Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در جریان ترمیم و بازنگری در سندتحول، اصول هفت گانه‌ای دنبال می‌شود گفت: به عنوان نمونه، بر این اساس، مناسبات سند با مدرسه بهبود می یابد و به نوعی ساده سازی مفهومی سند برای مخاطب مدرسه‌ای انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا، محمود امانی طهرانی توضیحاتی پیرامون ترمیم سندتحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ارائه و اظهار کرد: سندتحول از ابعاد مختلف می‌تواند مورد توجه و واکاوی قرار بگیرد که اجرای سند از این جمله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجرای سند دغدغه همیشگی همه مسئولان از زمان تصویب در سال ۱۳۹۰ بوده است. 

وی افزود: ترمیم و اصلاح سند ریشه در فصل هشتم سند دارد و پیش بینی شده است که هر پنج سال یک مرتبه انجام شود. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه استارت این بازنگری از سال ۱۴۰۰ زده شده و تا کنون در حال انجام است اظهار کرد: یک سوال مهم این است که انتظار می‌رود سندتحول بنیادین در عرصه مدرسه چه کارکردی و در پی آن چه تغییراتی داشته باشد. بخشی از راهکارهای سندتحول ناظر بر فعالیتهای مدرسه‌ای است. 

امانی طهرانی ادامه داد: فاز نظری و مطالعات لازم برای بازنگری سند انجام شده است. اکنون در مرحله دوم به دنبال اعمال گزاره‌های استخراج شده در سند هستیم و در مرحله سوم برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود. حجم گسترده کار در مرحله اول برای جمع آوری داده‌ها، زمان زیادی به خود اختصاص داد و یک علت طولانی شدن، فرایند ترمیم سند است. 

وی با اشاره به اینکه در جریان بازنگری در سندتحول، اصول هفت گانه‌ای دنبال می‌شود گفت: به عنوان نمونه، بر این اساس، مناسبات سند با مدرسه بهبود می یابد و به نوعی ساده سازی مفهومی سند برای مخاطب مدرسه‌ای انجام می‌شود. گروهی از افراد انتظار دارند سند کاملا جدیدی ارائه شود، اما فعلا روند کار این نیست و سند باید به نقطه روشنی برسد و سپس در آینده به جمع آوری ایده های نوآورانه دیگری برای خلق سند جدیدی فکر کنیم که شاید حدود ۱۰ سال به طول بیانجامد. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره شاخص پذیر کردن اجرای سندتحول بنیادین اظهارکرد: سه دسته شاخص داریم؛ نخست شاخص‌هایی که از قبل در سندتحول داشتیم و مدام در حال تکمیل و توسعه است و اکنون به ۳۰ شاخص رسیده است. دسته دوم، شاخص‌های منبعث از سند به عنوان شاخص‌های برنامه‌ای است. دسته سوم شاخص‌های مدرسه‌ای هستند که رگه‌ها و زمینه هایی از بقیه شاخص‌ها در آنها وجود دارد، اما آنها را به طور خاص دنبال و تقویت می‌کنیم که سند در سطح مدرسه اجرایی شود. 

رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه در ترمیم سندتحول بنیادین

تقویت مولفه‌های مدرسه‌ای در نسخه ارتقاء یافته سند


به گزارش ایسنا، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰ سال از تدوین سند گذشته و نیازها و مقتضیات دانش آموزان و نظام آموزشی تغییر کرده و طبق قانون باید هر پنج سال یک بار انجام شود گفت: سه رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، رویکرد اصلاحی و رفع ابهامات سند و به حداقل رساندن تفسیرپذیری برخی بندهای سند در این بازنگری مدنظر است.

مجید رعنایی با اشاره به ترمیم و بازنگری در سندتحول بنیادین گفت: امر تدوین برنامه زیرنظام های سند در سال های گذشته در حال انجام بود و هنوز استلزامات برنامه‌ای فراهم نشده بودتا بتوانیم بازنگری انجام دهیم. 

وی افزود: رهبری نیز بر ترمیم سندتحول تاکید داشتند به گونه‌ای که جنبه تکمیلی داشته باشد و به روند اجرای فعلی سند آسیب نزند. 

