Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@10:32:33 GMT

بافت فرسوده همچنان در پایتخت وجود دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۷۰۴۴۱

بافت فرسوده همچنان در پایتخت وجود دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران با ارایه گزارشی از محله ارامنه منطقه ۷ شهرداری تهران گفت: با اجرای ۲ طرح ماندگار و تاریخی یعنی بزرگراه شهید صیاد شیرازی و امام علی بخش بزرگی از بافت فرسوده منطقه هفت با تملک و تخریب بازسازی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ناصر امانی روز سه‌شنبه در جریان هفتاد و هفتمین جلسه شورا، گزارشی از محله «ارامنه» را ارائه کرد و گفت:منطقه هفت شهرداری تهران به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و استقرار مراکز اداری و تجاری در غرب منطقه و توجه به این بخش از منطقه از گذشته عملا به دو بخش تقسیم شده و محلات واقع در شرق منطقه کم برخوردار و کمتر توسعه یافته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: ۲ طرح ماندگار و تاریخی یعنی بزرگراه شهید صیاد شیرازی و بزرگراه امام علی بخش بزرگی از املاک فرسوده منطقه هفت به ویژه محله ارامنه را با تملک و تخریب از چهره منطقه زدوده و با ایجاد مسیر خروجی و ورودی پیوستگی محلات و دسترسی های مردم را تسهیل کرده اما بخشی از بافت فرسوده در حاشیه بزرگراه امام علی و صیاد باقی مانده  و همچنان قسمتی از این منطقه درگیر بافت فرسوده، نفوذناپذیری و معابر تنگ و کم عرض است.  

امانی گفت: ویژگی اصلی محله این است که در دوره رونق نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران بخشی از آن نوسازی شده اما همچنان غلبه با واحدها و پلاک‌های فرسوده، رها شده و بلاتکلیف است.  

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در دوره چهارم مدیریت شهری اقداماتی در محله اتفاق افتاده از جمله اینکه مسجدی که در بزرگراه امام علی تخریب شده بود، مجدد ساخته شد و تا پایان سال ۹۶ با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد ادامه داشت.   

به گفته وی، خرید املاک مسیر طرح تعریض خیابان و میدان سبلان در دوره چهارم رخ داده و به دلیل این که طرح متوقف شده تملک املاک هم بلاتکلیف ماندخ و در مسیر تعریض خیابان باید تعیین تکلیف شوند.  

وی افزود: وضعیت آسفالت معابر مخصوصا در معابر و خیابان‌های فرعی نامناسب است و نیاز به توجه جدی دارند.  

امانی ادامه داد: معابر باریک و کم عرض و عدم امکان تردد وسایل نقلیه خدمات شهری و در نتیجه عدم استقرار مخازن زباله و انباشتگی کیسه‌های پلاستیکی در کنار معابر و پشت دیوار املاک فرسوده و رها شده چهره زشت و نازیبایی را در اکثر معابر محله رقم زده است.  

عضوشورای تهران ادامه داد: باید به این موضوع ستون های برقی که این معابر محدود و تنگ را محدودتر کرده اضافه کرد که این مشکل فقط مشکل این محله نیست و در اکثر محلات کم برخوردار و دارای بافت فرسوده در تهران ستون‌های برق معضلی است که امیدواریم مسئولین وزارت نیرو و شرکت برق تهران با یک طرح جهادی برایش چاره ای بیاندیشند.

 وی خاطرنشان کرد: هر چند این محله به دلیل سابقه تاریخی و استقرار بخشی از هموطنان ارمنی که به عنوان محله ارامنه معروف است اما دارای ۹ مسجد و حدود صد هیئت و حسینیه و ۱۵۰ شهید دفاع مقدس است که نام عزیزشان بر ورودی معابر منطقه می درخشد اما از سرانه‌های خدماتی مثل سرانه فضای سبز کمی برخوردارند.

امانی گفت: در دوره پنجم باغی را تملک کردند که تبدیل به بوستان کوچکی شده اما سرانه فضای سبز محله خیلی محدود و سرانه ورزشی آن تقریبا صفر است.

به گفته وی، درختان موجود در معابر نیاز به آبیاری و نگهداری اصولی دارند که این هم فقط مشکل این محله نیست و در همه محلات کم برخوردار تهران وجود دارد و یکی از نگرانی‌های جدی نگهداری درختان ارزشمندی است که در حاشیه خیابان‌ها و معابر است.  

وی افزود: مردم و شهرداری منتظر هستند تا یکی از آنها به درختان رسیدگی کند و باید این موضوع هم تعیین تکلیف جدی شود.

وی با بیان اینکه مجموعه ورزشی در خیابان شهید امینی توسط سازمان تربیت بدنی تهران ساخته و دو ماهی می‌شود که افتتاح شده اما هنوز به بهره برداری نرسیده است، اظهار داشت: از تربیت بدنی تهران و منطقه خواهش می‌کنم که پیگیری کنند.  

این عضو شورا با بیان اینکه ۴ ملک نسبتا بزرگ قدیمی و فرسوده در محله وجود دارد؛ گفت: حمام بزرگ و سینمای متروکه‌ای در حاشیه میدان نامجو که مالک خصوصی دارد و مدرسه و یک کلانتری وجود دارد که اگر تملک شوند ضمن تامین سرانه‌های مورد نیاز محله، آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اطراف و داخل این املاک مرتفع خواهد شد.

