • امسال بالاخره سال قهرمانی پی‌اس‌جی است