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۰ سال از تدوین سند گذشته و نیازها و مقتضیات دانش آموزان و نظام آموزشی تغییر کرده و طبق قانون باید هر پنج سال یک بار انجام شود گفت: سه رویکرد تکمیلی و آینده نگرانه، رویکرد اصلاحی و رفع ابهامات سند و به حداقل رساندن تفسیرپذیری برخی بندهای سند در این بازنگری مدنظر است. 


رعنایی ادامه داد: مواردی چون کمک به افزایش سازگاری درونی و بیرونی سند، تاکید بر پژوهش محوری، توجه به آرمان ها و واقعیات، شاخص پذیر کردن اجرای سند در روند ترمیم سند مورد توجه است. 

وی با اشاره به اینکه پروژه های پژوهشی جامعی در این زمینه انجام شده است گفت: فراخوان عمومی در جهت دریافت نظرات اعلام و داده های لازم جمع آوری شدند. همچنین کمیسیون‌های شورای عالی مشغول کار هستند و وزرای آموزش و پرورش طی ۱۰ سال اخیر دعوت شدند تا تجربیات خود از چالش‌های اجرایی سند در دوران مدیریتشان را به ما منعکس کنند. علاوه بر این با همکاری یک گروه نخبگانی، چالش های اجرای سند را احصاء کردیم. 

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در نسخه ارتقا یافته سندتحول بنیادین مواردی چون تبیین روشن‌تر اصطلاحات و مفاهیم تحولی، روشن سازی برخی راهکارها و یا ادغام و تقویت آنها، تبیین دقیق‌تر وظایف آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش و سایر مراجع مربوط، تقویت و تکمیل مولفه‌های مدرسه‌ای، شاخص پذیر کردن سند برای اجرا، نظارت و ارزیابی انجام خواهد شد. 


رعنایی درباره نحوه نظارت بر اجرای سند گفت: بر اساس سند فعلی، در فصل هشتم نظارت را در سه سطح تعریف کردیم؛ نخست ارزشیابی و نظارت راهبردی است که برعهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. دوم نظارت برنامه‌ای که بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش است و سوم نظارت و ارزشیابی اجرای عملیاتی است که برعهده وزارت آموزش و پرورش است و باید مکمل همدیگر باشند. 


وی افزود: براین اساس تمرکز نظارتی ما در شورای عالی بر چرخش‌های خرد زیرنظام ها متمرکز می‌شود. یکی از چالش‌هایی که در ۱۰ سال اخیر به آن رسیدیم این است که به بعد نظری سند عنایت و توجه لازم صورت نمی‌گیرد و روح سند بر برنامه‌ها دمیده نشده است. 

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه به اجرای سندتحول بنیادین از دو منظر می‌توان نگریست گفت: گروه نخست معتقدند اقدامات قابل ذکری در زمینه اجرای سند اجرا شده است و گروه دوم مردم، خانواده ها و مسئولان عالی هستند که می‌پرسند اگر سند اجرا شده، آیا امروز حال مدارس ما حال بهتر است و آیا نباید آموزش و پرورش ما خروجی بهتری داشته باشد؟. 

وی افزود: از منظر گروه اول همواره فهرست مطولی از اقدامات انجام شده قابل ارائه است که البته خیلی از آنها حقیقت دارد و درست است، اما نکته این است که از قِبل اجرای این برنامه‌ها، خروجی مطلوبی محقق نشده است.

امانی طهرانی ادامه داد: امروز هم در فیزیک مدرسه، هم در زمان کار مدرسه به گونه‌ای که نیاز به دو و سه شیفت نباشد، در تجهیزات مدرسه و در باب نیروی انسانی با استانداردهای سطح بالا کمبودهای فراوانی داریم و تمام اینها عرصه های کار جدی در آموزش و پرورش است. این کمبودهای انباشته باعث می‌شود اجرای سند یعنی داشتن خروجی‌ها با استاندارد سند، خروجی قابل توجهی نباشد. باید تصمیم ملی برای جبران کمبودهای نظام آموزشی کشور اتخاذ شود. لازم است منابع مالی و غیرمالی کفایت کننده‌ای برای این امر درنظر گرفته شود. اگر این اتفاقات بیفتد شاهد خواهیم بود که به تدریج حال مدارس هم بهتر می‌شود. 

