Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مقیمی روز سه شنبه در سی و ششمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور که در محل سالن شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به بررسی مفروضات و مبناهای برنامه هفتم توسعه در سازمان برنامه و بودجه، گفت: پس از اعلام نظرات رؤسای دانشگاه‌های بزرگ درباره نقش دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه، محورهای پیشنهادی‌مان درباره برنامه هفتم توسعه را از منظر همین اجلاسیه در قالب یک بیانیه پیشنهاد خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر احیا و ارتقای ظرفیت‌های هیأت امنای دانشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: در شرایطی می‌توانیم ظرفیت خوب هیأت امنا را به کمک دانشگاه‌ها بیاوریم که حداقل قانون برنامه هفتم را به قانون برنامه پنجم نزدیک کنیم. این کف درخواست ما در تدوین برنامه هفتم است. بنابراین نیاز است که برنامه پنجم را ارزیابی کنیم و چارچوب‌هایش را ببینیم و بر اساس آن پیشنهادهایی را برای برنامه هفتم عرضه کنیم.

رییس اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت این اجلاسیه به عنوان یک اتحادیه فعال و پویا، ابراز امیدواری کرد: فراتر از مسائل جاری مبتلابه دانشگاه‌ها، باید بحث‌های بنیادین را برای مجموعه آموزش عالی در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ دنبال کنیم.

رییس دانشگاه تهران افزود: از ظرفیت اجلاسیه رؤسای دانشگاه‌ها برای پیگیری برخی موضوعات مشترک و وحدت رویه درباره بحث‌های مبتلابه دانشگاه‌ها استفاده کنیم. به عنوان نمونه، کنسرسیومی تشکیل دهیم که به صورت مشترک حق عضویت پایگاه‌های اطلاعات علمی را پرداخت کنیم و همگی دانشگاه‌ها از این منابع علمی بهره مند شوند.

مقیمی تاکید کرد: بعد از تجربه چند ساله برگزاری اجلاسیه رؤسای دانشگاه‌های بزرگ، ضروری است ساختار این اتحادیه را عملیاتی‌تر کنیم. در دانشگاه تهران آمادگی داریم ساختمانی را برای این تشکیلات در نظر بگیریم و ساختارمندتر فعالیت‌های این نهاد مهم را دنبال کنیم و نشست‌های کارشناسی و پیگیری‌های اداری را سازماندهی کنیم.

رییس دانشگاه تهران از مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان درباره ایجاد شعبه‌های مختلف دانشگاه تهران در خارج کشور خبر داد و گفت: بحث ایجاد شعبه دانشگاه تهران در لبنان از گذشته مطرح بوده است. می‌توانیم راه اندازی شعبه در لبنان را با همکاری جمعی دانشگاه‌های بزرگ دنبال کنیم و راهبری برخی رشته‌ها در این شعبه دانشگاهی را با دانشگاه‌های بزرگ کشور به اشتراک بگذاریم.

 مقیمی درباره تعریف ناحیه‌های نوآوری توسط شهرداری تهران، اظهار داشت: شهرداری تهران علاقه مند است که دانشگاه‌ها در موضوع ناحیه‌های نوآوری همکاری کنند. همچنین می‌توان در زمینه مسائل دانشگاه‌ها در حوزه مسکن و خوابگاه‌های دانشجویی با شهرداری تهران تعامل کرد و این مدل همکاری دانشگاه‌های تهران با شهرداری تهران را می‌توان به عنوان یک الگو برای تعامل دانشگاه‌های دیگر با شهرداران کلانشهرها قابل بهره برداری کرد.

وی درباره آخرین وضعیت پیگیری تغییرات در احکام حقوق اعضای هیأت علمی نیز اظهار داشت: دانشگاه تهران درباره بهبود و ارتقای حقوق اعضای هیات علمی، آیین نامه‌ای را به کمیته منتخب رییس جمهوری با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری پیشنهاد داده که این آیین نامه نهایی شده است و آخرین پیگیری‌ها در این باره حاکی است که رییس جمهوری به شورای حقوق و دستمزد دستور داده تا اجرایی شدن آن را در دستور کار شورا قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، مهدی شهبازی، مشاور رییس دانشگاه نیز در این نشست گفت: بحث و تبادل نظر درباره برنامه هفتم توسعه کشور و جایگاه دانشگاه‌ها، تحول ساختاری دانشگاه‌های بزرگ، نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال و همچنین مسائل فرهنگی جاری در دانشگاه‌ها و ترویج جهاد تبیین از جمله محورهای اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ است.

دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور افزود: هماهنگی بین دانشگاه‌ها در اولویت‌های مشترک و مسائل جاری و ایجاد هم افزایی بین دانشگاه‌های بزرگ برای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی از دیگر اهداف این اجلاس است.

