Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@10:30:39 GMT

اعرافی: حوزه علیمه از میراث کهن خود صیانت کند

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۶۹۹۷۰

اعرافی: حوزه علیمه از میراث کهن خود صیانت کند

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی روز سه شنبه در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی در قم اظهار داشت: باید شاهد تدریس همراه با تحقیق و فضای آزاد گفت و گو میان طلبه و استاد و برگزاری جلسات بحث مستمر علمی در حوزه باشیم که از سنت های دیرپای پزوهشی حوزه بوده است.

وی عنوان کرد: اگر تاریخ تحقیق و نوآوری در گذشته بیش از یک هزار ساله حوزه را ورق بزنیم پرچم بر افراشته ای را می بینیم گرچه نقاط ضعف و آسیبی هم دیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تولیدات انبوه و حجیم بزرگان حوزه در تاریخ گذشته با حفظ استانداردهای اجتهادی و تحقیقی قابل تامل و ستایش است و رجالی در عصرهای مختلف از حوزه برخاستند که حجم عظیمی از تحقیق را انجام دادند.

اعرافی تاکید کرد: طلبه جوان با توجه به پژوهش گذشتگان حوزه چون شیخ مفید ، علامه حلی و شیخ طوسی باید عزم تحقیق و پزوهش داشته باشد و آثار علمی‌ گذشتگان حوزه دستاوردهایی داشته است که برای همه بشر اثر داشته اند.

وی گفت: از ویژگی های مهم کاروان علم و پژوهش در حوزه آن بوده است که تحقیقات در سطحی می رسد که مکاتب مهم حدیثی و تفسیری راه اندازی می شود و چهره هایی رخ نمایی کردند که تولید مکتب داشتند، در این بین شخصیت هایی مانند ملاصدرا را می توان مثال زد که تئوری های آن هم چنان برای امت اسلام درس آموز و قابل استفاده است.

مدیر حوزه علمیه های کشور افزود: حوزه های علمیه باید از همه تجربیات نوین بهره مند شوند و دریچه عقل ما نباید به تجربه ای نو بسته باشد و سنت های نوین پژوهشی رصد و بهره گیری شود اما حوزه باید بداند ریشه در تاریخ دیرپا، کهن و گران بها دارد و سنت های آن باید حفظ و ارتقا یابد.

وی گفت: اخلاق و تربیت در نهج البلاغه جایگاه رفیعی دارد و بیان های تربیتی امام علی(ع) در نهج البلاغه از فصاحت بالایی برخوردار است و اخلاق و تربیت در کلامش با روح حماسی آمیخته است.

اعرافی افزود: فصاحت و شور اخلاقی در کلام امام علی(ع) موج می زند و طلاب باید همیشه نهج البلاغه را در کنار خود داشته باشند و آموزه های آن را درک کنند.

وی بیان کرد: بخش مهمی از کلمات نهج البلاغه و محور بنیادی آن گشودن چشم بشر به حقیقت دنیا است و شناخت جهان یکی از مهم ترین ابزارها برای پیشرفت است.

وی در پایان سخنانش برگزیدگان‌جشنواره سیزدهم علامه حلی را چشم و چراغ های آینده حوزه و امیدهای تحول‌ در حوزه ذکر کرد.

رسالت حوزویان در امر پژوهش بسیار مهم است

مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور نیز در این آیین با اشاره به چگونگی پژوهش در عصر حاضر گفت: زمینه پژوهش، بسیار گسترده و رسالت حوزویان در امر پژوهش بسیار مهم است .

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل افزود: در حوزه های علمیه باید این زمینه ایجاد شود که پژوهش هایی که نظام توقع دارد مورد توجه قرار گیرد و در جشنواره هایی چون علامه حلی این طور نباشد که طلاب در هر موضوعی که خواستند پژوهش کنند.

وی گفت: حوزه باید در همه عرصه هایی که می تواند مساله ای را برای جامعه اسلامی حل کند ورود پیدا کرده و این موضوع مطالبه به حقی است که نظام می تواند از حوزه های علمیه داشته باشد.

وی بیان کرد: در جشنواره حلی بخش عمده ای از آثار باید برای حل معضلات و مشکلات جامعه باشد.

آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی ویژه طلاب حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، امروز با تقدیر از پژوهشگران برتر، در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در قم برگزار شد.

 ۱۵ هزار و ۴۰۱ اثر از خواهران‌ و برادران طلبه به سیزدهمین دوره جشنواره ارسال شد.

در این جشنواره، دبیرخانه های برتر از استان های هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد، قم، یزد و مازندران مورد تقدیر قرار گرفتند.

سه مدرسه برتر نیز در حوزه های علمیه برادران از شهرهای بابل، زاهدان و  قم و سه مدرسه برتر در میان حوزه های علمیه خواهران از شهرهای یزد، میناب و ساری نیز در این آیین تجلیل شدند.

در پایان این آیین پژوهشگران برتر سیزدهمین دوره جشنواره علامه حلی تقدیر شدند.

برچسب‌ها حوزه علميه قم علیرضا اعرافی‌ جشنواره

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حوزه علميه قم علیرضا اعرافی حوزه علميه قم علیرضا اعرافی جشنواره حوزه های علمیه خواهران سیزدهمین دوره جشنواره نهج البلاغه علامه حلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۶۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس) پیامی صادر کرد.   متن پیام بدین شرح است:   بِسْمِ الله الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ   انا لله وانا الیه راجعون   ضایعه درگذشت والده شهیدان محمد حسن و محمد حسین نیرنگ (حق شناس) موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. از خداوند منان برای آن مرحومه همنشینی با فرزندان شهیدش و حشر با سیدالشهداء اباعبدالله الحسین علیه السلام و برای بازماندگان صبر و سکینه مسئلت می‌نمایم.        

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • آیت‌الله اعرافی: در ‌معماری و شهرسازی الگوهای ویژه نداریم
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)