وی با بیان اینکه عدم ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش به اجرای سندتحول لطمه زده است گفت: شورای عالی، شعبه مجلس است و نمی‌تواند وارد عرصه مدیریت شود. فصل هشتم سند مدیریت، اجرای سند را بر عهده وزارت آموزش و پرورش دانسته است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شورای عالی آموزش و پرورش دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش سندتحول بنیادین مدرسه ای اجرای سند ترمیم سند شاخص ها شود گفت ۱۰ سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۰۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است

ایسنا/آذربایجان غربی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: سرانه فضای آموزشی در استان وضعیت مناسبی ندارد و نیازمند تخصیص اعتبار برای احداث و تکمیل مدارس استان هستیم.

یاسر رهبردین، ۸ اردیبهشت ماه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی که در سالن اجتماعات این اداره کل برگزار شد، با بیان اینکه تکمیل مدارس نیمه تمام اولویت استان است، افزود: آذربایجان‌غربی، استانی طولی است و ۳۴ درصد مردم در روستاها ساکن هستند لذا توجه به مدارس در روستاها جزو اولویت‌های استان است. 

وی با بیان اینکه تاکنون اعتبارات خوبی جهت تکمیل مدارس و احداث مدارس جدید تخصیص یافته است، خواستار توجه ویژه به استان با تخصیص اعتبارات ملی، جهت احداث و تکمیل مدارس نیمه تمام شد. 

رهبردین با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در بحث احداث و تکمیل مدارس نیمه تمام انجام شده است، گفت: نیاز است جهت جبران کمبود سرانه فضای آموزشی بیش از این تلاش شود. 

علی مطهری، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم افزود: در دولت سیزدهم، ۱۰۳۴ کلاس درس به کلاسهای درس استان اضافه شده است. 

وی با بیان اینکه ۱۷۰۰ کلاس درس استان نیمه تمام است، اضافه کرد: برای رسیدن به میانگین کشوری در سرانه فضای آموزشی، احداث ۵ هزار کلاس درس نیاز استان است. 

مطهری از افزایش نزدیک به ۴ برابری مشارکت خیرین نسبت به سنوات گذشته در امر مدرسه سازی خبرداد و افزود: آذربایجان غربی جزو ۴ استان اول نیازمند گسترش فضای فیزیکی است لذا شتاب گرفتن مدرسه سازی امری ضروری است. 

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه شعار محوری آموزش و پرورش، تحول است، گفت: لازمه تحول، تامین نیروی انسانی، فضا و تجهیزات آموزشی و محتواست اما از ارکان اساسی توسعه، پیشرفت و تحول در آموزش و پرورش، توسعه فضا و تجهیزات آموزشی است. 

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان نیز از تعهد خیرین برای ساخت ۷۷ مدرسه با ۴۱۶ کلاس درس در جشنواره خیرین مدرسه ساز امسال خبرداد و افزود: برای ساخت این تعداد کلاس درس به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. 

آخوندیان تصریح کرد: در جشنواره خیرین سال ۱۴۰۱، ۸۹ مدرسه با ۴۴۵ کلاس درس با اعتبار ۴۳۸ میلیارد تومان تحویل آموزش و پرورش شد. 

به گزارش ایسنا، در این مراسم از زحمات قهرمان رحمانی، مدیرکل سابق تقدیر و پیام صدقی به عنوان مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی معرفی شد.


انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقاط ضعف نسخه ترمیم‌یافته سند تحول بنیادین
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سریع‌تر اجرایی شود
  • مخبر: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع تر اجرایی شود
  • معاون اول رئیس جمهور: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر اجرایی شود
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • اقدامات قابل توجه دولت سیزدهم در حوزه مدرسه‌سازی جای قدردانی دارد
  • آذربایجان‌غربی نیازمند جذب اعتبارات مدرسه‌سازی است