شهبازی همچنین درباره آخرین وضعیت برنامه‌ریزی برای اجلاس دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه، اعلام کرد: اجلاس آتی اتحادیه دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه ۲۸ و ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۱ در روسیه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها روسیه شهرداری تهران لبنان سید ‌محمد مقیمی دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه شهرداری تهران لبنان روسیه شهرداری تهران لبنان سید محمد مقیمی دانشگاه تهران اجلاس رؤسای دانشگاه های بزرگ برنامه هفتم توسعه دانشگاه تهران شهرداری تهران دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نخستین نشست خبری با خبرنگاران در سال ۱۴۰۳ گفت : توسعه فناوری در کشور وظیفه اصلی معاونت علمی ریاست جمهوری است و در این راستا؛ برنامه ستاد توسعه هوش مصنوعی این معاونت کمک به دانشگاه ها، محققان و شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه فناوری‌ها و کاربست هوش مصنوعی در ایران با استفاده از ابزار اپراتور است. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اعلام اینکه اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین است، افزود : پیش بینی می‌شود امسال جریان اکوسیستمی هوش مصنوعی در کشور راه می‌افتد و به صد‌ها جی پی یو (GPU واحد‌های پردازش گرافیک) دست پیدا می‌کنیم. رئیس بنیاد ملی نخبگان به رایزنی با رئیس جمهور و بسیاری دستگاه‌ها از جمله سازمان برنامه و بودجه برای راه اندازی مرکز توسعه هوش مصنوعی در کشور و در کنار آن شورای راهبری هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت : برای این کار مدل‌های مختلف در بسیاری کشور‌ها بررسی شد. دهقانی فیروزآبادی افزود : بررسی‌ها نشان داد که بعضا برخی کشور‌ها ، وزارتخانه و برخی هم شورای راهبری برای هوش مصنوعی ذیل ریاست جمهوری ایجاد کرده اند. وی گفت : با ساعت‌ها رایزنی و مشورت با متخصصان و صاحب‌نظران هوش مصنوعی و شبکه‌ها به این جمع بندی رسیدیم که در کشور باید یک مرکز تحت عنوان مرکز ملی هوش مصنوعی داشته باشیم تا وظیفه کلانی را در این حوزه از جمله نظارت و تنظیم گری و همچنین توسعه زیرساخت‌های کلان عهده دار شود و شورایی هم به عنوان راهبر و هیات امنا بالا سر این مجموعه شکل بگیرد. معاون علمی رئیس جمهور افزود: اسفند ماه ۱۴۰۲ مرکز ملی هوش مصنوعی تاسیس شد و حکم ریاست آن نیز توسط رئیس جمهور صادر شد و اعضای شورای راهبری این مرکز نیز معرفی شدند، اساسنامه مرکز ملی هوش مصنوعی د رحال حاضر در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تنظیم آست. دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد : این مرکز در حوزه هوش مصنوعی فراتر از معاونت علمی ریاست جمهوری است و همه دستگاه‌ها در قبال این مرکز از یک ماموریت اختصاصی برخوردار هستند. وی از برگزاری جلسات مختلف با طرف‌های تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی همچون سرمایه گذاران مختلف، بخش‌های دولتی و صندوق‌ها خبر داد و افزود : در این راستا صندوق پژوهش و فناوری توسعه هوش مصنوعی نیز تصویب و دایر شد. رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه این صندوق با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای فعالیت برنامه ریزی شده است، افزود: بخش خوبی از این سرمایه را نهاد‌هایی مثل صندوق توسعه ملی و چندین مودی مالیاتی بزرگ در حوزه اپراتور‌ها تقبل کرده اند که پرداخت کنند بنابراین اقدامات عملیاتی بسیار خوب پیش رفته است و برنامه ریزی‌ها این است که مرکز ملی هوش مصنوعی در اولین گام یک کاربر هوش مصنوعی یا اصطلاحا یک اپراتور هوش مصنوعی در کشور راه اندازی کند. دهقانی فیروزآبادی گفت : طبق برنامه ریزی انجام شده این اپراتور هوش مصنوعی سه خدمت اصلی را عرضه می‌کند: یک مزرعه پردازشی بزرگ که چگونگی ابعاد و اندازه آن در حال بحث است. یک مرکز داده یا دیتا سنتر بزرگ برای تولید داده‌ها و همچنین کتابخانه بزرگ زبانی و تصویری که اینها مجموعه‌هایی هستند که قرار است در اپراتور اصلی مدیریت شوند.  

دیگر خبرها

  • ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • تحول در هوش مصنوعی در کشور با ایجاد اپراتور اختصاصی
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه جهت پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • فهرست دانشگاه‌های خارج از کشور مورد تایید وزارت بهداشت اعلام شد
  • ائتلاف تهران مسکو، محوری در نظم جدید جهانی