امانی تاکید کرد: دراین محله یک مدرسه قدیمی به نام شهید ضیغمی وجود دارد که ۱۰ سال است آموزش و پرورش آنجا را تعطیل کرده تا بازسازی کند اما بازسازی آن همچنان منتظر کلنگ و شروع است.  

وی با اشاره به خواسته های اهالی محله عنوان کرد: ابلاغ بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده، افزایش سهمیه آسفالت منطقه هفت برای توجه به این محله، سامان‌دهی مخازن و نحوه جمع‌آوری پسماندها در معابر باریک و کم عرض محله، جمع‌آوری ستون‌های برق، توجه و نگهداری درختان حاشیه معابر و فضای سبز،  تملک املاک، بهره برداری از مجموعه ورزشی، اجرای طرح تعریض خیابان و میدان سبلان از خواسته های شهروندان در این منطقه است.

وجود رضایتمندی در میان نخبگان و اهالی فرهنگ از شهرداری منطقه ۷ تهران
علیرضا نادعلی نایب رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد: طی برنامه چهارشنبه های فرهنگی این هفته در منطقه ۷ تهران حضور پیدا کردیم و در خدمت نخبگان فرهنگی این منطقه بودیم که در جلسه فعالان فرهنگی و همچنین در جلسات مساجد منطقه ۷ شاهد این بودیم که شهروندان ساکن در این منطقه از عملکرد شهردار منطقه رضایت داشتند.

وی افزود: وجود رضایتمندی بین اهالی فرهنگ و نخبگان فرهنگی ساکن در منطقه ۷ شهر تهران نشان می‌دهد شهرداری از نظر فرهنگی در این منطقه عملکرد خوبی داشته است که لازم بود در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به این موضوع اشاره کنم.​

 

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورای شهر بافت فرسوده شورای اسلامی شهر تهران بافت فرسوده منطقه هفت امام علی منطقه ۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۷۰۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که جزو بافت فرسوده است و هیچ سازه‌ای ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، محمد آئینی ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز شوراهای اسلامی با محوریت مشارکت در بازآفرینی شهری در شهر گلستان، با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری مسئله‌ای فانتزی نیست، اظهار داشت: 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که جزو بناهای ناپایدار و بافت فرسوده است و هیچ سازه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه 224 هزار بنای ناپایدار در استان تهران وجود دارد، افزود: در استان تهران با توجه به اهمیت رسیدگی به بافت فرسوده و رعایت ایمنی مسئولین باید نگران فرسودگی بناها و خانه‌های نا ایمن باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در حین وقوع زلزله خانه‌های نا ایمن تخریب و فاجعه به وجود می‌آید تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر 10 میلیون نفر از جمعیت شهری در کشور در معرض خطر قرار دارند.

آئینی با انتقاد از عدم احیای بافت‌های فرسوده و معابر تنگ در برخی شهرهای کشور گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت انجام نمی‌شود و باید سرمایه‌گذاران و مردم در این مهم مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بهترین خدمت مسئولین حفظ جان مردم است گفت: مدیران و مسئولین مردم را برای ساخت واحدهای مسکونی ایمن تشویق کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور تشویق مردم به احیای بافت فرسوده را داده است، عنوان کرد: ایجاد بسته‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها می‌تواند خانه‌های نا ایمن و فرسوده را احیا کند و هر بنای فرسوده که در کشور تخریب می‌شود به تعداد واحدهای مسکونی ایمن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به عدم آگاهی 70 درصد مردم در احیای بافت‌های فرسوده، تصریح کرد: مردم در احیا و نوسازی بافت فرسوده حق دارند حداقل از 50 درصد تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و تخفیف‌ها باید تا 100 درصد نیز عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه 92 درصد پروانه‌های ساخت احیای بافت فرسوده در شهر تهران و فقط 8 درصد در شهرستان‌های استان تهران صادر شده است، گفت: پروانه‌های ساخت باید ظرف حداکثر 3 ماه برای مردم صادر شود.

شورای شهر مشهد کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند

شهرداری‌ها به دنبال درآمدزایی در بافت فرسوده نباشند

در ادامه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با تأکید بر نقش مؤثر شوراها در توسعه شهرها اظهار داشت: بخشودگی و تخفیف عوارض یکی از مسائلی است که شورا می‌تواند مردم را با تخفیف مناسب در توسعه شهر و احیای بافت فرسوده به میدان آورد.

وی با تأکید بر اقتصادی بودن احیای بافت فرسوده برای مردم توسط شهرداری‌ها افزود: شهرداری‌ها نباید به دنبال درآمدزایی از بافت‌های فرسوده باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهرها در اجرای طرح بازآفرینی شهری تلاش مضاعفی داشته باشند.

غراوی در پایان با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌ها در بافت‌های فرسوده استان تهران خاطرنشان کرد: توسعه سرانه‌های عمومی در کنار اجرای طرح بازآفرینی شهری بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • امانی، عضو شورای شهر: ۶۰ درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند
  • ساخت 2هزار خانه در تهران توسط چین
  • شهرداری در حوزه بافت فرسوده چه کرد؟
  • شهربازی نوستالژی قمی‌ها در یک قدمی بهره‌برداری
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار